2440
Sök

Isolering av motor.

15 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Hej  jag har funderat på en sak angående bilens kylsystem, när man har vart ute med en "vanlig bil" så kallnar motorn ganska snabbt när man stängt av den..

Men bmw 740 har ett system som behåller värmen i motorn längre, kan det vara isolerade kylslangar?..

Jag brukar köra hem ifrån jobbet och 1-2 timmar senare ska jag iväg en sväng o tex handla, (motorn kall igen)

Är det någon som kan svara på om det är en "förtjänst" eller ett "misslyckat" försök och isolera kylslangar och kopplingar i motorrummet?

TREVLIG HELG ALLA!cool

1 688 Inlägg
13 december 2008
Kan bara gissa på att det är en stor motor, som använder sig av större mängd kylvätska och olja än mindre 4cylindriga motorer.

Ju mer vätskor, desto längre tid tar det ju för dom att svalna. Och inte minst sagt motorns egna storlek. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
13 december 2008
har du provat motorvärmare???

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 december 2008
Det sitter nog ett alublock i dom men nämner det endå, gjutjärn håller vämren bra och som Losgard skrev så spelar godsgrovlek och vätskor en stor roll.

Men visst kan du isolera maskin, men jag skulle inte hoppats på någon jättevinst. Hade skaffat en motorvärmare istället smile

Rock'n Roll

13 Inlägg
13 december 2008
Tycker det é aningen onödigt då isoleringen inte ger dig mer än några få minuters längre avkylningstid.
Montera en värmare i oljetråget & i acken så skonar du motorn plus att du får de gott i bilen direkt...

15 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
tack för svaren:)

Sök