3430
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 april 2011
#5681
Kan referera till min Fiat Punto som har ungefär samma kupéutrymme och en såpass låg avstämning funkar INTE direkt bra i en sådan kupé..... 40-45passar bättre IMO...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Amatör
155 Inlägg
15 april 2011
#5682
Lonefox skrev:
Kan referera till min Fiat Punto som har ungefär samma kupéutrymme och en såpass låg avstämning funkar INTE direkt bra i en sådan kupé..... 40-45passar bättre IMO...

okej, ska ju spela musik med den, vet att den inte är lika musikalisk som typ dls, men vill testa den å den spelar grym djupbas å de e de jag vill ha sen får ju framsystmet sköta resten smile ne men jag litar på dig smile
skulle 42 hz funka bra till att spela lite högre än högt med massa brutal bas? big_smile

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

395 Inlägg
15 april 2011
#5683
Drönirettab skrev:
Victorduvet skrev:
Inte till corvetten. ska sitta i en Audi S4 avant -00a smile
Jadu, Allround är väll vettigast att byggas.
Har en 4" aeroport ifall det skulle vara något som kan funka

40 liter netto med 4" port, röret görs 38 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen bör hamna på runt 35 Hz, men om basen spelar för djupt så kan du korta ner längden några cm i taget och lyssna dig fram. smile

Tackar tackar smile)


Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 april 2011
#5684
SoundPressureLevel skrev:
Lonefox skrev:
Kan referera till min Fiat Punto som har ungefär samma kupéutrymme och en såpass låg avstämning funkar INTE direkt bra i en sådan kupé..... 40-45passar bättre IMO...

okej, ska ju spela musik med den, vet att den inte är lika musikalisk som typ dls, men vill testa den å den spelar grym djupbas å de e de jag vill ha sen får ju framsystmet sköta resten smile ne men jag litar på dig smile
skulle 42 hz funka bra till att spela lite högre än högt med massa brutal bas? big_smile

Tro mig.. det är extremt tråkigt med en bas som bara brölar i längden.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 april 2011
#5685
SoundPressureLevel skrev:
Lonefox skrev:
Kan referera till min Fiat Punto som har ungefär samma kupéutrymme och en såpass låg avstämning funkar INTE direkt bra i en sådan kupé..... 40-45passar bättre IMO...

okej, ska ju spela musik med den, vet att den inte är lika musikalisk som typ dls, men vill testa den å den spelar grym djupbas å de e de jag vill ha sen får ju framsystmet sköta resten smile ne men jag litar på dig smile
skulle 42 hz funka bra till att spela lite högre än högt med massa brutal bas? big_smile

Rent musikaliskt är det nog en bättre frekvens att sikta efter ja......
Säger som Tokken......brölbas är tråkigt i längden.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Amatör
155 Inlägg
16 april 2011
#5686
Lonefox skrev:
SoundPressureLevel skrev:
Lonefox skrev:
Kan referera till min Fiat Punto som har ungefär samma kupéutrymme och en såpass låg avstämning funkar INTE direkt bra i en sådan kupé..... 40-45passar bättre IMO...

okej, ska ju spela musik med den, vet att den inte är lika musikalisk som typ dls, men vill testa den å den spelar grym djupbas å de e de jag vill ha sen får ju framsystmet sköta resten smile ne men jag litar på dig smile
skulle 42 hz funka bra till att spela lite högre än högt med massa brutal bas? big_smile

Rent musikaliskt är det nog en bättre frekvens att sikta efter ja......
Säger som Tokken......brölbas är tråkigt i längden.

jo men då är de ju bara att byta bas smile vill bara testa den för skojjs skull å sen blire väl nå nytt smile

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

volvolover
667 Inlägg
16 april 2011
#5687
jag har en fråga angående min bas och mitt slutsteg.. jag måste brygga det för att kunna få effekten ur de.. ,slutsteget är 2 kanals för övrigt, och kopplar ja in ena basen på ena kanalen så spelar det skit dåliigt men om jag då drar ut ena lågnivåkabeln så spelar det bra.. vad är de för fel? det har fungerat för mig tidigare

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

5 852 Inlägg
16 april 2011
#5688
Vad är det för steg och bas?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

volvolover
667 Inlägg
16 april 2011
#5689
steget vettifan,, ngn billig skit ja köpte av en kompis tongue men basen är ju 2 st 12" gas men spelar bara på ena nu eftersom det inte spelar bra sad
tujbo skrev:
Vad är det för steg och bas?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2011
#5690
Fasfel, skifta + & - till ena basen så är det löst. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

volvolover
667 Inlägg
16 april 2011
#5691
ChriZtoffer skrev:
Fasfel, skifta + & - till ena basen så är det löst. smile

är de så lätt? :o

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

DLS
1 147 Inlägg
16 april 2011
#5692
Om du fastvänt dom fel spelar basarna mot varandra och inte med varandra.

volvolover
667 Inlägg
16 april 2011
#5693
huntelaar skrev:
Om du fastvänt dom fel spelar basarna mot varandra och inte med varandra.

enkelt fel big_smile nästan pinsmat ju fan! ska ut direkt ;D

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

161 Inlägg
17 april 2011
#5694
Fråga. Sökt men inte hittat.
Frågan gäller en sonda 3f kondensator. Drar 50mm2 från batteriet i motorrummet. Men hur skall jag göra med anslutningen på kondensatorn? kabelskon är ju för stor eller ska man ta bort skyddskåpan från den och spänna via muttrarna?

Eller ska jag dela upp 50mm2 till 2st 21mm2 för att sen koppla in i kondringen och sedan vidare till stegen?

edit:
tankevurpa. Skall ju sitta parallellt. Kan sätta en splitt så man delar 50mm2 till 3st 21mm2. 1 till mono en till 4-kanalarn och en till kondringen. eller?


/stagesix
Senast redigerat av stagesix (17 april 2011)


3 187 Inlägg
17 april 2011
#5695
stagesix skrev:
Fråga. Sökt men inte hittat.
Frågan gäller en sonda 3f kondensator. Drar 50mm2 från batteriet i motorrummet. Men hur skall jag göra med anslutningen på kondensatorn? kabelskon är ju för stor eller ska man ta bort skyddskåpan från den och spänna via muttrarna?

Eller ska jag dela upp 50mm2 till 2st 21mm2 för att sen koppla in i kondringen och sedan vidare till stegen?

edit:
tankevurpa. Skall ju sitta parallellt. Kan sätta en splitt så man delar 50mm2 till 3st 21mm2. 1 till mono en till 4-kanalarn och en till kondringen. eller?


/stagesix

du drar en kabel från batteriet till kondensatorn och sen vidare till ditt steg.
vad är det för kondensator det gäller?


Amatör
155 Inlägg
17 april 2011
#5696
big-jepp skrev:
stagesix skrev:
Fråga. Sökt men inte hittat.
Frågan gäller en sonda 3f kondensator. Drar 50mm2 från batteriet i motorrummet. Men hur skall jag göra med anslutningen på kondensatorn? kabelskon är ju för stor eller ska man ta bort skyddskåpan från den och spänna via muttrarna?

Eller ska jag dela upp 50mm2 till 2st 21mm2 för att sen koppla in i kondringen och sedan vidare till stegen?

edit:
tankevurpa. Skall ju sitta parallellt. Kan sätta en splitt så man delar 50mm2 till 3st 21mm2. 1 till mono en till 4-kanalarn och en till kondringen. eller?


/stagesix

du drar en kabel från batteriet till kondensatorn och sen vidare till ditt steg.
vad är det för kondensator det gäller?

sonda 3f kondensator, står längst upp i hans inlägg big_smile

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2011
#5697
Om kondensatorn ska göra någon som helst nytta så ska den sitta på vägen till steget/stegen, inte på nån egen kabel ansluten till ett distributionsblock. Alternativt att du sätter batteri > kondensator > distributionsblock > slutsteg (eller skippar distributionsblocken och kopplar allt på kondensatorn).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

161 Inlägg
17 april 2011
#5698
frågan är.. kabelskon för 50mm2 är för stor för kondensatorn.. Eller måste jag ta bort skyddskåpan och fästa med muttrarna? finns inga gängor kvar att köra mutter på över och undersida när kåpan är på. Men om den är av är kretskortet helt öppet..

Okej, så kondringen skall inte sitta på egen. Men frågetecknet är det som står över sad

/stagesix


3 466 Inlägg
17 april 2011
#5699
För att du ska förstå lite hur kondensatorn funkar bör du kanske kolla denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

161 Inlägg
17 april 2011
#5700
M_icke_ skrev:
För att du ska förstå lite hur kondensatorn funkar bör du kanske kolla denna filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

Jag vet hur en kondring fungerar, läs min fråga igen är du snäll och se om du kan hitta en lösning. -.-

/stagesix



Sök