2500
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

255 Inlägg
18 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
MattiasHedberg skrev:
Hej, har följande "problem"... Jag tycker att det spelar skitbra i min bil. Men det är ETT fel enligt mig själv.
Jag har köpt en ny bas och slängt i bilen, det är en Mutant på 250w rms/500w max, 12tummare, denna har jag tryckt ner i en gas 12 sluten låda, alltså inga lufthål. jag tycker den dunkar skitdåligt på vissa låtar, och när jag öppnar bagaget så dunkar det riktigt dåligt! Provade med att ta bort "inkopplingsplasten i sidan som är rund", men det flåsade bara och lät sämmre + knappt någonting.

Hittade för ett par dagarsedan denna bas som ett paket, bas i låda, med steg osv, och då var det en passiv låda, som får andas, vet dock inte om den spelar bättre, men jag kan ju tänka mig att den spelar bättre!

Någon som vet hur man kan göra för att det ska låta bättre?

Vilken bil har du lådan i och hur är den monterad? Att bara ha ett hål in i lådan blir tokfel! Speciellt i en outräknad låda. Om man ska ha en portad låda så ska basen till att börja med vara gjord för det, och lådan ska beräknas för basen samt porten ska ha rätt längd och diameter.

Den sitter i en volvo 944, sedan alltså. Sedan är lådan mot ryggväggen, med basen vänd mot baklycktorna.
Spelar ingen roll hur jag flyttar runt på lådan, låter fortfarande lika dåligt. Jag hoppas att någon här på garaget kan hjälpa mig att räkna ut en låda till mig.

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

DLS
1 147 Inlägg
18 maj 2011
Fram med alla specifikationer så finns det folk som kan räkna på det.
Max mått på höjd bredd och längd är en fördel.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2011
huntelaar skrev:
Fram med alla specifikationer så finns det folk som kan räkna på det.
Max mått på höjd bredd och längd är en fördel.

Specifikationerna som jag postade räcker inte till tycker du? wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

DLS
1 147 Inlägg
18 maj 2011
Det var inte till dig, det var till mannen ovanför mig. wink

2 Inlägg
18 maj 2011
MattiasHedberg skrev:
djyooo skrev:
Hej had min stereo igång när bilen va avstängd å så startade jag bilen å nu kommer de bara ljud från basen å inte högtalarna va kan felet vara ?

Förmodligen jordfel i någon högtalare om du har seriekopplat, kan hända så i min bil ibland pga jag har för stora högtalare fram, då trycker jag bara till på högtalaren så kommer det tillbaka.

Okej ska testa de tack för svaret smile men imorse när ja startade bilen så funkade högtalarna men sen dog dom efter ett tag igen :S

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
MattiasHedberg skrev:
ChriZtoffer skrev:
MattiasHedberg skrev:
Hej, har följande "problem"... Jag tycker att det spelar skitbra i min bil. Men det är ETT fel enligt mig själv.
Jag har köpt en ny bas och slängt i bilen, det är en Mutant på 250w rms/500w max, 12tummare, denna har jag tryckt ner i en gas 12 sluten låda, alltså inga lufthål. jag tycker den dunkar skitdåligt på vissa låtar, och när jag öppnar bagaget så dunkar det riktigt dåligt! Provade med att ta bort "inkopplingsplasten i sidan som är rund", men det flåsade bara och lät sämmre + knappt någonting.

Hittade för ett par dagarsedan denna bas som ett paket, bas i låda, med steg osv, och då var det en passiv låda, som får andas, vet dock inte om den spelar bättre, men jag kan ju tänka mig att den spelar bättre!

Någon som vet hur man kan göra för att det ska låta bättre?

Vilken bil har du lådan i och hur är den monterad? Att bara ha ett hål in i lådan blir tokfel! Speciellt i en outräknad låda. Om man ska ha en portad låda så ska basen till att börja med vara gjord för det, och lådan ska beräknas för basen samt porten ska ha rätt längd och diameter.

Den sitter i en volvo 944, sedan alltså. Sedan är lådan mot ryggväggen, med basen vänd mot baklycktorna.
Spelar ingen roll hur jag flyttar runt på lådan, låter fortfarande lika dåligt. Jag hoppas att någon här på garaget kan hjälpa mig att räkna ut en låda till mig.

Där har du felet. En sluten låda som står i skuffen på en sedan vänd bakåt, då blir det inte kul. Bygg en låda som spelar framåt genom skidluckan och täta runtom så att trycket tvingas in i kupén. Om du sen ska ha en portad låda (krävs då som jag tidigare skrev att basen trivs i en sån) så kan du dra upp portarna genom hatthyllan eller låta även dom spela framåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
18 maj 2011
känns lite deja vú med frågan hur man ska få in basen i kupen big_smile

Lobster knife fight

3 187 Inlägg
18 maj 2011
Jeqpe skrev:

kan vara så att den frågan är uppe näst in till  varje dag typ, senast igår av dig.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
Ja den börjar bli lite tröttsam nu faktist... roll Liksom kondensatorer, strömkablar och en massa annat. Får nog ta och slänga ihop en riktig sticky-FAQ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
18 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja den börjar bli lite tröttsam nu faktist... roll Liksom kondensatorer, strömkablar och en massa annat. Får nog ta och slänga ihop en riktig sticky-FAQ.

extrakims om kablar samt kondning har ju iaf gett resultat big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
Japp absolut, ska ta och lägga in den samt en del annat i en samlad sticky så man får bort en del av högen "där uppe". smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Japp absolut, ska ta och lägga in den samt en del annat i en samlad sticky så man får bort en del av högen "där uppe". smile

Struntar i att ingen svarade på min fråga kring intresset med en tråd med svar kring dist och clipping, utan jag tar och sätter mig ngn dag och skriver ihop en och lånar in dina bilder för det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
Ja gör gärna det! smile Men lugna dig lite med att posta den så kan du får göra ett inlägg i den samlade infotråden istället så får vi med all bra info i en och samma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
18 maj 2011
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:

kan vara så att den frågan är uppe näst in till  varje dag typ, senast igår av dig.

yep yep det är därför det känns så ;D
Senast redigerat av Jeqpe (18 maj 2011)

Lobster knife fight

3 187 Inlägg
18 maj 2011
Waahlvik skrev:
Waahlvik skrev:
hallå. nu är det så att jag har tänkt skaffa nå 6x9or. vilka ska jag ha?

huvudenhet: kenwood kdc-w 7644uy
dörrhögtalare: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 6c502.html

vad tycker ni om domhär i hatthyllan?: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 6c693.html

ska bygga en plan hatthylla och köpa ett steg å koppla in alla högtalare i de steget senare.. är domdär 6x9orna nå att ha? för på mtx 5,25orna jag har kan ja spela på volym 21-26 beroende på typ av låt å dom spelar bra. men somsagt så ska ja koppla både dörrhögtalarna å 6x9or i slutsteg senare

Nån som kan hjälpa mig?

varför vill du ha 6x9or? är du ute efter mer bas så kör på en baslåda.
kör du framsystemet på stereon nu eller steg?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 maj 2011
Hur ska man sammankoppla slutsteg?. Ska ja köra RCA kabel mellan stegen sen använda en kanal på ena steget eller använda båda kanalerna på båda stegen?. ska driva 2 st basar med 2st likadana steg
tack för svar

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
Om du ska driva en pas per steg (hoppas att det är monoblock) så kör du bara en delning av lågnivån mellan stegen. Om det nu inte är lite mer avancerade steg som kan dockas, då går det att koppla på lite andra sätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Om du ska driva en pas per steg (hoppas att det är monoblock) så kör du bara en delning av lågnivån mellan stegen. Om det nu inte är lite mer avancerade steg som kan dockas, då går det att koppla på lite andra sätt.

Aa 2 st mono,  RCA kabel i mellan stegen sen använda en varsin kanal från stegen till varsin bas?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

3 187 Inlägg
18 maj 2011
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

Aa 2 st mono,  RCA kabel i mellan stegen sen använda en varsin kanal från stegen till varsin bas?

vad är det för steg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

Japp, finns inte så många andra sätt att göra på. Och eftersom det är monoblock så finns det bara en kanal per steg, även fast det är dubbla anslutningar, dom är bara till för att förenkla inkoppling av flera basar. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök