it_mutt skrev:
Sunds skrev:
Någon som provat/lyssnat på en jbl gt5-2402br 2x12?
Har några frågor kring den. Letar efter något som man kan skryta ljudmässigt med för inte alls för mycket pengar.
Frågor:
Låter den för det första högt?
Låter den bra? dvs, djupt och kraftigt?
Är den ens värd att köpa eller gör man bort sig om man letar efter något där dunket hörs ut högt?
Mvh
PS. Vet att mycket ligger i steget,
men om man nu köper ett steg som klarar att maxa ut subben, hur bra är den då egentligen?
Vad är det för fråga egentligen?
Om du köper ett slutsteg för 25.000:- som klarar av att "maxa ut alla basar som finns", blir alla basar dåliga då? Nu säger jag inte att det vare sig finns ett sådant slutsteg, eller om så är fallet, att det skulle kosta 25.000:-
En bas blir inte dålig bara för att du har ett "värre steg" än vad som behövs.
Gällande om man gör bort sig...i min värld ja. Jag spelar musik för mig, inte fjortisarna som luktar kiss och hänger vid donken (eller vem som nu än råkar stå utanför bilen).
Men absolut, man får spela med vilket ändamål man vill givetvis.
Hmm, vet inte riktigt din attityd till min fråga.. Men vad jag menade med "maxa ut subben" var att ge den det steg som behövs/är nödvändigt till att driva subben i 550w rms, vilket är vad subben är skapad för enligt papperna.
Varför skrev jag då detta? Jo för att tidigare har jag fått som svar som att steget är det viktiga och ja, jag håller med, men i detta fall syftade jag endast på subben.
Självklart spelar jag för mig själv, men då hade heller inte denna kraften krävts, om man nu bara sitter inne i bilen och lyssnar. Jag precis som nästan alla andra tycker nog om att kunna vara utanför bilen och fortfarande höra basen slå.
Trots detta frågade jag även om hur bra ljudet var, för att kunna spela lägre med lite kvalité ljudmässigt är även det viktigt för mig.
Angående att göra bort sig tänkte jag mest på om det fanns några bättre alternativ som kan mäta sig med denna standarden om inte högre. Inte för att spela på ett svettigt traktor-meet på donken.
Tillägg; Har du ens lyssnat på subben eller kände du bara för att kommentera negativt? Såg inga svar på mina frågor?