2629
Sök

Sänkningsats till s40 -03 OBS! Uppdate, ny fråga, hur lång tid tar det för fjädrarna att sätta sig? Problemet löst!

2 638 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
Jag tänkte ta och köpa en sänkningsats till min volvo s40 -03 2,0t till våren.

Nu är det så att jag har lite funderingar angående detta. Eftersom jag har en väldigt brant uppfart så vill jag gärna inte sänka för mycket, då blir det problem att komma upp där. Har kollat lite på olika bilar här på garaget och tycker att det skiljer mycket på 30, 35 och 40 millimeters sänkningsats.

Ibland är 30mm nästan lägre än 40mm, vad beror detta på? Har folk bytt dämpare med för att det blir så?

Iallafall, tror att jag bestämt mig för att 30mm är lagom. Men då är det så att jag tänkte beställa allt från realcar.se då jag ska beställa andra saker där med. Problemet som jag blir lite fundersam över är att det står på deras hemsida så här: Cobra Springs s40/v40 t4 00-2004 V/X/30/20.

Vad betyder detta? Att de bara passar till t4:orna? Skiljer det något mellan 2,0t och t4? Och vad står V/X/30/20 för? Sänker den 30mm fram och 20mm bak eller finns det två olika sänkningsatser, en på 30 mm och en på 20 mm?

Sista frågan då, har hört att man behöver göra en framvagnsinställning efter sänkning, stämmer detta? Detta för att hjulen inte ska stå såhär // \\ grovt sett. Men om det blir så, hur gör man för att fixa detta bak?

Jag hoppas att någon har aning om detta och kan hjälpa mig, ska självklart höra av mig till realcar efter jul och nyårsfirandet men tänkte höra med er på garaget först.

Tacksam för all hjälp smile
Senast redigerat av Aker_s40 (8 april 2009)

1 Inlägg
22 december 2008
#2
Tjena..Kan ju försöka svara på några iaf smile

Att 30mm kan se lägre ut än 40 skulle kunna bero på andra dämpare ja. sen kan det ju se annorlunda ut beroende på hur stora lr små fälgar man satt på med. Sen kan det ju va så att dom som ser lägre ut har "sportchassit" på sina, alltså hårdare dämpare.

Det ska inte skilja något på 2.0t och t4, inte i fjädringsväg iaf..
Den satsen du kollat på sänker med all sannorlikhet 30 fram och 20 bak.
Finns en sats på GE motorsport.se till din med, för 1500:- Men den sänker 40 istället för 30..om du ändrar dej.

Framvagnsinställning: Det måste du göra efter en sänkning. Det blir ju mkt grövre lutning på hjulen ju mer du sänker, Men det är ett måste på 30mm med..annars kommer hjulen att slita snett o det är inte kul tongue Gjorde det på min nämligen... Och det finns både fram och bakvagnsinställning att göra på vanliga gummiverkstäder. så det fixar sej med bakdelen också smile

Hoppas det va svar nog på. Mvh Danne


2 638 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#3
Vad tycker folket man ska satsa på då, antagligen blir det 30mm runt om eller de sänkningsfjädrar realcar.se erbjuder dvs 30/20mm. Tänkte beställa mer grejer därifrån, därför vore det enklare.

Men vad tror ni, kommer det se dumt ut med 30/20? Kommer bilen "luta framåt" eller hur ser det ut? Vill inte ha någon toksänkning, därför tror jag att runt 30mm är lagom. Sportläppen som sitter på nu tar ju redan i ibland hmm

Tacksam för svar:)

2 638 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#4
Uppdate!

Blev inte många svar i denna tråden. Har iallafall köpt en sänkningsats nu, ska sänka 30mm fram och bak. Undrar nu om jag behöver köpa nya dämpare med eller om original fungerar bra? Kör med 17"s fälgar med 215/40 i dimension.

Tacksam för svar smile

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
5 januari 2009
#5
Haj Haj..

Tror inte du behöver byta dämpare.. Ska funka med original.. Om du inte ska köra bana lr liknande..
Men det e ju aldrig fel o byta dom, när du ändå köpt nya fjädrar..

Ha det bäst

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

189 Inlägg
5 januari 2009
#6
Det bästa är väl att köpa nya dämpare, bland annat för väghållningen då den nya fjädern är hårdare än den gamla original fjädern.. Men det går ju att köra med de som sitter där, fast väghållningen kommer ju inte bli densamma som om du hade köpt sportdämpare till dina nya fjädrar, din bil är ju ganska så ny så de har väl inte hunnit bli så värst slitna ännu..


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 januari 2009
#7
Är du ute efter att den ska få lite bättre väghållning och ligga snyggare på vägen så strunta i stödtämpare. Byt när dem är kassa och då kanske du är mer sugen på väghållning

Är dämparna halv skruttiga nu så är det lika bra att byta direkt.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

2 638 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#8
Okej, tack för svaren. Bilen är ju rätt ny och inte gått så långt heller så då kör jag med originalstötdämpare och ser hur det blir.

624 Inlägg
6 januari 2009
#9
jag har sänkt min 50/20.
bytte ej dämpare då jag inte ville kosta på det och jag ej kör som en dåre=P

funkar perfekt och bilen är ej stum i fram.
ngn hjulinställning har jag ej heller gjort,har åkt över 500mil utan minsta spår av snedslitning eller liknande.

BMW iof..

who´s the man?

2 638 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#10
guwib skrev:
jag har sänkt min 50/20.
bytte ej dämpare då jag inte ville kosta på det och jag ej kör som en dåre=P

funkar perfekt och bilen är ej stum i fram.
ngn hjulinställning har jag ej heller gjort,har åkt över 500mil utan minsta spår av snedslitning eller liknande.

BMW iof..
Okej, har bestämt att jag ska köra med originaldämpare. En hjulinställning kommer jag nog att göra iallafall. Tack för ditt svar smile

marcus1
28 januari 2009
#11
T4 sänks inte lika mycket som 2.0t om jag inte minns fel annars är de väl inget

2 638 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#12
Update i tråden!

Monterat 1 av 4 sänkningsfjädrar idag, bytte vänster bak. Borde man se någon skillnad direkt när bilen hamnar på backen igen efter bytet?

För som det är nu så är bilen precis lika hög som förut, tar det tid för fjädrarna att sätta sig? Eller måste jag byta alla 4 för att se någon skillnad?

Är ju ett himla jobb om det visar sig att jag har fått fel fjädrar eller nått.

Kan ju tillägga att den nya fjädern var ca 8cm kortare än den gamla.

321 Inlägg
7 mars 2009
#13
Byt alla 4 på en gång!
Du kan ju inte åka runt med 1 sänkningsfjäder.
Du ser skillnad ganska fort,kör ut ur garaget och ta en sväng,sen ser du hur låg den blivit.


2 638 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#14
Superman skrev:
Byt alla 4 på en gång!
Du kan ju inte åka runt med 1 sänkningsfjäder.
Du ser skillnad ganska fort,kör ut ur garaget och ta en sväng,sen ser du hur låg den blivit.
Har inte åkt något alls, tänkte bara att man väl borde se någon skillnad direkt efter bytet och bilen sänks ner på backen igen, även fast man bara bytt en fjäder.

Menar du att jag måste köra med bilen för att se någon skillnad alltså?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
7 mars 2009
#15
Ja du måste köra med bilen, när jag sänkt min kunde man knappt se att den var sänkt direkt efter bytet så jag körde en runda på typ 2 mil å efter det så syntes det nått enormt tongue

2 638 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#16
MrErlandsson skrev:
Ja du måste köra med bilen, när jag sänkt min kunde man knappt se att den var sänkt direkt efter bytet så jag körde en runda på typ 2 mil å efter det så syntes det nått enormt tongue
Okej, får hoppas att det blir bättre efter en tur då. Kändes inte så bra när det inte syntes någon skillnad när bilen kom ner på backen igen. Men då är det som det ska alltså?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
7 mars 2009
#17
Jepp allt är som det ska, inge fel på fjädrarna.

2 638 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#18
MrErlandsson skrev:
Jepp allt är som det ska, inge fel på fjädrarna.
Okej, tack för ett bra svar smile

2 Inlägg
8 april 2009
#19
En sak som jag kom att tänka på: Har du Xenonljus? Jag undrar nämligen om man behöver göra någon justering av dessa då jag har en coiloversats som ska monteras på min bil som har Xenonljus...


2 638 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#20
För det första kan jag meddela att problemet är löst, bilen blev hur bra som helst när man kört några mil. Tackar för all hjälp smile


Sök