3575
Sök

Hjälp med baslåde bygge..

908 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Ja, jag har faktiskt kollat igenom gamla trådar.. men har inte direkt hittat mitt svar..

Jag tänkte jag skulle bygga en låda, då det skulle vara 2 stycken 12". Men eftersom jag är helkass på detta ämne behöver jag er hjälp. va stor ska den va ? varför har man isolering i ? va mycket ska steget ligga på för att driva detta ? dock har jag inte valt några basar.. så ni får väl 'räkna' på ett ungefär.. storlek å sånt.. neutral

Tack på förhand

1 400 Inlägg
17 december 2008
Bäckström skrev:
Ja, jag har faktiskt kollat igenom gamla trådar.. men har inte direkt hittat mitt svar..

Jag tänkte jag skulle bygga en låda, då det skulle vara 2 stycken 12". Men eftersom jag är helkass på detta ämne behöver jag er hjälp. va stor ska den va ? varför har man isolering i ? va mycket ska steget ligga på för att driva detta ? dock har jag inte valt några basar.. så ni får väl 'räkna' på ett ungefär.. storlek å sånt.. neutral

Tack på förhand

Det går inte att räkna på en låda när man inte vet vad det är för basar.
Det skiljer mycket på lådorna mellan olika basar.
Och så vill man  veta bilmodell och musiksmak och det kan även vara bra att veta vilket slutsteg du ska driva det med. Små slutna lådor behöver mer effekt än lite störe....osv

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 december 2008
sluten låda är om du vill ha en lite finare bas.som spelar tight.
portad låda om du vill spela lite högre
bandpass..passar bra då du har en tex bensintank i bakre"torpedväggen"tongue

brukar rekomendera 70-72l låda.med 2x4"40cm rör. bra musik låda för dom flesta basar.
dämpa hellre med dämp ull..hela lådan efter väggarna..
om vi säger att basarna är på tex 400wrms per bas,bör du iaf ha ett mono steg som är 1200wrms tkr jag.
i 1ohm dvs.

om det är i volvon du ska ha lådan så finns det massor av trådar där folk frågat om baslåde byggen i 740.där ser du dom exakta måtten osv.har sj haft en 740 med just en sådna låda som ja beskrev.o det spelade på bra..men de beror ju på basarna /steget du har med.
Senast redigerat av pattilatti2 (18 december 2008)

908 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
tack för alla svar, ger mej ju lite bättre koll på ämnet och jag får väl kolla upp trådarna lite bättre

Mvh Tim smile

61 Inlägg
21 december 2008
Beckstroem skrev:
tack för alla svar, ger mej ju lite bättre koll på ämnet och jag får väl kolla upp trådarna lite bättre

Mvh Tim smile

men hör med butiken du köper grejerna av,dom brukar kunna räkna ut en låda som passar din bil om det inte är tex biltema rusta hobbex osv du handlar av

908 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
sterio_boy skrev:
Beckstroem skrev:

Mvh Tim smile

men hör med butiken du köper grejerna av,dom brukar kunna räkna ut en låda som passar din bil om det inte är tex biltema rusta hobbex osv du handlar av

nej för fan, när ja ska köpa ska de ju va märkes basar.. inge billigt skit..

61 Inlägg
22 december 2008
Beckstroem skrev:
sterio_boy skrev:
Beckstroem skrev:

Mvh Tim smile

nej för fan, när ja ska köpa ska de ju va märkes basar.. inge billigt skit..

okej vad har du tänkt köpa för basar då??

908 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
än har jag ju inte bestämt mej och har inte budget till det då jag ska köpa all på en gång tänkte jag, så inge glömms... men det lutar ju mot 2 stycken 12 basar... och förressten.. går 2 12 basar bra ihop med 2 6*9 som jag ska ha i hatt hyllan ?

Sök