3184
Sök

dålig tomgång 940 glt b23a

148 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#1
hejsan alla biltokiga folk

har lite problem med min tomgång på min 940 glt b23a tomgången ligger på ca 500v och avgasvärdena är lite höga bara co.co är lite höga får hålla gasen på 2.500v ganska så länge inan den ligger på 0.3 på 2.500v. på tomgång ligger det på 0.6-0.7. och hc ligger ca på 60-80 tomgång men det e ok men tycker att det ska vara bättre
bilen går bra men är lite orolig på tomgång

det jag har gjort
1kollat avgassystemet finns litet läckage
2 kollat vakomslangar ok hittar inga läckage


vad kan det vara för fel lamda eller katten,tomgångs motor den ska jag kolla upp om den funkar som den ska.

några förslag uppskatas

mvh lavan

107...du blev just om körd av en miljöbil.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 december 2008
#2
Till att börja med så antar jag att du inte har bytt motor i din bil utan har en b230f, möjligen en b234f om bilen är en 91:a... wink

Iaf, när CO värdet verkligen skjuter i höjden och de andra värdena stannar kvar så brukar katten vara slut, nu kanske den är på väg att ge upp.. Har du hål i avgassystemet bör du se till att fixa dessa, då dem påverkar mätvärdena oavsett vars de är hål. Har du dessutom hål innan lambdasonden så kommer den att fetta på bränsleinsprutningen, och går motorn för fett så skadas tillslut katalysatorn av det.

Som sagt, börja med att täta överallt, viktigast är innan katalysatorn men de ska vara tätt överallt. Mät sedan, äre bara CO som är högt fortfarande så är nog katalysatorn väck. Personligen hade ja bytt den isf, men finns säkert andra här som har billigare förslag.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

148 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#3
patrikhornfeldt skrev:
Till att börja med så antar jag att du inte har bytt motor i din bil utan har en b230f, möjligen en b234f om bilen är en 91:a... wink

Iaf, när CO värdet verkligen skjuter i höjden och de andra värdena stannar kvar så brukar katten vara slut, nu kanske den är på väg att ge upp.. Har du hål i avgassystemet bör du se till att fixa dessa, då dem påverkar mätvärdena oavsett vars de är hål. Har du dessutom hål innan lambdasonden så kommer den att fetta på bränsleinsprutningen, och går motorn för fett så skadas tillslut katalysatorn av det.

Som sagt, börja med att täta överallt, viktigast är innan katalysatorn men de ska vara tätt överallt. Mät sedan, äre bara CO som är högt fortfarande så är nog katalysatorn väck. Personligen hade ja bytt den isf, men finns säkert andra här som har billigare förslag.

ja sorry det e en b230f missade det .jag ser inga läckage eller hör läckage inan lamdan men efter lamdan har jag mellan dämparen ett litet hål tror nämligen att katten har gjort sitt ska bytta katten och från katten tack för hjälpen wink

107...du blev just om körd av en miljöbil.


Sök