2941
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Hur är det med 6x9" på hatthyllan, är det nån idé i en 940 om man ska ha in 2 st DS1214 och spela genom skiporten? Funderar på att skippa dom för att behålla original utseendet så mycket som möjligt på bilen.

Det är en ganska smaksak, jag tog ur mina i hatthyllan. Enda de användes till var "rearfill" men jag gillade inte det heller. Skulle inte säga att det finnes något behov av några i hatthyllan!

VW <3
183 Inlägg
7 augusti 2011
Vet inte skillnaden mellan en passiv och en aktiv bas, vad är det som skiljer dem åt och hur annorlunda låter dem?

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.

16 197 Inlägg
7 augusti 2011
Aare skrev:
Vet inte skillnaden mellan en passiv och en aktiv bas, vad är det som skiljer dem åt och hur annorlunda låter dem?

en aktiv har inbyggt slutsteg... en passiv så måste man ha ett separat slusteg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
Nitromast skrev:
Vita_Vargen skrev:
Hur är det med 6x9" på hatthyllan, är det nån idé i en 940 om man ska ha in 2 st DS1214 och spela genom skiporten? Funderar på att skippa dom för att behålla original utseendet så mycket som möjligt på bilen.

Det är en ganska smaksak, jag tog ur mina i hatthyllan. Enda de användes till var "rearfill" men jag gillade inte det heller. Skulle inte säga att det finnes något behov av några i hatthyllan!

Tanken med dom var att dom skulle fylla igen lite i registret mellan 5.25 högtalarna i dörrarna och basen, men det kanske inte behövs?

16 197 Inlägg
7 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Nitromast skrev:
Vita_Vargen skrev:

Tanken med dom var att dom skulle fylla igen lite i registret mellan 5.25 högtalarna i dörrarna och basen, men det kanske inte behövs?

vart delar du baslådan samt 5,25"??

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:
Nitromast skrev:

Baslådan är inte byggd än så har inte börjat konfigurera på det än.
Dörrhögtalarna(MDS DC5 MK2) har ett filter som inte går att justera vad jag vet.

16 197 Inlägg
7 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:

Dörrhögtalarna(MDS DC5 MK2) har ett filter som inte går att justera vad jag vet.

men har du inte byggt nån baslåda å inte har nån HP delning på framsystemet så lär du väl inte ha nån registerglapp..

1 283 Inlägg
7 augusti 2011
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:
evilaudio skrev:

men har du inte byggt nån baslåda å inte har nån HP delning på framsystemet så lär du väl inte ha nån registerglapp..

tongue
Mitt första seriösa stereo bygge så vill inte att det ska bli det heller.
Men kitsystemet borde mao klara av att lågt nog för att subben sen ska ta över utan att jobba ihjäl sig?
Tanke jag hade med 6x9'orna var att fylla ut den biten så att inte det blir en dipp strax innan subben tar över på höga volymer. Men jag är kanske helt ute o snurrar roll

VW <3
183 Inlägg
8 augusti 2011
evilaudio skrev:
Aare skrev:

en aktiv har inbyggt slutsteg... en passiv så måste man ha ett separat slusteg.

Tack för svar! smile

It's not an oil leak, It's sweat from all the horse power.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:

tongue
Mitt första seriösa stereo bygge så vill inte att det ska bli det heller.
Men kitsystemet borde mao klara av att lågt nog för att subben sen ska ta över utan att jobba ihjäl sig?
Tanke jag hade med 6x9'orna var att fylla ut den biten så att inte det blir en dipp strax innan subben tar över på höga volymer. Men jag är kanske helt ute o snurrar roll

Du kommer inte kunna höra någon "dipp".. Det är ofta så pass litet glapp så det kommer inte märkas.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
KimGw skrev:
Kollat runt lite.. och vad är det för märken som gäller?

Är detta något att ha :
Stereo : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 21bte.html = 2500
Högtalare 5x25 4st : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1652s.html = 3000
Högtalare 6x9 2st + Slutsteg : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -t696.html = 3500

Landar totalt på 9000, finns det liknande för mindre peng? eller är detta vad det kostar för och få dugligt ljud till bilen?..

En polare köpte ett par 6,5 GAS och satte i framdörrarna, jävlar vad det poppa fint med ett steg! Med stereon lät det skit, men med ett slutsteg lät det äckligt mycket bättre! Och då köpte han nått skit steg ifrån Chlas Ohlsson tror jag.. Denver steg eller vad det nu va... Står 800W 4ch men det tror jag int på!

Smaken är som baken...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
tjen har nu ett spl dynamics  sd 5.2 kit fram  som jag har monterat i orginal hålen  i min  audi och driver  de på ett focal s4. men tycker inte ljuder är så värst bra  så har nu  flyttat upp diskanterna  men då tycker jag att diskanten vart lite för vass  så nu  har jag  funderingar kring mid/basen  om  den ska  flyttar uppåt och kanske vinklas?
som mid/bas sitter i dagens läge.. längst ner   på dörrsidan  spelandes vid fötterna..
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-4bda104675696bbc297e2accbc23b7a9.jpg
diskanten flyttad från org platsen till  plast kåpan vis spegeln..
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-8d7cd43199919d4bb6380751f771e97c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-8ce41d044e356545a3628378aea54383.jpg
detta har jag funderat på  om de kommer göra nå skillnad?
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-f9b6f3da036e59f7c818a2c9be66d925.jpg
eller om jag ska montera den där fast utan vinkel då den kmr lite ivägen  med vinkeln dära..

tacksam för tips
// Christofer

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2011
christofer_k> Börja med att testa att fasvända diskanterna.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
Lonefox skrev:

ska  göra de i eftermidda  tänkte mer på avståndet på  diskant och  mellan register  ganska bra bit ifrån varandra

7 241 Inlägg
8 augusti 2011
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:

ska  göra de i eftermidda  tänkte mer på avståndet på  diskant och  mellan register  ganska bra bit ifrån varandra

Just därför du skall testa att fasvända diskanten.....
Ett vanligt knep att få bort den vassa och påträngande diskanten vid sådant montage.

907 Inlägg
8 augusti 2011
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:

Ett vanligt knep att få bort den vassa och påträngande diskanten vid sådant montage.

jag har prövat att fasvända mina diskanter nu efter inrådan från dig men det vart bara värre förut räckte det med att sänka diskanten på stereon till minus 2 men nu måste jag sänka till minus 4 ibland fem på vissa låtar.
så nu undrar jag om det finns nått annat jag kan göra för att sänka ljudet på dom?

4 693 Inlägg
8 augusti 2011
Mohawwk skrev:
KimGw skrev:
Kollat runt lite.. och vad är det för märken som gäller?

Är detta något att ha :
Stereo : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 21bte.html = 2500
Högtalare 5x25 4st : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1652s.html = 3000
Högtalare 6x9 2st + Slutsteg : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -t696.html = 3500

Landar totalt på 9000, finns det liknande för mindre peng? eller är detta vad det kostar för och få dugligt ljud till bilen?..

En polare köpte ett par 6,5 GAS och satte i framdörrarna, jävlar vad det poppa fint med ett steg! Med stereon lät det skit, men med ett slutsteg lät det äckligt mycket bättre! Och då köpte han nått skit steg ifrån Chlas Ohlsson tror jag.. Denver steg eller vad det nu va... Står 800W 4ch men det tror jag int på!

Dom ligger på 4x60rms i 4 ohm om jag inte minns fel

Booyakasha!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 augusti 2011
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:

vart inte nå värst stor skillnad..  skulle de göra skillnad om jag montera dom längre mot framrutan  och kansek ofaxis?  samtidigt höjja upp mid/basen ?

7 241 Inlägg
8 augusti 2011
christofer_k skrev:
Lonefox skrev:
christofer_k skrev:

vart inte nå värst stor skillnad..  skulle de göra skillnad om jag montera dom längre mot framrutan  och kansek ofaxis?  samtidigt höjja upp mid/basen ?

Störst skillnad blir det om du moddar brädan och monterar mellaregistren där big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2011
Mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt, då är man på god väg. Det går inte att få dit mellanregistren längre upp i dörrarna eller i instrumentbrädan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök