3265
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
men herregud... OM man ska ha "trattar" så e de ju viktigast inne i lådan.. men ta bort den å testa.

ajja  får väll lossa baffeln och mata in  porten andra vägen då

lossa?   har du inte limmat den?

har slagit fast den med slägga

men har ca en meter 8 rör kvar + biten med tratt  ska gå och kapa upp en  bit på 40 ?  och nå mer längd så jag kan testa skifta
Senast redigerat av christofer_k (14 oktober 2011)

16 197 Inlägg
14 oktober 2011
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:

ajja  får väll lossa baffeln och mata in  porten andra vägen då

men har ca en meter 8 rör kvar + biten med tratt  ska gå och kapa upp en  bit på 40 ?  och nå mer längd så jag kan testa skifta

tänkte mest på baffeln..   sen kan ja nästan lova dig att du behöver inga trattar på ett 8" rör.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:

tänkte mest på baffeln..   sen kan ja nästan lova dig att du behöver inga trattar på ett 8" rör.

aha jo baffeln är limmad  men de går att få  lös  me våld.. men men  hur långt  ska jag  göra röret till lådan ?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 oktober 2011
Prova ett rör på 40cm till att börja med.. utan tratt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
Tokken skrev:

mätte  röret med  tratt den var 40cm ända till tratten tog bort tratten den lät skit  men med 50 cm rak rör utan tratt så lät de direkt mkt bättre då hade  dröni rätt:)  Trattjävel

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 oktober 2011
christofer_k skrev:
Tokken skrev:

mätte  röret med  tratt den var 40cm ända till tratten tog bort tratten den lät skit  men med 50 cm rak rör utan tratt så lät de direkt mkt bättre då hade  dröni rätt:)  Trattjävel

Ja är den 40cm MED tratt förstår jag också att det lät bajs när du tog bort tratten..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
Tokken skrev:
christofer_k skrev:
Tokken skrev:

Ja är den 40cm MED tratt förstår jag också att det lät bajs när du tog bort tratten..

nä 50cm med tratt 40 cm utan tratt  tratten bygger 10 cm

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
christofer_k skrev:
Tokken skrev:
christofer_k skrev:

så tror inte tratten  gjorde nå skillnad då de lät lika utan tratt som med tratt  men kapade en  bit på 50 och genast lät de bättre

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 oktober 2011
christofer_k skrev:
Tokken skrev:
christofer_k skrev:

Hmmm.. du skrev "mätte  röret med  tratt den var 40cm ända till tratten"..

Men låter det bättre utan tratten så räknas det som framgång. smile

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
Tokken skrev:
christofer_k skrev:
Tokken skrev:

Hmmm.. du skrev "mätte  röret med  tratt den var 40cm ända till tratten"..

Men låter det bättre utan tratten så räknas det som framgång. smile

jo till början av tratten smile  där tratten blir större:)  ska klämma på tratten på 50cm röret bara för att den finns där haha

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
men men  nu lå¨ter lådan bättre iaf  men då är de andra dillemat hur ska jag montera lådan  mot baksäte spelandes mot luckan?  eller ha lådan mot luckan ock spela  frammåt ?

16 197 Inlägg
14 oktober 2011
christofer_k skrev:
men men  nu lå¨ter lådan bättre iaf  men då är de andra dillemat hur ska jag montera lådan  mot baksäte spelandes mot luckan?  eller ha lådan mot luckan ock spela  frammåt ?

basar å port spelandes mot bakluckan.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:

okej  men då har jag problemet med  skrammlande inredning runt lucka  och sido rutor å tack  men får väll montera bort dom

16 197 Inlägg
14 oktober 2011
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:

okej  men då har jag problemet med  skrammlande inredning runt lucka  och sido rutor å tack  men får väll montera bort dom

dämpa?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 oktober 2011
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:
evilaudio skrev:

dämpa?

inge ork till de  nu

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 oktober 2011
nån som har testat
AutoStudio AS-REF15D2 SPL 15
AutoStudio REFERENCE 1500.1

eller

Focus Acoustics FX-1500D
Focus VS-15D4
Black MK4 15D2
Senast redigerat av christofer_k (15 oktober 2011)

954 Inlägg
15 oktober 2011
vem fan har inte skramlande bil xD sånt som blir med bas tongue o dämpa e ju överskattat i vinterbilen

christofer_k skrev:
evilaudio skrev:
christofer_k skrev:

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 oktober 2011
vw_nicko skrev:
vem fan har inte skramlande bil xD sånt som blir med bas tongue o dämpa e ju överskattat i vinterbilen

Alla är vi olika.. wink

Ju äldre man blir antar jag, vill man att saker och ting ska låta BRA också.. oavsett bil.

Nu kommer jag låta skitgammal men back in the day brydde jag mig inte heller om skrammel och annat
"tjaffs", men har med åren blivit mer vis när det gäller ljud..

Dämpning är lika viktigt i en bilstereoinstallation som bra signalkablar eller ordentliga steg, bra huvudenheter, och så vidare.

Så för mig, även vinterbilen får sig en vända dämpning.
För det låter så förb**** mycket bättre.

Så att inte ha ork, finns inte i MITT vokabulär i alla fall. smile

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

954 Inlägg
15 oktober 2011
okej hehe o ja e ganska ny inom bilstereo
tongue
Tokken skrev:
vw_nicko skrev:

Alla är vi olika.. wink

Ju äldre man blir antar jag, vill man att saker och ting ska låta BRA också.. oavsett bil.

Nu kommer jag låta skitgammal men back in the day brydde jag mig inte heller om skrammel och annat
"tjaffs", men har med åren blivit mer vis när det gäller ljud..

Dämpning är lika viktigt i en bilstereoinstallation som bra signalkablar eller ordentliga steg, bra huvudenheter, och så vidare.

Så för mig, även vinterbilen får sig en vända dämpning.
För det låter så förb**** mycket bättre.

Så att inte ha ork, finns inte i MITT vokabulär i alla fall. smile

376 Inlägg
15 oktober 2011
En annan orsak brukar vara att basen är högt ställd.
Om man låter basen gå uppåt 80Hz, så tro fan att det har lätt för att skramla.
Min klipper jag vid 50, och låter sen middarna ta över.
Men jag fattar ju att det inte funkar så bra i en dB-bil..

Sök