3020
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

125 Inlägg
14 juni 2015
Finns det något enkelt sätt att mäta "clipping" förutom DD-1 och oscilloskop? Är Rca utgången konstant 2V? Tänkte om de är 2V innan clipping och man kunde använda sig av multimeter.

Har en Alpine 120rr utifall någon annan vet högsta volym innan clipping.

Mvh

1 426 Inlägg
14 juni 2015
mrtmontana skrev:
Finns det något enkelt sätt att mäta "clipping" förutom DD-1 och oscilloskop? Är Rca utgången konstant 2V? Tänkte om de är 2V innan clipping och man kunde använda sig av multimeter.

Mvh

går att ställa med multimeter
http://bfy.tw/KVE

1 494 Inlägg
14 juni 2015
Jockk3 skrev:
mrtmontana skrev:

Mvh

Det är en metod för att ställa in gain inte upptäcka dist.

2 041 Inlägg
14 juni 2015
Har problem med mitt Audison SR1DK monoslutsteg som lyser rött och blinkar blått ungefär vart 10:de sekund.
Har testat det mesta och kopplat bort allt men får det ändå inte att funka.
Och hittar inte heller något om vad blinkningarna betyder, men antar att det är i protectläge när det lyser rött.
Men vad de blåa blinkningarna betyder vet jag inte, eller så bara blinkar det till om det försöker starta om igen men inte lyckas.

Någon som haft liknande problem och fått det att funka?
Eller är det helt enkelt ett nytt slutsteg som gäller?

2 712 Inlägg
14 juni 2015
MammDiin skrev:
Har problem med mitt Audison SR1DK monoslutsteg som lyser rött och blinkar blått ungefär vart 10:de sekund.
Och hittar inte heller något om vad blinkningarna betyder, men antar att det är i protectläge när det lyser rött.
Men vad de blåa blinkningarna betyder vet jag inte, eller så bara blinkar det till om det försöker starta om igen men inte lyckas.

Mitt SR1D gjorde så när jag hade för dålig jord.
Testa enkelt,
ta loss jordkablen från din jordpunkt, fäst en startkabel i den och jorda direkt på batteriet.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 041 Inlägg
14 juni 2015
amoreex skrev:
MammDiin skrev:

Mitt SR1D gjorde så när jag hade för dålig jord.
Testa enkelt,
ta loss jordkablen från din jordpunkt, fäst en startkabel i den och jorda direkt på batteriet.

Testade slutsteget direkt på ett batteri men samma blinkande kvarstod.

Skruvade itu det men såg inget direkt fel. Men la märket till att ena Mosfet eller vad det är släppte annorlunda från kylflänsen och ''kylpastan'' följde med, kanske det kan tyda på att det blivit för varmt och gått sönder?

60 Inlägg
15 juni 2015
Tjena! Behöver lite hjälp. Ska bygga en baslåda till min v70n och har lite frågor, är det bättre med en sluten baslåda eller en portad? Kan någon här beräkna vad jag ska ha för volym på baslådan/hur många liter den ska vara på? Hur många liter om det ska vara en sluten baslåda och hur många liter om det ska vara en portad och vilket rekommenderar ni. Baslådan ska vara en 10a. Och baselementet jag ska använda är en lanzar max pro 10. Jag ska nog mest lyssna på dubstep, techno, låtar som avicci, skrillex mm.

Här är lite info om basen taget från stylingbutiken: Specifikation [MAXP104D 10"]

- Diameter: 10" (250mm), monteringsdjup: 128mm.

- Effekttålighet: 1200W MAX.

- Impedans: 2x4Ω.

- Magnetvikt: 60+60Oz.

- Kon av opressat papper för omptimal balans mellan vikt och styrka.

- Riktigt fet och stark upphängning för maximal respons.

- Dubbla 2" värmetåliga talspolar.

- Fs: 50Hz, Qms:4.92, Qes: 0.84, Qts: 0.72, Vas: 4.908(Cuft)

- SPL: 85dB.

Och här är lite info taget från Lanzar.com:

Black Non-Pressed Paper Cone
Specially Treated Foam Edge Suspension
Stamped Steel Basket w/Hex Key Input Terminal
Bumped Vented Motor Structure
Custom Designed Rubber Magnet Boot
2'' Dual Layer High Temperature Kapton Voice Coil
60 + 60 oz. Heavy Double Stacked Magnet Structure
1200 Watts Peak Power
Dual 4 Ohms Nom. Impedance
Fs: 50Hz, Qms: 4.92, Qes: 0.84, Qts: 0.72, SPL: 85(dB), Vas: 4.908(Cuft)
Mounting Depth: 5.12"

Är tacksam för alla tips och svar! smile

8 Inlägg
15 juni 2015
it_mutt skrev:
volvoklints skrev:
volvoklints skrev:

Funderar på om det kanske kan vara det. Undra vilken bara.

LPF är påslaget på slutsteget i alla fall. Jag kan inte hitta någon inställning i stereon som nämner LPF. SUB.W står på Normal, SP-P/O Mode står på REAR/SUB.W. SUB.W Control står på 80Hz, samma som på slutsteget.

Citerar mig själv för att skriva att jag löst problemet. Begagnade basen jag köpte va paj.. Provade med en annan Mutant 12" bas och den spelar på hur bra som helst. Är väl alltid en risk när man köper begagnat att bli lurad roll. Skönt att veta att man kopplat rätt i alla fall!

Ah, "skönt" att det löste sig (även om det är trist). Min tanke var, vilket jag tydligen glömde posta, att du ev. körde "filter på filter". Det i sin tur kan ju ge väldigt illa ljud.

Ska dock erkänna att jag missade delen med att du hade haft basen ute och att det luktade bränt, så jag var bara inne på att det "lät illa".

Japp, var riktigt skönt att det löste sig. Däremot så kommer ju nästa steg nu att ställa in slutsteget och basen. Har läst rätt mycket om hur man ska göra med multimeter osv. Tyvärr ger inte min multimeter ett dugg utslag i högtalarutgångarna på slutsteget. Den funkar dock på batteriet och allt annat.

Så istället försöker jag mig på att ställa gainen med öronen. Tycker det är riktigt svårt. Alla guider säger att man ska ta reda på vad 75% av maxvolymen är på sin stereo, min är 46,5/62, ställa gainen på 0 och sätta på en testton runt 50-60Hz. Och sedan vrida upp gainen tills det börja dista eller låta illa, sen vrida ner ett snäpp.

Allt detta gör jag men jag får aldrig basen att låta illa. Vrider jag gainen halvvägs med volymen på stereon satt på 46, kräks jag nästan av all bas. Går inte att vistas i skuffen utan hörselskydd. Fortsätter att vrida på gainen nästan till max men det låter fortfarande bra fast extreemt mycket bas.

Gör jag något fel eller är det bara väldigt svårt att höra just det "dåliga" ljudet?

2 Inlägg
15 juni 2015
Tjena tänkte fixa bättre billjud i min Volvo v70 och har ingen aning vad jag ska skaffa. Det jag har tänkt mig är antingen en 8a eller 10a bashögtalare beroende på vad som är bra för just bas och kommer nog bara ha 1. sen så antar jag att ett slutsteg måste införskaffas och lite andra saker. helst så vill jag ha en baslåda som redan är klar så att säga smile

125 Inlägg
15 juni 2015
Fjong skrev:
Jockk3 skrev:
mrtmontana skrev:

Mvh

Det är en metod för att ställa in gain inte upptäcka dist.

Ja precis den lärde man sig rätt fort på elläran, får buda på nå tradera oscilloskop  alternativt köpa nano dso

1 Inlägg
16 juni 2015
Tjena!

Har köpt ett 2 vägs / koaxial framsystem från alpine.
närmare bestämt

http://www.alpine-electronics.se/p/Prod … 5/spg-13cs

Det tänkte jag driva med ett jbl lc-a504 4 kanal steg

http://www.manualslib.com/manual/284425 … -A504.html

Och nu till frågan då. Borde jag köra det bryggat eller obryggat?
Fördelar, nackdelar?

Ny på ljud, så lika bra att fråga så man inte spelar sönder nånting.

tack på förhand!
Senast redigerat av jokat (16 juni 2015)

2 Inlägg
19 juni 2015
Tjena!

Mitt ljud i bilen funkar bara på ena sidan av bilen (vänstra). På högra sidan låter det ingenting, värken i dörrarna eller på hatthyllan.
Va tror ni det kan vara för fel?
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Bilen är en Volvo s60 -01

Tack på hand!

4 Inlägg
21 juni 2015
Tjena! Kör en saab 9-3 03- ng ss som behöver lite lyft i ljudet.

Baslåda och nytt separat stereosystem är installerat. Skall byta dörrhögtalarna. Jag har redan ett par GAS ALPHA 6.5 koaxialer- http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha626.html, men jag funderar på att byta ut dem mot Gladen sqx 165 middar. - http://www.brl.se/sv/artiklar/gladen-sqx-165-mid.html

Min fråga består egentligen av två; Kommer trycket bli mycket bättre med gladen, eller skall jag nöja mig med mina GAS?- Jagar bättre midbas, och skiter i diskanten. Funderar på att klippa kablarna till diskanten och köra GAS på lågpass, eller ersätta med gladen.

Slutsteget som jag tänkt driva med är ett Mutant nw280sp, med hög och lågpass ställbart ifrån 120hz-3000hz. Hur skall jag dela middarna/ Koaxerna? lågpass 200hz? Eller behöver jag köpa ett annat steg som är bättre ställbart?

Tacksam för svar! Mvh

4 Inlägg
21 juni 2015
satis skrev:
Tjena!

Mitt ljud i bilen funkar bara på ena sidan av bilen (vänstra). På högra sidan låter det ingenting, värken i dörrarna eller på hatthyllan.
Va tror ni det kan vara för fel?
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Bilen är en Volvo s60 -01

Tack på hand!

Kolla inställningen i stereon. Kan vara balanserad till att enbart spela vänstersidan. Det heter fader eller balance i menyn, minns inte vilket.

1 523 Inlägg
21 juni 2015
G2G skrev:

Baslåda och nytt separat stereosystem är installerat. Skall byta dörrhögtalarna. Jag har redan ett par GAS ALPHA 6.5 koaxialer- http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha626.html, men jag funderar på att byta ut dem mot Gladen sqx 165 middar. - http://www.brl.se/sv/artiklar/gladen-sqx-165-mid.html

Min fråga består egentligen av två; Kommer trycket bli mycket bättre med gladen, eller skall jag nöja mig med mina GAS?- Jagar bättre midbas, och skiter i diskanten. Funderar på att klippa kablarna till diskanten och köra GAS på lågpass, eller ersätta med gladen.

Slutsteget som jag tänkt driva med är ett Mutant nw280sp, med hög och lågpass ställbart ifrån 120hz-3000hz. Hur skall jag dela middarna/ Koaxerna? lågpass 200hz? Eller behöver jag köpa ett annat steg som är bättre ställbart?

Tacksam för svar! Mvh

du vet väl att diskanten täcker 82,5% av frekvensregistret va?
att skippa den är en inte det smartaste om man vill lyssna på musik

4 Inlägg
21 juni 2015
Noiseprojekt skrev:
G2G skrev:

Tacksam för svar! Mvh

du vet väl att diskanten täcker 82,5% av frekvensregistret va?
att skippa den är en inte det smartaste om man vill lyssna på musik

Tack för tipset. Har dock tre stycken diskanter utöver de som isåfall skulle sitta koaxialt i dörrarna. Behöver alltså inte två till. Har du någon synpunkt på mina övriga frågor? Tacksam för svar! Mvh

247 Inlägg
23 juni 2015
Tips på låda till en b2 audio AS12 bas? Jag har kikat runt efter specifikationer men hittar ingenting då den har utgått. Någon är säkert duktigare än mig på att hitta det. Kommer driva med ett Zachry R3500 steg så effekt kommer finnas så det räcker. En Nissan Primera P11 med borttagen hatthylla kommer vara offret smile Tack på förhand!

edit: Fanns lite specs på prisjakt, oklart hur träffsäkra dom är dock.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=920768
Senast redigerat av Jacken92 (23 juni 2015)

1 410 Inlägg
23 juni 2015
Hej nu har ja köpt en spl dynamic 12" bas och spl steg av en vän, ja tycker de lirar på bra, men märkte att basen försvann när basljudet kom, så såg ja han hade ökat på bass boost, så den ställde ja på 0, men de hjälpte la inte så mycket, så då testade ja och ändra gain på steget och kom fram till att skruvade ja antagligen för mycket på den så försvann basljudet, så minskade tills de slutade, och har kört sådär nu, och verkar funka, Men är de någon fara elr ska man ändra nått så inga grejer pajar? nu låter den bra o allt, men tänkte bara om liksom wink tacksam för hjälp smile

247 Inlägg
27 juni 2015
En av mina diskanter i mitt b2 audio es6.1 kit verkar vara paj, spelar mycket lägre och dovt gentemot den andra. Tror ni det går att få tag på en sån diskant? (mycket mycket skeptisk) Eller går det att hitta ett annat par diskanter som trivs i samma frekvensområde?

1 523 Inlägg
27 juni 2015
Jacken92 skrev:
En av mina diskanter i mitt b2 audio es6.1 kit verkar vara paj, spelar mycket lägre och dovt gentemot den andra. Tror ni det går att få tag på en sån diskant? (mycket mycket skeptisk) Eller går det att hitta ett annat par diskanter som trivs i samma frekvensområde?

Prata med killarna på BRL eller direkt med Jay så borde det inte vara omöjligt

Sök