2615
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
17 augusti 2011
#8621
Lemmy_Kilmister skrev:
xLas skrev:
150 watts RMS x 2 at 4 ohms
230 watts RMS x 2 at 2 ohms
460 watts RMS x 1 bridged output at 4 ohms

Jag kör det bryggat så 460WRMS.

16 eller 21mm2 Hade jag använt.

Vadå eller??

en 8mm2 får du avsäkra på 40A och det räcker ju (precis) till det steget. Dock lite klent.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
17 augusti 2011
#8622
Pexi92 skrev:
Fick hem mitt Audison SR4 steg idag och undrar nu hur det är bäst att koppla det till strömförsörningen?
Har ett 80Ah extrabatteri bak (skall bli 2st) som det går en 35mm2 kabel från främre batteriet med en 100A säkring. Till detta har jag mitt SR 2DK steg kopplat som drar mycket ström. Finns redan en kabel dragen från främre batteriet bak till trunken som är 8mm2(extrakabel, inte till batteribanken). Till vad är det smartast att koppla SR4 steget, främre eller bakre batteri?

Från distblock till stegen. distblocket kopplar du till alla batterier.

Biljudsveteran sen 1984!

Ålänning!
532 Inlägg
17 augusti 2011
#8623
bosabengt skrev:
Pexi92 skrev:
Fick hem mitt Audison SR4 steg idag och undrar nu hur det är bäst att koppla det till strömförsörningen?
Har ett 80Ah extrabatteri bak (skall bli 2st) som det går en 35mm2 kabel från främre batteriet med en 100A säkring. Till detta har jag mitt SR 2DK steg kopplat som drar mycket ström. Finns redan en kabel dragen från främre batteriet bak till trunken som är 8mm2(extrakabel, inte till batteribanken). Till vad är det smartast att koppla SR4 steget, främre eller bakre batteri?

Från distblock till stegen. distblocket kopplar du till alla batterier.

Distrubutionsblocket är för tillfället anslutningen på batteriet, men det fungerar ju som samma sak. Var är det bäst att dra jordningen från?, direkt från batteriena eller att jorda stegen till chassit?


2 035 Inlägg
17 augusti 2011
#8624
Pexi92 skrev:
bosabengt skrev:
Pexi92 skrev:
Fick hem mitt Audison SR4 steg idag och undrar nu hur det är bäst att koppla det till strömförsörningen?
Har ett 80Ah extrabatteri bak (skall bli 2st) som det går en 35mm2 kabel från främre batteriet med en 100A säkring. Till detta har jag mitt SR 2DK steg kopplat som drar mycket ström. Finns redan en kabel dragen från främre batteriet bak till trunken som är 8mm2(extrakabel, inte till batteribanken). Till vad är det smartast att koppla SR4 steget, främre eller bakre batteri?

Från distblock till stegen. distblocket kopplar du till alla batterier.

Distrubutionsblocket är för tillfället anslutningen på batteriet, men det fungerar ju som samma sak. Var är det bäst att dra jordningen från?, direkt från batteriena eller att jorda stegen till chassit?

Både batteri och steg ska jordas i chassiet.

Biljudsveteran sen 1984!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 augusti 2011
#8625
bosabengt skrev:
Pexi92 skrev:
bosabengt skrev:

Från distblock till stegen. distblocket kopplar du till alla batterier.

Distrubutionsblocket är för tillfället anslutningen på batteriet, men det fungerar ju som samma sak. Var är det bäst att dra jordningen från?, direkt från batteriena eller att jorda stegen till chassit?

Både batteri och steg ska jordas i chassiet.

jag har jordat mina steg  direckt i batteriet

Ålänning!
532 Inlägg
17 augusti 2011
#8626
bosabengt skrev:
Pexi92 skrev:
bosabengt skrev:

Från distblock till stegen. distblocket kopplar du till alla batterier.

Distrubutionsblocket är för tillfället anslutningen på batteriet, men det fungerar ju som samma sak. Var är det bäst att dra jordningen från?, direkt från batteriena eller att jorda stegen till chassit?

Både batteri och steg ska jordas i chassiet.

Batteriet är nog jordat men är det inte bättre med direkt jord från steget till batteriet? eller?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 augusti 2011
#8627
Har man kort avstånd till batteriet så kan man lika gärna direktjorda

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

BagarN
1 179 Inlägg
17 augusti 2011
#8628
Mohawwk skrev:
En fråga.. på en Ctek 25000 laddare, så finns det bara "klammor" som man sätter på batteriet ju, men på dom mindre modellerna så finns det kabelskor som man kan fästa på batteripolskon, tänkte för många gömmer ju batteribanken, hur ska man då kunna sätta dit klammorna? eller har ni klippt av klammorna och satt dit kabelskor istället ?

Såg nu i Pains projekttråd (snart gått igenom hela tråden....) han har klippt och satt dit kabelskor, någon annan som gjort det eller är det bara Pain som är galen nog att göra det? lol


750 Inlägg
17 augusti 2011
#8629
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:
Nitromast skrev:

Nej egentligen sydeken, jag vet inte riktigt hur det är med detta. Rent teoretiskt sett så borde de ladda lika då de är sammanlänkade. Hur det fungerar i praktiken vet jag dock inte!

Jag såg det sen...
Jo teoretiskt sätt ska det funka, men det funka lite sämre när jag koppla på det andra batteriet.. Men det sitter endast 25kvm kabel mellan dom då det var de ända jag hade hemma.. Blir batteribank i reservhjulsbaljan sen när batterierna kommer hem! och då blir det 50kvm hela vägen!
Bosabengt: Men det finns ingen sån man kan koppla på 25000 laddaren.... Fanns på en 7.0 men inte på 25000 laddaren...

ska du ha batteribank bak å sen dra kabel fram till bak så e 50mm2 överkurs då e enda den kabeln ska göra e att sköta laddningen från generatorn.

50mm2 är väll ändå inte överkurs.. beror ju i och för sig på vad för bygge man gör men 50mm2 för mig är lagom jag kör 70mm2 till jord oxå smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

535 Inlägg
17 augusti 2011
#8630
En bilstereo ska väl gå att starta manuellt utan att tändningen är på? Kan inte det på min, men den startar av sig själv då jag slår på tändningen, och stänger av sig då tändningen slås av. Vill ju kunna poppa utan att ha tändningen på.

Motorer utan turbo.....suger!

BagarN
1 179 Inlägg
17 augusti 2011
#8631
Lemmy_Kilmister skrev:
En bilstereo ska väl gå att starta manuellt utan att tändningen är på? Kan inte det på min, men den startar av sig själv då jag slår på tändningen, och stänger av sig då tändningen slås av. Vill ju kunna poppa utan att ha tändningen på.

Inte alla.. På min gamla Volvo var jag tvungen att ha tändningen på, på Golfen behöver jag bara slå på parkeringsljuset så startar stereon smile men på min gamla epa kunde jag slå på stereon utan att tändningen va på, men elen som fanns i den... Vi ska inte prata om det... Rensa säkert minst 10kg kablar som var onödiga.....


3 466 Inlägg
17 augusti 2011
#8632
Sydeken skrev:
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:
Jag såg det sen...
Jo teoretiskt sätt ska det funka, men det funka lite sämre när jag koppla på det andra batteriet.. Men det sitter endast 25kvm kabel mellan dom då det var de ända jag hade hemma.. Blir batteribank i reservhjulsbaljan sen när batterierna kommer hem! och då blir det 50kvm hela vägen!
Bosabengt: Men det finns ingen sån man kan koppla på 25000 laddaren.... Fanns på en 7.0 men inte på 25000 laddaren...

ska du ha batteribank bak å sen dra kabel fram till bak så e 50mm2 överkurs då e enda den kabeln ska göra e att sköta laddningen från generatorn.

50mm2 är väll ändå inte överkurs.. beror ju i och för sig på vad för bygge man gör men 50mm2 för mig är lagom jag kör 70mm2 till jord oxå smile

Ja fast de enda kabeln framifrån gör är ju att ladda batterierna bak. Har du då en 100A generator så drar bilens elsystem kanske mellan 50-70% av detta sedan går en del åt att ladda batteriet fram o helt plötsligt har du inte många Ampere som ska bak.. Enda fördelen med grov kabel här är att du har högre spänning på batterikabeln bak eftersom grövre kabel har mindre spänningsfall wink
Senast redigerat av M_icke_ (17 augusti 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
17 augusti 2011
#8633
Lemmy_Kilmister skrev:
En bilstereo ska väl gå att starta manuellt utan att tändningen är på? Kan inte det på min, men den startar av sig själv då jag slår på tändningen, och stänger av sig då tändningen slås av. Vill ju kunna poppa utan att ha tändningen på.

Detta löste jag med en strömbrytare som man bryggar mellan konstantplus o tändningsplus. Då startar stereon som vanligt på tändningen och om man vill kan man slå till brytaren så stereon startar utan att man ens behöver ha nycklarna i.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

535 Inlägg
17 augusti 2011
#8634
Blir nog att fixa en strömbrytare i mitt fall också. Enklaste lösningen.

Motorer utan turbo.....suger!

3 466 Inlägg
17 augusti 2011
#8635
Lemmy_Kilmister skrev:
Blir nog att fixa en strömbrytare i mitt fall också. Enklaste lösningen.

Enda alternativet är att koppla konstantplus till stereons tändningsplus med, nackdelen då är att du alltid måste starta o stänga av stereon manuellt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

535 Inlägg
17 augusti 2011
#8636
Hade så innan, men gillade inte alls det. Alldeles för jobbigt att starta/stänga av stereon vid varje litet stopp/start. Det är inte ofta jag vill starta stereon manuellt, så det blir nog bäst med en strömbrytare.

Motorer utan turbo.....suger!

BagarN
1 179 Inlägg
17 augusti 2011
#8637
M_icke_ skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
En bilstereo ska väl gå att starta manuellt utan att tändningen är på? Kan inte det på min, men den startar av sig själv då jag slår på tändningen, och stänger av sig då tändningen slås av. Vill ju kunna poppa utan att ha tändningen på.

Detta löste jag med en strömbrytare som man bryggar mellan konstantplus o tändningsplus. Då startar stereon som vanligt på tändningen och om man vill kan man slå till brytaren så stereon startar utan att man ens behöver ha nycklarna i.

Det går inte att göra så som jag har på Golfen? Man måste antigen slå på tändningen eller starta lamporna?


3 466 Inlägg
17 augusti 2011
#8638
Mohawwk skrev:
M_icke_ skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
En bilstereo ska väl gå att starta manuellt utan att tändningen är på? Kan inte det på min, men den startar av sig själv då jag slår på tändningen, och stänger av sig då tändningen slås av. Vill ju kunna poppa utan att ha tändningen på.

Detta löste jag med en strömbrytare som man bryggar mellan konstantplus o tändningsplus. Då startar stereon som vanligt på tändningen och om man vill kan man slå till brytaren så stereon startar utan att man ens behöver ha nycklarna i.

Det går inte att göra så som jag har på Golfen? Man måste antigen slå på tändningen eller starta lamporna?

Du menar att man måste ha lamporna igång? känns onödigt...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

535 Inlägg
17 augusti 2011
#8639
Känns onödigt att ha lamporna på om jag bara vill ha lite bakgrundsmusik när jag skruvar på bilen.  Tror inte det funkar heller, måste använda tändningen.

Motorer utan turbo.....suger!

BagarN
1 179 Inlägg
17 augusti 2011
#8640
M_icke_ skrev:
Mohawwk skrev:
M_icke_ skrev:

Detta löste jag med en strömbrytare som man bryggar mellan konstantplus o tändningsplus. Då startar stereon som vanligt på tändningen och om man vill kan man slå till brytaren så stereon startar utan att man ens behöver ha nycklarna i.

Det går inte att göra så som jag har på Golfen? Man måste antigen slå på tändningen eller starta lamporna?

Du menar att man måste ha lamporna igång? känns onödigt...

Alltså bara parkering... Det drar ju typ ingenting! 5W*4..



Sök