Hej, skulle vara jättetacksam över lite input gällande följande.
Det gäller mina föräldrars bil som de haft i ca 6 år, hade gått runt 7000 mil då. Jag har inte kört den speciellt ofta förrän under senaste året och har då insett att den har problem med tre olika saker (möjligen relaterade, vet inte).
Bilmodell:
Volvo V50 Flexifuel från 2006 som gått ca 12000 mil.
Symptom - problem 1:
- Den har alltid varit "trög" vid gaspådrag. Om man trampar till på gaspedalen vid tomgång så dröjer det ca en halv till en sekund innan motorn varvar upp. Tänkte första gången jag körde bilen att det bara helt enkelt var en lite trött och tråkig motor men har under senaste året när jag kört den oftare insett att något är fel. Samma sak (trögheten) gäller även när man släpper på gasen, motorn varvtal går inte ner direkt när gaspedalen släpps. Alltså varje gång man växlar och simultant släpper gas och trycker ner kopplingen så varvar motorn upp istället för ner, därför att gaspådraget ligger kvar men belastningen försvinner då kopplingen trycks ner. Detta händer alltid oavsett varm/kall motor och om den körs på bensin eller etanol.
- Hög bränsleförbrukning. Den drar alltid över litern per mil, blandad körning. Enligt uppgift ska den dra 0.75 l/mil.
- När man rullar på motorbroms i nedförsbackar så borde ju förbrukningen vara noll, det är den inte. Enligt realtidsinfon om bränsleförbrukning ligger det oftast runt 0.3 som bäst vid motorbromsning. Det börjar högre och sjunker succesivt lite grann.
- Ojämn tomgång. Tycker varvtalet på tomgången ofta ligger lite väl högt, runt 1000. Ibland ligger det rimligare men ofta pendlar det också upp och ner. Ibland pendlar det ner så lågt att motorn dör, oftast vid kall motor och när man ska parkera. Omöjligt att köra på ettans växel på tomgång utan att bilen rycker och hackar sig fram.
- Lambdasonden gick sönder och byttes i dec förra året. Motorn tvärdog och gick inte att starta.
Symptom - problem 2:
- När varvtalet på motorn sjunker så knastrar det till i högtalarna (som av statisk elektricitet) och radion stängs av. Detta händer hela tiden när tomgångsvarvet går ner och blir så lågt att motorn nästan dör. Det händer ibland (ganska ofta) när varvtalet t.ex. sjunker från 2000-1000. Knastret som uppstår hörs aldrig annars när motorn eller radion stängs av på normalt vis. Radion stängs normalt inte av när motorn stannar utan först när nyckeln tas ur.
Symptom - problem 3:
- Mätaren för motortemp går aldrig högre än till ca 1/4. Antar att den ska gå upp till 50% (står rakt upp) för att visa korrekt arbetstemperatur? Eller har flexifuel motorerna en lägre arbetstemp än rena bensinmotorer men volvo har inte brytt sig om att kompensera mätaren?
Teori:
Termostaten har länge varit trasig (öppen) vilket lett till för låg arbetstemperatur. Detta har gjort att spjällhuset kläggat igen. För mycket oförbränt bränsle i avgaserna under för lång tid har sen fått lambdasonden att ge upp. Spjällhuset kärvar och går trögt vid både öppning och stängning. Problemet med radion är separat och kan möjligen bero på att generatorn eller generatorns regulator är trasig och inte lyckas hålla konstant spänning vilket märks på att radion beter sig konstigt.
Åtgärd: Byta spjällhus, termostat och regulator eller generator.
Låter det rimligt? Kan det vara något annat som är fel?
Gällande motortempen, eftersom temperaturen inte ens når upp då bilen står på tomgång (vilket är min erfarenhet av tidigare termostatproblem) så kanske det inte är fel på själva termostaten utan endast givaren till instrumentet på panelen. Det skulle kanske kunna vara något fel på motorstyrningen också och inte spjällhuset. Kanske har generatorn skickat ut spikar varvat med för låg spänning vilket överbelastat transistorerna på utgången till tändspolarna, eller nåt annat..
Vill inte lämna bara bilen på någon verkstad då min erfarenhet är att dom bara tar massa betalt för inkorrekt felsökning och sen antingen åtgärdar nåt som inte är trasigt alt. säger att det inte finns något fel på bilen, och tar massa betalt för att säga det.
Det gäller mina föräldrars bil som de haft i ca 6 år, hade gått runt 7000 mil då. Jag har inte kört den speciellt ofta förrän under senaste året och har då insett att den har problem med tre olika saker (möjligen relaterade, vet inte).
Bilmodell:
Volvo V50 Flexifuel från 2006 som gått ca 12000 mil.
Symptom - problem 1:
- Den har alltid varit "trög" vid gaspådrag. Om man trampar till på gaspedalen vid tomgång så dröjer det ca en halv till en sekund innan motorn varvar upp. Tänkte första gången jag körde bilen att det bara helt enkelt var en lite trött och tråkig motor men har under senaste året när jag kört den oftare insett att något är fel. Samma sak (trögheten) gäller även när man släpper på gasen, motorn varvtal går inte ner direkt när gaspedalen släpps. Alltså varje gång man växlar och simultant släpper gas och trycker ner kopplingen så varvar motorn upp istället för ner, därför att gaspådraget ligger kvar men belastningen försvinner då kopplingen trycks ner. Detta händer alltid oavsett varm/kall motor och om den körs på bensin eller etanol.
- Hög bränsleförbrukning. Den drar alltid över litern per mil, blandad körning. Enligt uppgift ska den dra 0.75 l/mil.
- När man rullar på motorbroms i nedförsbackar så borde ju förbrukningen vara noll, det är den inte. Enligt realtidsinfon om bränsleförbrukning ligger det oftast runt 0.3 som bäst vid motorbromsning. Det börjar högre och sjunker succesivt lite grann.
- Ojämn tomgång. Tycker varvtalet på tomgången ofta ligger lite väl högt, runt 1000. Ibland ligger det rimligare men ofta pendlar det också upp och ner. Ibland pendlar det ner så lågt att motorn dör, oftast vid kall motor och när man ska parkera. Omöjligt att köra på ettans växel på tomgång utan att bilen rycker och hackar sig fram.
- Lambdasonden gick sönder och byttes i dec förra året. Motorn tvärdog och gick inte att starta.
Symptom - problem 2:
- När varvtalet på motorn sjunker så knastrar det till i högtalarna (som av statisk elektricitet) och radion stängs av. Detta händer hela tiden när tomgångsvarvet går ner och blir så lågt att motorn nästan dör. Det händer ibland (ganska ofta) när varvtalet t.ex. sjunker från 2000-1000. Knastret som uppstår hörs aldrig annars när motorn eller radion stängs av på normalt vis. Radion stängs normalt inte av när motorn stannar utan först när nyckeln tas ur.
Symptom - problem 3:
- Mätaren för motortemp går aldrig högre än till ca 1/4. Antar att den ska gå upp till 50% (står rakt upp) för att visa korrekt arbetstemperatur? Eller har flexifuel motorerna en lägre arbetstemp än rena bensinmotorer men volvo har inte brytt sig om att kompensera mätaren?
Teori:
Termostaten har länge varit trasig (öppen) vilket lett till för låg arbetstemperatur. Detta har gjort att spjällhuset kläggat igen. För mycket oförbränt bränsle i avgaserna under för lång tid har sen fått lambdasonden att ge upp. Spjällhuset kärvar och går trögt vid både öppning och stängning. Problemet med radion är separat och kan möjligen bero på att generatorn eller generatorns regulator är trasig och inte lyckas hålla konstant spänning vilket märks på att radion beter sig konstigt.
Åtgärd: Byta spjällhus, termostat och regulator eller generator.
Låter det rimligt? Kan det vara något annat som är fel?
Gällande motortempen, eftersom temperaturen inte ens når upp då bilen står på tomgång (vilket är min erfarenhet av tidigare termostatproblem) så kanske det inte är fel på själva termostaten utan endast givaren till instrumentet på panelen. Det skulle kanske kunna vara något fel på motorstyrningen också och inte spjällhuset. Kanske har generatorn skickat ut spikar varvat med för låg spänning vilket överbelastat transistorerna på utgången till tändspolarna, eller nåt annat..
Vill inte lämna bara bilen på någon verkstad då min erfarenhet är att dom bara tar massa betalt för inkorrekt felsökning och sen antingen åtgärdar nåt som inte är trasigt alt. säger att det inte finns något fel på bilen, och tar massa betalt för att säga det.
0
0
0
0