3156
Sök

Volvo 850 växelspak

Drömbilen!!
80 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena

Är det någon som vet hur man byter växelspaksknopp på en volvo 850 -94... Jag har letat överallt men jag har inte hittat något resultat. Jag har bara hittat att man ska skära sönder den befintliga men det tycker jag är lite för mycket jobb, tänk om det inte går vägen!!!

Tacksam för svar!

MVH
Frippe_b

V o l v o S 8 0 T 6

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 december 2008
#2
varför byta? de ser mest plottrigt ut me eftermarknads enligt mig

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 december 2008
#3
Du måste skära sönder sömmarna

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

399 Inlägg
21 december 2008
#4
kan bara rekomendera www.backspegeln.com men det låter som du redan varit där å kollat ;D

VOLVO for life

Drömbilen!!
80 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#5
Ja jag har varit på backspegel och kollat men det hade varit kul om det had funnits ett enklare sätt. Det hade ju varit synd om det inte funkar. vad finns det då att göra??

V o l v o S 8 0 T 6

Drömbilen!!
80 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#6
Ja det har du rätt i men jag fattar inte varför volvo inte tänkte på det från början. På de flesta bilar sitter de ju bara fast med en skruv!!

V o l v o S 8 0 T 6

Drömbilen!!
80 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#7
om man köper en beg. växelspak och gör om den är det lätt att sätta dit den ist för den gammla??

V o l v o S 8 0 T 6

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 december 2008
#8
testa rycka den rakt upp om den lossnar, för den sitter på ett har "hullingar" men ett par ganska runda sådana så de kan gå att bara rycka den uppåt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Drömbilen!!
80 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#9
Ja får prova det imorgon. Men är det mkt jobb med att byta växelspak om man köper en begagnad?

V o l v o S 8 0 T 6

20 Inlägg
23 december 2008
#10
och jag gjorde tvärtom igår jag...skulle sätta på en universal knopp och den fastna så klart så backspärren inte funka, sen när man skulle lossa den så vägra den lossna och dum som man e (och oteknisk) så rycker man ju allt vad man orkar och får hela växelspaken (den kromade) i näven...Så om du inte är rädd för att pajja något så e det bara o rycka big_smile

Drömbilen!!
80 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#11
Någon annan som har bra styling-tips för 850???big_smile

V o l v o S 8 0 T 6

Drömbilen!!
80 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#12
Ja det var ju otur rallymarcus!! Jag tror att jag låter bli att rycka:P

V o l v o S 8 0 T 6

Drömbilen!!
80 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#13
Någon som har bra styling-tips till Volvo 850:Dbig_smile

V o l v o S 8 0 T 6

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
28 februari 2009
#14
Växelspaksknoppen ska BARA dras rakt upp! Man behöver absolut inte skära sönder den eller något sådant, du behöver inte några verktyg överhuvudtaget, lite arm styrka kan däremot vara bra att ha för den sitter väldigt hårt om dan aldrig har varit antagen innan. Och om du har en annan Volvo knopp så är det bara att trycka på den på den som den är. Kan dock hända du får modda den lite för att de ska se bra ut...

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

218 Inlägg
28 februari 2009
#15
nicnir90 skrev:
Växelspaksknoppen ska BARA dras rakt upp! Man behöver absolut inte skära sönder den eller något sådant, du behöver inte några verktyg överhuvudtaget, lite arm styrka kan däremot vara bra att ha för den sitter väldigt hårt om dan aldrig har varit antagen innan. Och om du har en annan Volvo knopp så är det bara att trycka på den på den som den är. Kan dock hända du får modda den lite för att de ska se bra ut...

tror inte att man bara kan dra dom rakt upp, sitter rätt gött hårt kan ja säga, skär sönder den om du nu verkligen måste byta, tror även att den sitter fast i damasken också?
eller har ja fel där?

Mvh Schruttan


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
1 mars 2009
#16
schruttan skrev:
nicnir90 skrev:
Växelspaksknoppen ska BARA dras rakt upp! Man behöver absolut inte skära sönder den eller något sådant, du behöver inte några verktyg överhuvudtaget, lite arm styrka kan däremot vara bra att ha för den sitter väldigt hårt om dan aldrig har varit antagen innan. Och om du har en annan Volvo knopp så är det bara att trycka på den på den som den är. Kan dock hända du får modda den lite för att de ska se bra ut...

tror inte att man bara kan dra dom rakt upp, sitter rätt gött hårt kan ja säga, skär sönder den om du nu verkligen måste byta, tror även att den sitter fast i damasken också?
eller har ja fel där?

Mvh Schruttan

Äger själv en 850 och har haft av min växelspak så jag vet mycket väl att det bara är att dra den rakt upp! damasken sitter fast på samma sätt men de sitter inte ihop med varandra, så man drar först bort själva knoppen och sedan damasken, ett tips är att lossa damasken där nere först så går de lättare. Och självklart sitter knoppen fast ordentligt, du ska ju inte få den i handen medan du kör..

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Mannen myten legenden
179 Inlägg
1 mars 2009
#17
nicnir90 skrev:
schruttan skrev:
nicnir90 skrev:
Växelspaksknoppen ska BARA dras rakt upp! Man behöver absolut inte skära sönder den eller något sådant, du behöver inte några verktyg överhuvudtaget, lite arm styrka kan däremot vara bra att ha för den sitter väldigt hårt om dan aldrig har varit antagen innan. Och om du har en annan Volvo knopp så är det bara att trycka på den på den som den är. Kan dock hända du får modda den lite för att de ska se bra ut...

tror inte att man bara kan dra dom rakt upp, sitter rätt gött hårt kan ja säga, skär sönder den om du nu verkligen måste byta, tror även att den sitter fast i damasken också?
eller har ja fel där?

Mvh Schruttan

Äger själv en 850 och har haft av min växelspak så jag vet mycket väl att det bara är att dra den rakt upp! damasken sitter fast på samma sätt men de sitter inte ihop med varandra, så man drar först bort själva knoppen och sedan damasken, ett tips är att lossa damasken där nere först så går de lättare. Och självklart sitter knoppen fast ordentligt, du ska ju inte få den i handen medan du kör..

har varit med om det, man kastar i tvåan och växelspaksknoppen hamnar i baksätet..hehe

wooooommm, pschii, wooooommmm

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
3 mars 2009
#18
Eftersom folk verkar ha lite svårt att tro på mig gällande att knoppen bara ska dras rakt upp, bara för att den sitter lite hårt så jag lägger upp en bild på hur man kan tänkas göra för att lyckas. Kan tillägga att det ej är på min bil utan på bilskroten.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/100097/584063_n7zegi.jpg
Var på skroten och köpte små saker till bilen. Nya instrumentknappar från 850 -95 och S70 knappar. Här rycker jag ut en växelknopp som jag behövde delar från för att få min S80 knopp att passa..

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

147 Inlägg
21 mars 2009
#19
Sry om jag skriver på fel ställe. Men är det någon som vet om samma sak gäller för volvo 940? Är det bara att dra i knoppen?
/Ozcarzzon

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
23 mars 2009
#20
ozcarzzon skrev:
Sry om jag skriver på fel ställe. Men är det någon som vet om samma sak gäller för volvo 940? Är det bara att dra i knoppen?
/Ozcarzzon

Om du inte har backspärr på den så tror jag det är likadant, dock ej säker. I kompisens 940 -96 är knoppen i alla fall likadan som original i min 850 -92. Men jag kan ha fel, det lättaste är ju ifall du helt enkelt provar...

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf


Sök