3152
Sök

Värt att ta körkort för lastbil eller ej?

351 Inlägg
Igår 21:16
Trådstartare
Hej! Jag har en liten galen dröm.
Jag har alltid haft en inneliggande dröm om att få köra lastbil. Först tog man B körkort. Gud va glad man var. sedan så fick man inte dra husvagn så
Då  vart det att ta BE körkort. Förra året så tog man A körkort för motorcykel. Jag tänkte det var sista gången vid Trafikverket eller?

Grejen är väl att jag är inte intresserad av att jobba yrkesmässigt utan mer om jag vill köpa nån lite större husbil men att ta c1 och c1e känns lite dumt även om det är billigare.

Det som kan bli dyrt är ju körlektioner och uppkörning. Nu är det så att jag har en kompis kompis som jag har träffat ett par gånger som har en lastbil privat. Jag vet inte om jag kan få övningsköra med honom. Vet även några andra men dessa känner jag inte så bra att man vågar fråga.

Annars kan man ju bara satsa på att få körkortstillståndet och klara teoriprovet som är giltigt ett år. Sedan är det väl bara att ragga upp någon att köra med eller spara ihop till trafikskola.

Tack ville ba skriva av mig lite.

Forummoderator
26 384 Inlägg
för 16 timmar sedan
Om det är "värt" det kan bara du och endast du avgöra.

Är det något du verkligen vill göra så kör!
Själv har jag haft drömmen sen barnsben men synen sätter stopp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 251 Inlägg
för 15 timmar sedan
Mack skrev:

beronde på synproblem så ska dom göra om detta nu på transportstyrelsen.. så vissa av dom som fått nekat förut ska få godkänt nu..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 384 Inlägg
för 15 timmar sedan
Growe skrev:
Mack skrev:

beronde på synproblem så ska dom göra om detta nu på transportstyrelsen.. så vissa av dom som fått nekat förut ska få godkänt nu..

Don't tease me..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 688 Inlägg
för 12 timmar sedan
Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en liten galen dröm.
Jag har alltid haft en inneliggande dröm om att få köra lastbil. Först tog man B körkort. Gud va glad man var. sedan så fick man inte dra husvagn så
Då  vart det att ta BE körkort. Förra året så tog man A körkort för motorcykel. Jag tänkte det var sista gången vid Trafikverket eller?

Grejen är väl att jag är inte intresserad av att jobba yrkesmässigt utan mer om jag vill köpa nån lite större husbil men att ta c1 och c1e känns lite dumt även om det är billigare.

Det som kan bli dyrt är ju körlektioner och uppkörning. Nu är det så att jag har en kompis kompis som jag har träffat ett par gånger som har en lastbil privat. Jag vet inte om jag kan få övningsköra med honom. Vet även några andra men dessa känner jag inte så bra att man vågar fråga.

Annars kan man ju bara satsa på att få körkortstillståndet och klara teoriprovet som är giltigt ett år. Sedan är det väl bara att ragga upp någon att köra med eller spara ihop till trafikskola.

Tack ville ba skriva av mig lite.

Jag har egentligen bara ett svar: Varför inte? smile Man ska göra saker man vill, inte bara saker man måste. Njuter du av det så är det värt det! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 473 Inlägg
för 7 timmar sedan
Hade tidigare A*B*C*E-kort.
Tyckte det blev för dyrt att "underhålla" vart femte år.
Har numera endast A*B-kort.
Men jag har ångrat mig några gånger.

4 171 Inlägg
för 7 timmar sedan
Om det nu är en dröm du har så är det ju inte speciellt mycket pengar i sammanhanget för att förverkliga den drömmen:)

Du måste ju ändå ta C först så då märker du väll ganska fort om du tycker det är kul och värt att ta CE.

Jag har CE men har aldrig jobbat som chaufför.

Privat har man mycket sällan nytta av CE, speciellt när du redan har BE.

Skall man köra hem grus, ved eller flytta en friggebod eller grävmaskin eller vad det nu kan vara så gör man ju i princip aldrig det med släp.

Men C-kort är ju trevligt att ha så det tycker jag du skall börja med att skaffa.

Du känner ingen med företag som du kan göra lite extra jobb för i utbyte mot att dom betalar körkortet.
Pengarna räcker ju otroligt mycket längre när man slipper betala  arbetsgivaravgift, lönskatt samt moms....

Gör en veckas jobb som grovarbetare på någon grävfirma mot att dom tar fakturan från körskolan?smile

C-teorin är mycket lättare än CE.

Lyckat till:)

1 019 Inlägg
för 7 timmar sedan
Jag har dessa på bilden men använder numera enbart "B", snart 8 år sådan jag nyttjade "A" och övrigt är 25 år sedan det blev använt, men vill inte släppa allt utom A och B ännu. Kanske kommer till användning en dag big_smile Var förresten nära att jag nyttjade "D" förra sommaren då någon ville ha mig som chaufför på en resa men jag var upptagen på annat håll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226728/226728-873aaf1fcc0b871309139bf0d0087286.jpg
Senast redigerat av candyweiss (för 7 timmar sedan)

VAG har världens bästa bilar.

286 Inlägg
för 6 timmar sedan
Synd att du inte tog B-körkort innan 1996 nån gång, då får man köra de stora husbilarna som är reggade som "Personbil Klass II" och väger över 3,5ton. De kan i princip vara hur stora som helst, gamla bussar ombyggda till husbil och ändå får man köra dem, tex gamla Scania 16-tonnare eller de största amerikanska husbilarna. Alternativet är väl den A-traktorreggade lastbilen en 15-årig grabb körde i senaste "Hur fan hamnade vi här?" på SVT. smile

* Voff voff *
10 688 Inlägg
för 2 timmar sedan
JN1975 skrev:
Synd att du inte tog B-körkort innan 1996 nån gång, då får man köra de stora husbilarna som är reggade som "Personbil Klass II" och väger över 3,5ton. De kan i princip vara hur stora som helst, gamla bussar ombyggda till husbil och ändå får man köra dem, tex gamla Scania 16-tonnare eller de största amerikanska husbilarna. Alternativet är väl den A-traktorreggade lastbilen en 15-årig grabb körde i senaste "Hur fan hamnade vi här?" på SVT. smile

Dessutom utan att behöva hålla sig till 80/90/100-gränserna som lastbil/buss annars har...

Men behörigheten gäller dock bara om du haft B-kortet utan att få det återkallat sedan 1/1 1996, blir det återkallat försvinner möjligheten.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

351 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
JN1975 skrev:

Hehe ja det var lite före min tid så att säga smile
Jo man kan ju alltid köpa en lastbils a-traktor å köra med hehe. Då är det nog bättre å lägga pengarna på c kort istället smile

351 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
JN1975 skrev:

Hehe ja det var lite före min tid så att säga smile
Jo man kan ju alltid köpa en lastbils a-traktor å köra med hehe. Då är det nog bättre å lägga pengarna på c kort istället smile

zemet skrev:
Om det nu är en dröm du har så är det ju inte speciellt mycket pengar i sammanhanget för att förverkliga den drömmen:)

Du måste ju ändå ta C först så då märker du väll ganska fort om du tycker det är kul och värt att ta CE.

Jag har CE men har aldrig jobbat som chaufför.

Privat har man mycket sällan nytta av CE, speciellt när du redan har BE.

Skall man köra hem grus, ved eller flytta en friggebod eller grävmaskin eller vad det nu kan vara så gör man ju i princip aldrig det med släp.

Men C-kort är ju trevligt att ha så det tycker jag du skall börja med att skaffa.

Du känner ingen med företag som du kan göra lite extra jobb för i utbyte mot att dom betalar körkortet.
Pengarna räcker ju otroligt mycket längre när man slipper betala  arbetsgivaravgift, lönskatt samt moms....

Gör en veckas jobb som grovarbetare på någon grävfirma mot att dom tar fakturan från körskolan?smile

C-teorin är mycket lättare än CE.

Lyckat till:)

Jo steget till ett C kort känns enklare.
Vill man ta CE kort så kan man ju alltid hitta någon med trailerdragare. Då blir inte bakningen lika svår som med vanlig släp med ledad dragstång.

Jo alla dagars att man skulle kunna jobba "gratis" ett par veckor mot att dom tar emot fakturan från körskolan wink.
Kom å tänka på en smart sak. Företaget skulle kunna tjäna på det rätt bra: förutom att dom får gratis arbetskraft ett tag så kan dom få dra av kostnader på skatten för att utbilda anställda. Om man nu är anställd utan lön eller gör praktik smile
Sen efter dom där gratis veckorna kan man ju ba jobba extra eller nått hehe.
Senast redigerat av Eleeb90 (för 2 timmar sedan)

Sök