2409
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Varvstopparn
460 Inlägg
26 december 2010
big-jepp skrev:
kyngas skrev:
big-jepp skrev:

jag skulle ha kört spl basen alla dar i veckan. hellre en bra bas än två sämre. du driver den i 2 ohm, då ger ditt steg ca 700 watt rms och det kommer räcka långt.

driver väl den  i 1ohm ? eller har jag fattat fel nu hmm 2x2 ohm va den ju på

har funderat på de och heltklart så äre ju bättre med 1 bra  så länge  tills man  köper  1till  bra tongue

ja du har så rätt 1 ohm blir det så klart wink kolla på blekinge, nu har dom ju monster rea;) finns riktigt fina basar till riktigt bra priser!!

mm va ju därifrån ja länka tongue men svårt att köpa dyra grejer när man lever på studiebidraget wink

men ska man köra på ritningarn dom har eller hur ska man göra ?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

3 466 Inlägg
26 december 2010
big-jepp skrev:
kyngas skrev:
funderar lite här att köpa en : http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19

eller på att köpa 2 såna här :
http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1873

har ett Zachry K1200D att driva de med och ska sitta i en volvo 944 ..vilket av dom skulle ni valt ?

jag skulle ha kört spl basen alla dar i veckan. hellre en bra bas än två sämre. du driver den i 2 ohm, då ger ditt steg ca 700 watt rms och det kommer räcka långt.

Jag hade hellre kört på 2 billiga basar än en dyr.. Speciellt på det billiga steget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

135 Inlägg
26 december 2010
kan jag inte dra en till kabel från andra kabeln? om jag skalar kabeln lite mtt på och sätter dit en till sladd. borde inte det funka?

16 197 Inlägg
26 december 2010
filllepillle skrev:
kan jag inte dra en till kabel från andra kabeln? om jag skalar kabeln lite mtt på och sätter dit en till sladd. borde inte det funka?

funkar gör de men de e inte bra för stereon.. den blir snebelastad sen kan den pajja.. å ljudbilen blir helt fel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

312 Inlägg
26 december 2010
Nu när alla affärer har rea så tänkte jag införskaffa ett par högtalare till hathyllan i min 940.
Högtalarna kommer att drivas på ett magnat slutsteg som ger 2*75w rms stereon är en Pioneer DEH-5100UB. Högtalarna ska vara 6,5"
De jag har tittat på är :
https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=168 
Vilken ska man välja?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
26 december 2010
ExtremeBoost skrev:
Nu när alla affärer har rea så tänkte jag införskaffa ett par högtalare till hathyllan i min 940.
Högtalarna kommer att drivas på ett magnat slutsteg som ger 2*75w rms stereon är en Pioneer DEH-5100UB. Högtalarna ska vara 6,5"
De jag har tittat på är :
Vilken ska man välja?

Jag har bara hört dem Hertz, hade såna i min beetle förra året, spelade på bra utan låta illa även på hög volym.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 Inlägg
28 december 2010
Hejsan, tänkte fråga om detta är ett bra "bas" paket http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=5085  ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2010
Danne016 skrev:
Hejsan, tänkte fråga om detta är ett bra "bas" paket http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=5085  ?

Kort svar: Nej.

Långt svar: Håll dig ifrån skojaren Billebro.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
28 december 2010
Danne016 skrev:

nej det är ren skit! skulle aldrig handla på billebro, kolla in blekinebilradios raket rea, mycket bra grejer för lite pengar.
det är mitt tips! smile
Senast redigerat av big-jepp (28 december 2010)

157 Inlägg
28 december 2010
Har en fråga.
Jag har ingen "kräm" i basarna längre. har en rockford fosgate p1 12" 300w och en gas metal 10" 400w på ett us blaster steg på 450w. det lät jättebra fram tills för ett par veckor sedan då jag förlorade trycket helt och hållet. man känner knappt av basen längre. hade ett par 6"9or med ett skitdåligt steg i en likadan bil som spelade bättre än vad basarna gör nu (volvo 740). det är lika grova +/- kablar och steget är jordat i en riktig balk där jag slipat plåtrent har 80 ampere säkring 10 cm från batteriet. kan det ha med kylan att göra? har bytt till dubbla usb basar med 600w men d spelar lika klent och har spelat riktigt bra i andra bilar.
Har bytt jordpunkt utan resultat
Har tagit loss och satt fast alla kablar på steget/ vid stereon och vid batteriet.
Senast redigerat av Micke3 (28 december 2010)

1 679 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
Har en fråga.
Jag har ingen "kräm" i basarna längre. har en rockford fosgate p1 12" 300w och en gas metal 10" 400w på ett us blaster steg på 450w. det lät jättebra fram tills för ett par veckor sedan då jag förlorade trycket helt och hållet. man känner knappt av basen längre. hade ett par 6"9or med ett skitdåligt steg i en likadan bil som spelade bättre än vad basarna gör nu (volvo 740). det är lika grova +/- kablar och steget är jordat i en riktig balk där jag slipat plåtrent har 80 ampere säkring 10 cm från batteriet. kan det ha med kylan att göra? har bytt till dubbla usb basar med 600w men d spelar lika klent och har spelat riktigt bra i andra bilar.
Har bytt jordpunkt utan resultat
Har tagit loss och satt fast alla kablar på steget/ vid stereon och vid batteriet.

jag hade tappat tryck i mina basar när mina lågnivå kablar hade blivit lite skadad smile
men även kylan gör mycket, jag hör knappt mina basar tills man har värmt upp dom smile
Så var försiktigt när det är kallt att spela för högt/hårt innan  dom har blivit varma smile

7 241 Inlägg
28 december 2010
Kylan gör mkt ja då högtalarna blir mkt mkt stelare än normalt.

Sedan skulle jag rekomenderad ig till att bara använda EN av basarna istället.
Visst det dunkar på som du har det nu, men det låter knappast bra.

157 Inlägg
28 december 2010
Okej, men här har det varit ungefär lika kallt ett bra tag nu och använder grejerna ungefär lika mycket var dag:S
har testat att ha bara en men det spelar lika dåligt ändå. kan dock hålla med om att det lät illa när det fungerade. "slog igenom" eller vad man ska säga. höjde man så lät det skit i basarna. det gjorde det även om man hade båda eller bara en bas.

Lonefox skrev:

7 241 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
Okej, men här har det varit ungefär lika kallt ett bra tag nu och använder grejerna ungefär lika mycket var dag:S
har testat att ha bara en men det spelar lika dåligt ändå. kan dock hålla med om att det lät illa när det fungerade. "slog igenom" eller vad man ska säga. höjde man så lät det skit i basarna. det gjorde det även om man hade båda eller bara en bas.

Lonefox skrev:

Dåligt steg wink

157 Inlägg
28 december 2010
det må vara klent men jag har inte förutsättningar till att skaffa ett annat så det får fungera.
har pratat med bland annat brl, totalljud och ljudia om detta och ingen tror att det är steget det är fel på. de säger att steg brukar lägga av helt eller fungera.
Anledningen till att jag lade ut denna fråga är att jag ville ha SERIÖSA svar inte spydiga kommentarer. alla har olika flutsättningar.
Antingen kommer du med ett förslag på vad det skule kunna vara för fel eller så svarar du inte alls

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
det må vara klent men jag har inte förutsättningar till att skaffa ett annat så det får fungera.
har pratat med bland annat brl, totalljud och ljudia om detta och ingen tror att det är steget det är fel på. de säger att steg brukar lägga av helt eller fungera.
Anledningen till att jag lade ut denna fråga är att jag ville ha SERIÖSA svar inte spydiga kommentarer. alla har olika flutsättningar.
Antingen kommer du med ett förslag på vad det skule kunna vara för fel eller så svarar du inte alls

nu har jag inte läst alla dina inlägg än så vet inte vad du redan har kollat men här är några förslag.

- kolla så ingen kabel är skadad/lossnat på steget.
- kolla jordkabel så den inte lossnat
- undersök lågnivåkablarna så den inte tappat kontakten. kablar av låg kvalitet blir lätt uppslitna och kan lossna från steget.
- undersök högtalarkablarna till basarna så ingen av dom har lossnat (ifall du har 2 spolar på basen så bara ena spolen spelar kanske?)
- som nämnts innan så kan kylan påverka. låt stereon stå igång i nån kvart på normal lyssningsvolym (alltså inte HÖGT) och testa sen om det fungerar som det ska när basarna fått upp värmen.

MVH Fredrik

edit: såg att du kollat kablarna så då kan vi utesluta det.
men såg också att du skriver att det spelat bra i andra bilar. har det någonsin spelat bra i 740in eller förväntade du dig att det skulle spela lika bra i 740in som i andra bilar? det skiljer en del mellan olika bilar.
Senast redigerat av FreddeLi (28 december 2010)

157 Inlägg
28 december 2010
har kollat alla kablar och dem sitter som dem ska.
och om kylan påverkar så borde den väl ha gjort det innan när det var lika kallt om inte kallare också?

FreddeLi skrev:
Micke3 skrev:

nu har jag inte läst alla dina inlägg än så vet inte vad du redan har kollat men här är några förslag.

- undersök lågnivåkablarna så den inte tappat kontakten. kablar av låg kvalitet blir lätt uppslitna och kan lossna från steget.
- undersök högtalarkablarna till basarna så ingen av dom har lossnat (ifall du har 2 spolar på basen så bara ena spolen spelar kanske?)
- som nämnts innan så kan kylan påverka. låt stereon stå igång i nån kvart på normal lyssningsvolym (alltså inte HÖGT) och testa sen om det fungerar som det ska när basarna fått upp värmen.

MVH Fredrik

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 december 2010
Micke3 skrev:
har kollat alla kablar och dem sitter som dem ska.
och om kylan påverkar så borde den väl ha gjort det innan när det var lika kallt om inte kallare också?

FreddeLi skrev:
Micke3 skrev:

MVH Fredrik

läs min edit på tidigare inlägg smile

7 241 Inlägg
28 december 2010
Saken är den att basarna kan ha tagit rejält med stryk pga av kylan och gett problem nu på senare tid.
Framförallt om du har dragit på hårt från början trots kylan.

157 Inlägg
28 december 2010
Jag har spelat som FreddeLi sa på normal volym länge innan jag vridit på men det är samma sak ändå. dessutom har jag andra basar nu som jag vet spelat bra mycket mer än vad dem gör i min bil med samma steg. det är inte samma bil nej men de borde spela bättre än ett par sletna gamla 6"9or ?

Lonefox skrev:
Saken är den att basarna kan ha tagit rejält med stryk pga av kylan och gett problem nu på senare tid.
Framförallt om du har dragit på hårt från början trots kylan.

Sök