3023
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

79 Inlägg
15 augusti 2011
Tjoho!
Ska ner till Vallåkra i helgen och tänkte göra lite fynd..
Skall köpa:
2/4st 5.25 till dörrarna.
2st 6x9 till hatthyllan.
Samt ett slutsteg.

Budgeten ligger mellan 4-6 tusen..

Vad är det man ska kolla efter?
Watt?
Frekvensområde?
Känslighet?
Impedans?

Då jag är helt grön på detta området undrar jag även vad dessa står för!

Mvh Kim

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:
Har lite funderingar på att bygga om min instrument. Tanken var att sätta i 5.25 kitsystem i hörnen och sen kanske en fet 6.5 eller kanske 8 tums i mitten av instrumenten. Nu till frågan kommer det här låta dåligt .tex skära ljudet eller vad man ska säga. Eller är den en sån sak man måste testa och kolla?

Tack för svar.

att sätta en bas mitt på brädan spelandes open air skapar nog mer problem än va den gör nytta.

Om ja bygger in den ?. Finns plats på ett ställe att få in typ kanske en 8" utan att behöva göra allt för mkt modifiering. Kan det funka ?

skulle isf byggt den under brädan..  tror att en bas i mitten kommer att störa stereobilden rätt mycke men bryr man sig inte om sånt så lär de säkert funkat.. dock e ja tveksam till at du får in en låda på typ 10 liter i mitten på brädan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
KimGw skrev:
Tjoho!
Ska ner till Vallåkra i helgen och tänkte göra lite fynd..
Skall köpa:
2/4st 5.25 till dörrarna.
2st 6x9 till hatthyllan.
Samt ett slutsteg.

Budgeten ligger mellan 4-6 tusen..

Vad är det man ska kolla efter?
Watt?
Frekvensområde?
Känslighet?
Impedans?

Då jag är helt grön på detta området undrar jag även vad dessa står för!

Mvh Kim

inget utav de säger nåt om hur en högtalare låter..

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 augusti 2011
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:

att sätta en bas mitt på brädan spelandes open air skapar nog mer problem än va den gör nytta.

Om ja bygger in den ?. Finns plats på ett ställe att få in typ kanske en 8" utan att behöva göra allt för mkt modifiering. Kan det funka ?

skulle isf byggt den under brädan..  tror att en bas i mitten kommer att störa stereobilden rätt mycke men bryr man sig inte om sånt så lär de säkert funkat.. dock e ja tveksam till at du får in en låda på typ 10 liter i mitten på brädan.

Har du rätt i, tänkte aldrig så långt. Tror du man kan ha nån högtalare där ?. kanske en till 5.25?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

79 Inlägg
15 augusti 2011
evilaudio skrev:

Vad är det då man skall kolla efter?
Eller ska man helt enkelt bara gå runt och lyssna på olika högtalare och ta det man tycker låter bäst?

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:

Har du rätt i, tänkte aldrig så långt. Tror du man kan ha nån högtalare där ?. kanske en till 5.25?

får man fråga varför du vill ha en högtalare i mitten?

de funkar OM man har en 5.1 processor.

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
KimGw skrev:
evilaudio skrev:

Vad är det då man skall kolla efter?
Eller ska man helt enkelt bara gå runt och lyssna på olika högtalare och ta det man tycker låter bäst?

jepp de e exakt så man ska göra..  smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 augusti 2011
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:

Har sett några stycken som haft högtalare där och tyckte det var snyggt, men om du säger att det skapar mer problem än nytta så skippar jag det. Mest en liten tanke om det gick att göra så. Just därför ja fråga innan så man inte ger sig in på nått som kommer låta skit hehe.

Skbg Performance Team.

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:

Har sett några stycken som haft högtalare där och tyckte det var snyggt, men om du säger att det skapar mer problem än nytta så skippar jag det. Mest en liten tanke om det gick att göra så. Just därför ja fråga innan så man inte ger sig in på nått som kommer låta skit hehe.

de finns SÅÅÅÅ många "stereobilar" som e byggda på helt fel vis.. de byggs för att de ska se coolt ut å sen hur de låter e inte lika viktigt.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 augusti 2011
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:

de finns SÅÅÅÅ många "stereobilar" som e byggda på helt fel vis.. de byggs för att de ska se coolt ut å sen hur de låter e inte lika viktigt.

Exakt. Och vissa saker ser ganska snyggt ut just därför jag frågar innan ja agerar. SÅ man slipper bli missnöjd med allt jobb man kommer lägga ner.  Tur du/ni och den här tråden finns big_smile

Skbg Performance Team.

40 Inlägg
15 augusti 2011
Köp högtalare som du lyssnat på.Trots detta är det inte garanterat att de låter likadant i din bil:(

En tumregel brukar vara:du får vad du betalar för...

79 Inlägg
15 augusti 2011
JeepErnie skrev:
Köp högtalare som du lyssnat på.Trots detta är det inte garanterat att de låter likadant i din bil:(

Den tumregeln har jag redan märkt av.. därför jag ska köpa nya.. :p

954 Inlägg
15 augusti 2011
funkar de att ha 2 st spl 380d1a 15" i en låda på 260 liter?? elle kommer de spela skit??

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
JeepErnie skrev:

fast bara för man köper dyra saker så behöver de inte låta bra om man inte vet hur man ska montera de..

ju dyrare saker man köper du mer kunskap krävs va gäller montering.

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
honda_nicko skrev:
funkar de att ha 2 st spl 380d1a 15" i en låda på 260 liter?? elle kommer de spela skit??

varför skulle de spela skit??  å va ska du driva med?

16 197 Inlägg
15 augusti 2011
KimGw skrev:
JeepErnie skrev:

Den tumregeln har jag redan märkt av.. därför jag ska köpa nya.. :p

fast sen e de inte bara stoppa i saker å tro att de ska spela som fan..

40 Inlägg
15 augusti 2011
Håller med! Montaget är det viktigaste! En superhögtalare i en skolåda kan låta sämre än en skithögtalare i en fin avstämd låda.Jag brukade bygga dörrsidor med rätt vinkling i MDF och dämpa plåten innanför.Låda funkar sällan framtill.Riktigt seriösa bilhifi firmor brukar kunna ordna testhögtalare som du testar i din dörr tex.
Detta är det bästa sättet att få optimalt ljud i en dålig akustisk miljö.testa flera och välj den som låter bäst helt enkelt! Baktill är det lättare,där kan du anpassa lådan efter högtalaren;)
Som med kärringar,man får prova många innan man blir nöjd;))

954 Inlägg
15 augusti 2011
med tanke på lådliter tongue vill komma upp i 150 db iaf tongue ja vet tyvärr inte vad ja kommer att driva med hmm du har inge steg? xD

evilaudio skrev:
honda_nicko skrev:

varför skulle de spela skit??  å va ska du driva med?

110 Inlägg
15 augusti 2011
Kopplar jag ur nivåkablarna till slutsteget så funkar stereon felfritt utan brus/sprak.. har jag nu konstaterat
Kan signaljorden fortfarande va bränd då om den ens är det?
Senast redigerat av Snitz (15 augusti 2011)

954 Inlägg
15 augusti 2011
testa köpa ny lågnivå funkar de inte då så extra jorda i stereon tongue

Snitz skrev:
Kopplar jag ur nivåkablarna till slutsteget så funkar stereon felfritt utan brus/sprak.. har jag nu konstaterat
Kan signaljorden fortfarande va bränd då om den ens är det?

Sök