2723
Sök

Volvo 740 bakaxel

152 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
Bakaxeln rasade på min 740 GL -90, så nu måste jag byta

Om man sätter på en bakaxel med samma utväxling som jag har nu kommer hastighetsmätaren gå rätt?
Och hur sitter bakaxeln? hur är det lättast att byta?
Passar bakaxeln från vilken annan 740 som helst olika modeller och årsmoddeler?


Blyfot
829 Inlägg
21 december 2008
#2
lillisGTI skrev:
Bakaxeln rasade på min 740 GL -90, så nu måste jag byta

Om man sätter på en bakaxel med samma utväxling som jag har nu kommer hastighetsmätaren gå rätt?
Och hur sitter bakaxeln? hur är det lättast att byta?
Passar bakaxeln från vilken annan 740 som helst olika modeller och årsmoddeler?

Ja de är samma upphäng på alla 740 axlar. Lättast att är nog genom att pumpa upp bilen och krypa under lossna kardan. handbromsvajrarna och sen ser du vad de sitter i

"bara en mor kan älska en sån son"

152 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#3
okej det är inget svårt att byta eller?


Blyfot
829 Inlägg
21 december 2008
#4
allt är realtivt kan ju vara salt o grejer som gör de svår skruvat.. Finns ju såna mirakel böcker att ta hjälp av...

"bara en mor kan älska en sån son"

152 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#5
aa men hur är det med utväxling och hastighetsmätaren. om man ha en axel med samma utväxling funkar hastighetsmätaren rätt då?


Blyfot
829 Inlägg
21 december 2008
#6
med samma utväxling ska de ju inte vara något problem

"bara en mor kan älska en sån son"

152 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#7
okej vet du vad det är för utväxling på en GL -90


1 567 Inlägg
21 december 2008
#8
lillisGTI skrev:
okej vet du vad det är för utväxling på en GL -90

1031

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 024 Inlägg
21 december 2008
#9
ring till skrotar å fråga om dom har någon bakaxel till 740 GL -90 sen är det bara plocka ner den gammla upp med den nya å sen är det bara rulla igen! finns inget lättare att göra en att byta bakaxel..
Senast redigerat av Rand (21 december 2008)


Meister
6 763 Inlägg
1 567 Inlägg
21 december 2008
#11
camaro67 skrev:
940R skrev:
lillisGTI skrev:
okej vet du vad det är för utväxling på en GL -90

1031

1031 är ju inte utväxlingen. Det är ju namnet på axeln.

Ja men bytar han till en så är det samma va så jag menade

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 418 Inlägg
21 december 2008
#12
940R skrev:
camaro67 skrev:
940R skrev:

1031

1031 är ju inte utväxlingen. Det är ju namnet på axeln.

Ja men bytar han till en så är det samma va så jag menade

inte nödvändigtvis... finns 1031 med olika utväxlingar och du måste ha en bakaxel ifrån 740 90-92 alt ifrån 940

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

178 Inlägg
21 december 2008
#13
hissa upp bilen, sen ta loss oken,och handbromsbackarna med. sen lossar du kardanstången. sen sitter det ett stag på tvären.lossa det. sen hänger den i hundbenen,2st. över och under har jag för mig. lossa dem. sen sitter det bli låsklossar över axeln längst ut typ, men 4 skruv på varje sida. sen är det bara att släppa ner axeln. kan vara så att du får plocka bort bakfjädrarna med om dem inte e kapade redan:D heheh.. lite svårt att förklara med, men när man ligger där under så är det enklare att se vad som ska göras.


mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

906 Inlägg
21 december 2008
#14
Du har la abs på den med kan tänkas?

=)

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 december 2008
#15
spelar ingen roll vilken utväxling du byter till kommer att visa rätt ändå för givaren sitter i bakaxel på 740 men du måste ha en med rätt givars krans.. finns med 12? och 48=? kugg.. om ja inte minns fel..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 december 2008
#16
Amazon_123GT skrev:
spelar ingen roll vilken utväxling du byter till kommer att visa rätt ändå för givaren sitter i bakaxel på 740 men du måste ha en med rätt givars krans.. finns med 12? och 48=? kugg.. om ja inte minns fel..

Finns en satans massa olika h-mätarkransar.

På den tiden när jag fick byta axlar en gång i veckan:P så hämtade jag bara en axel på skroten och tog ur diffklumpen ur diffhuset och flyttade över räknehjulet med en avdragare eller liknande, sen är det bara att smälla dit.

Sen finns det 2 olika axlar med aluminiumkåpa eller plåtkåpa.

Men hämta en axel med plåt eller alukåpa, beroende på vilken du har nu. är det likadant räknehjul som på din förra så är det bara att smälla dit, eller så får du flytta över ditt gamla. är inte så kompliserat. (behåll din gamla givare)!!

Fråga om det är något med du undrar!


14 Inlägg
10 maj 2010
#17
tjena jag har en 740 års 90 som ja ska byta bakaxel på nu, bakaxeln som sitter på nu och är trasig är en lamelldiffad bakaxel. någon som vet om de är samma givar krans på en 88ans 740 vanlig bakaxel ?

Tack på förhand !

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
10 maj 2010
#18
Skruva bort givaren och titta in så ser du det;) om du inte ser det så skruva bort kåpan;)


761 Inlägg
10 maj 2010
#19
88-89 är övergångsår, där är det blandat med olika givare, bäst är att titta hur det ser ut innanför kåpan så blir det garanterat rätt.

Jag har bara sett 2 olika modeller på kransar, och jag har gått igenom en hel del axlar.

utväxlingen spelar som sagt ingen roll vad det gäller hastighetsmätaren, eftersom den mätaer varvtalet på hjulen inte som på gamla 240 varvtalet på växellådan.


14 Inlägg
17 maj 2010
#20
kom och tänka på de också att jag har ABS nu men det är inte ABS på bakaxeln som jag ska sätt dit . hur blir de på besiktningen då,går den igenom ändå? nån som vet?



tack på förhand  !


Sök