3850
Sök

Komplös Ford Mondeo DOHC -95

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Har tagit över en Ford Mondeo DOHC -95 som förra ägaren trodde kamremmen gått av på. Har plockat isär och kollat men remmen är hel. Eftersom den är helt komplös på alla cylindrar, dvs man drar runt motorn lätt med ett spärrskaft tänkte jag att kamremmen kuggat över och därför står ventilerna öppna i kompressionstakten. När jag lyfte ventilkåpan för att kolla så kammarna stod rätt var hela utrymmet mellan kammarna, där t-stiften sitter, fyllt med olja. Vad kan ha inträffat? Har kollat så allt står rätt och vad jag kan förstå så står kammarna rätt i förhållande till vevaxeln. Förra ägaren sa att bilen bara stannat för honom och sen inte startat igen. Nån som har nån idé om vad det kan vara? Ska jag lyfta toppen? Är ju ingen enkel procedur på denna bilen dock... Tacksam för svar!

"Den kan vara bra att ha"

Teknik Informatör
371 Inlägg
16 december 2008
jag har pysslat med en sådan också och samma fenomen...i mitt fall så var topplockspackningen gången så illa att den fyllde cylindrarna med glykol...kollat det även på den du har och jobbar på?

BMW E3 it takes one to catch one :)

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Jag har inget vatten i oljan eller vice versa. Om topplockspackningen går så e d ju sällan den blåser så rent att alla cylindrar blir komplösa..?? Vrider man på starten så snurrar motorn runt så lätt att det låter som om bara startmotorn går runt. Den konstiga är även det att det var så mycket olja i utrymmet där stiften sitter. Såvida det inte är nån spricka el nåt hål i toppen där kan oljan bara ha kommit från kammarna. Får väl lyfta toppen och hoppas på det bästa.

354 Inlägg
16 december 2008
tror nog på en spricka i toppen eller topplockspackning ändå

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
skalmanen skrev:
tror nog på en spricka i toppen eller topplockspackning ändå

Hittar ingen synlig spricka så "hoppas" på topplockspackning. Hade det bara vart en spricka borde den inte var helt komplös väl..?? Vet vad jag har för jobb framför mig då... =/

Sök