jemtegrannen skrev:
Tack för svaret! det lät lite klurigt men det borde gå att ordna
så då behöver jag montera isär dörren om jag vill dämpa, blir ljudet något märkbart bättre? och att byta högtalare i instrumentpanelen låter svårt, men borde ju gå. skulle du kunna länka till ett par Bra högtalare som göra att ljudet blir bättre, och slutsteg pratar du om? vart kopplar jag in det?
Känner att jag inte är så värst bekant med termerna som " flatstiftsskor " eller " kabelskor "
Jag tänker såhär, till en högtalare går det 2 sladdar, + och -? är det "ändarna" på de orginalsladdarna som behöver moddas för att passa nya högtalare eller behöver man dra om sladdarna helt?
Edit: Skulle tex dessa funka?
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165
Ja dörrsidan måste av för att du ska kunna dämpa, men är man van så plockar man av en sån på några sekunder, första gången kanske det tar 5 minuter. Det gör helt klart skillnad! Speciellt om man dessutom kopplar på ett slutsteg och kapar upp plastkorgen som högtalaren sitter i.
Att byta högtalarna i brädan är inte så svårt som det låter, problemet där är väl att det är inte lösa kablar som går till originalhögtalaren utan det är med en stor svart plastkoppling. Den kan man antingen klippa bort och ersätta med vanliga kabelskor som passar dom nya högtalarna, eller så gör man adaptrar där man har
flatstift som passar i originalkontakten (dom där är lite för breda, går att klippa ner eller så köper man smalare) vidare till en kabelstump och sen
flatstiftshylsor som passar dom nya högtalarna. Dom där Hertz koaxialerna blir alldeles utmärkt som uppgradering, det finns fler andra som också låter bra så det bästa vore ifall du själv kunde åka och lyssna på lite olika och bilda dig en egen uppfattning. Min personliga favorit som jag själv kör med är
Amega Q-Cox350, dom brukar dock för det mesta ligga över budget för dom flesta.
Slutsteget som jag pratar om ska kopplas in till dörrhögtalarna, det blir lite klipp och klistra där för att först få signal från befintliga kablar och sen skicka den till steget och vidare tillbaks till högtalarna. Det smidigaste alternativet är nog ett steg som har högnivå in, t.ex.
DLS CA22 eller om du nu planerar att skaffa baslåda också så kan ett
DLS CA31 vara mer lämpligt.