2619
Sök

volvo 740 förgasarproblem.

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Min 740 86a b230a motor tycks inte få tillräckligt med bensin till förgasaren det sitter ett nytt filter på den men det blir aldrig mer än en ca 5 mm benin i det dessutom så när man kollar på det med bilen i gång så kommer det upp luftbubblor i det, bilen går oroligt på tomgång från ca 500-800 varv alltså pendlar där i mellan, när jag kör så svarar motorn på lägre växlar 1-3vxl men ligger man på 4-5vxl i 70-90km och trycker på gasen så svarar den inte, men smyger man ner gasen så svarar den. jag har ställt på bränsle mängden men utan resultat, jag har kollat så den inte tar tjyvluft vid insuget med startgas men den reagerar inte på det. hoppas någon kan ge ett svar på vad det kan vara för fel!

79 Inlägg
19 december 2008
I förgasaren sitter det membran. För att kolla om det är helt han du lossa luftinsuget och kolla om kolven i förgasaren rör sig när du gasar. Hade nämligen samma problem på min 242a.

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Jag har bytt membranet som säkerhets åtgärd det kostade ju inte mycket så det kan inte vara det

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:
Jag har bytt membranet som säkerhets åtgärd det kostade ju inte mycket så det kan inte vara det

Fyllt olja då....?

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
jo då olja finns det i upp till klacken, men det mystiska är att i bland så beter sig voltmätaren konstigt den kan stå och pendla från hälften av mätartavlan o nästan upp till det röda fältet men aldrig in på det röda jag vet inte om det kan ha med den oroliga gången på motor att göra! jag vill passa på att tacka för svaren på denna sidan får man svar i alla fall.

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:
jo då olja finns det i upp till klacken, men det mystiska är att i bland så beter sig voltmätaren konstigt den kan stå och pendla från hälften av mätartavlan o nästan upp till det röda fältet men aldrig in på det röda jag vet inte om det kan ha med den oroliga gången på motor att göra! jag vill passa på att tacka för svaren på denna sidan får man svar i alla fall.

Njae den kan ladda lite dåligt på så låga varv så de e nog som de ska de.men de andra bör ju undersökas...de e nåt me soppan där om de inte blir mer i filtret...än 5 mm..Soppapumpen!!
Senast redigerat av mrbuggy (19 december 2008)

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
soppapumpen är ny så jag tror inte det är den men det kommer ju bubblor i bensinfiltret men det kanske ska vara så,

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:
soppapumpen är ny så jag tror inte det är den men det kommer ju bubblor i bensinfiltret men det kanske ska vara så,

Näe..de ska komma soppa där...E de mycket bubblor då..? verkar som den suger luft ...
Senast redigerat av mrbuggy (19 december 2008)

Driifter;)
1 630 Inlägg
19 december 2008
kolla över ledningarna verkar ju som den suger i sig luft någon stans på vägen

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:

En dum fråga kanske men...Har du soppa i tanken...?

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
ja det klart jag har soppa i tanken min bränsle mätare fungerar faktiskt det är inte många som har en fungerande sådan. jag ska kolla upp bränsle ledningen så fort jag hinner det kan ju vara så att den slang stumpen efter tankarmaturen inte är tät, resten av bränsle ledningen är ju stålrör har jag för mig.

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:
ja det klart jag har soppa i tanken min bränsle mätare fungerar faktiskt det är inte många som har en fungerande sådan. jag ska kolla upp bränsle ledningen så fort jag hinner det kan ju vara så att den slang stumpen efter tankarmaturen inte är tät, resten av bränsle ledningen är ju stålrör har jag för mig.

Låter som att de kan vara så...!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 december 2008
Hål på slangen i tankarmaturen kanske då suger dom i sig luft kan även va en tät sil i armaturen

Ta av huset under förgasarn å gör rent me om du nu inte gort det tidigare K-sprit kan va en ide me
Senast redigerat av JaggaChafen (19 december 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
jag har haft isär förgasaren o blåst i alla kanaler o anslutningar så det kan knappast vara något skräp där i.är det så dumt på 740 att det är slang även i tankarmaturen i tanken alltså, jag har aldrig haft i sär någon sådan?

blacken
19 december 2008
Membranet i soppapumpen kan vara trasigt..

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
soppa pumpen är ny!

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:
jag har haft isär förgasaren o blåst i alla kanaler o anslutningar så det kan knappast vara något skräp där i.är det så dumt på 740 att det är slang även i tankarmaturen i tanken alltså, jag har aldrig haft i sär någon sådan?

Japp de sitter en liten bit slang där från pumpen till armaturen som e en rörsnutt på.

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
men är det så på även på min armatur för jag har ju en förgasar bil men det kanske ser samma ut bara att jag inte har en pump i tanken som insprutarna har!

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Mattias_79 skrev:
men är det så på även på min armatur för jag har ju en förgasar bil men det kanske ser samma ut bara att jag inte har en pump i tanken som insprutarna har!

Hmm.. nu blev de annat..vet du vad för pump du har då...å var den sitter..? Ahh du har bara den under bilen..!

26 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Min bränsle pump sitter monterad på höger sida av motorblocket framifrån sett, tack för att ni svarar så snabbt!

Sök