3291
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Helt rätt Tobbe! Det är ett så kallat in-line filter. Högtalarkablar kopplas från huvudenhete eller slutsteg till midbasen, sen vidare till delningsfiltret och till sist diskanten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 656 Inlägg
25 april 2011
tjaba alla ska koppla in lite extra batteri i min kärra nu och behöver lite tips och råd hur man ska gå tillväga och vad man behöver tanken är så här :batteri fram 50mm2 kablar bak till ett batteri bak ner med jorden i karossen vad ska man säkra av detta kalas med ? läst en del om skilljerelä vad gör detta och behövs det ?

3 187 Inlägg
25 april 2011
ekelund88 skrev:
tjaba alla ska koppla in lite extra batteri i min kärra nu och behöver lite tips och råd hur man ska gå tillväga och vad man behöver tanken är så här :batteri fram 50mm2 kablar bak till ett batteri bak ner med jorden i karossen vad ska man säkra av detta kalas med ? läst en del om skilljerelä vad gör detta och behövs det ?

200 eller 250 amp säkring blir bra, både fram vid batteriet samt bak innan batteriet.
skilje relä gör så att batteribanken fram blir separat så du kan aldrig dra ut de batteri fram på ström (du kan alltså alltid starta din bil även om batteriet bak tar slut)

2 656 Inlägg
25 april 2011
big-jepp skrev:
ekelund88 skrev:

200 eller 250 amp säkring blir bra, både fram vid batteriet samt bak innan batteriet.
skilje relä gör så att batteribanken fram blir separat så du kan aldrig dra ut de batteri fram på ström (du kan alltså alltid starta din bil även om batteriet bak tar slut)

men då till en följdfråga om jag inte står och spelar utan att bilen är på behövs ej ett skiljerelä ? har jag rätt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Rätt. Skiljerelä har du bara nytta av ifall du ska stå med motorn avstängd och spela.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 656 Inlägg
25 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Rätt. Skiljerelä har du bara nytta av ifall du ska stå med motorn avstängd och spela.

har bara en fråga till då smile är det ett måste att det ska vara samma batteri ? logiken säger ja men bäst att fråga

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Inget måste nej, men en klar fördel för batterierna! Det är dock inte superviktigt att det är samma märke på dom, utan det är viktigare att skicket är liknande och att kapaciteten är ungefär lika när man kör utan skiljerelä.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

B M W ///M
38 Inlägg
26 april 2011
Håller på att dra lite kablar och undrar om det är dumt att ha remote, högtalarkablar och ev lågnivå precis brevid varandra (Genomgång till skuffen+ någon meter till). Strömmen går på andra sidan av bilen.

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
26 april 2011
Det ska gå bra vad jag vet smile

Bilar utan turbo suger..

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 april 2011
Gramer skrev:
Håller på att dra lite kablar och undrar om det är dumt att ha remote, högtalarkablar och ev lågnivå precis brevid varandra (Genomgång till skuffen+ någon meter till). Strömmen går på andra sidan av bilen.

jag har remoten, högtalarkablar och lågnivå alldeles intill varandra och ja har då inte märkt några problem. man brukar prata om att det kan bli störningar då man drar ström och signalkabel bredvid varandra men eftersom remoten är en så extremt svag ström och inte bygger upp något märkbart magnetfält så spelar det mindre roll smile

MVH
Senast redigerat av FreddeLi (26 april 2011)

B M W ///M
38 Inlägg
26 april 2011
Emppu_R skrev:
Det ska gå bra vad jag vet smile

FreddeLi skrev:
Gramer skrev:

jag har remoten, högtalarkablar och lågnivå alldeles intill varandra och ja har då inte märkt några problem. man brukar prata om att det kan bli störningar då man drar ström och signalkabel bredvid varandra men eftersom remoten är en så extremt svag ström och inte bygger upp något märkbart magnetfält så spelar det mindre roll smile

MVH

Ok, då var det som jag trodde. Tack för snabba svar!

3 Inlägg
26 april 2011
Hej!
Jag har en fråga angående problem i min basar (MDS FR12W - 12" Baselement x2) och ett slutsteg (MDS Torque T5 Mono Slutsteg).

Bilen är en volvo 850

Jag har köpt detta nyligen och jag märkte inte detta problemet i början, vet inte om det inte fanns eller som det startade senare. Men problemet är att det låter som en störning i basarna när jag spelar musik (man kan säga att störningarna låter nästan som ett modem gjorde förr). Dessa störningarna dunkar i takt med basarna, man måste dock ha huvudet nära basarna för att höra det (så det är väldigt lågt).

Kan det vara kablarna det är fel på? (fick låna ett par biltemasladdar av en polare som han använt till samma "setup", har även dragit sladdarna så att dom inte ligger bredvid varandra)
Kan det vara jordningen? (har jordat i hatthyllan, fick inte av muttern som sitter i bälteshållaren, men satte en skruv med ring och bult på andra sidan utav hatthyllan)
Eller kan det vara något annat fel?

Tack på förhand smile
mvh Fredrik!

Fixade det nu, var bara till att skära om jordsladden så att den fick nya sånna koppartrådar! smile
Senast redigerat av FiddeVolvo850 (27 april 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
FiddeVolvo850 skrev:
Hej!
Jag har en fråga angående problem i min basar (MDS FR12W - 12" Baselement x2) och ett slutsteg (MDS Torque T5 Mono Slutsteg).

Bilen är en volvo 850

Jag har köpt detta nyligen och jag märkte inte detta problemet i början, vet inte om det inte fanns eller som det startade senare. Men problemet är att det låter som en störning i basarna när jag spelar musik (man kan säga att störningarna låter nästan som ett modem gjorde förr). Dessa störningarna dunkar i takt med basarna, man måste dock ha huvudet nära basarna för att höra det (så det är väldigt lågt).

Kan det vara kablarna det är fel på? (fick låna ett par biltemasladdar av en polare som han använt till samma "setup", har även dragit sladdarna så att dom inte ligger bredvid varandra)
Kan det vara jordningen? (har jordat i hatthyllan, fick inte av muttern som sitter i bälteshållaren, men satte en skruv med ring och bult på andra sidan utav hatthyllan)
Eller kan det vara något annat fel?

Tack på förhand smile
mvh Fredrik!

Bingo.
Troligen har du bränt signaljorden i enheten pga detta.
Byt jordpunkt och prova att jorda RCAns yttre ring mot enheten med en kabelbit.
Försvinner det då så får du helst lämna in enheten.

Måste bara påpeka att detta är påpekat ett antal ggr på forumet........bla många ggr i denna tråden.
Så sökfunktionen hade funkat bra wink
Senast redigerat av Lonefox (27 april 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
27 april 2011
en fråga det går väl lika bra att jorda på batteriet som i karossen? om man har batteriet bredvid slutsteget då vill säga big_smile

Lobster knife fight

DLS
1 147 Inlägg
27 april 2011
Jag kör på det och det funkar bra så länge det är en bra jordpunkt. Plåtrent och ingen rost etc.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
27 april 2011
huntelaar skrev:
Jag kör på det och det funkar bra så länge det är en bra jordpunkt. Plåtrent och ingen rost etc.

ja plåtrent o ingen rost brukar det va på ett batteri? big_smile tack för svar!

Lobster knife fight

DLS
1 147 Inlägg
27 april 2011
Batteri? Trodde du menade batteriets jordpunkt. Jorda INTE på batteriet.

16 197 Inlägg
27 april 2011
huntelaar skrev:

och varför ska man INTE göra de?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
27 april 2011
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:

och varför ska man INTE göra de?

varför då det borde väl funka finfint?

Lobster knife fight

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
huntelaar skrev:

Säg det till Henrik som är tvåfaldig sm-mästare plus best in sound inom SQ som har direktjordat stegen på batteriet... roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök