2470
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

954 Inlägg
6 september 2011
xD bra tips

M_icke_ skrev:
vw_nicko skrev:
portförslag till 2 spl 380-d1a 15" i 300 liters låda

Så stor som möjligt wink

247 Inlägg
6 september 2011
Har nu gjort en ritning på dom måtten jag fick av drönitterab (tack så mycket! big_smile) och detta blev slutresultatet.

Nu till min fråga.. Kan man "förlänga" slotporten som jag har gjort längst med baksidan av lådan?!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f856b826_slotportmittSIDAN.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/0cdea8ef_slotportmitTOP.jpg

954 Inlägg
6 september 2011
japp men mät då portlängden i mitten av böjen tongue

Jacken92 skrev:
Har nu gjort en ritning på dom måtten jag fick av drönitterab (tack så mycket! big_smile) och detta blev slutresultatet.

Nu till min fråga.. Kan man "förlänga" slotporten som jag har gjort längst med baksidan av lådan?!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f856b … tSIDAN.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/0cdea … mitTOP.jpg

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 september 2011
Jacken92 skrev:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f856b … tSIDAN.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/0cdea … mitTOP.jpg

vad har du använt för program?tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

247 Inlägg
6 september 2011
vw_nicko skrev:
japp men mät då portlängden i mitten av böjen tongue

Hmm.. nu hänger jag inte riktigt med mad

_Performance_ skrev:
vad har du använt för program?

Programmet för ritningen är Google Sketchup, programmet för uträkning av lådan heter drönitterab tongue

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 september 2011
christofer_k skrev:
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile
ska väll dämpas i dörrarna .

Zachry K1200D
Zachry K475
Zachry BX-T12
Zachry XLNT-620*
Zachry XLNT-602

5079 kr
men då är ingen hu inräknad.
skulle detta duga ? bättre än volvos orginal ?

Audison LRX5.1K  599,00 €
Hertz HX300D.5 12 subwoofer 149,00 €
Hertz ESK165L.4 6.5 119,90 €
Hertz DCX165.2 6.5 55,90 €

8 152,44 kr

hur  funkar  zachary kittet?  tänkte att spelaren skulle vara en alpine cde 123r  måste ju köpas kablage + dämpning till dörrar

21 761 Inlägg
6 september 2011
vw_nicko skrev:
portförslag till 2 spl 380-d1a 15" i 300 liters låda

300 liter byggvolym eller?
Vilken avstämning?

Åtminstone 3 st 6" ifall du ska trycka in 3000W. smile

Ahaaa...
132 Inlägg
6 september 2011
Någon som har tips på ett slutsteg till en 12" MAX 900w Rated input 200w Impedance 4 ohm? Någon billig bas e det.
Senast redigerat av gustafzon (6 september 2011)

Jaha du menar nu?

3 466 Inlägg
6 september 2011
gustafzon skrev:
Någon som har tips på ett slutsteg till en 12" MAX 900w Rated input 200w Impedance 4 ohm? Någon billig bas e det.

Deto finare steg du har desto bättre kommer basen låta så det enda som sätter begränsningarna är ju hur mycket du vill lägga ner. Även om basen är på 4ohm så är det absolut inte fel att ha ett monoblock o driva den med. Du kommer få en sjuhelvetes kontroll som i sin tur gör att basen låter betydligt mycket bättre och inte går i sönder lika lätt som på ett bryggat 2-kanal.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Ahaaa...
132 Inlägg
6 september 2011
Tack för hjälpen, kommer NOG bli en sluten låda, då jag inte har så mycket koll på det här med ljud.
Har hört att 30L är "grund" för en tolvtums. Men tycker det låter för lite då den precis täcker basen i princip?
Tycker 50-55L verkar vettigare för den storleken smile

Jaha du menar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 september 2011
gustafzon skrev:
Tack för hjälpen, kommer NOG bli en sluten låda, då jag inte har så mycket koll på det här med ljud.
Har hört att 30L är "grund" för en tolvtums. Men tycker det låter för lite då den precis täcker basen i princip?

Ta reda på vad det är för en bas och vad den har för parametrar så brukar det finnas väldigt hjälpsamma människor. Dessutom låter 50-55L väldigt för stort för en 12" "noname" bas mer eller mindre. Skulle definitivt hellre satsat på 30! smile

3 466 Inlägg
6 september 2011
gustafzon skrev:

50-55l är ganska normalt för en 12" när de gäller portat medan som vanligtvis vill ha runt 28-30l slutet. Sen finns det ju 12" som vill ha ca 32l portat.. Det är mycket beroende på vad det är för bas. Om man däremot råkar ha en 12" som man inte har några parametrar alls på så är 50l portat/28l slutet en bra "universallåda"

Finns det någon speciell anledning till att du just vill ha sluten låda?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Ahaaa...
132 Inlägg
6 september 2011
Räknade lite på det och då täcker lådan basen precis, men ni kan mer än jag wink

Kollade lite och den hette tanlon, såldes väll på jula? hehe det är grymma grejer man har wink

Jaha du menar nu?

6 Inlägg
6 september 2011
Tjena gorgare. Jag och en kompis byggde en baslåda till dessa basar: http://www.marquant-manuals.com/Marquan … oofers.pdf

Den som heter SW1000 altså 10tummaren. I den pdfen står det på "recommended ported enclosure" 41.28 liter. Vi byggde en låda på 84 liter i 19mm mdf och satte i 2 såna element. Till porten hade vi ett 3tums avloppsrör som är 20 cm långt. I pdfen står där ju 16.8 cm men jag räknade i win-isd och såg att det inte spelade särskilt stor roll så för enkelhetens skull tog vi 20 cm. Alla skarvar är tätade med silikon förutom baffeln för att det ska vara möjligt att öppna lådan.

Nu till problemet, membranen fladdrar för fullt, det kommer ljud, det kommer tryck men det saknas ganska mycket av det man kan förvänta sig av 2 10 tums basar. Först hade i problem med flås så vi tätade nogrannare runt porten och det försvann lite och det blev lite mer tryck men det saknas fortfarande mycket. Vi har kollat  på alla möjliga grejer, lådan är tät som ett as. Det ändå som vi kom att tänka på var att det blev matat lite snålt, lådan ska inte användas i en bil utan på polarens rum och förstärkare för 230volt är ganska mycket dyrare än de för 12 volt. Just nu driver vi den på en pioneer som det står i specsen att den levererar 2x140W i 4ohm. Den är inte stabil i 2ohm så jag vet inte om jag vågar koppla i 2ohm för att få mer effekt till basarna.

Tror ni att det är brist på effekt som gör att det inte blil så mycket tryck som vi önskar eller kan det vara något annat? All hjälp uppskattas!!

Mods, jag vet att det inte har med biljud att göra men jag hittade inget passande forum  med lika goa människor att posta detta inlägg i. Passar det inte så får ny ju ta bort det wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 september 2011
gustafzon skrev:
Räknade lite på det och då täcker lådan basen precis, men ni kan mer än jag wink

Kollade lite och den hette tanlon, såldes väll på jula? hehe det är grymma grejer man har wink

Man behöver inte göra en kvadratisk låda. wink Du kan göra den t.ex. 38*38*29cm yttermått med 19mm material så har du en låda på ca 30L. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
6 september 2011
ggaabbe skrev:
Tjena gorgare. Jag och en kompis byggde en baslåda till dessa basar: http://www.marquant-manuals.com/Marquan … oofers.pdf

Den som heter SW1000 altså 10tummaren. I den pdfen står det på "recommended ported enclosure" 41.28 liter. Vi byggde en låda på 84 liter i 19mm mdf och satte i 2 såna element. Till porten hade vi ett 3tums avloppsrör som är 20 cm långt. I pdfen står där ju 16.8 cm men jag räknade i win-isd och såg att det inte spelade särskilt stor roll så för enkelhetens skull tog vi 20 cm. Alla skarvar är tätade med silikon förutom baffeln för att det ska vara möjligt att öppna lådan.

Nu till problemet, membranen fladdrar för fullt, det kommer ljud, det kommer tryck men det saknas ganska mycket av det man kan förvänta sig av 2 10 tums basar. Först hade i problem med flås så vi tätade nogrannare runt porten och det försvann lite och det blev lite mer tryck men det saknas fortfarande mycket. Vi har kollat  på alla möjliga grejer, lådan är tät som ett as. Det ändå som vi kom att tänka på var att det blev matat lite snålt, lådan ska inte användas i en bil utan på polarens rum och förstärkare för 230volt är ganska mycket dyrare än de för 12 volt. Just nu driver vi den på en pioneer som det står i specsen att den levererar 2x140W i 4ohm. Den är inte stabil i 2ohm så jag vet inte om jag vågar koppla i 2ohm för att få mer effekt till basarna.

Tror ni att det är brist på effekt som gör att det inte blil så mycket tryck som vi önskar eller kan det vara något annat? All hjälp uppskattas!!

Mods, jag vet att det inte har med biljud att göra men jag hittade inget passande forum  med lika goa människor att posta detta inlägg i. Passar det inte så får ny ju ta bort det wink

den basen har ett Xmax på 5mm (slaglängd) så de kommer inte ge så mycke bas.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 Inlägg
6 september 2011
evilaudio skrev:
ggaabbe skrev:

den basen har ett Xmax på 5mm (slaglängd) så de kommer inte ge så mycke bas.

Jo det e sant men den trycker på så jävla lite asså man förväntar sig lite mer faktiskt. Vet du något som man kan göra förutom att byta element? Visst har de Xmax 5mm men det fladdrar fint...

Ahaaa...
132 Inlägg
6 september 2011
ChriZtoffer skrev:
gustafzon skrev:

Man behöver inte göra en kvadratisk låda. wink Du kan göra den t.ex. 38*38*29cm yttermått med 19mm material så har du en låda på ca 30L. smile

Hade tänkt att basen ska sitta i vinkel på 45-50 grader så får knåpa lite på det wink

Jaha du menar nu?

21 761 Inlägg
7 september 2011
ggaabbe skrev:
Vi byggde en låda på 84 liter i 19mm mdf och satte i 2 såna element. Till porten hade vi ett 3tums avloppsrör som är 20 cm långt. I pdfen står där ju 16.8 cm men jag räknade i win-isd och såg att det inte spelade särskilt stor roll så för enkelhetens skull tog vi 20 cm.

Jag kan ju påpeka att lådan för närvarande är avstämd till omkring 24-25 Hz, det ger troligen inget märkvärdigt tryck i ett vanligt rum. Sätt dit ett till 3" rör som är 20 cm långt och lyssna, eventuellt får ni kapa ner rören till kanske 10 cm.

Endast 1 st 3" rör är för litet till dubbla 10", även fast de bara har 5 mm i Xmax. smile

Om ni vill testa en annan låda så kan ni bygga med 125 liters volym och sätta 1 st 4" port med trattar i båda ändar, röret görs så kort att trattarna "sitter ihop" med varandra.
Senast redigerat av Drönirettab (7 september 2011)

155 Inlägg
8 september 2011
christofer_k skrev:
christofer_k skrev:
tänkte bygga ljud i en kollegas bil  de är en volvo v70 -05  och han skulle visst ge bilen åt pojken så planen är att bygga ljud för ca 10 tusen  bas ner i reservhjuls baljan en  enkel 12"  byta ut framsystem till nå vettigt kitt  och bak nå koax  och sen en ny hu.. skulle vara fint  om  rattfunktionerna funka med nya stereon smile
ska väll dämpas i dörrarna .

Zachry K1200D
Zachry K475
Zachry BX-T12
Zachry XLNT-620*
Zachry XLNT-602

5079 kr
men då är ingen hu inräknad.
skulle detta duga ? bättre än volvos orginal ?

Audison LRX5.1K  599,00 €
Hertz HX300D.5 12 subwoofer 149,00 €
Hertz ESK165L.4 6.5 119,90 €
Hertz DCX165.2 6.5 55,90 €

8 152,44 kr

hur  funkar  zachary kittet?  tänkte att spelaren skulle vara en alpine cde 123r  måste ju köpas kablage + dämpning till dörrar

Har inte testat dem men tror faktiskt att volvo orginal låter bättre..   Orginal ljud brukar väldigt ofta låta bättre än de "billigaste" kitten på marknaden.     Lägg mer pengar på ett vettigare kittsystem!  framsystemet (kit,steg,hu) är de viktigaste för att de ska låta bra i en bil.

Sök