2364
Sök

Oljeretur från turbo b230a

50 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#1
Håller på att montera en R-sport förgasarturbo på en b230a i i 740 -86. Vet inte riktigt var jag ska montera oljereturen från turbon. Efter som Volvo själva har sålt denna satsen så borde väl det finnas en anslutning på tråget eller en kanal ner till tråget där den ska anslutas? Eller är det så att jag måste borra ett hål och svetsa dit en anslutning själv?

...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 december 2008
#2
du får nog svetsa dit en anslutning själv.. tror inte alla volvo motorer har samma oljetråg som är förberet

2slow

8 250 Inlägg
11 december 2008
#3
Turboblocken har ju en anslutning i blocket. Enklaste för dig är att svetsa i en anslutning i ditt tråg. Se till att den hamnar så högt upp på tråget som möjligt.


354 Inlägg
11 december 2008
#4
blir nog lite själv modifiering smile


Avstängd
653 Inlägg
11 december 2008
#5
På tal om o borra m.m i tråget, är det så att man måste lyfta motorn för att få bort oljetråget ? då är det ju drygt och omständigt när det blir dags o bygga oljereturen roll

Eller nån som vet bättre ?

Jag har rätt i vad jag än säger.

3 714 Inlägg
11 december 2008
#6
hur vanlig är egentligen den r-sportsatsen?

onT: göra en egen anslutning är nog det enda

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

50 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#7
hmm ok. bara att ta fram svetsen då. Eller skaffa ett turbotråg. Undrar också om man är tvungen att lyfta upp motorn för att plocka bort tråget?
tack för svaren

...

KTM 660
537 Inlägg
11 december 2008
#8
Turbotråg? Turbo modellerna har returen i blocket.
Vet inte hur det är på 740 med på 240 får du inte dän tråget utan att hissa motorn lite.
Men det går att svetsa på plats

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

50 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#9
JockeRX7 skrev:
Turbotråg? Turbo modellerna har returen i blocket.
Vet inte hur det är på 740 med på 240 får du inte dän tråget utan att hissa motorn lite.
Men det går att svetsa på plats
.

Ok. men om jag svetsar på plats finns det ingen risk för metalspån även om jag byter olja direkt efter jag borrat ett håt och svetsat dit en anslutning?

...

344 Inlägg
11 december 2008
#10
man måste lyfta motorn även på 740 för att få loss tråget.

att svetsa på plats skulle jag nog inte rekommendera. det blir väldigt hett och eftersom det e massa olja där så e det nog väldigt lätt att det fattar eld. det går säkert men kanske lite riskabelt


Avstängd
653 Inlägg
19 december 2008
#11
sunkmaster skrev:
man måste lyfta motorn även på 740 för att få loss tråget.

att svetsa på plats skulle jag nog inte rekommendera. det blir väldigt hett och eftersom det e massa olja där så e det nog väldigt lätt att det fattar eld. det går säkert men kanske lite riskabelt

Njaa antändning är nog inte värst, tänk spånet som blir där i då? :S

Jag har rätt i vad jag än säger.

344 Inlägg
19 december 2008
#12
airflow skrev:
sunkmaster skrev:
man måste lyfta motorn även på 740 för att få loss tråget.

att svetsa på plats skulle jag nog inte rekommendera. det blir väldigt hett och eftersom det e massa olja där så e det nog väldigt lätt att det fattar eld. det går säkert men kanske lite riskabelt

Njaa antändning är nog inte värst, tänk spånet som blir där i då? :S

ja det e nog inte heller direkt bra



Sök