Ja, det är ännu en tråd om Saab och Volvo. Dock ska jag försöka att inte sträva åt samma
håll som de tidigare trådarna har gjort. Jag ska istället försöka att hålla mig kring det som nu
har kommit fram enligt media. Det må hända att det fortfarande bara är spekulationer, men
det har ändå kommit fram en del nytt.
T.ex så beviljas ju GM ett lån på 15 miljarder dollar. Trots det är det ju känt att dom vill göra
sig av med Saab. Ford har däremot inte beviljats några lån, eftersom att de högsta hönsen
i USA anser att dom kan klara sig ett tag till. Däremot är det ju även här känt att dom vill göra
sig av med t.ex Volvo (det finns ju redan en prislapp på Volvo t.ex).
De bidragen som kommer att komma från den Amerikanska staten kommer ju troligtvis att göra
det sämre för oss i Sverige, även om de på något vis kan behålla Volvo/Saab. Det är ett krav
från de Amerikanska myndigheterna att pengarna inte spenderas "utanför gränserna" utan enbart
går till bilproduktionen i USA - Vilket alltså innebär att fabriker i Europa (och ja.. Sverige förstås!)
kommer att få det svårt.
Sedan har det från Ingenjörsfacken kommit fram ett förslag som säger att man borde slå ihop
Saab och Volvo till ett och samma bolag (eller ja, som delade varumärken under ett och samma
bolag). Jag citerar media:
"
I dagarna kommer de uppvakta regeringen med sitt förslag om att skapa ett nytt bolag där
Volvo cars och Saab automobile ska ingå.
– De har så mycket gemensamma värderingar i sig. Inte minst vad det gäller säkerhet, men
också miljötänkande så att vi utan vidare skulle kunna hitta en hitta en jättegod samverkan
mellan bolagen, säger Magnus Sundemo till Ekot. "
Vad tror ni om detta? Är det en bra lösning? Vad finns det för eventuella problem? Vad säger
alla Saab/Volvo-hatare om detta? Det är ju rätt känt här på Garaget att det finns folk som är
kritiska till det ena eller det andra märket.

Själv skulle jag nog kunna tycka att det var en bra idé. Tanken är väldigt god - Att kunna få dessa
företag att resa sig på nytt, samt rädda en väldans massa jobb i Sverige (och även i andra länder).
Dock är det ju det där med prislappen igen. Vem ska agera köpare? GM och Ford ger ju inte iväg sina
bolag gratis, minst sagt.
Att göra Saab och Volvo Svenskt vore som sagt en väldigt bra idé. Det var ju lite så företagen i fråga
lyckades från första början. Det vore verkligen bra. Det är ju storföretag som GM och Ford som
har dragit ner dom i "skiten". Även om Saab och Volvo rent allmänt fortfarande är bra bilar, så är
det ändå inte vad det en gång var. Och det är självklart att ägarnas tankesätt spelar en väldigt stor
roll i kring vad som ska göras och inte göras.
Så... vad tycker och tänker ni?