3089
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
11 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Pexi92 skrev:
Detta är då vad en clas ohlosson mätare visar.

Den ska du nog inte lita alltför mycket på, lekte lite med en mätare i skolan och nåde knappt 130dB medans TermLab visar 135dB+.

evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Ja det var ju lågt. Jag spelade 117.9 db med mina 6.5" i dörrarna 55 hz burp!

Japp spelade högre än plankan!!

Men 128db med zensonic är styvt!!

kan säga att att mäta framsystem med ett vanligt TL e helt fel enligt mig..

men de e ju så dom gör på MDS egna tävlingar.

TermLab mäter väl bara upp till 80Hz med dB micken? För jag spelade ca 110dB med framsystemet på en MDS tävling med framsystemet, delat vid 80Hz.

exakt.. just däför mitt framsystem inte spelar högt alls på mätaren. 

men de e få som spelar högre om man lyssnar med öronen. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juli 2011
Kan inte annat än hålla med, ditt framsystem är galet! :p Borde nog kunna ge rätt fina siffror på TL om du drar ner delningen en bit, eller om du mäter med nåt som kan mäta fullregistet. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
11 juli 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
Pexi92 skrev:

Den ska du nog inte lita alltför mycket på, lekte lite med en mätare i skolan och nåde knappt 130dB medans TermLab visar 135dB+.

evilaudio skrev:

kan säga att att mäta framsystem med ett vanligt TL e helt fel enligt mig..

men de e ju så dom gör på MDS egna tävlingar.

TermLab mäter väl bara upp till 80Hz med dB micken? För jag spelade ca 110dB med framsystemet på en MDS tävling med framsystemet, delat vid 80Hz.

exakt.. just däför mitt framsystem inte spelar högt alls på mätaren. 

men de e få som spelar högre om man lyssnar med öronen. big_smile

Ja det spelade ju väldigt bra när jag lyssnade på det. Ska försöka mig på nåt sånt i min BMW.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
11 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Kan inte annat än hålla med, ditt framsystem är galet! :p Borde nog kunna ge rätt fina siffror på TL om du drar ner delningen en bit, eller om du mäter med nåt som kan mäta fullregistet. wink

saken e den att mina middar är PA middar.. så dom vill inte spela så djupt.  då "vissnar" dom direkt.

dom får ju som sagt nästan 400 wrms st wink

230 Inlägg
11 juli 2011
har precis köpt ny stereo och nytt slutsteg pga av inbrott.
Nu när jag kopplade in det får jag dte inte att fungera, ljudet som ska spelas från steget bullrar bara lite. Alltså det hörs ingen musik utan bara ett svagt buller.

Nån som har en anning vad som är fel?

16 197 Inlägg
11 juli 2011
jockmokk skrev:
Nu när jag kopplade in det får jag dte inte att fungera, ljudet som ska spelas från steget bullrar bara lite. Alltså det hörs ingen musik utan bara ett svagt buller.

du har säkert nån form av lågpassfilter inkopplat.. antingen i stereon eller på steget-

230 Inlägg
11 juli 2011
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

du har säkert nån form av lågpassfilter inkopplat.. antingen i stereon eller på steget-

Okej, hur kollar man det?

Jag har ett Hertz He4 steg och en Pioneer DEH-4300UB stereo

21 761 Inlägg
11 juli 2011
Kolla i stereons manual vad det står där, bör finnas något avsnitt som heter "audio settings" eller liknande.

4 693 Inlägg
11 juli 2011
bosabengt skrev:
Softis skrev:
Pexi92 skrev:

Jag har inte märkt så mycket skillnad, har basen riktad bakåt och porten ovanpå. Dock är inte registret så värst stort när den är stämd till 35-32Hz. Dock så spelar den riktigt högt smile 122,8dB

122,8 db är ju jättelågt.
Jag spelade 128 db med bara 4 st Zensonic 6,5"

Ja det var ju lågt. Jag spelade 117.9 db med mina 6.5" i dörrarna 55 hz burp!

Japp spelade högre än plankan!!

Men 128db med zensonic är styvt!!

Haha smile Det var med dom där dörrsidorna som alla gnäller på. Drev med ett Kicker DX300.2

Booyakasha!

230 Inlägg
11 juli 2011
Drönirettab skrev:
Kolla i stereons manual vad det står där, bör finnas något avsnitt som heter "audio settings" eller liknande.

Jag kollade där men den verkar helt fucked up. Står att man ska till en menu som inte ens finns..

124 Inlägg
11 juli 2011
jockmokk skrev:
Drönirettab skrev:

Jag kollade där men den verkar helt fucked up. Står att man ska till en menu som inte ens finns..

Jo, du skall när du har stereon igång, hålla nere SRC/OFF tills stereon slår av och sedan starta upp den igen så skall menyn komma upp. Vet att i min manual står detta under "grundinställningar" i kap. "Använda enheten"  så om man tar från steg 1 där så kommer man in i menyn, och kan sen hoppa till PREOUT och REAR-SP.

230 Inlägg
11 juli 2011
BerglunD666 skrev:
jockmokk skrev:
Drönirettab skrev:

Jo, du skall när du har stereon igång, hålla nere SRC/OFF tills stereon slår av och sedan starta upp den igen så skall menyn komma upp. Vet att i min manual står detta under "grundinställningar" i kap. "Använda enheten"  så om man tar från steg 1 där så kommer man in i menyn, och kan sen hoppa till PREOUT och REAR-SP.

Ska prova det!

750 Inlägg
11 juli 2011
En liten fråga, när jag spelar i bilen och drar upp volymen ganska högt, så efter ungefär halva låten så börjar man känna lukt ifrån baslådan, kan det ha att göra med mitt steg eller är det basarna? Är lite jobbigt att behöva sitta i känna efter hela tiden om baslådan luktar eller ej, kan ju tillägga att låtarna jag lyssnar på har bra med djupnas i sig smile
Senast redigerat av Sydeken (11 juli 2011)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

230 Inlägg
11 juli 2011
Wiee det funkar nu! Var som BerglunD666 sa smile

Tack så mycket för alla hjälp. Nu kan jag äntligen sätta på grillen och käka big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juli 2011
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

saken e den att mina middar är PA middar.. så dom vill inte spela så djupt.  då "vissnar" dom direkt.

Du behöver ju inte mata fullt när du mäter. wink Men jag förstår, dom vill helt enkelt inte gå så djupt.

Sydeken skrev:
En liten fråga, när jag spelar i bilen och drar upp volymen ganska högt, så efter ungefär halva låten så börjar man känna lukt ifrån baslådan, kan det ha att göra med mitt steg eller är det basarna? Är lite jobbigt att behöva sitta i känna efter hela tiden om baslådan luktar eller ej, kan ju tillägga att låtarna jag lyssnar på har bra med djupbas i sig smile

Vad har du för avstämning på lådan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

750 Inlägg
11 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Du behöver ju inte mata fullt när du mäter. wink Men jag förstår, dom vill helt enkelt inte gå så djupt.

Sydeken skrev:
En liten fråga, när jag spelar i bilen och drar upp volymen ganska högt, så efter ungefär halva låten så börjar man känna lukt ifrån baslådan, kan det ha att göra med mitt steg eller är det basarna? Är lite jobbigt att behöva sitta i känna efter hela tiden om baslådan luktar eller ej, kan ju tillägga att låtarna jag lyssnar på har bra med djupbas i sig smile

Har 2st 6" rör som är 25cm + konerna, lådan är på ungefär på 200 L

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Ålänning!
532 Inlägg
11 juli 2011
Efter lite snack med honda_nicko så har jag bestämmt att stämma om lådan till 38Hz istället för 32Hz. Detta borde ge mera dB än vad jag får nu. Och dedär 122,8dB stämmer nog inte på långa vägar. Är nog 130+dB. Ska se om jag får tag i en vettig mätare men när den enda butik som håller på med sånt på denna holme inte har så kan de bli liite svårt sad

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juli 2011
evilaudio skrev:
Pexi92 skrev:

den är till för att mäta buller me i tex verkstäder..

Knappt det ens......så oexakt som den är.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Ålänning!
532 Inlägg
11 juli 2011
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Pexi92 skrev:

den är till för att mäta buller me i tex verkstäder..

Knappt det ens......så oexakt som den är.....

Märkte det, den ha ju 2 lägen, ett för låga ljud och ett för höga, och när det var runt samma värde när jag körde med main systemet utan basen på höga inställningen och sen med basen på låga så visste jag att de va nått skumt.

16 197 Inlägg
11 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sydeken skrev:

exakt.. de e som sagt PAmiddar som tillvekras av beyma åt SPL dynamics.

å på pa toppar så har man helt annan delning än på bilstereo.

Sök