2787
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

230 Inlägg
7 mars 2011
#5381
har ett Hertz HE4 steg, 4 kanaligt, men nu har 2 kanaler slutat fungera.
har provat att switcha på lågnivån kablarna på steget men det blev ingen skillnad.
Vad tror ni kan vara paj och hur kan man felsöka?

21 761 Inlägg
7 mars 2011
#5382
Har du även provat att byta plats på högtalarkablarna, dvs att sätta kablarna från de fungerande kanalerna till de som inte fungerar.

LejonLeo
7 mars 2011
#5383
Jag har nyligen satt i en baslåda samt ett par 6*9:or på 720W och ett slutsteg på 1200W. När jag krämar på ordentligt går säkringen hela tiden, den som sitter framme vid batteriet. Först satt det en 10 A men då den gick hela tiden bytte jag ut den mot en 20 A. Fast nu går även den sönder visar det sig. Vad beror detta på? Ska jag bara klättra uppåt till jag hittar en säkring som håller? Känns lite riskfyllt. Fast det sitter ju säkringar överallt visserligen; i bilen, i stereon, i slutsteget...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2011
#5384
Vad är det för grovlek (area) på kabeln? Det är den som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet, inget annat! Om du har rätt storlek för kabeln men säkringen ändå går så måste du ha grövre kabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 727 Inlägg
7 mars 2011
#5385
jockmokk skrev:
har ett Hertz HE4 steg, 4 kanaligt, men nu har 2 kanaler slutat fungera.
har provat att switcha på lågnivån kablarna på steget men det blev ingen skillnad.
Vad tror ni kan vara paj och hur kan man felsöka?

Switchat på lågnivån? Bytt plats på kablarna?

Du har ju switchar på steget som kan styra hur det drivs.

Knappen "B-input" skall stå i läge "A" om du bara har 2st(L+R) kablar in och vill driva alla 4a kanaler.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 mars 2011
#5386
Horsyhorse skrev:
jockmokk skrev:
har ett Hertz HE4 steg, 4 kanaligt, men nu har 2 kanaler slutat fungera.
har provat att switcha på lågnivån kablarna på steget men det blev ingen skillnad.
Vad tror ni kan vara paj och hur kan man felsöka?

Switchat på lågnivån? Bytt plats på kablarna?

Du har ju switchar på steget som kan styra hur det drivs.

Knappen "B-input" skall stå i läge "A" om du bara har 2st(L+R) kablar in och vill driva alla 4a kanaler.

Pierre

Står i manualen ingen orkar läsa innan de frågar ;-)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

142 Inlägg
8 mars 2011
#5387
LejonLeo skrev:
Jag har nyligen satt i en baslåda samt ett par 6*9:or på 720W och ett slutsteg på 1200W. När jag krämar på ordentligt går säkringen hela tiden, den som sitter framme vid batteriet. Först satt det en 10 A men då den gick hela tiden bytte jag ut den mot en 20 A. Fast nu går även den sönder visar det sig. Vad beror detta på? Ska jag bara klättra uppåt till jag hittar en säkring som håller? Känns lite riskfyllt. Fast det sitter ju säkringar överallt visserligen; i bilen, i stereon, i slutsteget...

är lite nybörjare men ha aldrig hört talas om 6*9:or me 720W ? tongue va äre för sort?


3 187 Inlägg
8 mars 2011
#5388
erko4 skrev:
LejonLeo skrev:
Jag har nyligen satt i en baslåda samt ett par 6*9:or på 720W och ett slutsteg på 1200W. När jag krämar på ordentligt går säkringen hela tiden, den som sitter framme vid batteriet. Först satt det en 10 A men då den gick hela tiden bytte jag ut den mot en 20 A. Fast nu går även den sönder visar det sig. Vad beror detta på? Ska jag bara klättra uppåt till jag hittar en säkring som håller? Känns lite riskfyllt. Fast det sitter ju säkringar överallt visserligen; i bilen, i stereon, i slutsteget...

är lite nybörjare men ha aldrig hört talas om 6*9:or me 720W ? tongue va äre för sort?

troligtvis 720 watt MAX..
Senast redigerat av big-jepp (8 mars 2011)


LejonLeo
8 mars 2011
#5389
ChriZtoffer skrev:
Vad är det för grovlek (area) på kabeln? Det är den som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet, inget annat! Om du har rätt storlek för kabeln men säkringen ändå går så måste du ha grövre kabel.

Jag köpte en sådan där kabelsats på clas ohlson (och andra ställen) som är till för att koppla in slutsteg. kablarna ska med andra ord vara tillräckligt tjocka. Men det slår mig nu ägaren innan mig hade dragit in pluspolen från batteriet till bilstereon så att den var på ständig standbye (och kunde sättas på utan nyckel) och på den sladden satt det en sockerbit och det var där jag kopplade på min sladd till slutstegtet. Jag gick med andra ord inte hela vägen ut till batteriet. för sladden som satt där hade ju redan en säkring och var dragen in i bilen, så det kändes onödigt med en till. Men det är kanske där problemet ligger? Som det nu är delar ju stereon och slutsteget på samma sladd till batteriet. och den sladden är nog inte lika tjock den till slutsteget om jag tänker efter. ska jag förlänga slutstegets sladd till batteriet och förse den med en egen säkring (de ligger väl på 25 A eller nåt sånt?) så att det blir två sladdar till batteriet, en till stereon och en till slutsteget?

474 Inlägg
8 mars 2011
#5390
LejonLeo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vad är det för grovlek (area) på kabeln? Det är den som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet, inget annat! Om du har rätt storlek för kabeln men säkringen ändå går så måste du ha grövre kabel.

Jag köpte en sådan där kabelsats på clas ohlson (och andra ställen) som är till för att koppla in slutsteg. kablarna ska med andra ord vara tillräckligt tjocka. Men det slår mig nu ägaren innan mig hade dragit in pluspolen från batteriet till bilstereon så att den var på ständig standbye (och kunde sättas på utan nyckel) och på den sladden satt det en sockerbit och det var där jag kopplade på min sladd till slutstegtet. Jag gick med andra ord inte hela vägen ut till batteriet. för sladden som satt där hade ju redan en säkring och var dragen in i bilen, så det kändes onödigt med en till. Men det är kanske där problemet ligger? Som det nu är delar ju stereon och slutsteget på samma sladd till batteriet. och den sladden är nog inte lika tjock den till slutsteget om jag tänker efter. ska jag förlänga slutstegets sladd till batteriet och förse den med en egen säkring (de ligger väl på 25 A eller nåt sånt?) så att det blir två sladdar till batteriet, en till stereon och en till slutsteget?

Japp, där har du troligen felet..
Och angående grovlek på kabelpaketet du har köpt kan nog ingen svara på då det brukar finnas olika grova, därför är även säkringarna på olika A. Men tror 40-60A är ganska vanligt. Dock lär det ju ha varit säkring och säkringshållare med i paketet? Då ska du ha säkringen max 30cm från batteriet.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#5391
LejonLeo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vad är det för grovlek (area) på kabeln? Det är den som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet, inget annat! Om du har rätt storlek för kabeln men säkringen ändå går så måste du ha grövre kabel.

Jag köpte en sådan där kabelsats på clas ohlson (och andra ställen) som är till för att koppla in slutsteg. kablarna ska med andra ord vara tillräckligt tjocka. Men det slår mig nu ägaren innan mig hade dragit in pluspolen från batteriet till bilstereon så att den var på ständig standbye (och kunde sättas på utan nyckel) och på den sladden satt det en sockerbit och det var där jag kopplade på min sladd till slutstegtet. Jag gick med andra ord inte hela vägen ut till batteriet. för sladden som satt där hade ju redan en säkring och var dragen in i bilen, så det kändes onödigt med en till. Men det är kanske där problemet ligger? Som det nu är delar ju stereon och slutsteget på samma sladd till batteriet. och den sladden är nog inte lika tjock den till slutsteget om jag tänker efter. ska jag förlänga slutstegets sladd till batteriet och förse den med en egen säkring (de ligger väl på 25 A eller nåt sånt?) så att det blir två sladdar till batteriet, en till stereon och en till slutsteget?

Att det är ett kabelpaket för slutsteg säger egentligen ingenting, ju kraftigare slutsteg du har desto grövre måste kablarna vara så dina kan mycket väl vara underdimensionerade för ditt slutsteg. Men börja med att dra kabeln direkt till batteriets pluspol (med korrekt säkring max 30cm från pluspolen, som alka0512 skrev), att skarva den med en sockerbit och dessutom gå via en tunnare kabel till batteriet, nej.... Se även över jordkabelns anslutning, den ska vara på en väl rengjord yta som inte är punktsvetsad. Bältesfäste brukar fungera bra för detta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

LejonLeo
8 mars 2011
#5392
ChriZtoffer skrev:
LejonLeo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Vad är det för grovlek (area) på kabeln? Det är den som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet, inget annat! Om du har rätt storlek för kabeln men säkringen ändå går så måste du ha grövre kabel.

Jag köpte en sådan där kabelsats på clas ohlson (och andra ställen) som är till för att koppla in slutsteg. kablarna ska med andra ord vara tillräckligt tjocka. Men det slår mig nu ägaren innan mig hade dragit in pluspolen från batteriet till bilstereon så att den var på ständig standbye (och kunde sättas på utan nyckel) och på den sladden satt det en sockerbit och det var där jag kopplade på min sladd till slutstegtet. Jag gick med andra ord inte hela vägen ut till batteriet. för sladden som satt där hade ju redan en säkring och var dragen in i bilen, så det kändes onödigt med en till. Men det är kanske där problemet ligger? Som det nu är delar ju stereon och slutsteget på samma sladd till batteriet. och den sladden är nog inte lika tjock den till slutsteget om jag tänker efter. ska jag förlänga slutstegets sladd till batteriet och förse den med en egen säkring (de ligger väl på 25 A eller nåt sånt?) så att det blir två sladdar till batteriet, en till stereon och en till slutsteget?

Att det är ett kabelpaket för slutsteg säger egentligen ingenting, ju kraftigare slutsteg du har desto grövre måste kablarna vara så dina kan mycket väl vara underdimensionerade för ditt slutsteg. Men börja med att dra kabeln direkt till batteriets pluspol (med korrekt säkring max 30cm från pluspolen, som alka0512 skrev), att skarva den med en sockerbit och dessutom gå via en tunnare kabel till batteriet, nej.... Se även över jordkabelns anslutning, den ska vara på en väl rengjord yta som inte är punktsvetsad. Bältesfäste brukar fungera bra för detta.

ok. jordningen tror jag inte det är något fel på. den går direkt in i plåten via en stor bult där bak (slutesteget sitter i bagaget). och mycket riktigt följde en säkring med i kabelpaketet, som jag dock inte använt då det som sagt redan satt en säkring, men den går alltså till stereon visade det sig. tjockare kablar tror jag inte att jag behöver. det är ju inga vajrar man ska dra runt bilen. alltså måste det vara det att jag delar pluskabel från batteriet med strereon och slutsteget.  inte konstigt att säkringen går om den ska hålla BÅDE för stereon (som trots allt också har ett slutsteg) och slutstget. Får ändra på det vid tillfälle.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#5393
Hur kan du vara säker på att du inte behöver grövre kablar? Det är inte för inte som det finns uppåt 90mm2 och mer... Nu säger jag inte att du behöver så grov kabel, men utan att veta vad du har för area på den nuvarande så är det svårt att säga om den räcker till eller ej. Men börja med att dra den hela vägen fram till batteriet (eller byt ut den som går mellan sockerbiten & batteriet, och sätt dit en riktig skarv eller löd).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
8 mars 2011
#5394
Effektlagen säger: Strömmen X Spänningen = Effekten
Med andra ord: Ampere X Volt = effekt

I ett hur har du 230V på 10 A kan du alltså då plocka ut 2300W
Bilen har 12V på 10A kan du alltså endast få ut 120W..

Desto mer ström du ska hämta på en kabel, desto grövre kabel bör du ha!

Ger ditt steg verkligen 1200W så är det en "vajer" du behöver!
Senast redigerat av M_icke_ (8 mars 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 mars 2011
#5395
LejonLo> VAD har du för steg?

Vad sitter det för säkringar på det? Inte alltid det stämmer, men det KAN ge en fingervisning om vad man behöver för säkring....

Jag skulle tex. ALDRIG säkra av mitt SRx 5 som har 60A internt med lägre än detta eller mitt LRx 5.1k som har 100A internt under dessa 100A........

Förstår du vad jag vill komma fram till? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#5396
Men för att man ska få sätta t.ex. en 100A säkring på kabeln så måste den ha en area på minst 21mm2! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 mars 2011
#5397
ChriZtoffer skrev:
Men för att man ska få sätta t.ex. en 100A säkring på kabeln så måste den ha en area på minst 21mm2! wink

20mm2 enligt tabellen jag går efter wink
Vilket DU med måste göra numera med tanke på vad du skall göra wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
8 mars 2011
#5398
Det behövs iaf lite mer infå från LejonLeo angående slutsteget. Vad jag förstår så gäller det "Branford 1200 W", vilket inte säger så mycket. Har googlat men hittar inget vettigt om något sånt steg, men däremot TLX-4075C som är ett fyrkanals steg på "1000 W". Det steget har tydligen dubbla 25 A säkringar enligt info på något polskt forum.

En liten gissning är att "Branford 1200 W" kanske har dubbla 30 A säkringar, fast det är som sagt en gissning. 50-60 A säkring är i så fall lämpligt om man vill kunna köra steget "hårt". Kikar man på vad Clas Ohlson just nu har för kabelkit så är det 5 mm2 strömkabel och 30 A säkring, frågan är om LejonLeo har detta kit eller något annat.

Mycket antaganden här, behövs mer info som sagt. smile

LejonLeo
8 mars 2011
#5399
ChriZtoffer skrev:
Hur kan du vara säker på att du inte behöver grövre kablar? Det är inte för inte som det finns uppåt 90mm2 och mer... Nu säger jag inte att du behöver så grov kabel, men utan att veta vad du har för area på den nuvarande så är det svårt att säga om den räcker till eller ej. Men börja med att dra den hela vägen fram till batteriet (eller byt ut den som går mellan sockerbiten & batteriet, och sätt dit en riktig skarv eller löd).

Jag tycker att debatten om att ju grövre kablar desto bättre är ett skämt. De behöver knappast vara grövre än den industristandard för arbetsmaskiner på 400v har. Därmed punkt. Resten är som sagt ett skämt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 mars 2011
#5400
LejonLeo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Hur kan du vara säker på att du inte behöver grövre kablar? Det är inte för inte som det finns uppåt 90mm2 och mer... Nu säger jag inte att du behöver så grov kabel, men utan att veta vad du har för area på den nuvarande så är det svårt att säga om den räcker till eller ej. Men börja med att dra den hela vägen fram till batteriet (eller byt ut den som går mellan sockerbiten & batteriet, och sätt dit en riktig skarv eller löd).

Jag tycker att debatten om att ju grövre kablar desto bättre är ett skämt. De behöver knappast vara grövre än den industristandard för arbetsmaskiner på 400v har. Därmed punkt. Resten är som sagt ett skämt.

Ursäkta mig men VILKEN planet lever du på?

Ju högre spänning man har ju mindre ström behövs för att nå samma effekt. Således behöver man även klenare kabel.

Ju lägre spänning man har ju mer ström behöver man för att få ut samma effekt och ju grövre kabel behöver man.

Exempel:
Vid 16A säkring på 400V kan man plocka ut 6400W vid 100% belastning. (I*U=P I = ström, U = spänning och P = effekt)
Går man ner till 12V så behöver man däremot 534A (P/U=I) för att få ut 6400W (533.3333333333333 för att vara noga) och vad tror du händer med en kabel på 2.5mm2 (vilket inte är ovanligt för 400V trefas) om man skickar in 500A i den?
Den BRINNER UPP pga motståndet i kabeln blir för hög för strömmen...
Låter som att du borde läsa på lite om basen i el-lära.....
Senast redigerat av Lonefox (8 mars 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök