M_icke_ skrev:
Pavva skrev:
Att det distar är alltså synonymt med det folk kallar att t.ex "basen slår igenom / låter förjävligt för man typ höjer mycket och har fullt på gainen och bass boost på max" ?
Basen slår inte igenom. Däremot får man upplevelsen av att den slår igenom när steget distar. Har du så pass mycket effekt så att basen verkligen slår igenom så låter det som om du knackar med en hammare på magnetens bottenplatta.
Bassboosten förstärker basen vid en vissa frekvenser vilket ger oren signal på de frekvenserna redan vid låg volym = lättare o bränna basen.
Gainen är en känslighetsmatchning som ska anpassas efter stereons lågnivåstyrka. Har du gainen ställd högt så kommer steget dista lika mycket och vid samma nivå, däremot så kommer det ju nå den nivån tidigare i förhållande till framsystemet.
För att förstå vad distorsion är så måste vi veta hur det fungerar.
Ett slutsteg ger ut växelström till högtalarna. Växelström består av en sk. sinusvåg som hela tiden skiftar polaritet mellan 2st sk. Faser, + och - . Detta illustrerar man på detta viset:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Sinusv … _600px.pngBilden visar i frekvens, alltså en svängning. Du har plusfasen ovanför det svarta strecket och minusfasen under det svarta strecket. Det svarta strecket är den sk Nollan.
Säg att vi har en ton på 40hz. Då kommer steget att ge ut 40 frekvenser per sekund. Då kommer basen alltså gå fram 40ggr och bak 40ggr på en sekund. Så länge sinusvågen är ren så kommer strömmen flyta smidigt igenom spolen som kyls av konens rörelse. varje gång sinusvågen går upp på plus kommer baskonen gå fram och minus bak. När vi höjer volymen kommer topparna på vågen bli högre, till en viss gräns där steget inte klarar att förstärka vågen mer och samtidigt bibehålla en ren våg. Då börjar alltså topparna att planas ut.
Nu tänker vi oss att man drar upp volymen så pass mycket att vi får en distorsion, alltså en förvridning av sinusvågen. Till att börja med blir topparna "platta" och sedan förlängs enbart de "platta" topparna i förhållande till vågen. Till slut kommer sinusvågen vara en sk. fyrkantsvåg. Med andra ord så är det egentligen ingen våg utan enbart en likström med växlande faser.
Detta innebär att basen skickas snabbt fram, stannar, snabbt bak, stannar osv. Varje gång basen stannar så blir det en kort strömrusning, eftersom baskonen står still kommer den inte heller ha någon rörelse som kyler detta. Alltså kommer spolen att värmas upp mer och mer för varje basslag.
Det bör tilläggas att dessa "stoppen" sker 80ggr på en sekund vid en 40hz ton och är därför omöjliga att se, däremot hör vi dom som en form av missljud i basen.
Detta är alltså den "vanligaste" typen av distorsion där topparna blir klippta, och därför kallas den även för "clipping"
Sen finns där ytterligare en lite otrevligare typ av distorsion som helt enkelt förvrider sinusvågen.
Jag hoppas du har blivit ngt smartare av detta och tycker du bör kolla denna videon för att se hur det fungerar rent praktiskt. Videon är egentligen en demonstration av Steve Meades Distorsion Detector.
http://www.youtube.com/watch?v=E7lZ5ULUil8