2184
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 283 Inlägg
5 juni 2011
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:
Störs lågnivån av att gå bredvid högtalarkablarna?
Störs högtalarkablarna av att gå bredvid strömen?

svarar NEJ på båda.. har hållit på me bilstereo sen -96 typ å har aldrig haft störningar pga de.. dock bör man inte lägga delningsfiltret till högtalarna nära en enhet med mycke ström..   tex inära bilens elcentral.

Okej, tack då vet jag smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juni 2011
TurtleRace skrev:
erko4 skrev:
anderssonr skrev:
Hallå gott fölk!
Stereproblem på gång. För ett tag sen så slängde jag i en stereo i golfen eftersom att det inte fanns någon vid köpet. Jag monterade (med viss hjälp) en iso-kontakt eftersom att den var bortklippt. Det konstiga var att stereon inte startade även om allt såg bra ut på multimätarn. Jag har testat stereon hoss BRL och den funkade felfritt. Jag har också bytt säkringen (10 amp) som hadde gått men det hjälpte inte.
Tacksam för hjälp

jag vet inte men är det ingen slaks remote till en sterio ?smile

Nej bara 2 + kablar.  en konstant och en som går på bilens tändning.   men man behöver inte ha i båda 2 för att stereon ska funka men är att rekommendera.

Hur får du fart på en huvudenhet utan att ha spänning in på både konstant och tändningsplus? Jag har då aldrig lyckats med det, båda måste få spänning på något vis.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

750 Inlägg
5 juni 2011
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160548/160548-8be2b126fa60839f6752214d7464d9f9.jpg

en fråga ang. bilden, tror ni att rören klarar sig så när dom sticker upp så pass långt eller behöver dom stagas upp med något ? smile
Senast redigerat av Sydeken (5 juni 2011)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2011
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:

svarar NEJ på båda.. har hållit på me bilstereo sen -96 typ å har aldrig haft störningar pga de.. dock bör man inte lägga delningsfiltret till högtalarna nära en enhet med mycke ström..   tex inära bilens elcentral.

Säg det till mig som bråkade med störningar i ENBART vänster diskant i kompisens bil....
Det hela slutade med en rejäl omdragning av den högtalarkabeln.......
Den kom för nära motorstammen och snappade upp signalerna från kabeln till varvtalet.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
5 juni 2011
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:

Säg det till mig som bråkade med störningar i ENBART vänster diskant i kompisens bil....
Den kom för nära motorstammen och snappade upp signalerna från kabeln till varvtalet.....

har dock aldrig hänt mig å jag kan bara tala efter egen erfarenhet..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
5 juni 2011
Sydeken skrev:
tror ni att rören klarar sig så när dom sticker upp så pass långt eller behöver dom stagas upp med något ? smile

De behöver inte stagas utanpå lådan, däremot om de sticker in ganska långt inne i lådan så kan de ju behövas stagas där. smile

750 Inlägg
5 juni 2011
Drönirettab skrev:
Sydeken skrev:
tror ni att rören klarar sig så när dom sticker upp så pass långt eller behöver dom stagas upp med något ? smile

De behöver inte stagas utanpå lådan, däremot om de sticker in ganska långt inne i lådan så kan de ju behövas stagas där. smile

okej, vad rekommenderar du då? en bit mdf till som är tex 20cmX20cm som jag gör ett hål i som jag sedan tar röret igenom eller räcker det med någon fog och lim? smile  tack för snabbt svar!

Dцьstэp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juni 2011
Staga så att det sitter fast, helt enkelt. smile En träbit som håller fast rören mot lådans väggar eller liknande, eller om dom sitter nära väggarna så fungerar det säkert med lim också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

750 Inlägg
5 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Staga så att det sitter fast, helt enkelt. smile En träbit som håller fast rören mot lådans väggar eller liknande, eller om dom sitter nära väggarna så fungerar det säkert med lim också.

jag kollade nu och röret+konen är nersänkt med 30cm, lådan är totalt 50cm hög smile
Senast redigerat av Sydeken (5 juni 2011)

Dцьstэp

1 283 Inlägg
5 juni 2011
Har en fråga angående dragningen av strömkablarna till slutstegen. Har letat igenom hela min torped vägg och det finns fan inte nånstans där man kan komma åt att borra som inte är täckt av nått viktigt på antingen kupé sidan eller på motorsidan så har letat efter lite alternativa lösningar.
Har hittat ett sätt att komma in i kupén via "torpedplåten" nån som har prövat denna metod?

Borra in här:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/DSC_0004-1.jpg

Andra sidan av där hålet kommer bli:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/DSC_0003-1.jpg

Där kablarna kommer gå ner:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/DSC_0002-1-1.jpg

Här går kablarna in i kupén sen:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/DSC_0005-1.jpg

Kablarna som ska dras är en 50mm2 och en 21mm2.

Tacksam för alla åsikter om denna dragning smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juni 2011
Att originalenheter har det viste jag, men eftermarknads var något nytt för mig. Så vitt jag vet så har då ingen av varken Pioneers, Alpines eller Kenwoods nyare maskiner den möjligheten, tyvärr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 656 Inlägg
6 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Att originalenheter har det viste jag, men eftermarknads var något nytt för mig. Så vitt jag vet så har då ingen av varken Pioneers, Alpines eller Kenwoods nyare maskiner den möjligheten, tyvärr.

dom flesta kenwood maskiner kan du starta med på detta sätt smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2011
Jaså? Min 7644 som såldes nyligen gick inte att göra det med, inte heller en kompis 6047.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 juni 2011
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

har dock aldrig hänt mig å jag kan bara tala efter egen erfarenhet..wink

Och jag från mina egna erfarenheter wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

155 Inlägg
6 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
TurtleRace skrev:
erko4 skrev:

jag vet inte men är det ingen slaks remote till en sterio ?smile

Nej bara 2 + kablar.  en konstant och en som går på bilens tändning.   men man behöver inte ha i båda 2 för att stereon ska funka men är att rekommendera.

Hur får du fart på en huvudenhet utan att ha spänning in på både konstant och tändningsplus? Jag har då aldrig lyckats med det, båda måste få spänning på något vis.

De funkar på de flesta stereoar ja kopplat in.  bland annat Alpine 9880r och 9887r    men kör man på bara tändningsplus på måste man ställa in alla inställningar varje gång man startar och har man bara konstant plus så får man starta stereon manuellt varje gång. (så har en kompis det)   men de va därför ja sa att de va bra att använda båda så den behåller inställningarna och startar på tändningen.   
Eller va de inte så du menade?

62 Inlägg
6 juni 2011
En dum fråga kanske men är ju nybörjare så ställer den ändå.. kan man ha 2 olika mono steg till basarna tex jag ha ett Zachry R1500D och har fått ett bra pris av en kompis på ett SPL Dynamics ICE 1500D. är det bra att köra med 2 olika?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 juni 2011
-Jeppsson- skrev:
En dum fråga kanske men är ju nybörjare så ställer den ändå.. kan man ha 2 olika mono steg till basarna tex jag ha ett Zachry R1500D och har fått ett bra pris av en kompis på ett SPL Dynamics ICE 1500D. är det bra att köra med 2 olika?

Tja det GÅR ju att ställa dom så dom lämnar ungefär lika mycket effekt genom att använda en multimeter
och ställa gainarna.. Så visst går det.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

954 Inlägg
6 juni 2011
hej hej alla ljud freaks har en liten fråga om ohm antal ja ska göra ett mupp bygge o ska använda mig av 20 st 4" men 4 ohm i vardera hur fan ska ja koppla dom på ett 4 kanaligt steg??

21 761 Inlägg
6 juni 2011
Det blir enklast om du bara använder 16 st högtalare, då gör du 4 st grupper med 4 st högtalare i varje som antingen serie/parallellkopplas till 4 Ohm eller parallellkopplas till 1 Ohm. Med 20 st högtalare blir det antingen 5 st seriekopplade på vardera kanal (20 Ohm per kanal) eller 2 st grupper med 10 st serieparallellkopplade bryggat på steget (10 Ohms belastning på vardera bryggning).

Nu vet jag ju inte vilket steg du ska använda, men för att kunna få en lägre belastning så hamnar impedansen på 0,8 Ohm. Inte många steg inom "normalbudget" som klarar det. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2011
TurtleRace skrev:
ChriZtoffer skrev:
TurtleRace skrev:

De funkar på de flesta stereoar ja kopplat in.  bland annat Alpine 9880r och 9887r    men kör man på bara tändningsplus på måste man ställa in alla inställningar varje gång man startar och har man bara konstant plus så får man starta stereon manuellt varje gång. (så har en kompis det)   men de va därför ja sa att de va bra att använda båda så den behåller inställningarna och startar på tändningen.   
Eller va de inte så du menade?

Dom enheter jag varit i kontakt med har fått lov att ha spänning på både konstant (gul) och tändningsplus (röd) för att gå igång, men då har man kunnat slå av/på manuellt. Har visserligen inte testat att ha bara tändningsplus inkopplad men med bara konstantplus har det då inte fungerat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök