2717
Sök

Trasigt batteri eller trasig laddare?

607 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#1
Köpte nytt startbatteri i höstas, ett Varta AGM. Senaste månaden har jag inte kört utan bara flyttat bilen en gång i veckan pga städnatt så ca 3 kallstarter vid temperaturen mellan ca 0 och -5°C. Vid sista starten för en veckan sedan gick det lite trögt så idag tog jag hem batteriet för att ladda, och helt plötsligt visar laddaren 8,3 V. Det är väl katastrofalt dåligt!? Batteriet kom direkt utifrån så det är kanske 5°C.

För det första är alltså batteriet nytt och för det andra kunde det starta bilen för en vecka sedan. Båda dessa omständigheter tycker jag talar starkt för att det inte är något fel på batteriet? Men å andra sidan, hur ofta går en bilbatteriladdare (CTek) sönder "lite halvt"? Dvs den går ju igång, skärmen tänds och man får en avläsning, dvs på ytan verkar den ju hel.

Kan batteriets temperatur spöka? Dålig kontakt med polerna?

---
Uppdatering: kan tillägga att centrallås, automatiska backspeglar och elektriska stolar fungerade som vanligt när jag hämtade batteriet (däremot provade jag inte att starta, det ska jag göra imorgon). Dessa funktioner drar väl inte jättemycket ström, men samtidigt - om batteriet är på 8,3 V borde väl dylikt anpassat till 12 V inte fungera alls?
Senast redigerat av d-b (för 14 timmar sedan)

3 407 Inlägg
för 15 timmar sedan
#2
Någonting kan ju ha dragit ur strömmen.  Då fryser batterisyran också till en klump. Tar en stund att tina, likt en isklump.  Beroende på hur utetemperaturen varit i ditt område.

607 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Någonting kan ju ha dragit ur strömmen.  Då fryser batterisyran också till en klump. Tar en stund att tina, likt en isklump.  Beroende på hur utetemperaturen varit i ditt område.

Stockholm, så det har ju pendlat mellan ett par plusgrader på dagarna och ett par minusgrader på nätterna senaste veckorna.

Fri fart för ett fritt folk!
14 364 Inlägg
för 13 timmar sedan
#4
om du bara monterade det nya batteriet utan att ladda är det nog rätt normalt var batteriet nuladdat borde det klara mera.. 

men att hålla på och flytta bilar på det där sättet är direkt dödande av en bil.   soppan/dieseln pissar ner förbi ringarna då den alltid går fett vid kallastarter.   tillslut har man ingen olja kvar utan bara bränsle bränsle smörjer väldigt dåligt.

Kör fort så hinner inget hända...

607 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
om du bara monterade det nya batteriet utan att ladda är det nog rätt normalt var batteriet nuladdat borde det klara mera.. 

men att hålla på och flytta bilar på det där sättet är direkt dödande av en bil.   soppan/dieseln pissar ner förbi ringarna då den alltid går fett vid kallastarter.   tillslut har man ingen olja kvar utan bara bränsle bränsle smörjer väldigt dåligt.

Jag har laddat det var 4-6 vecka sedan det blev minusgrader. Och ja, jag fyller på olja.


Sök