3221
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
5 augusti 2011
Thedriftking skrev:
Drönirettab skrev:
Avstämningen med nuvarande 2" port verkar ligga omkring 57-58 Hz om man utgår ifrån 9,5-10 liter nettovolym, det är ganska högt om lådan ska spela bas. 3" port är mer lämplig till 8" element, men avstämningen skulle nog vara lägre tycker jag. Tänk på att 3" port har nästan dubbelt så stor area som 2" port, vilket gör att det krävs ungefär dubbla portlängden för att få samma avstämning som nuvarande låda.

Troligen skulle även större låda behövas, fast eftersom det inte finns några parametrar till basen så kan man bara gissa och prova sig fram. smile

okej, ska testa o se med en 3" port, ca 16cm och se hur det blir då smile

Nörden skrev ju dubbla rörlängden!

Biljudsveteran sen 1984!

Thedriftking
5 augusti 2011
bosabengt skrev:
Thedriftking skrev:
Drönirettab skrev:
Avstämningen med nuvarande 2" port verkar ligga omkring 57-58 Hz om man utgår ifrån 9,5-10 liter nettovolym, det är ganska högt om lådan ska spela bas. 3" port är mer lämplig till 8" element, men avstämningen skulle nog vara lägre tycker jag. Tänk på att 3" port har nästan dubbelt så stor area som 2" port, vilket gör att det krävs ungefär dubbla portlängden för att få samma avstämning som nuvarande låda.

Troligen skulle även större låda behövas, fast eftersom det inte finns några parametrar till basen så kan man bara gissa och prova sig fram. smile

lådan är för liten, så ska testa först med 16cm i den lådan, sen bygga ny låda, alternativt köpa ny bas

16 197 Inlägg
5 augusti 2011
Thedriftking skrev:
bosabengt skrev:
Thedriftking skrev:

lådan är för liten, så ska testa först med 16cm i den lådan, sen bygga ny låda, alternativt köpa ny bas

om lådan e förliten så ska du ju INTE sätta på ett kortare rör.. så blir ju avstämningen ännu högre.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
5 augusti 2011
Thedriftking skrev:
bosabengt skrev:
Thedriftking skrev:

Jag rekommenderar inte o göra de.. För hög avstämnin innebär att man lätt spela sönder grejerna...

Testa hellre o dubbla rörlängden med dubbelt på 2" så får du ner avstämninge rejält o den kommer troligt vis spela både högre i flåsa mindre. Flåsar den fortfarande så är det 3" som gäller.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Thedriftking
5 augusti 2011
aha, jag kan ingenting om avstämmingar osv,
men får testa med dubbla 2" då, blire inte bättre så skaffar jag mig nån 10" och bygger ny låda smile

finns det nånstans där man kan läsa hur man bygger lådor bäst? då jag kanske ska bygga ljud och börja tävla, eller ah, försöka bli bra på det iaf smile

21 761 Inlägg
5 augusti 2011
Har ett par 15 liters hemmahögtalare (egenbyggda) med 1 st 6,5" baselement (Zachry Boxer 6) och 2" port avstämt till ca 50 Hz, där blir det nästan flåsljud när jag "spelar högt". Xmax är dock bara ca 3,7 mm, så det är långt ifrån några värstingar. smile

3" port (eller dubbla 2") är ofta mer lämpligt till 8" element om man vill kunna spela någorlunda högt också.
Senast redigerat av Drönirettab (5 augusti 2011)

16 197 Inlägg
5 augusti 2011
Thedriftking skrev:
men får testa med dubbla 2" då, blire inte bättre så skaffar jag mig nån 10" och bygger ny låda smile

finns det nånstans där man kan läsa hur man bygger lådor bäst? då jag kanske ska bygga ljud och börja tävla, eller ah, försöka bli bra på det iaf smile

finns nog inget direkt svar på hur man bygger lådor "bästa".. men de finns program som kan simulera en baslåda.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Holst skrev:
Såg att Christoffer missade en sak. Sätt kondingen i serie med matningen till steget och sedan separat jord som du kan sätta på samma ställe som du jordat steget!

Njae, parallellt med matningen till steget kan jag gå med på, i serie med matningen vet jag inte om det är så lyckat. wink Men för bäst effekt så drar man både plus och jord till steget via kondensatorn, och det ska vara minimalt med kabel mellan steg och kondensator.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
6 augusti 2011
Thedriftking skrev:

Nja nu va de ju inte 2st 2" portar jag menade utan EN som är dubbelt så lång. Annars höjer du avstämningen ordentligt vilket är raka motsatsen till de jag menade.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

79 Inlägg
7 augusti 2011
Hej igen! Köpte en stereo och högtalare för 1500, och förstår nu varför folk avråder från det.. lät ju sämre än orginalhögtalarna i en gammal 940..., så nu stiger budgeten smile, Stereo finnes, http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-ga500 … paket.html Gas Ga500, Duger den?

Annars blir det till och byta den med, då displayen slutade funka efter 2 dagar...

Budgeten nu ligger istället på cirka 4-5000.
6500 om man skall byta stereo också!

Vad kan ni rekommendera då?

Mvh Kim

16 197 Inlägg
7 augusti 2011
KimGw skrev:
Hej igen! Köpte en stereo och högtalare för 1500, och förstår nu varför folk avråder från det.. lät ju sämre än orginalhögtalarna i en gammal 940..., så nu stiger budgeten smile, Stereo finnes, http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-ga500 … paket.html Gas Ga500, Duger den?

Annars blir det till och byta den med, då displayen slutade funka efter 2 dagar...

Mvh Kim

ju sämmre stereo du köper ju sämre låter de.. 

kvittar om du köper dyra å bra högtalare.

å vill du att de ska låta bra så e de nästan ett  måste att driva högtalarna med slusteg.

79 Inlägg
7 augusti 2011
evilaudio skrev:
KimGw skrev:

Mvh Kim

ju sämmre stereo du köper ju sämre låter de.. 

kvittar om du köper dyra å bra högtalare.

å vill du att de ska låta bra så e de nästan ett  måste att driva högtalarna med slusteg.

Är den jag har nu för dålig då??
Jo det förstår jag med, vad borde jag investera i då?

Tips på Bra Stereo/Högtalare/Slutsteg? Gärna till ett pris under 8000 totalt..

Mitt mål är inte att på något sätt tävla i ljud, vill bara ha bra billjud! gärna med lite bas smile (förstår att man då måste köpa basar+låda med då..)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 augusti 2011
När det gäller huvudenhet så röstar jag på antingen en Kenwood KDC-KDC-6051U eller så en Kenwood KDC-BT61U. Högtalare är det lite svårare med eftersom vi inte vet vad du tycker låter bra respektive dåligt, så där är mitt tips att du åker till nån butik i närheten och får lyssna på lite olika högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

79 Inlägg
7 augusti 2011
ChriZtoffer skrev:
När det gäller huvudenhet så röstar jag på antingen en Kenwood KDC-KDC-6051U eller så en Kenwood KDC-BT61U. Högtalare är det lite svårare med eftersom vi inte vet vad du tycker låter bra respektive dåligt, så där är mitt tips att du åker till nån butik i närheten och får lyssna på lite olika högtalare.

Har du erfarenhet av dessa? smile Vad motiverar att välja den dyrare?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 augusti 2011
Jag har erfarenhet av 6051 (eller snarare föregångaren 6047, som är samma maskin men med mattsvart front). Den dyrare innehåller även bluetoooth, går att få det i den billigare också men det blir dyrt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

79 Inlägg
7 augusti 2011
Kollat runt lite.. och vad är det för märken som gäller?

Är detta något att ha :
Stereo : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 21bte.html = 2500
Högtalare 5x25 4st : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1652s.html = 3000
Högtalare 6x9 2st + Slutsteg : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -t696.html = 3500

Landar totalt på 9000, finns det liknande för mindre peng? eller är detta vad det kostar för och få dugligt ljud till bilen?..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 augusti 2011
Ja/nej/kanske, vist finns det bra grejer för vettiga pengar men då är det oftas begagnat. Sen som sagt, åk till butik och LYSSNA! Du kanske tycker att GAS högtalare för 500kr låter bättre än dom där Rockford för 1500kr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

BagarN
1 179 Inlägg
7 augusti 2011
KimGw skrev:
Kollat runt lite.. och vad är det för märken som gäller?

Är detta något att ha :
Stereo : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 21bte.html = 2500
Högtalare 5x25 4st : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1652s.html = 3000
Högtalare 6x9 2st + Slutsteg : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -t696.html = 3500

Landar totalt på 9000, finns det liknande för mindre peng? eller är detta vad det kostar för och få dugligt ljud till bilen?..

En polare köpte ett par 6,5 GAS och satte i framdörrarna, jävlar vad det poppa fint med ett steg! Med stereon lät det skit, men med ett slutsteg lät det äckligt mycket bättre! Och då köpte han nått skit steg ifrån Chlas Ohlsson tror jag.. Denver steg eller vad det nu va... Står 800W 4ch men det tror jag int på!

DLS
1 147 Inlägg
7 augusti 2011
Någon med erfarenhet av Helix Precision P10 bas?

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Hur är det med 6x9" på hatthyllan, är det nån idé i en 940 om man ska ha in 2 st DS1214 och spela genom skiporten? Funderar på att skippa dom för att behålla original utseendet så mycket som möjligt på bilen.

Sök