1919
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

320 Inlägg
20 januari 2011
big-jepp skrev:
Norrby89 skrev:
Okej har funderat lite nu efter dom svar jag fick och har börjat gå i tankarna på om man ska köra på 4st 8 tums basar istället för 2st 12or ? om inte annat så lär väll 4st 8 tummare ha lite mer tryck?`

det står mellan antingen 2st 12"
GAS ALPHA1226

eller 4st 8"
http://www.mds.se/sv/product/13828/MDS-X-ite-XS8-4-Pack

om jag väl kör på 8" så hade jag tänk köra en där skidluckan sitter samt dom andra 3 i skuffen (allt sitter i samma låda) och sen ha portat i hatthyllan eller borde man köra på en helt sluten låda istället? 

eller ska man bara köra på 2st 12" som man riktar mot ryggstödet från skuffen?

jag skulle köra på 2 12" basar, sen ska du köra gas alpha basar, så vad jag har hört så passar dessa i bäst i slutna lådor? (dock dom orangea)

okej... fan börjar få sån jävla besluts ångest nu.. har även möjlighet att köpa ett JL Audio E1400D monoblock samt en låda med 2st kicker c10 i för 3000kr är det värt pengarna? eller är det bättre att köra på helt nya saker istället då ?

2 656 Inlägg
20 januari 2011
Norrby89 skrev:
big-jepp skrev:
Norrby89 skrev:
Okej har funderat lite nu efter dom svar jag fick och har börjat gå i tankarna på om man ska köra på 4st 8 tums basar istället för 2st 12or ? om inte annat så lär väll 4st 8 tummare ha lite mer tryck?`

det står mellan antingen 2st 12"
GAS ALPHA1226

eller 4st 8"
http://www.mds.se/sv/product/13828/MDS-X-ite-XS8-4-Pack

om jag väl kör på 8" så hade jag tänk köra en där skidluckan sitter samt dom andra 3 i skuffen (allt sitter i samma låda) och sen ha portat i hatthyllan eller borde man köra på en helt sluten låda istället? 

eller ska man bara köra på 2st 12" som man riktar mot ryggstödet från skuffen?

jag skulle köra på 2 12" basar, sen ska du köra gas alpha basar, så vad jag har hört så passar dessa i bäst i slutna lådor? (dock dom orangea)

okej... fan börjar få sån jävla besluts ångest nu.. har även möjlighet att köpa ett JL Audio E1400D monoblock samt en låda med 2st kicker c10 i för 3000kr är det värt pengarna? eller är det bättre att köra på helt nya saker istället då ?

verkligen inte tycker de e ett riktigt sjysst pris

320 Inlägg
20 januari 2011
ekelund88 skrev:
Norrby89 skrev:
big-jepp skrev:

verkligen inte tycker de e ett riktigt sjysst pris

okej.. dock är det 10" bara hade fan vetat ha 12"... men då är frågan att köra på det eller på detta paket
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … block.html

och sen bygga egen låda.. va nyss ute och mätte och kom fram till att om vagnen ska in så är det kört hur man än gör med en baslåda ^^

142 Inlägg
20 januari 2011
Memoria skrev:
Norrby89 skrev:
Okej har börjat kolla efter hur jag ska ta och bygga baslåda i bilen och kollat lite på dessa basar
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha … ack-2.html
och detta steg
http://www.brl.se/sv/artiklar/alphax1002.html

saken är den att jag har bara runt 2000kr att lägga ut kanske kan gå till 2500 om det är stor skillnad..

själva lådan ska jag bygga själv då jag behöver ha en tunn låda bak som ska sitta längs med hela baksätet hade jag tänkt så jag får in barnvagnen i skuffen

Det steget räcker inte till de två basarna. Kolla på RMS i den belastning du ska köra på basarna, steget ska kunna leverera 300W RMS i ditt fall.

annars kan du ju köpa 1 GAS 12" och lite mer pengar på slutsteg?

320 Inlägg
20 januari 2011
erko4 skrev:
Memoria skrev:
Norrby89 skrev:
Okej har börjat kolla efter hur jag ska ta och bygga baslåda i bilen och kollat lite på dessa basar
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha … ack-2.html
och detta steg
http://www.brl.se/sv/artiklar/alphax1002.html

saken är den att jag har bara runt 2000kr att lägga ut kanske kan gå till 2500 om det är stor skillnad..

själva lådan ska jag bygga själv då jag behöver ha en tunn låda bak som ska sitta längs med hela baksätet hade jag tänkt så jag får in barnvagnen i skuffen

Det steget räcker inte till de två basarna. Kolla på RMS i den belastning du ska köra på basarna, steget ska kunna leverera 300W RMS i ditt fall.

annars kan du ju köpa 1 GAS 12" och lite mer pengar på slutsteg?

mjoo men tror jag går upp till 3000kr.. som jag skrev precis ovanför så blir det antingen ett GAS Alpha paket med 2x 12" och mono steg och bygga egen låda eller en färdig låda med 2st kicker c10 och ett JL Audio E1400D begagnat för samma pris

282 Inlägg
20 januari 2011
Har en till fråga... smile

MDS FR12W
MDS Torque T3

FR12W har dubbla 4ohms talspolar, då jag bara har en och vill köra 4ohms belastning så används endast en talspole. Kommer basens prestanda, hantering eller annat påverkas av det?

451 Inlägg
21 januari 2011
Memoria skrev:
Har en till fråga... smile

MDS FR12W
MDS Torque T3

FR12W har dubbla 4ohms talspolar, då jag bara har en och vill köra 4ohms belastning så används endast en talspole. Kommer basens prestanda, hantering eller annat påverkas av det?

Du menar alltså att du har två spolar och så kopplar du in endast en av dem?
Basen tål hälften så mycket effekt innan den går sönder.
Senast redigerat av Rigan (21 januari 2011)

282 Inlägg
21 januari 2011
I så fall, finns det något sätt att koppla 4 ohm med 2 talspolar? Om inte, ska man kanske köra den i 2 ohm?

3 187 Inlägg
22 januari 2011
Memoria skrev:
I så fall, finns det något sätt att koppla 4 ohm med 2 talspolar? Om inte, ska man kanske köra den i 2 ohm?

nej det finns inget sätt att koppla i 4 ohm, ja jag skulle alla dagar i veckan köra 2 ohm.

282 Inlägg
22 januari 2011
Okej, om jag kopplar till 2 ohm, vad ska jag tänka på förutom att steget levererar mer?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 januari 2011
Memoria skrev:
Okej, om jag kopplar till 2 ohm, vad ska jag tänka på förutom att steget levererar mer?

Att steget drar mer ström så att alla anslutningar är friska och bra är ett måste.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

28 Inlägg
22 januari 2011
Tja behöver lite tips till ett baslåde bygge i en ombyggd duett. Kort om själva lådan ska den innehålla 2 6,9 och 2 12" jbl baselement (http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 4-p368387/).

Så som jag tänkte nu ska den alltså vara indelad i två delar, en del där uppe där 6,9 och steget för dom sitter och sen en nedre del där basarna ska sitta bredvid varandra horisontellt. Tänkte bygga lådan portad med portar upp genom "6,9" "låda" så man får upp det djupa av basarna då en soffa kommer sitta framför elementerna.

-Frågan är då vilken volym jag skulle behöva till basarna och också om jag ska dela upp dom i mitten mellan dom så de får en varsin låda och inte påverkar varandra? Skulle vara bra med lite tips. Har skissat upp själva lådan i ett program så om någon känner sig villig att hjälpa och vill se den för att kunna ge bästa tipsen så skickar jag den gärna på något sätt.

tack!

282 Inlägg
23 januari 2011
Körde på 2 ohm, ca 45% gain (borde vara runt 650-700W) och det fungerar bra. Dock har jag en liten fråga. Bass boost är inte alls bra för basen men hur är det med loudness, fungerar det på samma sätt och ska man undvika det?

Körde på loudness: Low och det blev en väsentlig skillnad, men hur farligt är det för basen om man levererar runt 600-700w RMS med låg dist till en bas som klarar 1200W peak?

21 761 Inlägg
23 januari 2011
Jierexx skrev:
-Frågan är då vilken volym jag skulle behöva till basarna och också om jag ska dela upp dom i mitten mellan dom så de får en varsin låda och inte påverkar varandra?

Prova med 90 liter byggvolym för basarna och sätt dubbla 4" portar, rören görs 23 cm och sedan trattar i båda ändar. Lådan blir ju stadigare med mellanvägg, men det är inte ett absolut måste att ha så. Rören kan eventuellt kortas av med några cm om basen spelar lite för djupt. Förslaget är teoretiskt uträknat, jag har inte provat basen själv. smile

Memoria skrev:
Dock har jag en liten fråga. Bass boost är inte alls bra för basen men hur är det med loudness, fungerar det på samma sätt och ska man undvika det?

Loudness och bassboost innebär en extra förstärkning av vissa frekvenser, vilket sätter hård press på steget, på så sätt bör man vara sparsam även med loudness. Loudness brukar dock förstärka lite högre frekvenser än bassboost. smile

282 Inlägg
23 januari 2011
Okej, nåja ska testa hur det låter med den nya lådan på tisdag, kanske inte behövs loudness när avstämningen hamnar rätt.

3 466 Inlägg
23 januari 2011
Memoria skrev:
Okej, nåja ska testa hur det låter med den nya lådan på tisdag, kanske inte behövs loudness när avstämningen hamnar rätt.

Loudness och bassboost bör alltid vara avstängd då den både forsämrar ljudkvaliteten väsentligt och sätter betydligt mer press på basar och steg.

Får du inte tillräckligt med bas så får du skaffa en Stereo med starkare lågnivåutgångar eller någon form av signalförstärkare. Annars är det ett starkare steg som gäller!

Tänk dessutom på att oftast är det inte för mycket effekt som dödar basen, utan för lite.
Dist kan vara svårt att höra från framsätet..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

282 Inlägg
23 januari 2011
M_icke_ skrev:
Memoria skrev:

Loudness och bassboost bör alltid vara avstängd då den både forsämrar ljudkvaliteten väsentligt och sätter betydligt mer press på basar och steg.

Får du inte tillräckligt med bas så får du skaffa en Stereo med starkare lågnivåutgångar eller någon form av signalförstärkare. Annars är det ett starkare steg som gäller!

Tänk dessutom på att oftast är det inte för mycket effekt som dödar basen, utan för lite.

Okej, jag förstår.

Stereons lågnivåutgångar levererar 4 volt så det bör räcka, steget klarar av att leverera mer RMS än vad basen vill ha som RMS så med 40-50% gain räcker det.

Problemet är förmodligen att avstämningen är fel, sätter jag t.ex LPF till 40-100Hz så blir basen sämre än när jag tar bort alla filter på steget.

16 197 Inlägg
23 januari 2011
Memoria skrev:
M_icke_ skrev:
Memoria skrev:

Okej, jag förstår.

Stereons lågnivåutgångar levererar 4 volt så det bör räcka, steget klarar av att leverera mer RMS än vad basen vill ha som RMS så med 40-50% gain räcker det.

Problemet är förmodligen att avstämningen är fel, sätter jag t.ex LPF till 40-100Hz så blir basen sämre än när jag tar bort alla filter på steget.

vad är de för bas å låda?

spelar man en bas utan delning så brukar de låt ILLA-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
23 januari 2011
Memoria skrev:
M_icke_ skrev:
Memoria skrev:

Okej, jag förstår.

Ställ hellre upp gainen, sätt igång en låt så högt du hade tänkt spela med framsystemet och sedan gainar du upp till steget slutar öka och sedan tillbaka lite så att du hör att disten försvinner.

Avtämningen på en musiklåda bör vara låg, alltså runt 30-35hz för att du ska få en jämn frekvensgång o slippa att vissa toner "tar över". Dessutom är det väldigt få låtar som går under 35hz. Kan referera till låten "How low can you go" med Ludacris som är nere på runt 35Hz som lägst så kan du få en uppfattning av hur djupt det är...
Spelar du under avstämningen på lådan som kommer basarna inte tåla i närheten av dom effekterna som dom ska tåla.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

28 Inlägg
24 januari 2011
Drönirettab skrev:
Jierexx skrev:
-Frågan är då vilken volym jag skulle behöva till basarna och också om jag ska dela upp dom i mitten mellan dom så de får en varsin låda och inte påverkar varandra?

Prova med 90 liter byggvolym för basarna och sätt dubbla 4" portar, rören görs 23 cm och sedan trattar i båda ändar. Lådan blir ju stadigare med mellanvägg, men det är inte ett absolut måste att ha så. Rören kan eventuellt kortas av med några cm om basen spelar lite för djupt. Förslaget är teoretiskt uträknat, jag har inte provat basen själv. smile

Okej tackar! Och portarna skulle kunna sitta var som helst då? Själva lådan kommer ju ha en rektangulär form med ca måtten 1350mm bredd, 490mm och ca 250mm djup( extra osäker på djupet då vi inte vet hur mycket plats "soffan" tar upp i djup). Detta för att den snyggt ska ta upp hela bakre väggen i bilen men då kommer volymen bli ca 165L.
-Ska man då kanske göra två inre väggar som sitter längre ihop så bredden blir mindre fast det inte syns utifrån?
-Vi hade också tänkt sätta steget mellan bassarna inne i lådan med ett plexiglass framför för stylingens skull, det tar ju också bort någon enstaka liter och det bör väl inte förändra ljudmässigt?

TACK!

Sök