2770
Sök

Audi A5 2.0 TFSi -11 som tänder motorlampan.

Forummoderator
18 109 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Det rör sig om en Quattro/manuell. Den går som den ska. Ej kört den själv. En kompis som är helt nollställd vad det gäller bilar. Servad enligt longlife. Helt klart är att felkoder är utlästa av annan person och "timing out of spec". Tror även att service inte är ens är helt enligt bok.

Luktar kamkedjebyte enligt mig. Frågan är vad skulle det kosta? Det är verkstad som gäller. Det är ju så olika bud med dessa. Kan den bytas med maskin i? Eller som någon på på forumet sa en gång: "Rovan måste ur"?

Vad säger ni som kan dessa #¤@%& bilar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 796 Inlägg
för 22 timmar sedan
Är väl först och främst att kontrollera avvikelsen mellan kammar och vev.

Blir det kedjebyte så räcker det nog med att plocka väck fronten.
Tidsmässigt utan att titta i mina handböcker skulle jag tippa på 15 timmar totalt för en som gjort det några gånger.
Så kanske totalt 25-30k.

Jag skulle sålt den till någon rufflare om det visar sig vara en sträckt kedja/kass sträckare.
Senast redigerat av Jesper328 (för 22 timmar sedan)

Up the RA

Forummoderator
18 109 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:

Tidsmässigt utan att titta i mina handböcker skulle jag tippa på 15 timmar totalt för en som gjort det några gånger.
Så kanske totalt 25-30k.

Jag skulle sålt den till någon rufflare om det visar sig vara en sträckt kedja/kass sträckare.

Tack så mycket för detta Jesper!
Då är vi inne på samma linje.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 251 Inlägg
för 22 timmar sedan
stäng av och starta ALDRIG igen förens ni hittar felet..   råkade ut för 2.0tfsi bara 8000mil  och den felkodade att timingen var fel..   kunden körde bilen till polarens verkstad.  vi felsökte och allt stog rätt..   det hade hänt efter att kunden kört motorstopp så tänkte att det kunde varit lite otur bara  hittade fullt med spån på kamaxelgivaren   sagt och gjort bilen kördes dit så nollade felkoderna startade bilen och den stog och gick säkert 1timme.. ingen felkod tillbaka..   så vi tog en provtur  vi kom 5km sen blev det skrot av motorn    kedjan mellan kammarna kuggade och bam..    det sista vi såg var att varvmätaren började flaxa runt i mätarhuset smile

så där lärde man sig att även om bilen går så leta fel lite bättre..    det fanns inga tendenser att något var knas.. allt stog rätt men spännaren var mest troligen väldigt trött..   

detta var dock den äldre 2.0tfsi med rem och kedja mellan kammarna..  var en 2008ans Skoda octavia rs..   fick ut en ny motor på maskinskadan   tack och lov..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 251 Inlägg
för 22 timmar sedan
Jesper328 skrev:

Så kanske totalt 25-30k.

inga roliga bilar att byta kedja på..    rivit en rasad 1.8tfsi usch så trångt och jävligt smile      där hade kedjan hoppat. när kunden bytte till sommardäck som var blankslitna utan att ha handbromsen i och backade motorn så kedjan kuggade smile      toppen var spräckt pga det smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 796 Inlägg
för 4 timmar sedan
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

Så kanske totalt 25-30k.

inga roliga bilar att byta kedja på..    rivit en rasad 1.8tfsi usch så trångt och jävligt smile      där hade kedjan hoppat. när kunden bytte till sommardäck som var blankslitna utan att ha handbromsen i och backade motorn så kedjan kuggade smile      toppen var spräckt pga det smile

Nej du, felsökte en Golf 1.4tsi som inte ville starta en morgon.
Snittade 2kg komp över cylindrarna.
Kollade på plats om jag ville byta kedja + topp och kände.. nä. lol

Up the RA

1 019 Inlägg
för 3 timmar sedan
@Hybrid_
Nyfiken, hur långt har den gått?
Senast redigerat av candyweiss (för 3 timmar sedan)

VAG har världens bästa bilar.

Sök