2532
Sök

Ännu en tråd gällande Saab och Volvo... (Sammanslagning?)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Ja, det är ännu en tråd om Saab och Volvo. Dock ska jag försöka att inte sträva åt samma
håll som de tidigare trådarna har gjort. Jag ska istället försöka att hålla mig kring det som nu
har kommit fram enligt media. Det må hända att det fortfarande bara är spekulationer, men
det har ändå kommit fram en del nytt.

T.ex så beviljas ju GM ett lån på 15 miljarder dollar. Trots det är det ju känt att dom vill göra
sig av med Saab. Ford har däremot inte beviljats några lån, eftersom att de högsta hönsen
i USA anser att dom kan klara sig ett tag till. Däremot är det ju även här känt att dom vill göra
sig av med t.ex Volvo (det finns ju redan en prislapp på Volvo t.ex).

De bidragen som kommer att komma från den Amerikanska staten kommer ju troligtvis att göra
det sämre för oss i Sverige, även om de på något vis kan behålla Volvo/Saab. Det är ett krav
från de Amerikanska myndigheterna att pengarna inte spenderas "utanför gränserna" utan enbart
går till bilproduktionen i USA - Vilket alltså innebär att fabriker i Europa (och ja.. Sverige förstås!)
kommer att få det svårt.

Sedan har det från Ingenjörsfacken kommit fram ett förslag som säger att man borde slå ihop
Saab och Volvo till ett och samma bolag (eller ja, som delade varumärken under ett och samma
bolag). Jag citerar media:
"I dagarna kommer de uppvakta regeringen med sitt förslag om att skapa ett nytt bolag där
Volvo cars och Saab automobile ska ingå.
– De har så mycket gemensamma värderingar i sig. Inte minst vad det gäller säkerhet, men
också miljötänkande så att vi utan vidare skulle kunna hitta en hitta en jättegod samverkan
mellan bolagen, säger Magnus Sundemo till Ekot.
"

Vad tror ni om detta? Är det en bra lösning? Vad finns det för eventuella problem? Vad säger
alla Saab/Volvo-hatare om detta? Det är ju rätt känt här på Garaget att det finns folk som är
kritiska till det ena eller det andra märket. wink

Själv skulle jag nog kunna tycka att det var en bra idé. Tanken är väldigt god - Att kunna få dessa
företag att resa sig på nytt, samt rädda en väldans massa jobb i Sverige (och även i andra länder).
Dock är det ju det där med prislappen igen. Vem ska agera köpare? GM och Ford ger ju inte iväg sina
bolag gratis, minst sagt.

Att göra Saab och Volvo Svenskt vore som sagt en väldigt bra idé. Det var ju lite så företagen i fråga
lyckades från första början. Det vore verkligen bra. Det är ju storföretag som GM och Ford som
har dragit ner dom i "skiten". Även om Saab och Volvo rent allmänt fortfarande är bra bilar, så är
det ändå inte vad det en gång var. Och det är självklart att ägarnas tankesätt spelar en väldigt stor
roll i kring vad som ska göras och inte göras.

Så... vad tycker och tänker ni?
Senast redigerat av Hexenhammer (10 december 2008)

2 924 Inlägg
10 december 2008
Kan vara rimligt, de svenska ingenjörerna på Saab och Volvo är ju ändå samma folk som hoppar fram och tillbaka mellan företagen och de flesta teknikkonsultföretagen som samarbetar med dem, samarbetar redan idag med båda företagen.
Något som man skulle se som önskvärt då är att Saab plockar hem cabriolet-tillverkningen och att Volvo plockar hem tillverkningen från Gent, på så sätt så öppnar det nog möjligheten för svenska underleverantörer också MEN det behöver hursomhelst en kapitalstark ägare som kan investera och det är tvivelaktigt om det finns någon i Sverige.

Ett annat problem är att Saabs bilmodeller inte klarar sig utan Opel, som oxå är till salu...

~ Life is short, have FUN! ~

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2008
De konkurrerar ju med varandra, isf måste nåt av bolagen skapa helt nya modeller, eller lägga ner sina. Behöver inte två stycken V70 så att säga tongue

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
peegee skrev:
Kan vara rimligt, de svenska ingenjörerna på Saab och Volvo är ju ändå samma folk som hoppar fram och tillbaka mellan företagen och de flesta teknikkonsultföretagen som samarbetar med dem, samarbetar redan idag med båda företagen.
Något som man skulle se som önskvärt då är att Saab plockar hem cabriolet-tillverkningen och att Volvo plockar hem tillverkningen från Gent, på så sätt så öppnar det nog möjligheten för svenska underleverantörer också MEN det behöver hursomhelst en kapitalstark ägare som kan investera och det är tvivelaktigt om det finns någon i Sverige.

Ett annat problem är att Saabs bilmodeller inte klarar sig utan Opel, som oxå är till salu...

Jo, det är lite den tanken jag har också.

Att hitta en ägare i Sverige, kan nog bli ett problem, ja. Om inte någon rik utlänning vill investera
i ett bolag med rötter i Sverige, eller så. Det är väl det jag ser som det största problemet vid en
eventuell sammanslagning.

Det enda jag ser som en anledning till varför Saab inte klarar sig utan Opel är väl möjligtvis att
de har så litet utbud på bilar, även om man jämför med t.ex Volvo. Är det något annat som jag
har missat?

Mortalis skrev:
De konkurrerar ju med varandra, isf måste nåt av bolagen skapa helt nya modeller, eller lägga ner sina. Behöver inte två stycken V70 så att säga tongue

Tanken är väl den att det ska vara två fristående bolag under samma ägande.
Senast redigerat av Hexenhammer (10 december 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2008
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:

Men varför? De e ju skitpuckat o konkurrera mot varandra

Thorssa
10 december 2008
Det heter GM, inte GE wink General Motors...

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Hexenhammer skrev:
Mortalis skrev:

Men varför? De e ju skitpuckat o konkurrera mot varandra

Det är möjligt. Fast man konkurrerar väl inte med varandra på samma sätt om man står under samma
bolag. Eller, ja. Till viss del gör man ju det, med tanke på att man jobbar tillsammans - fast ändå inte.
Däremot går man ju på samma budget o.s.v. Helt under samma koncern.

På mitt jobb har vi t.ex 6st olika koncernbolag, som ligger under samma paraply, så att säga. Och vi är,
har och kommer nog aldrig att vara oroliga för att ett visst koncernbolag ska slå ut oss totalt p.g.a
konkurrensen. Det är ju inte så det fungerar. Man jobbar ju ihop som ett starkt varumärke med olika
utbud. Att slå ihop Saab och Volvo till ett gemensamt varumärke som endast levererar ETT sortiment
och inget mer tror jag inte på, eftersom att de är så pass välkända bilmärken, trots allt...

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:
Det heter GM, inte GE wink General Motors...

Sorry sorry. Jag skriver i 100km/h. Ändrar det.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2008
Alltså får de göra som VAG, dela upp att SAAB är mindre premium (Skoda) och Volvo är VW (eller VW/Audi) osv.

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
audi100turboQuattro skrev:
slå ihop skiten så kanske de kan bli något bra ist smile

Det är väl ett rätt så subjektivt påstående?

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Alltså får de göra som VAG, dela upp att SAAB är mindre premium (Skoda) och Volvo är VW (eller VW/Audi) osv.

Det är möjligt, eller att utveckla bolagens sortiment så att båda ligger på topp.

2 924 Inlägg
10 december 2008
Hexenhammer skrev:
peegee skrev:

Det enda jag ser som en anledning till varför Saab inte klarar sig utan Opel är väl möjligtvis att
de har så litet utbud på bilar, även om man jämför med t.ex Volvo. Är det något annat som jag
har missat?

Saab och Opel modeller består av samma delar i princip, utvecklingsorganisationen är bestående av GM ingenjörer och de kommer bl.a från Opel och Saab mm och i Trollhättan utvecklas inga kompletta bilar längre som förr utan bara utvalda delar för GM-bilar i hela koncernen.
...vad som är Saab respektive Opel i bilarna är faktiskt svårt att säga om ens möjligt?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
10 december 2008
Hmm kanske de borde slå en signal till Ingvar Kamprad, sen kan bygga in en Volvo och saabhandlare i varje Ikea varuhus. Bara en idé,  jag vill inte ha nåt konsultarvode smile
Senast redigerat av Niklasw (10 december 2008)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Konsult
1 247 Inlägg
10 december 2008
Att slå ihop märkena och göra en "vag" låter faktiskt realistiskt.
Jag menar, vw,audi och skoda är ju faktiskt konkurrenter på vissa områden och det verkar ju faktiskt fungera strålande (som sagt, verkar fungera, har inga fakta och säger inte mer om det.)

Att sätta Saab och Volvo i samma koncern borde fungera då ,som tidigare nämnts, båda strävar efter säkerhet och miljö.
Ang. alla delar inblandade i Saab som kommer från Opel så är det ju faktiskt lika i Ford koncernen, Volvo har mycket delat med Ford idag.
Problemen kommer bli att få allt att klicka med allt delat material i bilarna och att hitta en vettig och villig köpare. Vi kan ju inte mer än hoppas att produktion och utveckling flyttas hit till vårat avlånga land och inte till t.ex. korea. (För jobbens skull, Korea kan dom också men vi behöver jobben vi också)

Men hallå? Allt är väl inte perfekt på första försöket?

Jag tycker då det är värt att trycka in Saab och Volvo i samma låda och försöka få ut något bra från det.

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (10 december 2008)

2 924 Inlägg
10 december 2008
Tagg3N skrev:
Ang. alla delar inblandade i Saab som kommer från Opel så är det ju faktiskt lika i Ford koncernen, Volvo har mycket delat med Ford idag.
Problemen kommer bli att få allt att klicka med allt delat material i bilarna.

Men hallå? Allt är väl inte perfekt på första försöket?

Jag tycker då det är värt att trycka in Saab och Volvo i samma låda och försöka få ut något bra från det.

/Kim

Jo Volvo har Ford delar oxå, helt klart men inte alls i samma utsträckning som Saab

...men som jag sagt så tror jag oxå det kan fungera med utvecklingsenhet för både Volvo och Saab gemensamt, bara komma på att göra något unikt för marknaden samt att någon kapitalstark och investerinsintresserad ägare köper upp det...

835 Inlägg
10 december 2008
Tror både SAAB och Volvo skiter fullständigt i varandra. Varför skulle de bry sig om att sammarbeta? För att de har sina rötter i Sverige? Hmm.

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2008
Investor har väl massa stålars, sålde ju massa Scania-aktier för ett tag sen tom.
Är ju redan delaktiga i Saab smile

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2008
Epitaph skrev:
Tror både SAAB och Volvo skiter fullständigt i varandra. Varför skulle de bry sig om att sammarbeta? För att de har sina rötter i Sverige? Hmm.

BMW säljer stora motorer till Mercedes, två stora huvudkonkurrenter.

Varför skulle inte Volvo och Saab göra samma sak?

Vore ju bra med lite bort-tvättad Ford och Opel stämpel wink

3 714 Inlägg
10 december 2008
Att slå ihop Volvo och Saab tycker jag verkar intressant iallafall.

Tänk att båda vill ha säkrare bilar samt miljövänligare

Kanske kan bli bra smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

1 874 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Epitaph skrev:

Det är nog knappast dom som bestämmer i slutändan. Vill ingen köpa så är det bara att stänga portarna och gå hem. Vill Ford och GM sälja dom till någon som vill slå ihop dom, då har dom inte heller något att säga till om. Dom kan ju knappast köpa loss sig själva...

Sök