2918
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
27 februari 2011
huntelaar skrev:
Blev blåsljud och trams så vi kapade helt enkelt bort den portade kammaren.

Det var skumt, risken för sånt var i princip obetydlig i teorin och det var därför jag även skrev att trattar inte behövdes. hmm

huntelaar skrev:
Bör jag lägga i dämpull tycker ni? Jag har ju köpt det, men vad ger det ljudmässigt?

Basen kan låta aningen "mjukare" och gå aningen djupare, vissa tycker dock att ljudet inte blir riktigt lika rappt som utan ull. En smaksak för det mesta. smile

34 Inlägg
27 februari 2011
Hej!
Jag undrar vilket märke som är bäst, har bäst ljudkvalite. blaupunkt 10" vw1000  eller gas alpha 10"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 februari 2011
Lite mer info om basarna tack. wink Vilken serie på GAS alpha t.ex. den nya med svart kon eller föregående med orange eller nån ännu äldre? Och vilken serie på dom andra?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
27 februari 2011
Det är dom oranga gasen 200rms och blaupunkt velocity vw1000 250rms smile

3 Inlägg
28 februari 2011
har suttit och räknat lite på en låda nu, har två 12" basar på 500w st som ligger på 4ohm styck, vasen är 1240 använde mig av denna sidans data räknare http://anlo.net/bilstereo/baslada.html fick fram att jag ska ha en låda på 172,02 liter.. Stämmer detta eller har jag räknat fel? fick inte fram nått som hette Qts, vad är detta för enhet? satte 43 Hz eftersom det inte står på dom vad dom ligger på

Tack på förhand smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
28 februari 2011
MK1-Dahlin skrev:
har suttit och räknat lite på en låda nu, har två 12" basar på 500w st som ligger på 4ohm styck, vasen är 1240 använde mig av denna sidans data räknare http://anlo.net/bilstereo/baslada.html fick fram att jag ska ha en låda på 172,02 liter.. Stämmer detta eller har jag räknat fel? fick inte fram nått som hette Qts, vad är detta för enhet? satte 43 Hz eftersom det inte står på dom vad dom ligger på

Tack på förhand smile

Vad är det för basar?!?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

320 Inlägg
28 februari 2011
har en liten fråga... hade tänkt åka och fixa ett passivt filter till baslådan här nu men kom dock precis på att jag kan komma å behöva ett par extra lågnivå kablar då att ha från filtret till Steget.. men min fråga är då om det går att köra med en vanlig RCA kabel som typ denna
http://www.karaokebutiken.se/catalog/images/rca-rca.gif

då det är en så gammal bas och steg så vill jag inte direkt lägga ner runt 300kr bara för ett filter och en till lågnivå kabel..

så går det att använda en sån sladd eller kommer det bara bli skit av allt då?

3 Inlägg
28 februari 2011
boshmann o inget snack om att det är skit för det vet jag redan men fick dom gratis så jag ska spela så högt det bara går med dom smile

SRS
168 Inlägg
28 februari 2011
Fått tag i 2 st MDS Fanatic power 10" någon som vet vad dom kan vara värda och om det är något som är bra. Fick ge 500 för båda. Värt de?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
Norrby89 skrev:
har en liten fråga... hade tänkt åka och fixa ett passivt filter till baslådan här nu men kom dock precis på att jag kan komma å behöva ett par extra lågnivå kablar då att ha från filtret till Steget.. men min fråga är då om det går att köra med en vanlig RCA kabel som typ denna
http://www.karaokebutiken.se/catalog/images/rca-rca.gif

då det är en så gammal bas och steg så vill jag inte direkt lägga ner runt 300kr bara för ett filter och en till lågnivå kabel..

så går det att använda en sån sladd eller kommer det bara bli skit av allt då?

Fungerar men risken för störningar är rätt så stor. Har du inget filter varken i slutsteg eller huvudenhet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SRS
168 Inlägg
28 februari 2011
Fått tag i 2 st MDS Fanatic power 10" någon som vet vad dom kan vara värda och om det är något som är bra. Fick ge 500 för båda. Värt de? Skulle uppskatta snabbt svar smile så om någon vet skriv ^^

34 Inlägg
28 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Lite mer info om basarna tack. wink Vilken serie på GAS alpha t.ex. den nya med svart kon eller föregående med orange eller nån ännu äldre? Och vilken serie på dom andra?

Det är dom oranga gasen 200rms och blaupunkt velocity vw1000 250rms

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
Jag vet tyvärr inte, men förhoppningsvis så finns det någon annan här på forumet som har bättre koll. smile Det jag kan säga är att GAS basarna spelar helt ok för priset, kör dom i sluten låda på ca 20-25L så blir det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

12 Inlägg
28 februari 2011
Hej, Har inte läst alla inlägg (är SÅÅ många) så svaret kanske finns redan men frågar en då.
har ett ok men gammalt 2ports slutsteg + två 10" basar. Duger bra för mig, Nu när ni fått bakgrunden
ställer jag min fråga.
    Har tänkt att koppla mina två 6x9or i hatthyllan till ett slutsteg.
Vad är bäst/lättast?
    1. Köpa ett till 2kanalsslutsteg, Dra en till lågnivåkabel från stereon? Då blir en fråga: Har ett
lågnivåuttag- Men man kan ju köpa en skarv så det blir dubbla istället. Ska jag sätta skarven i stereon och ha två lågnivåkablar liggande eller kan ja sätta skarven i bak vilket betyder bara en lågnivå från stereon till bakluckan.

2. Köpa ett 4ports slutsteg som jag kan koppla båda basarna och 6x9orna till.
   Det som gör detta alternativ lite sämmre är att nuvarande slutsteg blir liggande
och ett 4port kostar mer än ett 2port.

Tacksam för svar eller andra åskiter som kan hjälpa mig!!! Sorry att det blev lite mycket text!
big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
Jag tycker nog du ska satsa på ett monoblock till basarna istället och sen köra ditt framsystem på nuvarande 2-kanals steg istället. Då får du ut mest av systemet, 6x9orna (som jag antar sitter bak?) klarar sig bra på huvudenhetens effekt. Ang. splittningen av kabeln så kan du lika gärna göra den bak vid stegen, blir mindre kabel att dra då och billigare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
28 februari 2011
Tipcat skrev:
Hej, Har inte läst alla inlägg (är SÅÅ många) så svaret kanske finns redan men frågar en då.
har ett ok men gammalt 2ports slutsteg + två 10" basar. Duger bra för mig, Nu när ni fått bakgrunden
ställer jag min fråga.
    Har tänkt att koppla mina två 6x9or i hatthyllan till ett slutsteg.
Vad är bäst/lättast?
    1. Köpa ett till 2kanalsslutsteg, Dra en till lågnivåkabel från stereon? Då blir en fråga: Har ett
lågnivåuttag- Men man kan ju köpa en skarv så det blir dubbla istället. Ska jag sätta skarven i stereon och ha två lågnivåkablar liggande eller kan ja sätta skarven i bak vilket betyder bara en lågnivå från stereon till bakluckan.

2. Köpa ett 4ports slutsteg som jag kan koppla båda basarna och 6x9orna till.
   Det som gör detta alternativ lite sämmre är att nuvarande slutsteg blir liggande
och ett 4port kostar mer än ett 2port.

Tacksam för svar eller andra åskiter som kan hjälpa mig!!! Sorry att det blev lite mycket text!
big_smile

jag skulle ha kört på ett monoblock som du driver basarna på, sen drivit framsystemet på det  steget du har nu smile då spelar det ju bättre där du sitter, vilket du säkert vill smile

12 Inlägg
28 februari 2011
Tack för era 2 snabba svar!! Men era svar gav mig en ny fråga.. Vad är ett monoblock??tongue
Båda skriver likadan så får lita på att ni har rätt;) Men kom på en fråga som inte blir olika
oavsett till vilka högtalare jag kopplar steget till. Ska jag ha kvar högtalarkablarna mellan stereon
och högtalarna+ kabel mellan steg och högtalare eller bara kablar mellan högtalare och steg dvs.
kopplabort högtalarkablarna.

Kan näma att jag har en v40-03 med orginalhögtalare fram, borde jag byta ut dem eller kan de
ändå vara värt att koppla på steget till dem?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
Ett monoblock är ett enkanaligt slutsteg gjort för att driva basar (oftast), ger mer effekt och kontroll. Dom högtalare som du kopplar slutsteg till ska bara vara kopplade till slutsteget, om du samtidigt har dom kopplade till huvudenheten så kommer du att bränna förstärkaren i den. Börja med att koppla på ett slutsteg och dämpa dörrarna så är du en bra bit på väg, att byta högtalare är såklart inte negativt men verkar inte ge så jättemycket i S/V40.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
28 februari 2011
Tipcat skrev:
Tack för era 2 snabba svar!! Men era svar gav mig en ny fråga.. Vad är ett monoblock??tongue
Båda skriver likadan så får lita på att ni har rätt;) Men kom på en fråga som inte blir olika
oavsett till vilka högtalare jag kopplar steget till. Ska jag ha kvar högtalarkablarna mellan stereon
och högtalarna+ kabel mellan steg och högtalare eller bara kablar mellan högtalare och steg dvs.
kopplabort högtalarkablarna.

Kan näma att jag har en v40-03 med orginalhögtalare fram, borde jag byta ut dem eller kan de
ändå vara värt att koppla på steget till dem?

ett monoblock är ett "enkanalssteg" som man oftast driver bas/basar på, för det ger oftas ut mer effekt än ett flerkanals steg. du kan ha kvar kablarna mella stereon och högtalarn  (men dom ska inte vara inkopplade) ifall du säljer bilen och vill ha kvar steget så kopplar du in dom på stereon igen.
men du måste dra en ny kabel från högtalaren till steget
Senast redigerat av big-jepp (28 februari 2011)

12 Inlägg
28 februari 2011
Ok, Bra bra. Båda skriver att monoblocket är enkanal, Jag har två basar! Jag kan väll inte
koppla in två grejer till enkanal?  Om jag kan hur kopplas det? Antar att monoblocket kopplas
likadant som ett slutsteg lågnivå, ström osv..?

Sök