2816
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

5 Inlägg
19 mars 2015
it_mutt skrev:
Sunds skrev:
Någon som provat/lyssnat på en jbl gt5-2402br 2x12?

Har några frågor kring den. Letar efter något som man kan skryta ljudmässigt med för inte alls för mycket pengar.

Frågor:
Låter den för det första högt?
Låter den bra? dvs, djupt och kraftigt?
Är den ens värd att köpa eller gör man bort sig om man letar efter något där dunket hörs ut högt?

Mvh

PS. Vet att mycket ligger i steget, men om man nu köper ett steg som klarar att maxa ut subben, hur bra är den då egentligen?

Vad är det för fråga egentligen?

Om du köper ett slutsteg för 25.000:- som klarar av att "maxa ut alla basar som finns", blir alla basar dåliga då? Nu säger jag inte att det vare sig finns ett sådant slutsteg, eller om så är fallet, att det skulle kosta 25.000:-

En bas blir inte dålig bara för att du har ett "värre steg" än vad som behövs.

Gällande om man gör bort sig...i min värld ja. Jag spelar musik för mig, inte fjortisarna som luktar kiss och hänger vid donken (eller vem som nu än råkar stå utanför bilen).

Men absolut, man får spela med vilket ändamål man vill givetvis.

Hmm, vet inte riktigt din attityd till min fråga.. Men vad jag menade med "maxa ut subben" var att ge den det steg som behövs/är nödvändigt till att driva subben i 550w rms, vilket är vad subben är skapad för enligt papperna.
Varför skrev jag då detta? Jo för att tidigare har jag fått som svar som att steget är det viktiga och ja, jag håller med, men i detta fall syftade jag endast på subben.

Självklart spelar jag för mig själv, men då hade heller inte denna kraften krävts, om man nu bara sitter inne i bilen och lyssnar. Jag precis som nästan alla andra tycker nog om att kunna vara utanför bilen och fortfarande höra basen slå.
Trots detta frågade jag även om hur bra ljudet var, för att kunna spela lägre med lite kvalité ljudmässigt är även det viktigt för mig.

Angående att göra bort sig tänkte jag mest på om det fanns några bättre alternativ som kan mäta sig med denna standarden om inte högre. Inte för att spela på ett svettigt traktor-meet på donken.

Tillägg; Har du ens lyssnat på subben eller kände du bara för att kommentera negativt? Såg inga svar på mina frågor?

1 494 Inlägg
19 mars 2015
Sunds skrev:

Har några frågor kring den. Letar efter något som man kan skryta ljudmässigt med för inte alls för mycket pengar.

Frågor:
Är den ens värd att köpa eller gör man bort sig om man letar efter något där dunket hörs ut högt?

Mvh

PS. Vet att mycket ligger i steget, men om man nu köper ett steg som klarar att maxa ut subben, hur bra är den då egentligen?

Vem vill du impa på? Är det någon som inte har hört några vettiga ljudsystem så räcker det säkert med en sådan låda men är det folk som faktiskt har pillat lite med ljud så räcker det nog inte. Vill du ha mer för pengarna så titta lite på begagnat istället. Rekommenderar också att du provlyssnar lite olika system själv, Elmia är ju snart och då får du säkert lyssna på en hel del grejer om du snackar med lite folk tongue

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
20 mars 2015
Någon som vet vad detta är till? Liknar krymptejp, följde med i högtalarkartongen. https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105832/105832-5d89896983eff2d405f0eba4dcb6b41b.jpg

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 523 Inlägg
20 mars 2015
REG-SKYLTEN skrev:
Någon som vet vad detta är till? Liknar krymptejp, följde med i högtalarkartongen. http://www1.garaget.org/gallery/images/106/105832/105832-5d89896983eff2d405f0eba4dcb6b41b.jpg

Dubbelhäftande tejp för att fästa diskantkoppen?

Avstängd
10 388 Inlägg
20 mars 2015
Sunds skrev:
it_mutt skrev:
Sunds skrev:

Frågor:

Mvh

Vad är det för fråga egentligen?

Om du köper ett slutsteg för 25.000:- som klarar av att "maxa ut alla basar som finns", blir alla basar dåliga då? Nu säger jag inte att det vare sig finns ett sådant slutsteg, eller om så är fallet, att det skulle kosta 25.000:-

En bas blir inte dålig bara för att du har ett "värre steg" än vad som behövs.

Gällande om man gör bort sig...i min värld ja. Jag spelar musik för mig, inte fjortisarna som luktar kiss och hänger vid donken (eller vem som nu än råkar stå utanför bilen).

Men absolut, man får spela med vilket ändamål man vill givetvis.

Hmm, vet inte riktigt din attityd till min fråga.. Men vad jag menade med "maxa ut subben" var att ge den det steg som behövs/är nödvändigt till att driva subben i 550w rms, vilket är vad subben är skapad för enligt papperna.
Varför skrev jag då detta? Jo för att tidigare har jag fått som svar som att steget är det viktiga och ja, jag håller med, men i detta fall syftade jag endast på subben.

Självklart spelar jag för mig själv, men då hade heller inte denna kraften krävts, om man nu bara sitter inne i bilen och lyssnar. Jag precis som nästan alla andra tycker nog om att kunna vara utanför bilen och fortfarande höra basen slå.
Trots detta frågade jag även om hur bra ljudet var, för att kunna spela lägre med lite kvalité ljudmässigt är även det viktigt för mig.

Angående att göra bort sig tänkte jag mest på om det fanns några bättre alternativ som kan mäta sig med denna standarden om inte högre. Inte för att spela på ett svettigt traktor-meet på donken.

Tillägg; Har du ens lyssnat på subben eller kände du bara för att kommentera negativt? Såg inga svar på mina frågor?

Såg du inget svar, så får du nog läsa om. Där var uppenbarligen ett svar på "göra bort sig"-frågan och även gällande basen, så som du först skrivit frågan.

Ja, och vad är din egentliga fråga om subben? Hur bra den är om du kan "maxa ut" den?  (det är ju då vad du har skrivit) Och det i sig har jag isf redan svarat på.

Nej, inte "nästan alla andra" bryr sig om huruvida de kan höra basen slå utanför bilen eller inte.

"Problemet" är att du och jag uppenbarligen har olika definitioner om vad "låta bra är". I min värld är "bra"=välljud. I din "djupt och kraftigt" (enligt vad du själv skrivit).

Huruvida det finns något som kan mäta sig med "denna standarden om inte högre", beror ju på vad du åsyftar med standarden. Det dräller av baslådor där ute som finns både i samma prisklass och givetvis i andra prisklasser som säkerligen piskar den tänkta lådan.
Senast redigerat av it_mutt (20 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

206 Inlägg
21 mars 2015
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

46 Inlägg
22 mars 2015
Hade tänkt att köpa en baslåda till min W126, men är helt grön på området. Tanken var väl att köpa något utav det billigare slaget, behöver ju inte vara något "värsting system" men något som ändå ger ett bra ljud.

http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=3008 Detta paket har jag tittat lite på. Så till er lite mer kunniga, kan detta vara ett vettigt system för ett ok pris, eller är det så billigt (och dåligt) så att man lika gärna kan slänga pengarna i sjön? Kanske finns något annat ni kan rekommendera? Tanken är att lägga ca 3000-3500kr för ett komplett system: Låda, bas, slutsteg, allt kablage samt stereo.

1 426 Inlägg
22 mars 2015
S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

Det slår inte ifrån pågrund av överhettning då?

1 426 Inlägg
22 mars 2015
Lohi skrev:
Hade tänkt att köpa en baslåda till min W126, men är helt grön på området. Tanken var väl att köpa något utav det billigare slaget, behöver ju inte vara något "värsting system" men något som ändå ger ett bra ljud.

http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=3008 Detta paket har jag tittat lite på. Så till er lite mer kunniga, kan detta vara ett vettigt system för ett ok pris, eller är det så billigt (och dåligt) så att man lika gärna kan slänga pengarna i sjön? Kanske finns något annat ni kan rekommendera? Tanken är att lägga ca 3000-3500kr för ett komplett system: Låda, bas, slutsteg, allt kablage samt stereo.

Inte billebro!

Finns så mycke andra ÅF att välja bland
Dbakuten och brl t.ex

206 Inlägg
22 mars 2015
Jockk3 skrev:
S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

124 Inlägg
22 mars 2015
S_Kekko skrev:
Jockk3 skrev:
S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

Hur är basarna kopplade?

1 494 Inlägg
22 mars 2015
S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

Se över så att steget är rätt inställt och mät upp allt med multimeter så att du har ström. Slingorna skulle jag tagit bort dom lär ju knappast bidra med någonting bra.

206 Inlägg
22 mars 2015
BerglunD666 skrev:
S_Kekko skrev:
Jockk3 skrev:

Hur är basarna kopplade?

Dom är parallell kopplade

Fjong skrev:
S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

Se över så att steget är rätt inställt och mät upp allt med multimeter så att du har ström. Slingorna skulle jag tagit bort dom lär ju knappast bidra med någonting bra.

Om det skulle vara dåligt med ström fram till steget är big 3 ett vettigt sätt att börja på då? Slingorna sitter inte kopplade på steget var mest bara nått jag undrade över

1 494 Inlägg
22 mars 2015
S_Kekko skrev:
BerglunD666 skrev:
S_Kekko skrev:

Hur är basarna kopplade?

Dom är parallell kopplade

Fjong skrev:
S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

Om det skulle vara dåligt med ström fram till steget är big 3 ett vettigt sätt att börja på då? Slingorna sitter inte kopplade på steget var mest bara nått jag undrade över

Big three är en bra början men är ditt batteri för dåligt så kan du behöva byta det iaf, börja med att undersöka hur mycket spänningen dippar när du spelar och sen ska du se över så att inställningar och installation är rätt skulle jag säga  tongue

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 mars 2015
sad  Mitt ljud började krångla för ett tag sen. Slutsteget går in i safe mode några sek sedan tillbaka till normalt och sen tillbaka till safe mode osv..  Hade så en vecka och prövade då att dra en annan lågnivåkabel löst över säten och allt då den var för kort för att användas och då funkade det.. Så jag beställde en ny kabel och kopplade in den förra helgen och då funkade allt tills imorse..

Jag har en Kenwood DPX503UY huvudenhet som jag dragit två st lågnivåkablar ifrån till ett Hertz EP5 steg som driver en bas på kanal C och ett framsystem på kanal A+B, stereon driver fortfarande högtalarna i bakdörrarna och de fungerar hela tiden.

Jag har haft den här setupen i några år nu så har inte kopplat fel någonstans.. När jag drog om den ena lågnivåkabeln förra helgen kollade jag även på jordningen till slutsteget och den var okej.

Ibland när den går in i safe mode så smäller det lite om högtalarna. Så har nu stängt av stereon helt.

Verkar ju konstigt om det vore kabel fel igen??
Var ska jag börja felsöka? Och hur?

2 Inlägg
24 mars 2015
Tjena! Jag har en 15 tums xion bas (märket är audio system) och undrar fall jag ska ha en sluten eller portad låda samt vilket liter antal. Bilen är en audi a6 kombi från 98 och jag har ett slutsteg som ger ut 1000watt i 2ohm. Jag lyssnar på de mesta men de ja kommer lyssna mest på är hip hop/rap och house. Har en kompis som hade samma bas och bil och har en portad låda på cirka 95liter. De låter bra, men skulle nog vilja ha lite mer snärt i den.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
24 mars 2015
David_k skrev:
Tjena! Jag har en 15 tums xion bas (märket är audio system) och undrar fall jag ska ha en sluten eller portad låda samt vilket liter antal. Bilen är en audi a6 kombi från 98 och jag har ett slutsteg som ger ut 1000watt i 2ohm. Jag lyssnar på de mesta men de ja kommer lyssna mest på är hip hop/rap och house. Har en kompis som hade samma bas och bil och har en portad låda på cirka 95liter. De låter bra, men skulle nog vilja ha lite mer snärt i den.

Har din kompis samma slutsteg eller lika mycket watt till sin bas?

1 861 Inlägg
24 mars 2015
David_k skrev:

Lite mindre låda med samma avstämning löser det, du får inte lika jämn respons kurva av det dock! Och har ni olika bilar kommer ljudet att uppfattas olika i båda bilarna!

2 Inlägg
24 mars 2015
Min kompis har en likadan a6:a. Hans slutsteg är också på 1000watt i 2ohm smile
Senast redigerat av David_k (25 mars 2015)

32 Inlägg
25 mars 2015
Rent generellt sett, är det någon märkbar skillnad på en portad och sluten baslåda av samma klass när det endast ska spelas musik? Är det ena bättre än det andra och i så fall varför?

Sök