2485
Sök

Vibrationer Nissan Navara NP300 D23 2019

Fd. Subarist
133 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Jag har sedan några månader en Navara 2019 och har problem med att den vibrerar. Eller skakar snarare! Framförallt mellan 80-90km men man kan känna det i andra hastigheter också.
Det är ju inte direkt en ovanlig bil så det finns säkert några här som har erfarenhet av dem, så min fråga är hur Ni som har/haft Navaror av denna generation upplever dem? Verkstäderna påstår nämligen att det är normalt! Men jag har väldigt svårt att tro att en någorlunda stor biltillverkare med nån form av heder släpper ut en bil utvecklad (eller iaf förfinad) på 2010-talet som vibrerar så pass som denna gör! Om de vibrerar så här från ny tvivlar jag på att de sålt många bilar! Även om det är en yrkesbil måste det finnas gränser!
Nu är det så klart svårt för någon att förstå hur någon annan upplever vibrationer och att dessa bilar inte är som en personbil att köra är ju ganska självklart. Men vibrationer som är rent obehagliga och gör att man undviker att köra bilen kan väl ändå inte vara acceptabelt!?

En kompis hade tidigare en som jag körde vid några tillfällen men varken han eller jag känner igen problemet min har. I helgen provkörde jag dock två andra och de vibrerar ungefär lika mycket som min vid samma hastighet, vilket gör mig än mer förbryllad! Dessa hade dock gått mycket mer än min och var i sämre skick rent allmänt.
Kollar man runt på forum inser man att detta inte direkt är ovanligt, framförallt i Nya Zeeland och Australien finns det låååånga trådar om detta. Men likgiltigheten från Nissan är skrämmande enl. vad jag läst och delvis märkt!

Jag har provat med två uppsättningar däck, det är samma. Sedan har bilen varit på tre olika Nissan verkstäder. Två av dem säger att det är normalt. Den tredje håller med om att de vibrerar men hittar inga fel efter två besök.
Senast var den på en däckverkstad för hjulinställning och ytterligare en balansering av däcken (balansering har gjorts vid alla verkstadsbesök då de håller hårt på att det är däcken). Men vibrationerna är oförändrade.

Min egen okvalificerade gissning är att kardanen är i obalans då många på forumen är inne på det. En av verkstäderna uppger dock att balansvikterna sitter där men det behöver ju inte betyda att den var perfekt balanserad från fabrik. Framförallt inte om Nissan anser att denna nivå på vibrationer är ok. Men jag kanske är ute på cykeltur.
Bilen har fortfarande garanti så jag har ingen lust att ta saken i egna händer och skicka kardan för balansering... Men det är inte långt ifrån att jag gör det nu!

Diagnostekniker
2 874 Inlägg
för 8 timmar sedan
Har man vid verkstadsbesöken kontrollerat knutkorsen på kardanaxeln?
Dvs demonterat medbringarna/kardan och känt på knutarna?

Har sett det felet några gånger på Merca X-klass, vilket är en Navara, och det blev då det första man kontrollerade om man fick in en sådan med vibrationer.

Skulle nästan vilja sätta min högra på att ditt fel ligger där, men utan att själv kört bilen så kan man ju omöjligen säga.
Men kolla det iallafall.

Edit: har även sett att muttrar till motorkuddar har släppt vilket ger vibrationer.
Detta skall däremot följa varvtal.
Senast redigerat av Jesper328 (för 8 timmar sedan)

Up the RA

Fd. Subarist
133 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Jag tvivlar starkt på att de tagit isär något men de har känt efter glapp i knutkorsen utan att ha känt något. Så det kanske är värt att kolla närmare på. Tack för tipset!

På min bil är det helt varvtalsoberoende. Jag kan frilägga och rulla och det vibrerar lika mycket.

Sök