Knackande ljud från Audi 80 -89

Luwke
19 december 2008 · 24 Inlägg

Har nyss köpt mig en Audi 80 -89. Det gick helt fint några veckor sen helt plötsligt så började det komma ett knackande ljud från typ motorn och den går inte bra på tomgången. Det knackande ljudet kommer när man gasar på lite. Förra ägaren har nyligen bytt kamrem om det är något till hjälp.

Någon som vet vad det kan vara?

http://www8.speedyshare.com/data/704531280/14229837/37623702/audi8089.jpg

te_wik Forummoderator
19 december 2008 · 12 813 Inlägg

bara när den är kall eller?

Vad är de för motor? 1.8S, 1,8E, 1,9, 2,0,..... finns många.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
need_4_boost
19 december 2008 · 371 Inlägg

Har du olja så det räcker i den?

Luwke
19 december 2008 · 24 Inlägg

både kall och varm. Det är en 2.0. Och jag har tillräckligt med olja i den.

need_4_boost
19 december 2008 · 371 Inlägg

Kan vara en lyftare som hängt sig
eller vevstakslager alt kolvbult eller någe annat otrevligt.
Svårt att säga vad det kan vara så här över nätet...

te_wik Forummoderator
20 december 2008 · 12 813 Inlägg

hmm få se... 2.0 i en audi 80 är 4cyl va? i en 100 är 2.0 fem cyl..

nåja, motorn har ju hyudraliska ventil lyftare, de är en klassiker att de knackar vig låg motor temp.

Men eftersom du säger att den knackar både varm som kall, och att den går dåligt osv osv,
jag skulle kolla så kamremmen verkligen sitter rätt, eftersom den var bytt nyligen.

Bara ett snabbt tips, kan komma me ett bättre svar när jag... nyltrat till big_smile

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (20 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mäki Långsam Perfektionist
20 december 2008 · 4 800 Inlägg

te_wik skrev:
hmm få se... 2.0 i en audi 80 är 4cyl va? i en 100 är 2.0 fem cyl..

nåja, motorn har ju hyudraliska ventil lyftare, de är en klassiker att de knackar vig låg motor temp.

Men eftersom du säger att den knackar både varm som kall, och att den går dåligt osv osv,
jag skulle kolla så kamremmen verkligen sitter rätt, eftersom den var bytt nyligen.

Bara ett snabbt tips, kan komma me ett bättre svar när jag... nyltrat till big_smile

Mvh Tommy

Skrattade lite när jag läste det och din signatur wink

Till tråden, många audis med hyudrauliska lyftare får för sig att knacka, blir det bättre om du byter olja?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
te_wik Forummoderator
20 december 2008 · 12 813 Inlägg

Mäki skrev:

te_wik skrev:
hmm få se... 2.0 i en audi 80 är 4cyl va? i en 100 är 2.0 fem cyl..

nåja, motorn har ju hyudraliska ventil lyftare, de är en klassiker att de knackar vig låg motor temp.

Men eftersom du säger att den knackar både varm som kall, och att den går dåligt osv osv,
jag skulle kolla så kamremmen verkligen sitter rätt, eftersom den var bytt nyligen.

Bara ett snabbt tips, kan komma me ett bättre svar när jag... nyltrat till big_smile

Mvh Tommy

Skrattade lite när jag läste det och din signatur wink

Till tråden, många audis med hyudrauliska lyftare får för sig att knacka, blir det bättre om du byter olja?

signatur?  Edit; oooh... Ehh öhh jaa just .. haha wink tongue cool

jaa, alla mina bilar gör de... (audi alltså) men de slutar när motorn blir varm, precis i sin ordning )smile)(

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (20 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Luwke
20 december 2008 · 24 Inlägg

Det är inte ett tickande ljud om vissa tror det. Det är ett metalliskt hjärtskärande knack. Det låter inge kul alls...

Kan det ha något med bränsleflödet att göra?

need_4_boost
20 december 2008 · 371 Inlägg

Tyvärr så sätter jag en tjuga på ett vevstakslager...

need_4_boost
20 december 2008 · 371 Inlägg

Skruva ur stiften och snurra sakta runt motorn.
Pröva även fram och tillbaka i öd och lyssna. du kan även ta en lång skruvmejel och prova trycka ner en kolv och känna om det är ett glapp på nån cyl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang