3260
Sök

Konsten att köra sportbil....

Prisjägare
238 Inlägg
23 december 2008
#41
AeroMalm skrev:
"Kontorsnissen" på Koenigsegg som tog en sväng och gick av på en raksträcka utanför Ängelholm.

Har du ens koll på hur "raksträckan" utanför ängelholm ser ut?
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00244/Koenigsegg019_244699w.jpg
"Raksträckan" utanför Ängelholm.

För övrigt rätt dumt att snacka i telefon om man kör snabbt...


Men visst, man kan kommentera många av nissarna som åker av med sina sportbilar. Personligen så tycker jag att många av olyckorna med tex Koenigsegg beror på inkompetenta förare, men o andra sidan så kan man nästan alltid säga så. Hur många singelolyckor beror inte på att föraren har gjort en felbedömning?

Har man en riktigt fet sportbil så får man tänka sig för innan man stampar på gasen, det är ju inte direkt en chippad SAAB turbo längre...

Masterworks
23 december 2008
#42
r-ted skrev:
härligt å se att alla jävla proffs här inne tror att folk som kör lambo elelr ferrari är brats, värdelösa på att köra, idioter, klantar, pizzabagare osv.


fy fan är ni så jävla sluta i huvudet eller gör ni er till ?

Hasselström , jag håller med dig.

först sitter ni å skryter om vem som har åkt av flest ggr denna vintern, men om någon drar av i sin sportbil då e han idiot.

Ne gå å gräv ner eran jävla avundsjuka era patetiska jävlar.

Om någon moderator har åsikter om mitt inlägg så ni gärna ta det med mig så kan jag omformulera big_smile

Var väll ganska välformulerat! hehehe...  lol

Bara att hålla med, dom flesta här e nog bara avis på bilen!

196 Inlägg
23 december 2008
#43
Fick redan på lite mera om kraschen av en granne som sett bilarna komma i en jävla fart på delsjövägen.
Lamborginin längst fram och en Porsche i röven som stack direkt när ingen blivit alvarligt skadad.
Och dom höll tydligen en jävla fart.

Det bästa är att den sträckan är den mest polisbevakade som finns , korvkiosken har nästan alltid en polisbil utanför och dessutom ligger polisens stall några hundra meter ifrån kraschen
Senast redigerat av Tysken|GBG (23 december 2008)


Serviceingenjör
65 Inlägg
23 december 2008
#44
Tysken|GBG skrev:
Fick redan på lite mera om kraschen av en granne som sett bilarna komma i en jävla fart på delsjövägen.
Lamborginin längst fram och en Porsche i röven som stack direkt när ingen blivit alvarligt skadad.
Och dom höll tydligen en jävla fart.

Det bästa är att den sträckan är den mest polisbevakade som finns , korvkiosken har nästan alltid en polisbil utanför och dessutom ligger polisens stall några hundra meter ifrån kraschen

Poliserna vid Beckmans brukar har fullt upp att tugga mos tycker jag & dom med häst rider mest i skogen, dock snurrar det rätt många civilare på Delsjövägen. Sen har vi ju den obligatoriska kontrollen vid synvillan en gång i månaden!
Hur som helst är det tråkigt på en sådan fin bil!

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3

2 126 Inlägg
23 december 2008
#45
Hamilton skrev:
Ja, även dom som har betalt för att köra kan ha mindre lyckade dagar.....
Han lyckas ju krocka utan att ens sitta i bilen..roll
http://www.liveleak.com/view?i=972_1229716419

Var det därför Subaru drog sig ur Rally VM!?  tongue lol


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2008
#46
Sen, hur definierar man sportbil?

Vete fan om inte en 400hp Ferrari är mer lätthanterad än en 350hp Saab som i övrigt är hyggligt orginal. Och trimmade svensson bilar är betydligt vanligare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Teddan
2 495 Inlägg
24 december 2008
#47
Rquired skrev:
Sen, hur definierar man sportbil?

Vete fan om inte en 400hp Ferrari är mer lätthanterad än en 350hp Saab som i övrigt är hyggligt orginal. Och trimmade svensson bilar är betydligt vanligare.

var och varannan trimmad volvo och saab har ju varit av vägen minst en gång oxå wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
24 december 2008
#48
Smedhult skrev:
r-ted skrev:
Rquired skrev:
Sen, hur definierar man sportbil?

Vete fan om inte en 400hp Ferrari är mer lätthanterad än en 350hp Saab som i övrigt är hyggligt orginal. Och trimmade svensson bilar är betydligt vanligare.

var och varannan trimmad volvo och saab har ju varit av vägen minst en gång oxå wink

skulle finnas lika många tex ferraris som kört av vägen om dom vore lika vanliga som saab o volvo;)

har väldigt svårt att tro det då dom flesta som köper ferrari/lambo/porsche osv redan har gått hela skalan
upp och inte går diretk från en 60hk micra till en 500hk bil .
Utan man har ju jobbat sig uppåt och samtidigt fått erfarenhet.

däremot en trimmad saab elelr volvo kan rattas av vilken 18åring som hellst som har sålt lite extra jultidningar eller majblommor.

Summa summarum, fler loosers bakom ratten i en gammal trimmad bil än bakom ratten i sportbil.
Alla är loosers när dom får körkort, den dagen man lär sig att man inte är världens bästa chafför då
har man fattat poängen wink

jag börja själv min bilkarriär med en trimmad saab 9000 turbo, det sluta på taket.....
har jobbat mig uppåt med diverse m3 , m5 , rs4, s6  porsche osv och slutligen så är man mogen att ratta en riktigt sportbil.. vilket jag kände att jag var efter nästan 9års körkortsinnehav.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

220 Inlägg
24 december 2008
#49
JapMax skrev:
Många som köper dessa bilar har bara för mkt pengar och är inga schumachers..
Då kan de lätt bli lite galet när man har fleraflera hundra hk på bakhjulen.

Pengar e' papper å papper e' trä å trä har vi gott om i det här landet... Eller som en snubbe i stan svarade på frågan om varför hans bil var så smutsig och saltstänkt; Jag har råd att ha en skitig Ferrari! big_smile


Rquired skrev:
Synd att många som har råd att köpa såna här bilar inte kan köra eller inte respekterar bilens kapacitet. För övritgt är Gallardo fyrhjulsdriven så det måste ha krävts en hel del för att få den av vägen.

Synd (eller snarare tur) att så många som anser sig ha kapacitet, inte har råd att visa att de är så mycket bättre på att köra... tongue


262turbo skrev:
det är väll lättare att åka av vägen med mycke effekt? tycker nog att alla som skryter om att dom har sladdat av med sierror,240ar,kadetter och annat slött skit är sämmre förare....

Hahaha lol
I fredags lyckades en volvokombi med "motorburen ungdom" parkera/köra fast uppe i rondellen vid söderbron i Falkenberg, hur kass är då inte den chaffisen??? roll
Orkade inte ens bemöda mig att fota det spektaklet, det var ju bara ännu en avkörning... cool


r-ted skrev:
härligt å se att alla jävla proffs här inne tror att folk som kör lambo elelr ferrari är brats, värdelösa på att köra, idioter, klantar, pizzabagare osv.


fy fan är ni så jävla sluta i huvudet eller gör ni er till ?

Hasselström , jag håller med dig.

först sitter ni å skryter om vem som har åkt av flest ggr denna vintern, men om någon drar av i sin sportbil då e han idiot.

Ne gå å gräv ner eran jävla avundsjuka era patetiska jävlar.

Om någon moderator har åsikter om mitt inlägg så ni gärna ta det med mig så kan jag omformulera big_smile

Håller med till 100%. big_smile
Senast redigerat av Mange_C5 (24 december 2008)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

14 Inlägg
24 december 2008
#50
lambon som kraschades var en lp560 och var von brauns demobil.den kördes av t von braun själv. alltså en med lite erfarenhet av bilar i den kalibern.


196 Inlägg
24 december 2008
#51
Sportbil =
*Låg vikt
*2 dörrar samt 2 säten
*Hög effekt (mot vikten)
*Byggda för att köras
*Oftast med någon sorts racing historia inom företaget
*Komfort , passagerar plats , bränsleförbrukning är sådant som inte är viktigt.
*Bakhjulsdrivna (enligt mej finns inte en enda framhjulsdriven sportvagn)

Roliga är att OTROLIGT få "sportbilar" kan klassas som sportbilar.

Iprincip alla bilar med ett brukbart baksäte är på gränsen som +2 bilar
MGB GT är tillexempel INTE en sportbil utan en Grand Tourer
Lotus Europa därimot
*Låg vikt
*Byggd för att köras
*Mitt motor / drivning bak
*Tävlings historia
*Iprincip ingen komfort


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 december 2008
#52
Tysken|GBG skrev:
Sportbil =
*Låg vikt
*2 dörrar samt 2 säten
*Hög effekt (mot vikten)
*Byggda för att köras
*Oftast med någon sorts racing historia inom företaget
*Komfort , passagerar plats , bränsleförbrukning är sådant som inte är viktigt.
*Bakhjulsdrivna (enligt mej finns inte en enda framhjulsdriven sportvagn)

Roliga är att OTROLIGT få "sportbilar" kan klassas som sportbilar.

Iprincip alla bilar med ett brukbart baksäte är på gränsen som +2 bilar
MGB GT är tillexempel INTE en sportbil utan en Grand Tourer
Lotus Europa därimot
*Låg vikt
*Byggd för att köras
*Mitt motor / drivning bak
*Tävlings historia
*Iprincip ingen komfort

Håller med dig till 100% angående bakhjulsdriften. Men tycker att en sportbil kan ha mer än 2 dörrar eller 2 säten. Annars skulle tex 612 scagletti inte va en sportbil i och med att den är 4-sitsig osv...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
24 december 2008
#53
Rquired skrev:
Tysken|GBG skrev:
Sportbil =
*Låg vikt
*2 dörrar samt 2 säten
*Hög effekt (mot vikten)
*Byggda för att köras
*Oftast med någon sorts racing historia inom företaget
*Komfort , passagerar plats , bränsleförbrukning är sådant som inte är viktigt.
*Bakhjulsdrivna (enligt mej finns inte en enda framhjulsdriven sportvagn)

Roliga är att OTROLIGT få "sportbilar" kan klassas som sportbilar.

Iprincip alla bilar med ett brukbart baksäte är på gränsen som +2 bilar
MGB GT är tillexempel INTE en sportbil utan en Grand Tourer
Lotus Europa därimot
*Låg vikt
*Byggd för att köras
*Mitt motor / drivning bak
*Tävlings historia
*Iprincip ingen komfort

Håller med dig till 100% angående bakhjulsdriften. Men tycker att en sportbil kan ha mer än 2 dörrar eller 2 säten. Annars skulle tex 612 scagletti inte va en sportbil i och med att den är 4-sitsig osv...

Det är en gt-vagn.


Avstängd
962 Inlägg
25 december 2008
#54
Det är skitkul att alla som skriver "vissa borde cykla" osv i 90% av fallen har en Volvo eller annan svensson bil, hade ni fått sitta vid spakarna i en Ferrari eller dyl så hade ni skrotat den rätt omgående tror jag.

Förövrigt håller jag med T-red.

1 464 Inlägg
25 december 2008
#55
Tysken|GBG skrev:
Sportbil =
*Låg vikt
*2 dörrar samt 2 säten
*Hög effekt (mot vikten)
*Byggda för att köras
*Oftast med någon sorts racing historia inom företaget
*Komfort , passagerar plats , bränsleförbrukning är sådant som inte är viktigt.
*Bakhjulsdrivna (enligt mej finns inte en enda framhjulsdriven sportvagn)

Roliga är att OTROLIGT få "sportbilar" kan klassas som sportbilar.

Iprincip alla bilar med ett brukbart baksäte är på gränsen som +2 bilar
MGB GT är tillexempel INTE en sportbil utan en Grand Tourer
Lotus Europa därimot
*Låg vikt
*Byggd för att köras
*Mitt motor / drivning bak
*Tävlings historia
*Iprincip ingen komfort

Finns en oöversatt form på ovan med ytterligare matnyttigt här: http://www.answers.com/topic/sports-car

Personligen tycker jag det varierar. Tycker att många fyrhjulsdrivna japanare med 2+ säten med komfort passar in som sportbil. Likaså en hel uppsjö av amerikansbyggda diton. Och Mercedes Benz SLR McLaren faller in under Grand Tourer kategorin, men det anser jag nog vara en sportbil. Som sagt, personligt tycke.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

196 Inlägg
25 december 2008
#56
Har den komfort +2 och 4 hjulsdrift så är det inte en sportbil där främsta målet är köregenskaperna och inte komfort osv.
Amerikanska , nja tunga , oftast inte byggda för att köras på bana och sen har endel komfort.

Synd att sportvagns klubbar tagit bort reglerna om att inga andra än FIA klassade sportbilar får vara me , nu kommer ju all möjlig skit in sad


Masterworks
25 december 2008
#57
Tysken|GBG skrev:
Har den komfort +2 och 4 hjulsdrift så är det inte en sportbil där främsta målet är köregenskaperna och inte komfort osv.
Amerikanska , nja tunga , oftast inte byggda för att köras på bana och sen har endel komfort.

Synd att sportvagns klubbar tagit bort reglerna om att inga andra än FIA klassade sportbilar får vara me , nu kommer ju all möjlig skit in sad

Om det e skit kan ni väll bara köra ifrån dom? cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 december 2008
#58
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
Tysken|GBG skrev:
Sportbil =
*Låg vikt
*2 dörrar samt 2 säten
*Hög effekt (mot vikten)
*Byggda för att köras
*Oftast med någon sorts racing historia inom företaget
*Komfort , passagerar plats , bränsleförbrukning är sådant som inte är viktigt.
*Bakhjulsdrivna (enligt mej finns inte en enda framhjulsdriven sportvagn)

Roliga är att OTROLIGT få "sportbilar" kan klassas som sportbilar.

Iprincip alla bilar med ett brukbart baksäte är på gränsen som +2 bilar
MGB GT är tillexempel INTE en sportbil utan en Grand Tourer
Lotus Europa därimot
*Låg vikt
*Byggd för att köras
*Mitt motor / drivning bak
*Tävlings historia
*Iprincip ingen komfort

Håller med dig till 100% angående bakhjulsdriften. Men tycker att en sportbil kan ha mer än 2 dörrar eller 2 säten. Annars skulle tex 612 scagletti inte va en sportbil i och med att den är 4-sitsig osv...

Det är en gt-vagn.

Jaha ja, en jävla snabb sådan iaf big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

220 Inlägg
25 december 2008
#59
Masterworks skrev:
Tysken|GBG skrev:
Har den komfort +2 och 4 hjulsdrift så är det inte en sportbil där främsta målet är köregenskaperna och inte komfort osv.
Amerikanska , nja tunga , oftast inte byggda för att köras på bana och sen har endel komfort.

Synd att sportvagns klubbar tagit bort reglerna om att inga andra än FIA klassade sportbilar får vara me , nu kommer ju all möjlig skit in sad

Om det e skit kan ni väll bara köra ifrån dom? cool

Hehe, precis! cool

Sportvagnsreglementena brukar oftast vara skrivna så att mest brittiska typen av sportvagnar kan hävda sig wink
Vet inte om detta beror på att de som skriver reglerna domineras av Catheram Seven och MG ägare.. roll

Roadsport:
Tillåtna bilar är rent tvåsitsiga sportvagnar, coupéer alt. cabrioleter skattade och besiktigade av AB
Svensk Bilprovning.

Streetsport:
Tillåtna bilar är serietillverkade täckta bilar med två dörrar som är godkända av AB
Svensk Bilprovning

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

196 Inlägg
25 december 2008
#60
Möjligt så att det är samma sak som att komma med en saab till ett volvo möte ? det hör inte dit.
Köra ifrån ? Visst men en sportbil på säg 60-70 hk och en pizza racer är 2 helt olika bilar ? så vem som kör snabbast hör inte dit alls.

mest brittiska ? så italienska vagnar passar inte heller då ?
Kan det vara så att dom flesta sportvagnarna ÄR ifrån england ? tänkt så långt ?

Beror nog mera på att dom uppfyller det som en sportvagn ska ha ?



Sök