2370
Sök

för hård framgaffel, suzuki rmz 250

BMW ///M3
404 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena, till att börja med så kanske inte den här frågan passar här vad vet jag? rätta mig gärna.

Det jag då behöver lite hjälp med är min nya cross jag köpte idag, suzuki rmz 250 -07a
Framgaffeln är modifierad av månsson racing och gjord för ca 90kg, jag själv har inte kommit över
70 kg än och tycker därför dämparna är LITE för hårda.
Jag har aldrig pillat med inställning av hårdheten på stötdämpare men det jag själv vet är att man kan byta olja till en mindre trögflytande å mindre mängd olja i gaffeln?

Det sitter även en komp skruv och de är det jag undrar lite över, det står    soft<--/-->hard   
är det bara att skruva på den utan att behöva byta/ändra nått annat?
Sitter även en slags luftnippel brevid, ska jag röra den nått ?
Och nej jag har inga andra mjukare fjädrar att byta till så kom gärna med andra förslag jag man göra för att få mjukare gaffel.

Mvh robin


245 Inlägg
21 december 2008
#2
ett sätt är ju att ställa allt på soft, men jag skulle lämna iväg gaffeln på omshimsning så att den blir anpassad för dig

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Kanon..
1 473 Inlägg
21 december 2008
#3
http://www.sportsbike.se kan du få lite hjälp på.

Det är ingen fara alls om du skruvar o kollar lite själv, kom ihåg vad det stod på från början bara o skruva bara på en skruv åt gången (på båda sidorna såklart big_smile)
Likabra att du provar lite själv o får en liten uppfattning av det hela men sen rekommenderar jag såklart att du ber någon mer kunnig om hjälp ändå.


30 Inlägg
21 december 2008
#4
Kolla med Månsson vad som är gjort om dom har modifierat eller bara justerart, det ska stå i handboken värden på komp och retur skruv även oljemängden ska stå där


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 december 2008
#5
lättaste och bästa enligt mig, precis som me skoter dämpare, lämna dämparna åt en verkstad som kan de där, uppge även vilken vikt du har samt din körstil så du får kompression o retur som du vill ha den absolut lättaste o bästa, för du vägde knappa 70pannor o den e bestyckad för ca 90 så då antar jag att de både är bytt fjädrar o olja vilket gör att de inte riktigt går o justera ner den såpass mycket, men de är bara vad jag antar men smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

699 Inlägg
21 december 2008
#6
Står i manualen hur många varv man ska skruva beroende på din vikt.. Hade en 04-a med racetechfjädrar på.. Justerade det och tyckte att det blev kanon smile

Bilgalen elektriker :)

BMW ///M3
404 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#7
The_Mechanic skrev:
lättaste och bästa enligt mig, precis som me skoter dämpare, lämna dämparna åt en verkstad som kan de där, uppge även vilken vikt du har samt din körstil så du får kompression o retur som du vill ha den absolut lättaste o bästa, för du vägde knappa 70pannor o den e bestyckad för ca 90 så då antar jag att de både är bytt fjädrar o olja vilket gör att de inte riktigt går o justera ner den såpass mycket, men de är bara vad jag antar men smile

nja precis men tänkte mest på om man kunde skruva på kompskruven å de utan att behöva göra nått mer, så inte hela gaffeln säckar ihop efter man bara skulle "testa" lite? big_smile


49 Inlägg
21 december 2008
#8
Precis, troligen sitter där hårdare fjädrar i och lite extra olja i iom att han väger 90kg, normal inställning brukar vara 75kg.

Testa att skruva allt mot d mjukare för d kan inte hända mkt mer än att du slår i skiten wink inget kommer att ta skada iaf. Snacka med andra människor i depån, vissa har koll på d.

Prova dig fram, funkar det inte, släpp ut lite olja.
Kan du inte själv så lämna in d å säg hur du vill ha det.. Proffsen kan..

Den där luftnippeln du snackar om, kan också vara en skruv, om det är en skruv, skruva ut den en bit tills det pyser ut luft, det är luft som kan ha pressats in om du har kört gaffelbenen i botten någon gång. Luften kan göra att dämpningeen kan kännas stötig.

Lycka till smile


BMW ///M3
404 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#9
NEXT skrev:
Den där luftnippeln du snackar om, kan också vara en skruv, om det är en skruv, skruva ut den en bit tills det pyser ut luft, det är luft som kan ha pressats in om du har kört gaffelbenen i botten någon gång. Luften kan göra att dämpningeen kan kännas stötig.

Lycka till smile

okej, så det ska alltså inte vara nått lufttryck alls i gaffelbenen ?
det finns en stor nippel överst sen kompskruven och sen en likadan skruv till under kompskruven.



Sök