2995
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BagarN
1 179 Inlägg
14 september 2011
_VolvoS40_ skrev:
Som om du skulle behöva adapter till varenda jävla sak på datorn.
Just nu måste jag ju köra adapter till adapter, sen en adapter till antennen, och nu en adapter till resten av högtalarna.... Adapter adapter adapter adapter... det är det enda man hör i skallen snart.

Det kallas "modernt"

stRaend
14 september 2011
_VolvoS40_ skrev:
Precis en sån, kopplar jag in den till utgångarna som säger FRNT på min stereo, antar jag?
Tack så mycket!

evilaudio: Jo, det är skit med tanke på att det går att göra enklare, varför göra någonting svårare när det kan vara enkelt?

Just nu måste jag ju köra adapter till adapter, sen en adapter till antennen, och nu en adapter till resten av högtalarna.... Adapter adapter adapter adapter... det är det enda man hör i skallen snart.

fast sedan så tror jag nog inte volvo tänkt att du ska byta högtalare eller stereo. fast vad vet jag smile

16 197 Inlägg
14 september 2011
_VolvoS40_ skrev:
Precis en sån, kopplar jag in den till utgångarna som säger FRNT på min stereo, antar jag?
Tack så mycket!

evilaudio: Jo, det är skit med tanke på att det går att göra enklare, varför göra någonting svårare när det kan vara enkelt?

fast har du slusteg i bilen så måste de ju får signal eller hur?    sen att volvo inte vuxit ifrån DINkontakter e ju en annan sak..

ALLA bilar med aktiva system behöver en adapter för att funka.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Folk med hjärna, kör bil med stjärna
50 Inlägg
14 september 2011
Jag har en iPhone 3Gs 32GB som jag hade tänkt spela musik över bluetooth med.

Har då kikat runt lite och fastnat för denna; http://www.kenwood-electronics.co.uk/pr … U/details/

Kommer jag kunna byta låt på iPhonen via bilstereon då? (Vet att stereon har "Audio/Video Remote Control Profile (AVRCP)", men är det det som gör att jag kan byta låt via bluetooth?)
Blir ljudet mycket sämre över bluetooth?

Mycket tacksam för svar!

//Markus

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
14 september 2011
någon som har någon erfarenhet utav genesis compact four ? Vad ska ett sånt här steg kosta begagnat ?

Har även hittat ett Soundstream Tarantula 680W 4kannals som jag blev lite sugen på, men skulle vilja veta lite mer om steget. Är det ett bra steg ? vill ha helt ok väljud dvs inget som bara spelar högt. Vad ska detta kosta begagnat ?

gärna tips på fler steg gärna 2 kanals eller 4 kanals ( kommer bryggas och köras som 2 kanals ), steget ska driva ett framsystem

247 Inlägg
14 september 2011
Halloj!

Jag har nyligen köpt en bmw 518 E34 och det är dags för mitt första ljudbygge!
Allting är orginal i bilen förutom under passagerarsätet ligger det en liten aktiv baslåda som visserligen fyller ut orginalhögtalarna men inte mycket mer än så.. Så jag vill ha tips på vart jag ska starta någon stans, framsystem eller baslåda?

Bbr såg jag hade bra pris på B2 Audio ES6.1 som fått mycket bra omdömen. smile

Basar jag kikat på hittills är antingen 1st B2 Audio AS12 eller 2st Hertz ES300D. Hade tänkt att lira portad låda in igenom skidluckan i skuffen. 2000kr är min maxbudget på basarna hade jag tänkt.

Slutsteg till basarna har jag kikat lite på Audison SR1D som lämnar 640W i 1ohm, finns bra pris på detta just nu.

Alla tips, rekommendationer eller åsikter tas med öppna famnar roll

8 Inlägg
14 september 2011
hur ska jag sätta fast baslådan? så den inte åker fram och tillbaka när jag ökar krafftigt lr bromsar..

och vad är det jag ska börja dämpa så det inte skramlar så mycket utanför samt förslag på dämpmattor tack? smile ser hur plåten på bagageluckan verkligen pumpar fram o tillbaks..
Senast redigerat av ronnpopov (14 september 2011)

124 Inlägg
14 september 2011
ronnpopov skrev:
hur ska jag sätta fast baslådan? så den inte åker fram och tillbaka när jag ökar krafftigt lr bromsar..

och vad är det jag ska börja dämpa så det inte skramlar så mycket utanför samt förslag på dämpmattor tack? smile ser hur plåten på bagageluckan verkligen pumpar fram o tillbaks..

Ja, vad ska du dämpa? wink finns dämpmattor hos de flesta bilstereofirmorna

8 Inlägg
14 september 2011
BerglunD666 skrev:
ronnpopov skrev:

Jag tror skuffen måste dämpas! för plåten vibrerar som fa-an där bak... men vad är det för matta man ska använda sig av? big_smile

BagarN
1 179 Inlägg
14 september 2011
ronnpopov skrev:
BerglunD666 skrev:
ronnpopov skrev:

Jag tror skuffen måste dämpas! för plåten vibrerar som fa-an där bak... men vad är det för matta man ska använda sig av? big_smile

dämpmatta... tongue

16 197 Inlägg
14 september 2011
Mohawwk skrev:
ronnpopov skrev:
BerglunD666 skrev:

dämpmatta... tongue

NEJ NEJ  RYA MATTA ELLER KORKMATTA  :p

BagarN
1 179 Inlägg
14 september 2011
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:
ronnpopov skrev:

dämpmatta... tongue

korkadmatta wink

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 september 2011
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:
ronnpopov skrev:

dämpmatta... tongue

Kork funkar väl suveränt som dämpningsmaterial wink

124 Inlägg
14 september 2011
ronnpopov skrev:

För att svara hur du ska sätta fast, ja vinkeljärn använder jag iallafall smile finns säkert mer finurliga sätt wink

3 466 Inlägg
14 september 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:

dämpmatta... tongue

Haha tror jag sääääkert wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 197 Inlägg
14 september 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Mohawwk skrev:

dämpmatta... tongue

de e bara stoppa in skallen i dörren å testa... HAHA

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 september 2011
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Faktiskt så GÖR det det.....
Ta golv som exempel...foam, kork och sedan filt (i den ordningen) under trä (fanér/paneler så blir det MKT tystare....testa själv wink
Just kork är väl beprövat....första gången jag ens hörde talas om det var från en vän till familjen som är mattläggare som nämnde det för 25 år sedan big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
14 september 2011
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

Ta golv som exempel...foam, kork och sedan filt (i den ordningen) under trä (fanér/paneler så blir det MKT tystare....testa själv wink
Just kork är väl beprövat....första gången jag ens hörde talas om det var från en vän till familjen som är mattläggare som nämnde det för 25 år sedan big_smile

Men till plåtdämpning kan jag inte tänka mig att kork funkar särskillt bra då det är ett väldigt lätt och "luftigt" material, medans den dämpmattan man använder är relativt tung och har hög densitet. Men visst detta är bara mina spekulationer tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

451 Inlägg
14 september 2011
Kork är opassande eftersom man vid dämpning vill öka den massan hos materialet som svänger, samtidigt som man omvandlar rörelseenergi till värme. Kork är endast bra på det sistnämnda.
Senast redigerat av Rigan (14 september 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 september 2011
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

Men till plåtdämpning kan jag inte tänka mig att kork funkar särskillt bra då det är ett väldigt lätt och "luftigt" material, medans den dämpmattan man använder är relativt tung och har hög densitet. Men visst detta är bara mina spekulationer tongue

Det min käre Watsson......har du rätt i wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök