3773
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
30 maj 2011
it_mutt skrev:
En sak är helt j*vla sanslös... detta är en "våga fråga"-tråd...o så sitter folk o är "uppkäftiga" med att bara ge kommentarer i stil med "SBS"...hur F*EN! ska folk "våga fråga", när de bara förlöjligas o dumförklaras?!

Jag såg inte Tokkens inlägg som drygt/uppkäftigt eller otrevligt. På vilket sätt förlöjligades eller dumförklarades någon? Sanningen kanske svider men jag antar att det är den han är ute efter om han frågar?

SBS har nog de flesta varit med om någon gång..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Avstängd
10 388 Inlägg
30 maj 2011
M_icke_ skrev:
it_mutt skrev:
En sak är helt j*vla sanslös... detta är en "våga fråga"-tråd...o så sitter folk o är "uppkäftiga" med att bara ge kommentarer i stil med "SBS"...hur F*EN! ska folk "våga fråga", när de bara förlöjligas o dumförklaras?!

Jag såg inte Tokkens inlägg som drygt/uppkäftigt eller otrevligt. På vilket sätt förlöjligades eller dumförklarades någon? Sanningen kanske svider men jag antar att det är den han är ute efter om han frågar?

SBS har nog de flesta varit med om någon gång..

Och om du hade läst ALLT, så hade du också sett att jag senare skrev klart och tydligt att de tinte var riktat till någon specifik, utan mer rent allmänt, du fick också förklaringen på hur SBS -kan- tolkas för någon som är helt grön

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Emppu_R skrev:
Att koppla den basen till 4 ohm så är det bara koppla plus och minus som är brevid varandra, inte plus och minus som är längst bort från varandra på basen om man säger så för då får man två ohm.
De brukar alltså vara såhär: +- +- så ta ett av paren smile
Ursäkta för lite morgonsluddrigt inlägg smile

Mvh Emil

Fel svar, rätt svar är att det går inte på något vettigt sätt. Båda spolarna SKA användas, annars stämmer inte basens parametrar.

Jasså?
Säg det till DLS som REKOMENDERAR att använda en av två spolar på vissa basar beroende på applikation wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 Inlägg
30 maj 2011
Hej har en fråga. Har ett Dls RA40 steg som piper när de är igång (motorn är inte igång), ska de göra de?

7 241 Inlägg
30 maj 2011
Xsound skrev:
Hej har en fråga. Har ett Dls RA40 steg som piper när de är igång (motorn är inte igång), ska de göra de?

Nej.

Ring DLS och prata med dem.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2011
xLas skrev:
ChriZtoffer skrev:
Emppu_R skrev:
Att koppla den basen till 4 ohm så är det bara koppla plus och minus som är brevid varandra, inte plus och minus som är längst bort från varandra på basen om man säger så för då får man två ohm.

Mvh Emil

Fel svar, rätt svar är att det går inte på något vettigt sätt. Båda spolarna SKA användas, annars stämmer inte basens parametrar.

Ang. porten sen, nej bara en port upp i hatthyllan blir inte bra, bygg en bandpasslåda istället.

http://i55.tinypic.com/dzihk2.jpg

Går det att göra så? Har ont om utrymme i skuffen och tror det där skulle vara bästa lösningen.
Hur räknar jag ut mått på lådan för basen osv?
Försökte själv med olika kalkylatorer men jag fick endast huvudvärk..

Fs: 40Hz, Qms:5.0, Qes: 0.90, Qts: 0.75, SPL: 84(dB), Vas: 5.204(Cuft)
Mounting Depth: 5.76"

Från tillverkarens hemsida.

Japp det funkar bra, det är en bandpasslåda. smile Kolla med Drönirettab om han kan ränkna på en låda åt dig, ifall det inte finns någon angiven i instruktionsboken.

Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
Emppu_R skrev:

Mvh Emil

Jasså?
Säg det till DLS som REKOMENDERAR att använda en av två spolar på vissa basar beroende på applikation wink

Skulle ha skrivit lite mer, men jag satt med telefonen så det blev alltför drygt. wink Men ja, vist fungerar det! Men då bör man även veta vad man håller på med, att basens parametrar ändras så den kommer låta annorlunda och kräva annan låda samt att effekttåligheten halveras.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
30 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Jasså?

Skulle ha skrivit lite mer, men jag satt med telefonen så det blev alltför drygt. wink Men ja, vist fungerar det! Men då bör man även veta vad man håller på med, att basens parametrar ändras så den kommer låta annorlunda och kräva annan låda samt att effekttåligheten halveras.

Oavsett hur man hanterar multipla spolar så förändras parametrarna.
Så man får vara uppmärksam på om tillverkaren har angett hur parametrarna är vid de olika inkopplingarna.
Jag har råkat ut för ett fåtal tillverkare som har angivit parametrarna vid serie, parallell och separat.

Sedan att parametrarna ändras medans man spelar är med en annan sak som är överkurs wink
Grundparametrarna är ju med elementet i viloläge.

21 761 Inlägg
30 maj 2011
Lonefox skrev:
Jasså?

Visst funkar det med endast en spole, men personligen tycker jag att det är helt fel sätt att använda basen på. smile

62 Inlägg
30 maj 2011
Tjo... ingen som skulle kunna ge mej lite mått på en portad låda till mina 2 DD1012 åt mej?? big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2011
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
Jasså?

Visst funkar det med endast en spole, men personligen tycker jag att det är helt fel sätt att använda basen på. smile

Håller helt och hållet med! Då kan man lika gärna köpa en bas med enkel talspole eller en med rätt talspolar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

155 Inlägg
31 maj 2011
-Jeppsson- skrev:
Tjo... ingen som skulle kunna ge mej lite mått på en portad låda till mina 2 DD1012 åt mej?? big_smile

DD har lådritningar på deras hemsida.  Där kan du hitta DDs egna lådor, lådritningar av alan dante och du kan beställa lådritningar av PWK.  där har du i stort sett dom grymmaste lådorna du kan få tag på.   resten borde du klara av själv wink  mvh

1 215 Inlägg
31 maj 2011
vilket slutsteg ska jag ha till jbl gt5 2402br ? tongue

jag har funderat på jbl gto14001 eller mds t5 men dom är svåra att hitta på blocket.
Senast redigerat av Pavva (31 maj 2011)

62 Inlägg
31 maj 2011
TurtleRace skrev:
-Jeppsson- skrev:

DD har lådritningar på deras hemsida.  Där kan du hitta DDs egna lådor, lådritningar av alan dante och du kan beställa lådritningar av PWK.  där har du i stort sett dom grymmaste lådorna du kan få tag på.   resten borde du klara av själv wink  mvh

Tackar smile

62 Inlägg
31 maj 2011
-Jeppsson- skrev:
TurtleRace skrev:
-Jeppsson- skrev:

Tackar smile

Hittade en låda där som ska vara till dubbla 12 och dom rekommenderade 18mm MDF. blir inte det lite klent?

3 466 Inlägg
31 maj 2011
-Jeppsson- skrev:
-Jeppsson- skrev:
TurtleRace skrev:

Tackar smile

Hittade en låda där som ska vara till dubbla 12 och dom rekommenderade 18mm MDF. blir inte det lite klent?

MDF finns normalt i 12, 16, 19 och 22 mm. 19 räcker gott och väl om lådan inte ska vara allt för stor annars är 22 och föredra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

62 Inlägg
31 maj 2011
M_icke_ skrev:
-Jeppsson- skrev:
-Jeppsson- skrev:

Tackar smile

MDF finns normalt i 12, 16, 19 och 22 mm. 19 räcker gott och väl om lådan inte ska vara allt för stor annars är 22 och föredra.

100L ska den vara på. http://www.websitefolder.net/DigDesigSv … asp?img=27

135 Inlägg
31 maj 2011
Tjena. någon som har någon aning om varför min stereo dör när man höjer över 18 och det kommer bas?? de är en sony xplod mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2011
Pavva skrev:
vilket slutsteg ska jag ha till jbl gt5 2402br ? tongue

jag har funderat på jbl gto14001 eller mds t5 men dom är svåra att hitta på blocket.

Så vitt jag vet så ska det finnas minst 2st JBL GTO14001 till salu på blocket. wink

-Jeppsson- skrev:
-Jeppsson- skrev:
TurtleRace skrev:

Tackar smile

Sätt några stag invändigt så ska du se att det blir stumt! Främst mellan baffel och bakvägg, men gärna mellan lock och botten också.

filllepillle skrev:
Tjena. någon som har någon aning om varför min stereo dör när man höjer över 18 och det kommer bas?? de är en sony xplod mvh

Vad för och hur många högtalare har du inkopplade? Vad sitter den i för bil? Nåt slutsteg inkopplat?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

81 Inlägg
31 maj 2011
Har en liten fråga..
Första baslådan jag satte i bilen så var det en 20 år gammal 10" MGR högtalare, hemmagjord låda(med dämpull) som var ganska stor och med ett Rockford Fosgate P3001.
Tog ritningar på lådan från en 10" MDS högtalare, den spelade djupt och jävligt bra(enligt mitt tycke, säkert skitdålig för någon erfaren).
Sen fick jag från min kusin en 12" Orion Cobalt högtalare med hemmagjord låda(inget dämpull i lådan) och ett Kenwood KAC-7251, men lådan var mindre än min gamla och jag tyckte inte att den spelade lika djupt som min 10".
Som jag har förstått det så spelar lådan till 80% roll på hur bra och djupt högtalaren spelar?
Så kan det helt enkelt vara så att lådan till 12"aren har för liten volym? För det är exakt samma sorts låda som min gamla, bara mindre.

7 241 Inlägg
31 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
Jasså?

Håller helt och hållet med! Då kan man lika gärna köpa en bas med enkel talspole eller en med rätt talspolar.

Här har vi lite rolig info i övrigt kring dubbla spolar:
http://n-core.se/index.php?option=com_c … ;Itemid=38
Cred till Erik och Jonas.

Sök