2837
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

stRaend
26 januari 2011
Norrby89 skrev:
stRaend skrev:
Norrby89 skrev:
okej med tanke på att steget körs i 400W vid 4ohm då antar jag? vilket blir 200W styck per bas och är precis vad dom har i effekt?

om du ska köra två sådana basar (vilka du än väljer) så kan du köra i antingen 2ohm eller 8ohm.

vadårå? är typ helt ny inom det här med biljud så

du måste parallellkoppla eller seriekoppla basarnas spolar med varandra. om du parallellkopplar, basarnas plus till stegets plus och basarnas minus till stegets minus så får du ut 2ohm. ifall du kopplar plus från steget till plus på bas1, och från minus på b as1 till plus på bas2, och minus på bas2 till minus på steget så har du seriekopplat vilket resulterar i 8ohm.

Liten hjälpande länk:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=1

320 Inlägg
26 januari 2011
stRaend skrev:
Norrby89 skrev:
stRaend skrev:
om du ska köra två sådana basar (vilka du än väljer) så kan du köra i antingen 2ohm eller 8ohm.

du måste parallellkoppla eller seriekoppla basarnas spolar med varandra. om du parallellkopplar, basarnas plus till stegets plus och basarnas minus till stegets minus så får du ut 2ohm. ifall du kopplar plus från steget till plus på bas1, och från minus på b as1 till plus på bas2, och minus på bas2 till minus på steget så har du seriekopplat vilket resulterar i 8ohm.

Liten hjälpande länk:

Okej men då förstår jag.. men hur blir det då med steget jag hade tänkt mig som levererar 600W vid 2ohm och hur stor är då risken att elementen tar skada då dom får tillgång till 300W var medans dom har max 200W enligt specen?
Senast redigerat av Norrby89 (26 januari 2011)

282 Inlägg
26 januari 2011
Norrby89 skrev:
stRaend skrev:
Norrby89 skrev:

Liten hjälpande länk:

Okej men då förstår jag.. men hur blir det då med steget jag hade tänkt mig som levererar 600W vid 2ohm och hur stor är då risken att elementen tar skada då dom får tillgång till 300W var medans dom har max 200W enligt specen?

Du anpassar helt enkelt gain efter vad steget levererar i 2 ohm och vad basarna klarar.

320 Inlägg
26 januari 2011
Memoria skrev:
Norrby89 skrev:
stRaend skrev:

Liten hjälpande länk:

Du anpassar helt enkelt gain efter vad steget levererar i 2 ohm och vad basarna klarar.

Okej men då borde väll ändå GAS elementen vara bättre då dom har 300w specat ?

282 Inlägg
26 januari 2011
Den levererar runt 550W RMS i 2 ohm, alltså inte tillräckligt för 600W RMS som de 2st GAS-elementen som du har. Jag hade försökt titta på ett bättre steg, inte nödvändigtvis mycket dyrare. Då får du ut den effekt som krävs men med mindre distortion så att basarna har mindre chans att brinna.

320 Inlägg
26 januari 2011
Memoria skrev:
Den levererar runt 550W RMS i 2 ohm, alltså inte tillräckligt för 600W RMS som de 2st GAS-elementen som du har. Jag hade försökt titta på ett bättre steg, inte nödvändigtvis mycket dyrare. Då får du ut den effekt som krävs men med mindre distortion så att basarna har mindre chans att brinna.

har dock inga av dom alls än utan sitter och funderar på vilka man ska införskaffa.. och saken är den att jag har max 3000kr att röra mig med... just derför hade jag tänkt köra på just det steget.. annars hade jag tänkt mig köra på ett paket med GAS elementen och ett Alpha X500.1 dock är det aningen sämre än Ice-800D då den bara har 500W i 2ohm..

samt med tanke på att jag har max 3000kr att lägga ut så kanske det är bättre att ha ett steg som är precis under vad elemeten kräver? så slipper man så gott som helt att riskera att man bränner dom?

282 Inlägg
26 januari 2011
Du ska aldrig ha ett steg som är under vad basen/arna kräver.

Enkel förklaring:

Om du har ett steg som levererar 500W RMS i 2 ohm, 1000W MAX i 2 ohm. Det innebär att om du ställer in 100% på gain så levererar den ca 1000W som max, med en HÖG distorsion och DET kommer att skada/bränna basarna.

Om ett steg levererar MER än vad en bas klarar av så ställer man helt enkelt ner gain så att man får ut ungefär den W som basarna vill ha och då slipper du distorsion.

Om ett steg levererar MINDRE än vad basen vill ha så krävs det HÖGRE gain för att få den effekten och med högre distorsion som följd av det.

Hoppas att jag du förstår min förklaring smile Hellre ett för starkt steg än ett för klent.

320 Inlägg
26 januari 2011
Memoria skrev:
Du ska aldrig ha ett steg som är under vad basen/arna kräver.

Enkel förklaring:

Om du har ett steg som levererar 500W RMS i 2 ohm, 1000W MAX i 2 ohm. Det innebär att om du ställer in 100% på gain så levererar den ca 1000W som max, med en HÖG distorsion och DET kommer att skada/bränna basarna.

Om ett steg levererar MER än vad en bas klarar av så ställer man helt enkelt ner gain så att man får ut ungefär den W som basarna vill ha och då slipper du distorsion.

Om ett steg levererar MINDRE än vad basen vill ha så krävs det HÖGRE gain för att få den effekten och med högre distorsion som följd av det.

Hoppas att jag du förstår min förklaring smile Hellre ett för starkt steg än ett för klent.

Okej då förstår jag smile.. då får det bli Mutant Elementen då.. men hur ställer man in Gain lite mer exakt? är det typ utmärkt vid "ratten" eller måste man mäta med multimeter eller gå på känsla ?

282 Inlägg
26 januari 2011
Jag vet inte om jag tänker rätt men du ska kunna höra dig till om det blir distorsion när du ökar gain.

Ett enkelt mått: ca 50% av gain är ungefär den RMS som steget levererar, testa på 50-60% och om du behöver mer, testa öka men lyssna noga efter om basarna för en distad signal.

Någon ännu mer erfaren får gärna rätta mig om jag har fel.

320 Inlägg
26 januari 2011
Memoria skrev:
Jag vet inte om jag tänker rätt men du ska kunna höra dig till om det blir distorsion när du ökar gain.

Ett enkelt mått: ca 50% av gain är ungefär den RMS som steget levererar, testa på 50-60% och om du behöver mer, testa öka men lyssna noga efter om basarna för en distad signal.

Okej annars känner jag nog en som kan hjälpa mig med just det ^^

stRaend
26 januari 2011
Memoria skrev:

Öhm, felfelfel. Du kan ha gain på 100% utan att få distad signal. Det hela beror på vad stereon har för spänning på lågnivån. Desto högre spänning desto högre gain kan man ha utan att få distad signal.

Så alltså,  ställ stereon på den volym som du tänker spela på som högst (2/3), vrid upp gainen på steget tills basarna börjar låta illa, vrid ner lite så basarna låter bra igen. Enkelt förklarat..

282 Inlägg
26 januari 2011
Ah, tack för att du förklarade det så att även jag får det rätt för en gångs skull big_smile

stRaend
26 januari 2011
Memoria skrev:
Ah, tack för att du förklarade det så att även jag får det rätt för en gångs skull big_smile

Lugnt wink när jag byggde första gången så ändrade jag aldrig på gainen, stod på noll hela tiden tongue

282 Inlägg
26 januari 2011
stRaend skrev:
Memoria skrev:

Lugnt wink när jag byggde första gången så ändrade jag aldrig på gainen, stod på noll hela tiden tongue

Haha smile

Jag har lärt mig oerhört mycket senaste tiden, genom att läsa på själv och ställa mycket frågor och även testa själv.

Återstår att se hur mycket jag har lärt mig då jag ska byta låda till min bas i kväll och sedan ställa in gain på bas, fram- och baksystem tongue

Kör för första gången med fabriksbyggd låda, MDS E112 på 52L, avstämning ca 47Hz tillsammans med FR12W och DEH-7200SD på 4v lågnivå.

Förhoppningsvis kan jag kräma ur lite från Torque T3 i 2 ohm utan att det distar.

En liten fråga, om man bara har basen på och i en portad låda, hör man lätt om det distar?

3 466 Inlägg
26 januari 2011
Vad gäller disten så finns det 2 filmer jag tycker att du bör kolla på. Här är både exempel på distorsion vid musik och vid ton, samt skillnaden på distorsion och genomslag.

http://www.youtube.com/watch?v=VU4aH5gHG3Q

http://www.youtube.com/watch?v=t6khT4OP … re=related

Det är svårare att höra detta då basen sitter i låda men betydligt lättare att upptäcka om man vet vad man letar efter..!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

282 Inlägg
26 januari 2011
stRaend skrev:
Så alltså,  ställ stereon på den volym som du tänker spela på som högst (2/3), vrid upp gainen på steget tills basarna börjar låta illa, vrid ner lite så basarna låter bra igen. Enkelt förklarat..

Jag har testat lite nu men jag känner mig väldigt nervös över att skruva upp gain tongue

Torque T3 + FR12W i 2 ohm. Enligt MDS:

Effekt bänk 1% dist i 2 ohm:     1x590 watt
Effekt bänk 10% dist i 2 ohm:     1x810 watt
RMS Effekt:     1x500watt
MAX Effekt:     1x1000watt

Jag har testat på 40 volym (av 62) dvs ca 60% av full volym, ställt in framsystemet klart. LPF ligger på ca 60-80Hz. Avstämning på 47Hz.

Testat öka stegvis 35-40-45-50-55% gain och jag lyckas inte höra om det distar eller inte, vågar inte riktigt gå mycket högre.

Kan det vara en god idé att köra på ca 40% gain, och vara säker på att det är så nära 0% dist som möjligt och spela in basen först? Vad jag kan förstå så tål den mer när den är inspelad(?).
Senast redigerat av Memoria (26 januari 2011)

451 Inlägg
26 januari 2011
För det första så spelar man aldrig högt med en helt ny bas. minst (MINST) 20 timmar bör basen spela med varierande musik på lagom volym med litet slag.  Har du ingen röd lampa som tänder sig på steget när den klipper sönder sinusvågen?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 januari 2011
Memoria skrev:
Kan det vara en god idé att köra på ca 40% gain, och vara säker på att det är så nära 0% dist som möjligt och spela in basen först? Vad jag kan förstå så tål den mer när den är inspelad(?).

Det är inte det att den tål mer effekt utan att basen ska komma in i sin rätta karaktär som man spelar in dom i 20-50 timmar först.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

282 Inlägg
27 januari 2011
Rigan skrev:
För det första så spelar man aldrig högt med en helt ny bas. minst (MINST) 20 timmar bör basen spela med varierande musik på lagom volym med litet slag.  Har du ingen röd lampa som tänder sig på steget när den klipper sönder sinusvågen?

Det har jag faktiskt inte tänkt på, ska kolla upp det! smile

157 Inlägg
27 januari 2011
En snabb fråga. vad innebr det att ett slutsteg är dockningsbart ochhur går det till?

Sök