4180
Sök

Köpa basa och steg till w124 MAX 10k HJÄLP!

11 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Relativt ny på garaget och har provat andra forum om just detta men har fått dålig respons, få se nu om jag blir possitivt överraskad!

Jag ska alltså köpa basas och steg till min mercedes w124 års 92.
Har sedan tidigare 8or (har ej kollat märke) i hatthyllan och rockford diskanter fram.
Vad ska jag köpa för basar & steg till bilen? Är totalt värdelös på ljud och har ingen j**la aning om vad som är bra/dåligt. Vet inte om jag är retard eller vad de är frågan om men det ska nog visa sig med tiden!
Lyssnar på allt slags musik, hiphop, dance, hårdrock, osv osv..listan kan göras lång.

känner mig inte så sugen på att försöka sig på att bygga egen låda utan köper hellst fördigt så att det bara är att koppla in.

Finns det någon bra utlänsk sida där man kan beställa ljud?

tack på förhand
//J

4 074 Inlägg
15 december 2008
jAndersson skrev:
Relativt ny på garaget och har provat andra forum om just detta men har fått dålig respons, få se nu om jag blir possitivt överraskad!

Jag ska alltså köpa basas och steg till min mercedes w124 års 92.
Har sedan tidigare 8or (har ej kollat märke) i hatthyllan och rockford diskanter fram.
Vad ska jag köpa för basar & steg till bilen? Är totalt värdelös på ljud och har ingen j**la aning om vad som är bra/dåligt. Vet inte om jag är retard eller vad de är frågan om men det ska nog visa sig med tiden!
Lyssnar på allt slags musik, hiphop, dance, hårdrock, osv osv..listan kan göras lång.

känner mig inte så sugen på att försöka sig på att bygga egen låda utan köper hellst fördigt så att det bara är att koppla in.

Finns det någon bra utlänsk sida där man kan beställa ljud?

tack på förhand
//J

aaaah.... jag har det du söker! alla fall basarna... smile kolla länken!
http://www.garaget.org/annonser/?view=141385

pm om intresse finns! smile
Senast redigerat av BJonsson (15 december 2008)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
hej

bandpass tror jag på med 12" 
15tums blir nog galet fel med tanke på lådtyp som rekommenderas till din bil (pga tank bakom sätet)

läs mer här om W124 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112520

4 074 Inlägg
16 december 2008
Final_Triumph skrev:
hej

bandpass tror jag på med 12" 
15tums blir nog galet fel med tanke på lådtyp som rekommenderas till din bil (pga tank bakom sätet)

läs mer här om W124 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112520

Rätt av dig fel av mig! glömde helt bort att tanken sitter mot sätet! 5é ordningen isobarik funkar kanon i 124án me

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 045 Inlägg
16 december 2008
som tidigare sa , satsa på en bandpass låda, lite jobbigare bygga, men snacka med företag som kan ge dig ritning på lådmått, så är det inte så svårt att snickra ihop, eller så hör du med föeraget vad dom tar för att bygga en låda åt dig.

181 Inlägg
16 december 2008
Visst låter bandpass låda bäst i en w124 MEN det går ju alltid att få bra ljud inne i kupén ändå..
Det går ju exempelvis att ha en ganska bra bas, tex en Xzound 12"are på 1000w eller eventuellt två av den, Bygger en anpassad låda och sätter basportarna så dom pekar uppåt istället för rakt ut på lådan och drar förlängda "trattar" och upp genom hatthyllan och sätter över något sorts skyddsgaller över så kommer det spela grymt bra..

Du hörde ju exempel på hur min 12a spelade idag och jag har endast två små fjuttiga hål i hatthyllan under förstahjälpen lådan och det trycker på nog bra där smile

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

956 Inlägg
16 december 2008
Perrrra_ skrev:
Visst låter bandpass låda bäst i en w124 MEN det går ju alltid att få bra ljud inne i kupén ändå..
Det går ju exempelvis att ha en ganska bra bas, tex en Xzound 12"are på 1000w eller eventuellt två av den, Bygger en anpassad låda och sätter basportarna så dom pekar uppåt istället för rakt ut på lådan och drar förlängda "trattar" och upp genom hatthyllan och sätter över något sorts skyddsgaller över så kommer det spela grymt bra..

Du hörde ju exempel på hur min 12a spelade idag och jag har endast två små fjuttiga hål i hatthyllan under förstahjälpen lådan och det trycker på nog bra där smile

Dock resulterar detta i utsläckning i vissa områden då bas och port spelar olika frekvenser.
Så jag skulle kört på bandpass för hela slanten. Skulle kolla på tex Orion hp basarna som säljs här http://www.multimedia-import.se Dessa ska fungera med riktigr bra resultat i bandpass. Finns även paket med slutsteg där för under 10k.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

11 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Perrrra_ skrev:

Dock resulterar detta i utsläckning i vissa områden då bas och port spelar olika frekvenser.
Så jag skulle kört på bandpass för hela slanten. Skulle kolla på tex Orion hp basarna som säljs här http://www.multimedia-import.se Dessa ska fungera med riktigr bra resultat i bandpass. Finns även paket med slutsteg där för under 10k.

Det blir iaf mest troligt en JBL GTO1204BPD 2x12" från brl och JBL GTO7001E steg. det jag nu undrar är om man ska sätta 2 "trattar" i hatthyllan för att får in mer ljud i bilen? vad tror ni om det?
Jag hade även tänkt att byta ut 8orna i hatthyllan för att dom är gammal som gatan, ska man då koppla det till ett särskilt steg? och även diskanterna, borde jag sätta in/byta ut mer högtalare för att få riktigt bra ljud? väll ju inte bara ha bas i bilen utan även kunna spela rock & annat skit!

Fler bra tipps på vad som kan göras uppskattas vänligen.

Vad menas med utsläckning?

21 761 Inlägg
17 december 2008
För att en bandpasslåda ska låta bra så bör lådans egna rör sticka in i kupén. Att sätta rör i hatthyllan för att "leda in" ljudet i kupén blir inte lika bra, en del ljud åker runt i bagaget då. Men eftersom du nu har köpt en färdigbyggd låda så måste du förstås få in ljudet och då är väl rör i hatthyllan det enda sättet.

Utsläckning är när basens och rörets frekvenser hamnar i fel fas med varandra, då "försvinner" de frekvenserna. När man låter röret spela åt ett helt annat håll än basen så kan vissa frekvenser hamna i fel fas och då motverkar de varandra.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
17 december 2008
Drönirettab skrev:
För att en bandpasslåda ska låta bra så bör lådans egna rör sticka in i kupén. Att sätta rör i hatthyllan för att "leda in" ljudet i kupén blir inte lika bra, en del ljud åker runt i bagaget då. Men eftersom du nu har köpt en färdigbyggd låda så måste du förstås få in ljudet och då är väl rör i hatthyllan det enda sättet.

Utsläckning är när basens och rörets frekvenser hamnar i fel fas med varandra, då "försvinner" de frekvenserna. När man låter röret spela åt ett helt annat håll än basen så kan vissa frekvenser hamna i fel fas och då motverkar de varandra.

Det är bara en myt att bas och port ska vara åt samma håll.

Men därimot så förstärks/försvagas olika frekvenser beroende på var basporten mynnar ut i bilen.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

181 Inlägg
18 december 2008
jAndersson skrev:
Det blir iaf mest troligt en JBL GTO1204BPD 2x12" från brl och JBL GTO7001E steg. det jag nu undrar är om man ska sätta 2 "trattar" i hatthyllan för att får in mer ljud i bilen? vad tror ni om det?
Jag hade även tänkt att byta ut 8orna i hatthyllan för att dom är gammal som gatan, ska man då koppla det till ett särskilt steg? och även diskanterna, borde jag sätta in/byta ut mer högtalare för att få riktigt bra ljud? väll ju inte bara ha bas i bilen utan även kunna spela rock & annat skit!

Fler bra tipps på vad som kan göras uppskattas vänligen.

Vad menas med utsläckning?

Du skulle kunna koppla några andra högtalare tex dina 8"are till slutsteg för att få ut bättre sprutt ur dom, ja du bör ha ett särskillt slutsteg till dom eftersom du skrev här tidigare om att du skulle köpa ett JBL GTO7001E steg som är ett monoblock dvs endast 1 plus och 1 minus kanal och då blir det lite knas om du kör på vanliga högtalare där i samtidigt som basen, dom kommer nog mest troligt sprängas totalt..

Du kan alltid köpa mac audio z4200 slutsteget av mig på 1500w, då kan du driva exempelvis ett framsystem samt något baksystem om du ska skaffa dig det. Med ett till slutsteg istället för att driva allt på stereon ger dig många fördelar, allt fårn bättre ljud till bättre tryck i dom och du kan ställa in dom ganska fint hur mycke var och en ska spela samtidigt..
Steget kostar som sagt 2499:- just nu på prisjakt, skriv PM eller släng iväg ett sms om du är intresserad av det, kartong osv finns kvar.. smile

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

Sök