3044
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
amoreex skrev:
tomteblosset skrev:
tjena allihopa, har en del frågor angående högtalare och slutsteg på min saab 9-3 og. Jag inskaffade nyligen ett par midbasar till dörrarna på saaben och tänkte använda mig utav sabbs orginal slutsteg som ligger på 2 ohm medans högtalarna jag köpte har 4 ohm. Jag testade de nya och det var inte tillräckligt med kraft utan blev hälften eller minde än orginalarna. mitt alternativ nu är antingen att få tag på ett par oginalare 6.5 saab 2 vägs 2 ohm koaxialer eller installera ett slutsteg. Går det paralellkoppla båda högtalarna så jag får 2 ohm? kanske farligt för orginalsteget?  Jag har absolut ingen aning när det gäller slutsteg. jag vet bara att min nya stereo har två rca utgångar lågnivå 2 volt där bak. vit och röd. lGas dörrhögtalarna jag köpte använder sig 60 watt rms. går det koppla ett slutsteg till rca utgångarna på stereon? tusen tack!

Jag hade köpt ett par 2 ohms högtalare.
Audison har ett par, och några fler tillverkare.

Detta är den vägen jag hade gått om jag inte orkat koppla eftermarknads steg etc.. smile

Du kan även köra på 4ohm högtalare, mindre effekt ut från förstärkare men du har ju väldigt lättdrivna högtalare idag från PA återförsäljare som spelar högt vid fåtal watt

12 Inlägg
22 oktober 2018
smile
Jockk3 skrev:
amoreex skrev:
tomteblosset skrev:
tjena allihopa, har en del frågor angående högtalare och slutsteg på min saab 9-3 og. Jag inskaffade nyligen ett par midbasar till dörrarna på saaben och tänkte använda mig utav sabbs orginal slutsteg som ligger på 2 ohm medans högtalarna jag köpte har 4 ohm. Jag testade de nya och det var inte tillräckligt med kraft utan blev hälften eller minde än orginalarna. mitt alternativ nu är antingen att få tag på ett par oginalare 6.5 saab 2 vägs 2 ohm koaxialer eller installera ett slutsteg. Går det paralellkoppla båda högtalarna så jag får 2 ohm? kanske farligt för orginalsteget?  Jag har absolut ingen aning när det gäller slutsteg. jag vet bara att min nya stereo har två rca utgångar lågnivå 2 volt där bak. vit och röd. lGas dörrhögtalarna jag köpte använder sig 60 watt rms. går det koppla ett slutsteg till rca utgångarna på stereon? tusen tack!

Detta är den vägen jag hade gått om jag inte orkat koppla eftermarknads steg etc.. smile

Du kan även köra på 4ohm högtalare, mindre effekt ut från förstärkare men du har ju väldigt lättdrivna högtalare idag från PA återförsäljare som spelar högt vid fåtal watt

Okey, jag skulle vilja använda mina nuvarande högtalare då jag troligtvis inte vill lägga pengar på 2 ohmare eftersom jag även behöver köpa en lågnivå adapter från stereo till Saabens steg. Det slipper jag om jag skaffar nytt steg. Alla kablar är ju igebtligen redan dragna. Antar jag bara behöver ett par rca kablar mellan stereo och ett nytt steg. Kikade på steget igår som sitter vid passagerarens vänstersida vid fötterna. Om jag skulle vilja koppla in ett steg som driver mina båda gas högtalare vilket sorts steg behöver jag?  Vill helst inte lägga för mycket pengar. Hur mycket watt behöver jag. Brukar ju stå på stegen typ 600 w och sen står det 2x30 w rsm. Gashögtalarna har 60 rsm. Behöver jag alltså då 1200 watt 2 x60 rsm? Eller funkar det med steget på 600 watt? smile smile
Senast redigerat av tomteblosset (22 oktober 2018)

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
tomteblosset skrev:
Jockk3 skrev:
amoreex skrev:

Okey, jag skulle vilja använda mina nuvarande högtalare då jag troligtvis inte vill lägga pengar på 2 ohmare eftersom jag även behöver köpa en lågnivå adapter från stereo till Saabens steg. Det slipper jag om jag skaffar nytt steg. Alla kablar är ju igebtligen redan dragna. Antar jag bara behöver ett par rca kablar mellan stereo och ett nytt steg. Kikade på steget igår som sitter vid passagerarens vänstersida vid fötterna. Om jag skulle vilja koppla in ett steg som driver mina båda gas högtalare vilket sorts steg behöver jag?  Vill helst inte lägga för mycket pengar. Hur mycket watt behöver jag. Brukar ju stå på stegen typ 600 w och sen står det 2x30 w rsm. Gashögtalarna har 60 rsm. Behöver jag alltså då 1200 watt 2 x60 rsm? Eller funkar det med steget på 600 watt?

Effekten som nämns på högtalare är hur mycket de håller för.
Du ska gå på RMS effekten för att ha någe hum om siffror.
Känsligheten är rolig och kolla efter dvs hur lätt högtalaren är att driva också.
Har du en tungdriven middbas på 86db vid 1 watt och en på 96db så kommer det vara stor skillnad i hur mycket effekt i förstärkaren du behöver för att äns driva högtalaren.

12 Inlägg
22 oktober 2018
smile
Jockk3 skrev:
tomteblosset skrev:
Jockk3 skrev:

Okey, jag skulle vilja använda mina nuvarande högtalare då jag troligtvis inte vill lägga pengar på 2 ohmare eftersom jag även behöver köpa en lågnivå adapter från stereo till Saabens steg. Det slipper jag om jag skaffar nytt steg. Alla kablar är ju igebtligen redan dragna. Antar jag bara behöver ett par rca kablar mellan stereo och ett nytt steg. Kikade på steget igår som sitter vid passagerarens vänstersida vid fötterna. Om jag skulle vilja koppla in ett steg som driver mina båda gas högtalare vilket sorts steg behöver jag?  Vill helst inte lägga för mycket pengar. Hur mycket watt behöver jag. Brukar ju stå på stegen typ 600 w och sen står det 2x30 w rsm. Gashögtalarna har 60 rsm. Behöver jag alltså då 1200 watt 2 x60 rsm? Eller funkar det med steget på 600 watt?

Känsligheten är rolig och kolla efter dvs hur lätt högtalaren är att driva också.
Har du en tungdriven middbas på 86db vid 1 watt och en på 96db så kommer det vara stor skillnad i hur mycket effekt i förstärkaren du behöver för att äns driva högtalaren.

Okey, tack så mycket. Jag har två av dessa 
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat … gKUEPD_BwE. Behöver ett två kanals steg då. Är till exempel detta för svagt tror du? https://www.electronic-star.se/HiFi-och … gKyH_D_BwE  Tack smile smile
Senast redigerat av tomteblosset (22 oktober 2018)

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
tomteblosset skrev:
smile
Jockk3 skrev:
tomteblosset skrev:

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat … gKUEPD_BwE. Behöver ett två kanals steg då. Är till exempel detta för svagt tror du? https://www.electronic-star.se/HiFi-och … gKyH_D_BwE  Tack smile smile

Vet att det är lätt att köpa fel förstärkare när såna som auna finns på marknaden.

Brl hade https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-602.html
Hade köpt gas steg hellre. Dock några kr dyrare. Finns andra affärer som har 2 kanalssteg som är lämpliga.
Kolla dbakuten elr pmshopen också

24 Inlägg
22 oktober 2018
Slutsteg och 6x9 är monterat! Äntligen.
När det gäller inställningar på slutsteget (JBL GTR-104), vad rekomenderas? Ska man kolla upp vad högtalarna bäst spelar på och ställa in det efter det eller är det en smakgrej? Just nu så låter det sådär på dom lägre frekvenserna.
Inställningar:
(har inte rört dessa sen jag köpte steget)
- Gain Front/Rear
- Adas Assign. Detta kan man ställa in på FL, RL, FR, RR och allt därimellan. Hittade lite info om det på google men fattade inte riktigt
- Freq Rear/Front
- Rear X-Over (Low, High och Full)
- Front X-Over (Low, High och Full)
- Input Level (Low, High1, High2)
Senast redigerat av N1VLA (22 oktober 2018)

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
N1VLA skrev:
När det gäller inställningar på slutsteget (JBL GTR-104), vad rekomenderas? Ska man kolla upp vad högtalarna bäst spelar på och ställa in det efter det eller är det en smakgrej? Just nu så låter det sådär på dom lägre frekvenserna.

Börja med nolla allt, dra upp högpassfilter till 60-70~ sen dra upp huvudenheten tills övriga högtalare låter illa, ner ett par klick.
Upp med gain på steg tills det blir oljud i högtalarna backa tbx en bit sen.

Sen kan man ju alltid finlira med filter tills det låter som du vill ha det.

24 Inlägg
22 oktober 2018
Jockk3 skrev:
N1VLA skrev:

Börja med nolla allt, dra upp högpassfilter till 60-70~ sen dra upp huvudenheten tills övriga högtalare låter illa, ner ett par klick.

Där står inte siffror. Bara min och max. Så hur vet jag om jag ställt in på 60-70?

1 426 Inlägg
22 oktober 2018
N1VLA skrev:
Jockk3 skrev:
N1VLA skrev:

Där står inte siffror. Bara min och max. Så hur vet jag om jag ställt in på 60-70?

Börja på max och sen dra den neråt tills högtalaren börjar låta illa

24 Inlägg
22 oktober 2018
Jockk3 skrev:
N1VLA skrev:
Jockk3 skrev:

Börja på max och sen dra den neråt tills högtalaren börjar låta illa

Låter möd bättre nu. Tack så mycket. En sista fråga. Vad är X-Over inställningen?

12 Inlägg
25 oktober 2018
Jockk3 skrev:
tomteblosset skrev:
smile
Jockk3 skrev:

Vet att det är lätt att köpa fel förstärkare när såna som auna finns på marknaden.

Brl hade https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-602.html
Hade köpt gas steg hellre. Dock några kr dyrare. Finns andra affärer som har 2 kanalssteg som är lämpliga.
Kolla dbakuten elr pmshopen också

Okey, tack. En kompis rekommenderade detta slutsteg till mig https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi … -qQgbw_wcB      Det bör räcka tillbaka midbasarna i dörrarna. Frågan sen är bara hur jag kopplar allt. Det är två rca lågnivå utgångar från stereon. Vit och röd. Räcker det att koppla dessa in till slutsteget? De andra kablarna som behövs finns troligtvis redan hos det gamla steget. Röd, svart och jord kabel? Tack
Senast redigerat av tomteblosset (25 oktober 2018)

59 Inlägg
6 november 2018
har en fråga om sony xav-68bt
Hur kunna se video från Yuotube och höra musiken?
Vad förstått går det inte ladda ner till MP4 till usb minne och se i stereon
Vad ska man ladda ner till?

292 Inlägg
6 november 2018
Värme och slutstegs fråga, hur varmt blir ett vanligt, säg 600W, slutsteg? Om jag skulle lägga det i t.ex lastutrymmet bak (under själva golvet om det låter förståeligt) med en mdf/trä ram/platta, finns det risk för brand då?

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2018
iFerz skrev:
Värme och slutstegs fråga, hur varmt blir ett vanligt, säg 600W, slutsteg? Om jag skulle lägga det i t.ex lastutrymmet bak (under själva golvet om det låter förståeligt) med en mdf/trä ram/platta, finns det risk för brand då?

"Normaltorrt" trä börjar brinna vid ungefär 300c....Det finns en anledning till att inte varenda bastu brinner upp wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 777 Inlägg
6 november 2018
iFerz skrev:

Förmodligen inte, men risken för att elektronikkomponenter brinner upp är betydligt större utan ventilation. Det brukar till och med stå i bruksanvisningen. Som jämförelse: min Alpine 9887, en vanlig stereo monterad i instrumentpanelen har en inbyggd fläkt. Effekten är 4x60 watt, säkringen 15A.
Senast redigerat av Bassiehof (6 november 2018)

292 Inlägg
7 november 2018
it_mutt skrev:
iFerz skrev:

"Normaltorrt" trä börjar brinna vid ungefär 300c....Det finns en anledning till att inte varenda bastu brinner upp wink

Då borde det inte bli varmt bara så, tack!

Bassiehof skrev:
iFerz skrev:

Förmodligen inte, men risken för att elektronikkomponenter brinner upp är betydligt större utan ventilation. Det brukar till och med stå i bruksanvisningen. Som jämförelse: min Alpine 9887, en vanlig stereo monterad i instrumentpanelen har en inbyggd fläkt. Effekten är 4x60 watt, säkringen 15A.

Det är den jag är lite osäker på. Det skulle ju gå att försöka peta dit någon 120mm fläkt eller liknande, men det hade vart najs att kunna ha slutsteget helt dolt. Ifall jag faktiskt behöver flytta baslådan räcker det med att koppla ur kablarna till lådan istället för att lossa på hela slutsteget!

Vad tror man kan fungera bäst?

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

1 Inlägg
20 november 2018
Tjena! Jag hade tänkt bygga en låda till bilen, lådan är till två 12or och jag hade tänkt att den ska vara ca 65L. Vad tror ni kunniga om att använda formplywood(13mm) till det? Hade då tänkt staga upp det också men om jag inte har fel namn på materialet så borde det vara styvt nog även utan stag? Svar uppskattas.

1 777 Inlägg
20 november 2018
Lillvinken skrev:
Tjena! Jag hade tänkt bygga en låda till bilen, lådan är till två 12or och jag hade tänkt att den ska vara ca 65L. Vad tror ni kunniga om att använda formplywood(13mm) till det? Hade då tänkt staga upp det också men om jag inte har fel namn på materialet så borde det vara styvt nog även utan stag? Svar uppskattas.

Du är inte den första, så googla "formplywood baslåda". Spånskiva är bäst, lägst resonansfrekens. 12 mm är för tunt. Spån ska vara runt 20 mm. Och det skadar aldrig att staga.

82 Inlägg
21 november 2018
Har en vw polo-00 som jag behöver byta bilstereo i. Tänker köpa en billig från t.ex Jula eller NetOnNet men hur vet jag vilken som passar?
Och är det svårt att byta stereo själv?

68 Inlägg
30 januari 2019
Skulle behöva lite help me ett stereobyte så att säga!

Ska kasta ur en Concert från en Audi A4-06 å in med en Alpinare.

Inte ett skit stämmer ju såklart baktill samt att det är ett gäng extra kablar pga rattfunktionerna också.

Alpinarn är/ska vara kompatibel med ratten så att säga.

Lägger upp några bilder på nya vs gamla.

Jag behöver veta vad jag behöver köpa "till" för att få till detta virrvarv utan å behöva lämna in på
ett företag å betala skjortan!

Adapter, iso, omvandlare, ja vad för grunkamoj behöver jag???

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59408/59408-fa63b502ee87839fe891c1df31ddd654.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59408/59408-86b10848a9618597aaea316b2e806a4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59408/59408-8d073407998264a67ad10ca192f9418d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59408/59408-d6662e74fb2537c7e58869b24363ba5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59408/59408-ab84c1fdc36416115ff32e72adca4468.jpg

Jobbar som frilansande gynekolog...

Sök