2711
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

62 Inlägg
17 april 2011
tjo... är ganska ny på det här med ljudbygge och vill ha hjälp med hur stor låda jag ska ha och vad jag ska ha för pot/potar i den?? ha 2 DD 1012 och ha tänkt att få ihop en bra låda och se om man kan börja tävla lite smile

102 Inlägg
17 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja har du redan en kondensator så är det bara att köra på, fungerar som du själv sa bra som distributionsblock, men den gör inte mycket mer nytta än så.

Har på senare dar kommit fram till det du säger, synd att man inte hade lika bra koll första gången man handlade billjud.

Men försäljaren var säkerligen glad när han hade sålt en till mig för att jag "behövde en" enligt honom ;D

3 Inlägg
18 april 2011
Drönirettab skrev:
Såna där färdigbyggda lådor kommer oftast mer till sin rätt i kombi/halvkombibilar där inte ryggstödet hindrar ljudet från att ta sig framåt i bilen, gäller det din 740 sedan så får du nog se till att ha någon form av öppning i hatthyllan så att ljudet lättare kommer in i kupen.

Är man inte ute efter väldigt kraftigt dunk så bör det väl fungera ganska hyfsat ändå. Själv har jag inte provat de där basarna, andra får ge mer råd om ljudkvalitet och så. smile

okej, tack för svar smile

379 Inlägg
18 april 2011
Tjenare!

Ger denna tråden ett försök innan man startar en ny tråd... smile

Jag har tänkt att förbättra ljudet i min Colt. Jag har en Kenwood 6047U som fungerar mycket bra och den driver JBL 508C kit fram och original högtalare bak. Men nu vill jag kräma ut lite mer ur dessa framhögtalare plus byta ut dom där bak och "maxa" även dom.

Jag har tänkt köpa ett par koaxialhögtalare bak och tanken är att hålla sig till JBL och då verkar dessa: http://www.brc.se/koaxialhogtalare/jbl/ … hogtalare/ helt okej.
På dessa är WRMS 60W och på mina fronthögtalare 55W.

Då tycker jag att detta slutsteget borde räcka: http://www.brc.se/slutsteg/jbl/jbl-gt5-a604e-slutsteg/
För att få ut det mesta av högtalarna.

Tänker jag rätt ang. effekten här och hur är det med impedansen(vad menas med det)?

Tacksam för svar!

EDIT: Tänkte lägga runt 2500 på ett kit bak plus steg och detta steget låg bra i pris, men annars är alla tips välkomna! smile
Senast redigerat av maximal_boost (18 april 2011)

DLS
1 147 Inlägg
18 april 2011
Alla kommer fråga, varför bak?

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
18 april 2011
huntelaar skrev:

för att han endast har orginal bak och vill byta tongue

DLS
1 147 Inlägg
18 april 2011
Går det inte byta ut det han har som framsystem nu och placera dessa bak och köpa ett bra framsystem istället?

379 Inlägg
18 april 2011
CHEEVA skrev:
huntelaar skrev:

Ungefär så. Istället för att köpa baslåda också tänker jag att det blir hyfsat ljud om jag har slutstegsdriva fram och bakhögtalare och då känns det onödigt att köra på original bak. smile

Jag tycker att det framsystemet jag har är bra, ser ingen anledning till att köpa ett dyrare.

Det hör dock inte hit... Vill bara veta ang. slutsteget.
Senast redigerat av maximal_boost (18 april 2011)

161 Inlägg
18 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja har du redan en kondensator så är det bara att köra på, fungerar som du själv sa bra som distributionsblock, men den gör inte mycket mer nytta än så.

Eftersom jag måste säkra ner så rekomenderar du

+ till distblocket vidare med ena + till monosteget och den andra + till kondring och sedan in i 4-kanals steget?
Har jag fattat de rätt då? smile

Varför gör inte kondringen så stor nytta om man går direkt med + och sedan vidare till distblocket som sedan splittas till båda stegen?  jämfört med den första förklaringen jag skrev.

/stagesix

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 april 2011
maximal_boost skrev:
CHEEVA skrev:
huntelaar skrev:

Ungefär så. Istället för att köpa baslåda också tänker jag att det blir hyfsat ljud om jag har slutstegsdriva fram och bakhögtalare och då känns det onödigt att köra på original bak. smile

Jag tycker att det framsystemet jag har är bra, ser ingen anledning till att köpa ett dyrare.

RMS Power @ 2Ohms 4x80W
Ser inga problem med att detta steg inte skulle funka till dina högtalare.
Håll koll på volymen på stereon så att steget får ren signal, iom att du har mer effekt rms att tillgå än vad högtalarna "vill ha" så behöver du inte heller gaina lika mkt på steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
18 april 2011
stagesix skrev:
ChriZtoffer skrev:

Eftersom jag måste säkra ner så rekomenderar du

+ till distblocket vidare med ena + till monosteget och den andra + till kondring och sedan in i 4-kanals steget?
Har jag fattat de rätt då? smile

Varför gör inte kondringen så stor nytta om man går direkt med + och sedan vidare till distblocket som sedan splittas till båda stegen?  jämfört med den första förklaringen jag skrev.

/stagesix

Därför att kabels motstånd motverkar den lilla fördel kondensatorn ger.
Kabeln "äter upp" den extrabuffert kondensatorn är tänkt att ge...

379 Inlägg
18 april 2011
Lonefox skrev:
maximal_boost skrev:
CHEEVA skrev:

RMS Power @ 2Ohms 4x80W
Håll koll på volymen på stereon så att steget får ren signal, iom att du har mer effekt rms att tillgå än vad högtalarna "vill ha" så behöver du inte heller gaina lika mkt på steget.

Tack, ville få det konstaterat! smile

Ställer jag ner gainen lite extra sen när jag justerar in steget?

7 241 Inlägg
18 april 2011
maximal_boost skrev:
Lonefox skrev:
maximal_boost skrev:

RMS Power @ 2Ohms 4x80W

En grundinställning:
Ställ gain på NOLL. Min eller vad det står på steget. Längst ner.
Ställ volymen på enheten på runt 70% av sin maxvolym.
Ställ sedan upp gainen tills det precis börjar låta illa i högtalarna, sänk då gainen långsamt tills det låter rent igen.

Nu har du gjort en GRUNDINSTÄLLNING av gain smile

379 Inlägg
18 april 2011
Lonefox skrev:
maximal_boost skrev:
Lonefox skrev:

RMS Power @ 2Ohms 4x80W

En grundinställning:
Ställ sedan upp gainen tills det precis börjar låta illa i högtalarna, sänk då gainen långsamt tills det låter rent igen.

Tack! Alltid bra att veta smile Jag har en 16mm2 strömkabel, räcker det?

7 241 Inlägg
18 april 2011
maximal_boost skrev:
Lonefox skrev:
maximal_boost skrev:

En grundinställning:

Japp.
Steget är avsäkrat med 40A internt enligt manualen och enligt EMMAs rekomendationer (som jag följer och själv rekomenderar) får 16mm2 säkras av med 80A.

44 Inlägg
18 april 2011
någon som kan hjälpa och säga vilket kabelkit och slutsteg jag ska köra med om jag hade tänkt dessa basar? 2 st. MDS FR12W. Är Torque T5 värd sitt pris eller ska jag sikta på ett eller två slusteg? tacksam för svar smile Eller föredrar ni en "bra" bas som blir och kosta som 2xMDS istället för 2xMDS?

Nissan Primera 2.0 GT 1991

379 Inlägg
18 april 2011
Lonefox skrev:
maximal_boost skrev:
Lonefox skrev:

En grundinställning:

Japp.
Steget är avsäkrat med 40A internt enligt manualen och enligt EMMAs rekomendationer (som jag följer och själv rekomenderar) får 16mm2 säkras av med 80A.

Kalas! big_smile Tack så mycket! Då har jag fått svar på allt. smile

1 727 Inlägg
18 april 2011
NisAndersson skrev:
någon som kan hjälpa och säga vilket kabelkit och slutsteg jag ska köra med om jag hade tänkt dessa basar? 2 st. MDS FR12W. Är Torque T5 värd sitt pris eller ska jag sikta på ett eller två slusteg? tacksam för svar smile Eller föredrar ni en "bra" bas som blir och kosta som 2xMDS istället för 2xMDS?

Har ingen koll på "dina" MDS-grejjer, men 1kr bas och minst 2kr slutsteg är en mkt bra tumregel.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

44 Inlägg
18 april 2011
tackar för det Horsyhorse! Då blir det att leta upp en vettig bas och ett slutsteg då smile

Nissan Primera 2.0 GT 1991

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
18 april 2011
någon som kan tipsa om en 8 tums bas som inte kräver så stor låda men ändå kan levera?  endast fin lir då

Sök