2030
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

SRS
168 Inlägg
22 december 2010
big-jepp skrev:
YoY0 skrev:
Hejsan undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med en grej. Vill ha bättre ljud i min Golf o har 12" JBL GTO 1204 BP-D Med ett Rockford Fosgate slutsteg (vet inte hur bra det är). Så undrar hur jag ska göra för att få ut så mycket bas som möjlig o såfall hur högt tror du jag kan spela?

hur ska vi kunna veta hur högt du kan spela om du inte ger oss ett namn på steget, finns ju en del rockford steg.
spec på steget eller namn på det?

ska kolla om jag kan hitta namnet på de.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2010
Emppu_R skrev:
Började tänka lite till nu, vet någon om det är nå bärande punkter i hatthyllan på en vento? Ska ju lägga 6.9or och 4or i hatthyllan och skulle behöva få dit en tratt att leda in trycket från basen in i kupen :o

Typ hela hatthyllan.
Är en av de delar som styvar upp i sidled på sedaner.

Håller för övrigt med Christoffer...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
23 december 2010
Men alltså för guds skull är ni helt pantade eller? tror ni inte jag har tänkt att lägga nåt i framsystemet heller? Var ju bara en av er som fattade det jag frågade och kunde svara på det. Frågar man något så vill man ju helst ha svar, inte bara massa jävla pikar -.-
Hade jag velat ha tips så hade jag väl skrivit, GE MIG TIPS SNÄLLA SNÄLLA NIIIIIIII SOM ÄR SÅ BRA!

Dessutom om det blir dåligt så plockar jag väl bort 4orna då? Så svårt var det.
Senast redigerat av Emppu_R (23 december 2010)

Bilar utan turbo suger..

stRaend
23 december 2010
Emppu_R skrev:
Men alltså för guds skull är ni helt pantade eller? tror ni inte jag har tänkt att lägga nåt i framsystemet heller? Var ju bara en av er som fattade det jag frågade och kunde svara på det. Frågar man något så vill man ju helst ha svar, inte bara massa jävla pikar -.-

bara det för att få en korrekt ljudbild så ska du inte ha något ljud bakifrån, fast visst många tycker säkert det är jätte kul att höra ljud överallt ifrån i en bil, men vissa tycker inte om att höra högtalarna ibak.

181 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:
bara det för att få en korrekt ljudbild så ska du inte ha något ljud bakifrån, fast visst många tycker säkert det är jätte kul att höra ljud överallt ifrån i en bil, men vissa tycker inte om att höra högtalarna ibak.

Nå jag har då suttit i många bilar med värre än vad jag tänkt göra på venton och det har inte låtit dåligt, ja och dom flesta "vissa" verkar ju vara aktiva här på garaget.

Bilar utan turbo suger..

stRaend
23 december 2010
Emppu_R skrev:
stRaend skrev:

Nå jag har då suttit i många bilar med värre än vad jag tänkt göra på venton och det har inte låtit dåligt, ja och dom flesta "vissa" verkar ju vara aktiva här på garaget.

för att ta ett exempel, jag "kan inte" åka och lyssna på musik i min brors bil, då han har 6x9" i hatthyllan och 4" nere vid fötterna. 4" drivs på hu och 6x9" på steg. och sedan har han två st 12" basar i skuffen. Allt ljud kommer bakifrån och det kan jag inte med. men ifall man bara vill åka runt och dunka plåt typ så funkar den utmärkt.

Jag vill ha allt ljud framifrån, sedan ifall det är värsta sq bygget eller inte spelar ingen roll, bara man hör ljudet framifrån till att börja med. sedan desto mer detaljerat det blir desto roligare blir det.

181 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:
för att ta ett exempel, jag "kan inte" åka och lyssna på musik i min brors bil, då han har 6x9" i hatthyllan och 4" nere vid fötterna. 4" drivs på hu och 6x9" på steg. och sedan har han två st 12" basar i skuffen. Allt ljud kommer bakifrån och det kan jag inte med. men ifall man bara vill åka runt och dunka plåt typ så funkar den utmärkt.

Jag vill ha allt ljud framifrån, sedan ifall det är värsta sq bygget eller inte spelar ingen roll, bara man hör ljudet framifrån till att börja med. sedan desto mer detaljerat det blir desto roligare blir det.

Jo men har hört även många som vill ha ljud bakifrån också, och det vill jag med, och högtalarna ska drivas på steg. Och egentligen vad spelar det för roll vad folk tycker, det är ju min jäkla bil. :S och liten chans att dom gnällspikarna här har tänkt åka med mig..

Bilar utan turbo suger..

stRaend
23 december 2010
Emppu_R skrev:
stRaend skrev:

Jo men har hört även många som vill ha ljud bakifrån också, och det vill jag med, och högtalarna ska drivas på steg. Och egentligen vad spelar det för roll vad folk tycker, det är ju min jäkla bil. :S och liten chans att dom gnällspikarna här har tänkt åka med mig..

Jaadu, det har jag med gjort. Men vi pratar om att få korrekt ljudbild, och det får du inte via det sättet. som chriztoffer sa, du behöver inte ha några 6x9" då du redan har bas/basar? Då satsar du istället på 4" och sedan bygger rätt låda till den biltypen.

Och vi gnäller inte, vi tipsar dig om hur du får ut mest kvalité och ljudupplevelse. Men eftersom du vill ha ljudet bakifrån (samma sak som att stå med ryggen mot scenen) så får du ha det, ingen som hindrar dig.

2 656 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:
Emppu_R skrev:
stRaend skrev:

Jaadu, det har jag med gjort. Men vi pratar om att få korrekt ljudbild, och det får du inte via det sättet. som chriztoffer sa, du behöver inte ha några 6x9" då du redan har bas/basar? Då satsar du istället på 4" och sedan bygger rätt låda till den biltypen.

Och vi gnäller inte, vi tipsar dig om hur du får ut mest kvalité och ljudupplevelse. Men eftersom du vill ha ljudet bakifrån (samma sak som att stå med ryggen mot scenen) så får du ha det, ingen som hindrar dig.

+1

181 Inlägg
23 december 2010
stRaend skrev:

Jamen om det blir dåligt så rycker jag väl bara ut lågnivåna från steget då? :S det är nog inte så många som bryr sig om man "står ryggen mot scenen" om man nu inte är pedant dvs.

Bilar utan turbo suger..

stRaend
23 december 2010
innan du rycker ur dom isåfall, stäng av systemet så du inte förstör steget..

142 Inlägg
23 december 2010
Tja jag har en liten fråga, var nyss och köpte baslåda + steg (MAC AUDIO FEARLESS 1000D) som ligger på
Effekt RMS 1x600, max 1x1200 4Ω

Effekt RMS 1x900, max 1x2200 2Ω
sen kom killen med kabelpaketet på 700w? funkar det eller borde jag lämna tillbaka det och köpa t.ex 1200W kablarna?

basen är RMS watt : 500W
Max effekt : 1500W , men borde jag va försiktig om jag kopplar steget i 2ohm? (är nybörjare )
Senast redigerat av erko4 (23 december 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 december 2010
Emppu_R skrev:
Hade jag velat ha tips så hade jag väl skrivit, GE MIG TIPS SNÄLLA SNÄLLA NIIIIIIII SOM ÄR SÅ BRA!

Dessutom om det blir dåligt så plockar jag väl bort 4orna då? Så svårt var det.

Ville bara hjälpa och ge tips, sa det inte för att vara dum på något sätt. wink Men jag skulle iaf ha skippat 6x9orna då det är som Lonefox säger, hatthyllan är bärande i en sedan, så att kapa upp en massa stora hål i den är bara dumt. Och som sagt, dom kommer inte göra nån direkt nytta om du har bara där bak och ett bra framsystem, bara mer eller mindre röra till ljudet. Men gör som du vill, men ska du ha den där tonen när man försöker hjälpa så kommer då inte jag hjälpa dig nå mer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
23 december 2010
erko4 skrev:
Tja jag har en liten fråga, var nyss och köpte baslåda + steg (MAC AUDIO FEARLESS 1000D) som ligger på

sen kom killen med kabelpaketet på 700w? funkar det eller borde jag lämna tillbaka det och köpa t.ex 1200W kablarna?

då det är avsäkrat på 90A så kan det max ge ut 1296w med 100% verkningsgrad vid 14,4. Säg att du lyckas få ut 14v till steget, då får du 1260w. Fortfarande 100% verkningsgrad, sänker vi den till ca 80% som klass d steg (antar att det är ett sånt) så hamnar vi på 1008w. Detta är MAX effekten innan säkringarna på steget går. Om du nu har en kabel som tål 700w (vet inte kabeldimension vilket gör det svårare) så tar vi 700/14=50. 50A kan du alltså säkra av den kabeln med som max. Kanske i minsta laget men den funkar helt klart. Sedan beror det på om du lastar steget i 2ohm eller i 4ohm, det drar mindre ström i 4ohm så du vet.

Basarna bestämmer vad du får för ohm tal till steget. Inget du kan välja direkt om du redan köpt sakerna. Om du har en bas på 4ohm så kan du bara köra på 4ohm. Om du har två på 4ohm så kan du välja att parallellkoppla basarna (2ohm) eller seriekoppla basarna (8ohm).

3 187 Inlägg
23 december 2010
erko4 skrev:

Max effekt : 1500W , men borde jag va försiktig om jag kopplar steget i 2ohm? (är nybörjare )

vad är det för area på kablarna?

vad är det för bas du har köpt?

142 Inlägg
23 december 2010
big-jepp skrev:
erko4 skrev:

ehm han kom bara med ett kabel paket och gav mej, står inget på lådan och kan inte mäta det heller om jag nu ska lämna tillbaka det,
köpte http://www.ljudverkstan.nu/produkt/MTX- … nder-12x2. kabelpaketet är GAS, kosta 698kr (om det hjälper) känns konstigt att 700W kablar kosta så mkt?

181 Inlägg
23 december 2010
ChriZtoffer skrev:
Ville bara hjälpa och ge tips, sa det inte för att vara dum på något sätt. wink Men jag skulle iaf ha skippat 6x9orna då det är som Lonefox säger, hatthyllan är bärande i en sedan, så att kapa upp en massa stora hål i den är bara dumt. Och som sagt, dom kommer inte göra nån direkt nytta om du har bara där bak och ett bra framsystem, bara mer eller mindre röra till ljudet. Men gör som du vill, men ska du ha den där tonen när man försöker hjälpa så kommer då inte jag hjälpa dig nå mer.

Vela ju som bara ha svar på en fråga, och hade jag velat ha tips så hade jag bett om det, och är på ganska dåligt humör annars också reagerade ganska dåligt..

Bilar utan turbo suger..

3 187 Inlägg
23 december 2010
erko4 skrev:
big-jepp skrev:
erko4 skrev:

ehm han kom bara med ett kabel paket och gav mej, står inget på lådan och kan inte mäta det heller om jag nu ska lämna tillbaka det,
köpte http://www.ljudverkstan.nu/produkt/MTX- … nder-12x2. kabelpaketet är GAS, kosta 698kr (om det hjälper) känns konstigt att 700W kablar kosta så mkt?

kan det vara detta paketet?
http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Strompaket-720watt
men det är inte gas och det kostar inte så mycket..
har du köpt det på ljudverstan? wink

det ska inte vara några problem att driva den lådan i 2 ohm, hör du att det låter illa när du höjer riktigt mycket så sänk bara.
Senast redigerat av big-jepp (23 december 2010)

142 Inlägg
23 december 2010
big-jepp skrev:
erko4 skrev:
big-jepp skrev:

kan det vara detta paketet?
http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Strompaket-720watt
men det är inte gas och det kostar inte så mycket..
har du köpt det på ljudverstan? wink

det ska inte vara några problem att driva den lådan i 2 ohm, hör du att det låter illa när du höjer riktigt mycket så sänk bara.

okej^^ nä inte detdär, som sakt det kosta 698:- grå aux och blå/vit  jord/ström   och ja det var ljudverkstan alltihop smile
Senast redigerat av erko4 (23 december 2010)

142 Inlägg
23 december 2010
men si förbaskat -.- tog kort på det men det går inte att ladda upp för tillfället -.-'

Sök