2333
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
30 september 2011
Jacken92 skrev:
bosabengt skrev:
Jacken92 skrev:

Ok, är det att föredra en lite kraftigare bas eller 2st lite sämre?

Dom två alternativ jag kikat på hittills är:
2x hertz ES300D, 350W rms/styck.
1x B2 Audio AS12, 600W rms.

Båda alternativen funkar men då är ju effekten i underkant. Någon annan får säga hur viktigt det är att ha mer effekt än vad basarna tål. För måste du kräma på allt vad steget är värd så ger den ju ut mer distorsion.

Jag skulle köra på en AS12a utav dem alternativen.

Jo det är sant.. Får kika vidare lite på antingen 1st 2x2ohm element eller 2st 2x4ohm element.

http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=20 Välljudsbas till bra pris.

Biljudsveteran sen 1984!

247 Inlägg
30 september 2011
Fick just höra att jag skulle få låna brorsans baslåda, så då tänker jag avakta med basar ett tag wink

Däremot undrar jag om 6,5" kit.. Bbk säljer ju B2 ES6.1 för 1299 just nu. Det har fått mycket bra recensioner om man kikar runt. Enligt bbk själva så är sista dagen på erbjudandet idag.. Är det värt att köpa det nu, eller tror ni det kommer dyka upp något annat ungefär lika bra närmsta tiden framöver?

länk till kitet: http://blekingebilradio.se/product.html/b2-audio-es61

2 035 Inlägg
30 september 2011
Jacken92 skrev:
Fick just höra att jag skulle få låna brorsans baslåda, så då tänker jag avakta med basar ett tag wink

Däremot undrar jag om 6,5" kit.. Bbk säljer ju B2 ES6.1 för 1299 just nu. Det har fått mycket bra recensioner om man kikar runt. Enligt bbk själva så är sista dagen på erbjudandet idag.. Är det värt att köpa det nu, eller tror ni det kommer dyka upp något annat ungefär lika bra närmsta tiden framöver?

länk till kitet: http://blekingebilradio.se/product.html/b2-audio-es61

Förmodligen kommer priset gå upp. Så var det med B2 8"arna. Men ring jimmy imorgon och prata med han.
Han kan du prata med som om han vore din polare. Och säg att du vil beställa kitet fast till det priset som är nu. han kanske är snäll mot dig. =O)

Biljudsveteran sen 1984!

247 Inlägg
30 september 2011
bosabengt skrev:
Förmodligen kommer priset gå upp. Så var det med B2 8"arna. Men ring jimmy imorgon och prata med han.
Han kan du prata med som om han vore din polare. Och säg att du vil beställa kitet fast till det priset som är nu. han kanske är snäll mot dig. =O)

Men annars kan jag beställa det via Internet nu! Det jag menade var att jag egentligen tänkt vänta med framsystem ett tag framöver.. Men eftersom det är bra pris nu så kanske jag borde slå till på en gång!

2 035 Inlägg
30 september 2011
Jacken92 skrev:
bosabengt skrev:

Men annars kan jag beställa det via Internet nu! Det jag menade var att jag egentligen tänkt vänta med framsystem ett tag framöver.. Men eftersom det är bra pris nu så kanske jag borde slå till på en gång!

Ja men köp då två eller kanske tre kit på en gång.

Biljudsveteran sen 1984!

247 Inlägg
30 september 2011
Hoho nu var du rolig! Nej det fick räcka med ett.. :p

247 Inlägg
1 oktober 2011
Sådär, nu har jag äntligen beställt B2 kitet samt 50mm2 koppar-kit.
Tänkte börja driva kitet med brorsans gamla Mds ac4 så dom får 80w styck.

Skulle det bli avsevärt mycket bättre att driva kitet med DLS CA41 bryggat på 2x200ohm?

Ser fram emot mitt första ljudbygge nuuuu big_smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 oktober 2011
Jacken92 skrev:

Skulle det bli avsevärt mycket bättre att driva kitet med DLS CA41 bryggat på 2x200ohm?

Vi säger så här.. det är stor skillnad på steg och steg.

Jag driver middarna i min bil med ungefär 300w per sida, totalt 8 6,5" och det spelar sjukt hårt.

Så till ETT par högtalare räcker MDS steget gott och väl.

MEN effekt är aldrig fel.. och DLS steget är ju inte FEL att använda heller, men MDS steget räcker.
Senast redigerat av Tokken (1 oktober 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 062 Inlägg
1 oktober 2011
tjo

jag har ett http://www.spectron.biz/spectron06/en/e … 1500d.html

och 2 st rockford fosgate p2d212 lr d4 kommer inte ihåg hittar inte lappen å det står ju inte på basen -.-

men hur ska jag koppla för å få ut mest effekt av steget??

mvh jocke

Team Björkeryd

2 035 Inlägg
1 oktober 2011
wildboy_87_ skrev:
tjo

jag har ett http://www.spectron.biz/spectron06/en/e … 1500d.html

och 2 st rockford fosgate p2d212 lr d4 kommer inte ihåg hittar inte lappen å det står ju inte på basen -.-

men hur ska jag koppla för å få ut mest effekt av steget??

mvh jocke

Du måste ta reda på om du har D4 lr D2. Mät med multimeter.

Biljudsveteran sen 1984!

1 062 Inlägg
1 oktober 2011
P2D212 är det jag har!!

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
1 oktober 2011
så har e det kopplat nu

http://i258.photobucket.com/albums/hh277/wyzer87/Namnls.png

lika på andra basen tongue sen till samma anslutning till slutsteget så dem går ju på en kanal. blir det bättre effekt om man delar på dem å kör på 2 kanaler ist??

Team Björkeryd

247 Inlägg
1 oktober 2011
Tokken skrev:
Jacken92 skrev:

Jag driver middarna i min bil med ungefär 300w per sida, totalt 8 6,5" och det spelar sjukt hårt.

MEN effekt är aldrig fel.. och DLS steget är ju inte FEL att använda heller, men MDS steget räcker.

Okej men då tror jag att jag börjar med MDS steget. Då kan jag driva en liten bas bryggat på dom andra kanalerna. Så kan jag antingen köpa nytt steg till framsystemet senare eller köpa ett monoblock och köra framsystemet bryggat på MDS steget. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 oktober 2011
wildboy_87_ skrev:
så har e det kopplat nu

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 … Namnls.png

lika på andra basen tongue sen till samma anslutning till slutsteget så dem går ju på en kanal. blir det bättre effekt om man delar på dem å kör på 2 kanaler ist??

Fast det är ett monoblock som du har så du kan inte köra på två kanaler då det inte existerar. Att du har 2st + o 2st - på slutsteget är enbart för att det ska underlätta att ansluta fler basar.
Om jag förstår det rätt så har du kopplat som det ska vara. Först seriekopplat basarna så de blir 4ohm styck. Sen paralellkopplat dem in i steget? + på + o - på - båda basarna.

20 Inlägg
1 oktober 2011
hur skulle dessa baselement fungera (http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ack-2.html) i en JBL låda (http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html) ? ? ?

basarna i JBL lådan fungerar inte därför måste jag byta ut dem.
tacksam för svar

1 224 Inlägg
1 oktober 2011
tujbo skrev:
Mazda6sex skrev:
Kan någon ge ett förslag på slutsteg till 4 st:
http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

DLS CA41 om du vill ha ett stabilt steg som funkar i alla väder eller om man vill spara in på pengarna och hålla lite budget Hertz HE4.

Tackar!

i-vtec Do you?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 oktober 2011
Tokken skrev:
Jacken92 skrev:

Sedan kanske man kan bortse att dagens Classic-steg är förra generationens Reference-steg roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 224 Inlägg
2 oktober 2011
Vad innebär LPF / HPF SLOPE på min huvudenhet?

i-vtec Do you?

376 Inlägg
2 oktober 2011
De är olika delningsfilter, och branthet på dem. En bas ska ju bara spela bas, och en diskant ska bara spela diskant.
LPF=lågpassfilter. Används bla till basar. Bestämmer hur högt i hertzkurvan en högtalare ska spela.
HPF=högpassfilter. Används bla till diskanter. Betämmer hur långt ner en högtalare ska spela.
SLOPE=branthet. Bestämmer hur snabbt Hz ska klinga av.
Ett filter klipper inte kurvan rakt av. Den minskar volymen successivt efter den inställda brytpunkten.
Exempel: Ett LPF filter på 100Hz, 18dB SLOPE. Då spelar elementet på full volym upp till 100Hz, sen minskar volymen 18dB per oktav. En oktav är en fördubbling. Så en oktav upp från 100Hz, är 200Hz
Mao så spelar basen 18dB lägre vid 200hz. Och ytterligare 18dB lägre vid 400..
Senast redigerat av Simon76 (2 oktober 2011)

1 224 Inlägg
2 oktober 2011
Simon76 skrev:
De är olika delningsfilter, och branthet på dem. En bas ska ju bara spela bas, och en diskant ska bara spela diskant.
LPF=lågpassfilter. Används bla till basar. Bestämmer hur högt i hertzkurvan en högtalare ska spela.
HPF=högpassfilter. Används bla till diskanter. Betämmer hur långt ner en högtalare ska spela.
SLOPE=branthet. Bestämmer hur snabbt Hz ska klinga av.
Ett filter klipper inte kurvan rakt av. Den minskar volymen successivt efter den inställda brytpunkten.
Exempel: Ett LPF filter på 100Hz, 18dB SLOPE. Då spelar elementet på full volym upp till 100Hz, sen minskar volymen 18dB per oktav. En oktav är en fördubbling. Så en oktav upp från 100Hz, är 200Hz
Mao så spelar basen 18dB lägre vid 200hz. Och ytterligare 18dB lägre vid 400..

Ok, tack.. då förstår jag. Däremot så står det endast "HPF SLOPE 1,2 eller 3" vad det nu kan innebära, står ingenstans vad dessa siffror motsvarar i Db.
Vad tycker du jag ska köra? (Förinställt på 2)

i-vtec Do you?

Sök