3484
Sök

behöver man byta nått för att b230ft i 740gl!

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan har en 740gl års87, sitter en b230f i den nu men funderar på att sätta i en b230ft, måste man byta kabelhärvan ilr är det bara boxar man behöver byta?
Senast redigerat av _Edin_ (8 december 2008)

mariestad
59 Inlägg
8 december 2008
#2
du behöver inte byta något

raggarsvin!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#3
beror på om du ska köra med LH 2.2 eller LH 2.4?

Ett tips, byt rubrik innan de låser tråden för dej....
Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#4
vad menar du med LH 2.2?smile
Senast redigerat av _Edin_ (8 december 2008)

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#5
patrikhornfeldt skrev:
beror på om du ska köra med LH 2.2 eller LH 2.4?

Ett tips, byt rubrik innan de låser tråden för dej....

vad men du med LH 2.2?smile

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
8 december 2008
#6
Har du LH2.2 eller LH2.4 i din bil nu?
Har du 2.2 och ska köra med 2.4 så måste du göra det och tvärtom såklart.
Men om du har samma i nu som satt i den bilen som motorn kommer ifrån så behöver du nog bara byta tänd och bränslebox.

/Påsen

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
8 december 2008
#7
_Edin_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
beror på om du ska köra med LH 2.2 eller LH 2.4?

Ett tips, byt rubrik innan de låser tråden för dej....

vad men du med LH 2.2?smile

LH2.2 är insprutningssystemet, det är också LH2.4 fast 2.4 är nyare och med lite andra funktioner än 2.2, vet inte exakt vad som skiljer det men det skiljer mellan dem iallafall.

/Påsen

PÅSEN RACING

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#8
påsen skrev:
_Edin_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
beror på om du ska köra med LH 2.2 eller LH 2.4?

Ett tips, byt rubrik innan de låser tråden för dej....

vad men du med LH 2.2?smile

LH2.2 är insprutningssystemet, det är också LH2.4 fast 2.4 är nyare och med lite andra funktioner än 2.2, vet inte exakt vad som skiljer det men det skiljer mellan dem iallafall.

/Påsen

har elektroniskt insprut, ser ju exakt ut som ft´s bara att det är med tryckrör m,m på ft:)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#9
De ser likadana ut om man inte vet vad man ska kolla efter. Saken är den att ja bara har hållit på med LH 2.4 så ja kan bara berätta det teoretiska, och knappt det.

Du kan ju köra motorn med LH 2.2 och då måste du ha ett insprutningssystem (spridare, lmm bl a) från en b230ft före -89 alt. -90 tror jag de är. Då äre bara att byta boxar till dem som är gjorda för ft motorn.

Ska du köra med LH 2.4 så måste du bygga om elsystemet så att allting passar, tror de ska finnas nåra trådar om det här på forumet.. Ska kika runt lite.

En bra sak att veta för oss är vilken årsmod de är på motorn smile ?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#10
patrikhornfeldt skrev:
De ser likadana ut om man inte vet vad man ska kolla efter. Saken är den att ja bara har hållit på med LH 2.4 så ja kan bara berätta det teoretiska, och knappt det.

Du kan ju köra motorn med LH 2.2 och då måste du ha ett insprutningssystem (spridare, lmm bl a) från en b230ft före -89 alt. -90 tror jag de är. Då äre bara att byta boxar till dem som är gjorda för ft motorn.

Ska du köra med LH 2.4 så måste du bygga om elsystemet så att allting passar, tror de ska finnas nåra trådar om det här på forumet.. Ska kika runt lite.

En bra sak att veta för oss är vilken årsmod de är på motorn smile ?

hm okey"! menar du turbo motorn? har inte köpt nån en men blir väl nån som blir mest bolt on:) amin motor är ju 87a, men karnse måste ha en ft motor under 90 isf.. de är ju så slött med en vanlig 116hästars:)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#11
_Edin_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
De ser likadana ut om man inte vet vad man ska kolla efter. Saken är den att ja bara har hållit på med LH 2.4 så ja kan bara berätta det teoretiska, och knappt det.

Du kan ju köra motorn med LH 2.2 och då måste du ha ett insprutningssystem (spridare, lmm bl a) från en b230ft före -89 alt. -90 tror jag de är. Då äre bara att byta boxar till dem som är gjorda för ft motorn.

Ska du köra med LH 2.4 så måste du bygga om elsystemet så att allting passar, tror de ska finnas nåra trådar om det här på forumet.. Ska kika runt lite.

En bra sak att veta för oss är vilken årsmod de är på motorn smile ?

hm okey"! menar du turbo motorn? har inte köpt nån en men blir väl nån som blir mest bolt on:) amin motor är ju 87a, men karnse måste ha en ft motor under 90 isf.. de är ju så slött med en vanlig 116hästars:)

Finns ju en del du kan göra för att få lite fart på sugmotorn med.. Iaf så skulle ja tipsa om att du tar en ft motor från en 89 eller äldre. Fördelen är att de är lätt att montera, nackdelen är att bottendelen är svag i dem. Men den håller ju för lite sniktrimm, bara du inte ger dej på att ladda nå mkt mer än 1.0 bar eller så..
Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#12
patrikhornfeldt skrev:
_Edin_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
De ser likadana ut om man inte vet vad man ska kolla efter. Saken är den att ja bara har hållit på med LH 2.4 så ja kan bara berätta det teoretiska, och knappt det.

Du kan ju köra motorn med LH 2.2 och då måste du ha ett insprutningssystem (spridare, lmm bl a) från en b230ft före -89 alt. -90 tror jag de är. Då äre bara att byta boxar till dem som är gjorda för ft motorn.

Ska du köra med LH 2.4 så måste du bygga om elsystemet så att allting passar, tror de ska finnas nåra trådar om det här på forumet.. Ska kika runt lite.

En bra sak att veta för oss är vilken årsmod de är på motorn smile ?

hm okey"! menar du turbo motorn? har inte köpt nån en men blir väl nån som blir mest bolt on:) amin motor är ju 87a, men karnse måste ha en ft motor under 90 isf.. de är ju så slött med en vanlig 116hästars:)

Finns ju en del du kan göra för att få lite fart på sugmotorn med.. Iaf så skulle ja tipsa om att du tar en ft motor från en 89 eller äldre. Fördelen är att de är lätt att montera, nackdelen är att bottendelen är svag i dem. Men den håller ju för lite sniktrimm, bara du inte ger dej på att ladda nå mkt mer än 1.0 bar eller så..

hm okey har hör att ft håller mer ladd en vad et gör för ft´n har väll bätre stakaroch har väl olje kylda kolvar med..smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#13
_Edin_ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
_Edin_ skrev:

hm okey"! menar du turbo motorn? har inte köpt nån en men blir väl nån som blir mest bolt on:) amin motor är ju 87a, men karnse måste ha en ft motor under 90 isf.. de är ju så slött med en vanlig 116hästars:)

Finns ju en del du kan göra för att få lite fart på sugmotorn med.. Iaf så skulle ja tipsa om att du tar en ft motor från en 89 eller äldre. Fördelen är att de är lätt att montera, nackdelen är att bottendelen är svag i dem. Men den håller ju för lite sniktrimm, bara du inte ger dej på att ladda nå mkt mer än 1.0 bar eller så..

hm okey har hör att ft håller mer ladd en vad et gör för ft´n har väll bätre stakaroch har väl olje kylda kolvar med..smile

Nja, det beror på årsmodellerna av ft:n. 1990 (eller om de var -89) så bytte de till grövre vevpartiet i b230f och b230ft, 93 kom oljekylda kolvar i motorerna b230fd, fk och ft (inte helt säker på detta heller, kan ha varit 94).

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#14
Det du kan göra är att köpa dej en b230ft från 95 exempelvis och sedan byta till LH 2.2 insprutningssystem på den. Vet dock inte hur mkt arbete detta innebär, men så farligt tycker ja inte de ska vara. Gäller ju bara att lära sej skillnaderna mellan insprutningssystemen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

32 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#15
patrikhornfeldt skrev:
Det du kan göra är att köpa dej en b230ft från 95 exempelvis och sedan byta till LH 2.2 insprutningssystem på den. Vet dock inte hur mkt arbete detta innebär, men så farligt tycker ja inte de ska vara. Gäller ju bara att lära sej skillnaderna mellan insprutningssystemen.

Ja det kan man ju göra, karnse är nån givare som inte stämmer som man får dra lite nytt till och så:) tack fört lite info iaf:)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#16
Läs den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=971027

Sharky skrev:
Enklast är att fixa en motorhärva från en 240 typ 91-93 från skroten. Då har man ALL motorel i en enda kabelhärva.
Ska man jävlas med att modifiera LH2.2 till LH2.4 eller byta till 740 LH2.4 härvor så är det ett mycket större (skit)jobb. Jag har en enda gång byggt om en LH2.2 härva till LH2.4 och....aldrig mer...

/Göran

Kom ihåg att Sharky som svarar mest i tråden ja länkade är jävligt kunnig och erfaren på området. Vill inte han bygga om ett elsystem så vill inte ja de heller tongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

32 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#17
patrikhornfeldt skrev:
Läs den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=971027

Sharky skrev:
Enklast är att fixa en motorhärva från en 240 typ 91-93 från skroten. Då har man ALL motorel i en enda kabelhärva.
Ska man jävlas med att modifiera LH2.2 till LH2.4 eller byta till 740 LH2.4 härvor så är det ett mycket större (skit)jobb. Jag har en enda gång byggt om en LH2.2 härva till LH2.4 och....aldrig mer...

/Göran

Kom ihåg att Sharky som svarar mest i tråden ja länkade är jävligt kunnig och erfaren på området. Vill inte han bygga om ett elsystem så vill inte ja de heller tongue

hehe okey tanke

10 287 Inlägg
9 december 2008
#18
Jag har svarat _Edin_  via pm och eftersom han har en 87:a med insprutning så sitter han med LH2.2 vilket är rätt begränsande om man vill chippa. Visst kan man bygga orginal turbo med LH2.2 och kanske hetsa den till typ 200Hkr men sen är det öken med LH2.2.

Och att bygga om orginal 2.2 härva till 2.4 genom att lägga till kablar och byta och stifta om kontakter är som sagt var ett jävla grisjobb och kräver rätt mycket vana.

Annars så är det stambyte eller att lägga till en separat LH2.4 härva från en 240.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Jag har svarat _Edin_  via pm och eftersom han har en 87:a med insprutning så sitter han med LH2.2 vilket är rätt begränsande om man vill chippa. Visst kan man bygga orginal turbo med LH2.2 och kanske hetsa den till typ 200Hkr men sen är det öken med LH2.2.

Och att bygga om orginal 2.2 härva till 2.4 genom att lägga till kablar och byta och stifta om kontakter är som sagt var ett jävla grisjobb och kräver rätt mycket vana.

Annars så är det stambyte eller att lägga till en separat LH2.4 härva från en 240.

/Göran

hm okey tackar för tipsen!

32 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#20
Sharky skrev:
Jag har svarat _Edin_  via pm och eftersom han har en 87:a med insprutning så sitter han med LH2.2 vilket är rätt begränsande om man vill chippa. Visst kan man bygga orginal turbo med LH2.2 och kanske hetsa den till typ 200Hkr men sen är det öken med LH2.2.

Och att bygga om orginal 2.2 härva till 2.4 genom att lägga till kablar och byta och stifta om kontakter är som sagt var ett jävla grisjobb och kräver rätt mycket vana.

Annars så är det stambyte eller att lägga till en separat LH2.4 härva från en 240.

/Göran

hm är det svårt att löda förkopplingsmotstånd till spridarna?


Sök