2707
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
#6321
aa fast batterier är så dyra sad men hur mkt batterier behöver man till ungefär 1800wrms?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
#6322
Dyra?? Du får ett vettigt batteri på Biltema för samma pengar som en "3Farads" kondensator. En generell rekommendation är ett bra batteri per 1000Wrms slutstegseffekt, så i ditt fall två batterier.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
#6323
jaha så man kan köpa batterier på biltema? trodde alla ratade dom totalt tongue men då blir det deras sån där bra batteriserie silver eller vad den heter..

Lobster knife fight

21 761 Inlägg
17 maj 2011
#6324
Jeqpe skrev:
men det går väl att bygga 6e ordningens baslåda bra? eller om man bygger som den lådan som är längst ner i mitten http://www.ht-audio.com/images/box-types.jpg är det en 5e ordningens bandpasslåda då eller om jag fattat det rätt?

Bandpasslådor rent generellt är svåra att få till, 6:e ordningens bandpass är svårare än 4:e ordningens. 5:e ordningens heter egentligen 4:e ordningens bandpasslåda, det är dock vissa som benämner den lådan med 5:e ordningens. I länken som du visar finns båda bandpassvarianterna:

Single-tuned bandpass box: 4:e ordningens bandpass
Parallel double-tuned bandpass box: 6:e ordningens bandpass
Series double-tuned bandpass box: 6:e ordningens bandpass

Till bil anser jag att 4:e ordningens bandpass är "lättast" att kunna få till av bandasslådorna, 6:e ordningens bandpass är känsligare för felberäkning. Skillnaden mellan dessa två varianter är bla att 6:e ordningens generellt har högre verkningsgrad, men samtidigt brukar den inte spela lika tajt som 4:e ordningens.

4:e ordningens behöver oftast inte ha subsonicfilter, det kan 6:e ordningens behöva ifall man spelar frekvenser som ligger en bit under den låga avstämningen. Portlängden hos 6:e ordningens verkar ofta bli ganska lång för den låga avtämningen, åtminstone när man använder en modern bilbas som "trivs" i relativt små lådor. smile

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
#6325
men om man vill ha högst ljud så är 6:e ordningens låda bättre eller? men en lång portlängd är ju bra tycker jag för då får jag upp porten genom hatthyllan, men med den "paralell double tuned box" så får man ju ljudet från båda sidorna av basen (dubbel baffel?) det är väl bäst egentligen? sen drar man upp två portar om man har 1 bas? big_smile mkt frågor jag vet big_smile

Lobster knife fight

3 466 Inlägg
17 maj 2011
#6326
Jeqpe skrev:
men om man vill ha högst ljud så är 6:e ordningens låda bättre eller? men en lång portlängd är ju bra tycker jag för då får jag upp porten genom hatthyllan, men med den "paralell double tuned box" så får man ju ljudet från båda sidorna av basen (dubbel baffel?) det är väl bäst egentligen? sen drar man upp två portar om man har 1 bas? big_smile mkt frågor jag vet big_smile

Nja, eftersom det är mycket lätt att misslyckas med en 6:e ordningens så kan det tom vara bättre med en simpel portad låda som spelar genom skidluckan.. förutsatt att den vanliga portade är rätt byggd och väldigt beroende på vilken bil det är.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
#6327
aa okej men jag återkommer när jag har bilen tongue men en annan sak vart tog det med "man lär sig av sina misstag" vägen? tycker jag är ett bra ordspråk big_smile

Lobster knife fight

3 466 Inlägg
17 maj 2011
#6328
Jeqpe skrev:
aa okej men jag återkommer när jag har bilen tongue men en annan sak vart tog det med "man lär sig av sina misstag" vägen? tycker jag är ett bra ordspråk big_smile

Eller den snabbare vägen "man lär sig av andras misstag" denna brukar funka bra i kombination med "man lär sig av sina misstag". wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
17 maj 2011
#6329
Jeqpe skrev:
men med den "paralell double tuned box" så får man ju ljudet från båda sidorna av basen (dubbel baffel?) big_smile

Series double-tuned bandpass box ska spela ungefär lika högt så vitt jag vet, den utnyttjar också båda sidorna av basen fastän det bara kommer upp port från ena kammaren. smile

20 Inlägg
17 maj 2011
#6330
big-jepp skrev:
crossniklas skrev:
Okej, ska ta och sänka gainen och se om det hjälper.

Jorden är dragen med en bult i golvet i bakluckan, vilket fungerar bra.

hmm, måste bara fråga.
hur vet du att det fungerar bra?

För att jag hela tiden innan har använt samma jordpunkt/anslutningar. Stereon har vart på vintervila urplockad och nu när den monteras tillbaka så tappades steget i backen...


2 Inlägg
17 maj 2011
#6331
Hej had min stereo igång när bilen va avstängd å så startade jag bilen å nu kommer de bara ljud från basen å inte högtalarna va kan felet vara ?

954 Inlägg
18 maj 2011
#6332
hej hej har en lite knölig fråga ja har då ett soundigital sd8000,1d steg som 2 st transistorer e lite svart på men när ja tar voltmetern på pip saken så de piper när de leder ström o så ja mätte på dom transistorerna som va svarta så då pep de på alla 3 ''pinnar som kommer ur transistorerna'' pinne 1 o 2 pep de mellan 1 o 3 pep de mellen o 2 o 3 pep de mellan så vågar man koppla in steget o kolla om de funkar?? så man inte bränner basen?? skriv gjärna pm big_smile  och ni som svarar på alla dessa frågor som folk skriver ni e så JÄVLA duktiga big_smile mvh nicko


255 Inlägg
18 maj 2011
#6333
djyooo skrev:
Hej had min stereo igång när bilen va avstängd å så startade jag bilen å nu kommer de bara ljud från basen å inte högtalarna va kan felet vara ?

Förmodligen jordfel i någon högtalare om du har seriekopplat, kan hända så i min bil ibland pga jag har för stora högtalare fram, då trycker jag bara till på högtalaren så kommer det tillbaka.

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

255 Inlägg
18 maj 2011
#6334
Hej, har följande "problem"... Jag tycker att det spelar skitbra i min bil. Men det är ETT fel enligt mig själv.
Jag har köpt en ny bas och slängt i bilen, det är en Mutant på 250w rms/500w max, 12tummare, denna har jag tryckt ner i en gas 12 sluten låda, alltså inga lufthål. jag tycker den dunkar skitdåligt på vissa låtar, och när jag öppnar bagaget så dunkar det riktigt dåligt! Provade med att ta bort "inkopplingsplasten i sidan som är rund", men det flåsade bara och lät sämmre + knappt någonting.

Hittade för ett par dagarsedan denna bas som ett paket, bas i låda, med steg osv, och då var det en passiv låda, som får andas, vet dock inte om den spelar bättre, men jag kan ju tänka mig att den spelar bättre!

Någon som vet hur man kan göra för att det ska låta bättre?

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
18 maj 2011
#6335
MattiasHedberg skrev:
Hej, har följande "problem"... Jag tycker att det spelar skitbra i min bil. Men det är ETT fel enligt mig själv.
Jag har köpt en ny bas och slängt i bilen, det är en Mutant på 250w rms/500w max, 12tummare, denna har jag tryckt ner i en gas 12 sluten låda, alltså inga lufthål. jag tycker den dunkar skitdåligt på vissa låtar, och när jag öppnar bagaget så dunkar det riktigt dåligt! Provade med att ta bort "inkopplingsplasten i sidan som är rund", men det flåsade bara och lät sämmre + knappt någonting.

Hittade för ett par dagarsedan denna bas som ett paket, bas i låda, med steg osv, och då var det en passiv låda, som får andas, vet dock inte om den spelar bättre, men jag kan ju tänka mig att den spelar bättre!

Någon som vet hur man kan göra för att det ska låta bättre?

montera den i en låda som är byggd efter basen kommer nog göra skillnad ! Finns mycket duktigt folk här på forumet som kan räkna ut en låda till dig om du ger dem alla fakta om basen


Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2011
#6336
MattiasHedberg skrev:
Hej, har följande "problem"... Jag tycker att det spelar skitbra i min bil. Men det är ETT fel enligt mig själv.
Jag har köpt en ny bas och slängt i bilen, det är en Mutant på 250w rms/500w max, 12tummare, denna har jag tryckt ner i en gas 12 sluten låda, alltså inga lufthål. jag tycker den dunkar skitdåligt på vissa låtar, och när jag öppnar bagaget så dunkar det riktigt dåligt! Provade med att ta bort "inkopplingsplasten i sidan som är rund", men det flåsade bara och lät sämmre + knappt någonting.

Hittade för ett par dagarsedan denna bas som ett paket, bas i låda, med steg osv, och då var det en passiv låda, som får andas, vet dock inte om den spelar bättre, men jag kan ju tänka mig att den spelar bättre!

Någon som vet hur man kan göra för att det ska låta bättre?

Låter, som tidigare påpekat, som om det helt enkelt är fel låda för basen.

Det fungerar inte att hej vilt sätta vilken bas som helst i vilken låda som helst, det är ju trots allt som så, att det finns en anledning till att de behövs olika lådor till olika basar. Och givetvis, olika lådor beroende på vad för typ av musik som spelas

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

255 Inlägg
18 maj 2011
#6337
Tackar för era snabba svar:) Info om basen om någon vill beskriva hur jag ska bygga.
Mutant MTEN12
Typ Subwooferelement
Maxeffekt Watt 500 W / 250 W RMS
Högtalardiameter 12 tum
Frekvensområde 32-2000 Hz
Känslighet dB 88 dB
Monteringsdjup mm 124 mm
FS information saknas
Impedans 4 Ohm

Sen vettefan vad Impedans 4Ohm är?
Bygga en låda som är helt sluten eller en som är öppen? måste man ha basrör till lådan eller funkar det lika bra med ett hål bara?

Mvh

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2011
#6338
MattiasHedberg skrev:
Tackar för era snabba svar:) Info om basen om någon vill beskriva hur jag ska bygga.
Mutant MTEN12
Typ Subwooferelement
Maxeffekt Watt 500 W / 250 W RMS
Högtalardiameter 12 tum
Frekvensområde 32-2000 Hz
Känslighet dB 88 dB
Monteringsdjup mm 124 mm
FS information saknas
Impedans 4 Ohm

Sen vettefan vad Impedans 4Ohm är?
Bygga en låda som är helt sluten eller en som är öppen? måste man ha basrör till lådan eller funkar det lika bra med ett hål bara?

Mvh

Massa info, men ingen "viktig" info...här kommer fullspecs på din MTEN12;

Max Power (Watts) - 500

RMS Power (Watts) - 250

Impedance (Ohms) - 4

Frequency Response (Hz) - 32 - 2000

Magnet Size (oz) - 50

Voice coil diameter (inches) - 2

Sensitivity (dB) dB (1W/1M)  - 87.1

Resonant Frequency (Hz) - fs - - 30.311

Mechanical Q Factor - Qms -  - 8.601

Electrical Q Factor - Qes - - 0.624

Total Q Factor - Qts - - 0.582

Equivalent Volume (Ltr) - Vas - - 74.377

DC Resistance (ohms) - Re - - 3.2

Linear Excursion - X-Max - - 13.5

Effective Piston Area (mm2) - Sd - - 530.93

Mechanical Mass (g) - Mms - - 148.372

Mechanical Compliance (mm) - Cms - - 185.814

Force Factor ™ - Bl - -12.035

Reference Effiecency (%) No    0.321

Diaphragm Mass (g) - Mmd - - 141.338

- - - - - - - - - - -

NU kan nog någon räkna ut en låda till dig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

255 Inlägg
18 maj 2011
#6339
it_mutt skrev:
MattiasHedberg skrev:
Tackar för era snabba svar:) Info om basen om någon vill beskriva hur jag ska bygga.
Mutant MTEN12
Typ Subwooferelement
Maxeffekt Watt 500 W / 250 W RMS
Högtalardiameter 12 tum
Frekvensområde 32-2000 Hz
Känslighet dB 88 dB
Monteringsdjup mm 124 mm
FS information saknas
Impedans 4 Ohm

Sen vettefan vad Impedans 4Ohm är?
Bygga en låda som är helt sluten eller en som är öppen? måste man ha basrör till lådan eller funkar det lika bra med ett hål bara?

Mvh

Massa info, men ingen "viktig" info...här kommer fullspecs på din MTEN12;

Max Power (Watts) - 500

RMS Power (Watts) - 250

Impedance (Ohms) - 4

Frequency Response (Hz) - 32 - 2000

Magnet Size (oz) - 50

Voice coil diameter (inches) - 2

Sensitivity (dB) dB (1W/1M)  - 87.1

Resonant Frequency (Hz) - fs - - 30.311

Mechanical Q Factor - Qms -  - 8.601

Electrical Q Factor - Qes - - 0.624

Total Q Factor - Qts - - 0.582

Equivalent Volume (Ltr) - Vas - - 74.377

DC Resistance (ohms) - Re - - 3.2

Linear Excursion - X-Max - - 13.5

Effective Piston Area (mm2) - Sd - - 530.93

Mechanical Mass (g) - Mms - - 148.372

Mechanical Compliance (mm) - Cms - - 185.814

Force Factor ™ - Bl - -12.035

Reference Effiecency (%) No    0.321

Diaphragm Mass (g) - Mmd - - 141.338

- - - - - - - - - - -

NU kan nog någon räkna ut en låda till dig

Ja det var ju bra mycket mer än vad jag hittade yikes
Klickade mig bara in på en sida där dom sålde basen:O
Men hoppas att någon iaf kan ge mig lite mått på hur en låda ska byggas för bästa tryck!smile
Tack för du fixade ytterligare info om basen:)

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
#6340
MattiasHedberg skrev:
Hej, har följande "problem"... Jag tycker att det spelar skitbra i min bil. Men det är ETT fel enligt mig själv.
Jag har köpt en ny bas och slängt i bilen, det är en Mutant på 250w rms/500w max, 12tummare, denna har jag tryckt ner i en gas 12 sluten låda, alltså inga lufthål. jag tycker den dunkar skitdåligt på vissa låtar, och när jag öppnar bagaget så dunkar det riktigt dåligt! Provade med att ta bort "inkopplingsplasten i sidan som är rund", men det flåsade bara och lät sämmre + knappt någonting.

Hittade för ett par dagarsedan denna bas som ett paket, bas i låda, med steg osv, och då var det en passiv låda, som får andas, vet dock inte om den spelar bättre, men jag kan ju tänka mig att den spelar bättre!

Någon som vet hur man kan göra för att det ska låta bättre?

Vilken bil har du lådan i och hur är den monterad? Att bara ha ett hål in i lådan blir tokfel! Speciellt i en outräknad låda. Om man ska ha en portad låda så ska basen till att börja med vara gjord för det, och lådan ska beräknas för basen samt porten ska ha rätt längd och diameter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök