2687
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
9 oktober 2011
Felix123 skrev:
Okey testat nu, vågade inte ställa gainen så jävla högt det lät dåligt vet inte om det var dist eller vad det var. Har 2 frågor dock

1. Var kan jag lära mig mycket om billjud, känns jobbigt att fråga om allt. Någon stor guide kanske?
2. Om jag vill uppgradera mig vad bör jag köpa? Har 1000watt amp, 2 12or. Ännu ett batteri? En till amp ? ( kan man köra med olika eller måste det vara samma märke,modell? )
3. Kondensator, hjälper det? Blir det högre/bättre ljud?

1: man lär sig genom att greja själv, man får inte vara rädd för att testa olika grejer. skulle någor råka gå sönder så är det läropengar.

2. har du för grejer?

3.nej, skippa en kondensator, bättre med bra batteribank.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Pavva skrev:
När jag spelar riktigt låg bas ( den låga basen i början på Bass Mekanik - 05 - Tranx album: v5.0 har jag för mig) så blir det inget tryck alls i min bil sad kan det bero på för hög avstämning på lådan? kanske för lite effekt på stegen? jag har inte hunnit dämpa bilen ännu (student = 1050:-/månad)

Jag har 2 styckna jbl gt5 12" och ett gas alpha x500.1 på vardera bas i hemmasnajdad låda(samma litermått/port som jbl gt5 1202br.

Portade lådor brukar ha svårt för den alldra djupaste basen, vill man få med den så är det slutet eller vääääldigt lågt avstämd portad som gäller. Min nuvarande låda är avstämd vid 31Hz och den spelar inte den allra djupaste basen i t.ex. Bass i love you.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:
När jag spelar riktigt låg bas ( den låga basen i början på Bass Mekanik - 05 - Tranx album: v5.0 har jag för mig) så blir det inget tryck alls i min bil sad kan det bero på för hög avstämning på lådan? kanske för lite effekt på stegen? jag har inte hunnit dämpa bilen ännu (student = 1050:-/månad)

Jag har 2 styckna jbl gt5 12" och ett gas alpha x500.1 på vardera bas i hemmasnajdad låda(samma litermått/port som jbl gt5 1202br.

Portade lådor brukar ha svårt för den alldra djupaste basen, vill man få med den så är det slutet eller vääääldigt lågt avstämd portad som gäller. Min nuvarande låda är avstämd vid 31Hz och den spelar inte den allra djupaste basen i t.ex. Bass i love you.

Varför kör man just portad om den nu inte spelar den djupaste biten?. Någon annan fördel?

Tack för svar

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

247 Inlägg
9 oktober 2011
I väntan på att jag kan börja bygget i min bil så håller jag på och kikar runt på basar..
Effekten får tillgång är 500W eller 780W, 2 respektive 1 ohm i form av ett DLS Ultimate A5.
Har kikat på allt ifrån 8-15", är öppen för förslag. tongue
Lådstorlek spelar ingen roll, har tillgång till rätt mycket utrymme, det ska sitta i min BMW E34. smile

Budget: Helst under 3000kr !
Senast redigerat av Jacken92 (9 oktober 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:

Varför kör man just portad om den nu inte spelar den djupaste biten?. Någon annan fördel?

Tack för svar

Rent generellt så spelar portade lådor högre, men dom brukar tappa i den absoluta botten mot en sluten låda. Är man sen ute efter att spela högt så är en portad låda klart överlägsen då man kan stämma av den högt och på så sätt få en väldigt peakad frekvensgång där peaken ligger i närheten av bilens.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tack för svar

Rent generellt så spelar portade lådor högre, men dom brukar tappa i den absoluta botten mot en sluten låda. Är man sen ute efter att spela högt så är en portad låda klart överlägsen då man kan stämma av den högt och på så sätt få en väldigt peakad frekvensgång där peaken ligger i närheten av bilens.

Aha, nu vart man lite klokare big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

247 Inlägg
9 oktober 2011
Jacken92 skrev:
I väntan på att jag kan börja bygget i min bil så håller jag på och kikar runt på basar..
Effekten får tillgång är 500W eller 780W, 2 respektive 1 ohm i form av ett DLS Ultimate A5.
Har kikat på allt ifrån 8-15", är öppen för förslag. tongue
Lådstorlek spelar ingen roll, har tillgång till rätt mycket utrymme, det ska sitta i min BMW E34. smile

Budget: Helst under 3000kr !

Såg att jag bommade lite saker, hehe trött o seg! big_smile
Jag lyssnar på väldigt blandad musik.. Allt ifrån reggae till dubstep och hardstyle.
De basar jag kikat på hittills lite granna är:

B2 AS12 http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20
1 eller 2 Hertz ES300D http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20
Hertz HX250D http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19
Samt 1/2st dd05**d4 eller 1st dd15**d4 http://www.websitefolder.net/DigDesigSve2/BASAR.asp

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 oktober 2011
tjo!

denna frågan är säkert redan besvarad i denna tråden eller i någon annan tråd på forumet men lyckas inte hitta det smile

funderar lite på att montera högtalare i hatthyllan på min merca. högtalarna som sitter där original är i storlek 5.25" och sitter nersänkta i fördjupningar i hatthyllan. alltså INTE skruvade i plåten utan hatthyllan är konstruerat med 2 lager plåt och i det övre lagret är det en fördjupning där högtalare samt en hållare i plast är placerat (inte ens fastskruvat utan ligger löst). jag skulle vilja trycka dit 4 6x9or eller något liknande.

vågar man sätta sticksågen i plåten eller bör man satsa på att bygga en hatthylla i MDF som bygger tillräckligt högt över den befintliga plåten för att högtalarna ska få plats?

vet ju att hatthyllan ofta är bärande i vissa sedaner så därför är jag lite nervös över att börja såga i den.

väl mött!
/Fredrik

685 Inlägg
9 oktober 2011
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:

Tack för svar

Du spelar mycket högre och flyttar mer luft med en portad än med en sluten låda.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2011
Jag vet inte vad ni har för högtalare eller lådor. Men jag kan nästan svära på att jag spelar de lägsta tonerna i bass I Love you. Tror min låda är avstämd på drygt 37hz. Basreflex.

3 466 Inlägg
9 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:

Jag vill se den lådan som klarar de djupaste tonerna i "bass i love you", med tanke på att den går hela vägen ner till 3Hz.. De e drf konen fladdrar som fan om man kör den utan subsonic wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Okej inte ända ner i bott då, men jag har hört andra basar spela betydligt lägre frekvenser än dom som min kan återge. wink Rätt kul att köra den låten i en kompis bil med dubbla 15" i slutet, där fladdrar ALLT vid dom lägre frekvenserna i svepen! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

BagarN
1 179 Inlägg
Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2011
Okej ja så lågt kan jag definitivt inte spela tongue Men finns det ens något som kan återge under 10hz?

4 693 Inlägg
9 oktober 2011
M_icke_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:

Jag vill se den lådan som klarar de djupaste tonerna i "bass i love you", med tanke på att den går hela vägen ner till 3Hz.. De e drf konen fladdrar som fan om man kör den utan subsonic wink

18 hz är väl den lästa tonen vad jag vet?
Och den har jag spelat många gånger så basarna fladdrar tongue

Booyakasha!

1 215 Inlägg
9 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:

okey tongue

vad tror du/ni/någon om någon slags bandpasslåda i en 744? Jag har en bra, stadig låda med perfekt passform i min bil så jag kanske kan få de att spela lite djupare om jag bara byter port?

292 Inlägg
9 oktober 2011
ska slänga in ett slutsteg i volvon (740) har batteriet på höger sida.. är det någon som vet vart man lättast/smidigast går igenom torpedväggen ? måste man ta bort handsfacket ? tacksam för svar !

/Robban

733 Inlägg
9 oktober 2011
RobbanForsell skrev:
ska slänga in ett slutsteg i volvon (740) har batteriet på höger sida.. är det någon som vet vart man lättast/smidigast går igenom torpedväggen ? måste man ta bort handsfacket ? tacksam för svar !

/Robban

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221582 Kolla om du kan ta hjälp av denna Guide. smile
Senast redigerat av benz_89 (9 oktober 2011)

292 Inlägg
10 oktober 2011
benz_89 skrev:
RobbanForsell skrev:

/Robban

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221582 Kolla om du kan ta hjälp av denna Guide. smile

tack smile

709 Inlägg
10 oktober 2011
2st DD 508 eller B2audio ac 10?  ska bli SQ ljud. tongue har lite nojja på dem två alternativen

Sök