2266
Sök

god jul på er.. :) nån som är bra på nissan 200sx s13?? skulle behöva nåns hjälp

92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#1
tjena jag har en 200sx s13. jag har fått lite hjälp att byta ut turbon å lämnat in toppen för planing och renovering. men den vill inte starta. har bytt databox med å nu startar den å sen dör den. de e en meck som har tittat på den men han e ingen expert på den bilen. han snackar om att de låter som nån över tenning. men han vet inte. så jag undrar om de e nån som e duktig på den bilen? som har lust att kolla på den. skulle verkligen vilja få igång den. god jul å gott nytt år. smile 

MVH stefan

4 670 Inlägg
22 december 2008
#2
Hur länge går den igång när du startar den?
Ställt in tänning m.m?
Vevaxelgivaren? Sitter den rätt?
Sitter Kamremmen rätt?
Får den soppa?
Hur ser tändstiften ut?
Sitter alla kablar där dom ska sitta? eftersom ni haft borta toppen?

m.m
Senast redigerat av mickius (22 december 2008)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 december 2008
#3
Inga luftläckage? Kablar sitter som de ska? Finns det bränsletryck och gnista? Kammarna är rätt timade?


653 Inlägg
22 december 2008
#4
steffe105 skrev:
tjena jag har en 200sx s13. jag har fått lite hjälp att byta ut turbon å lämnat in toppen för planing och renovering. men den vill inte starta. har bytt databox med å nu startar den å sen dör den. de e en meck som har tittat på den men han e ingen expert på den bilen. han snackar om att de låter som nån över tenning. men han vet inte. så jag undrar om de e nån som e duktig på den bilen? som har lust att kolla på den. skulle verkligen vilja få igång den. god jul å gott nytt år. smile 

MVH stefan

För det första kolla såatt kamremmen sitter rätt, brukar vara lätt och glömma bort hur det satt tongue


4 670 Inlägg
22 december 2008
#5
när man tar bort kamremmen brukar de enklaste vara o nollställa motorn

Har ni räknat alla kugg så det är rätt där.

Provade ni o dra runt motorn för hand när ni monterade dit kamremmen? så ni inte haft sönder något?


92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#6
tjena tack för att du tog dig tid att svara..
ja du de e den där killen som har kollat allt jag e bara nybörjare väldigt intreserad men har ingen att lära mig ifrån. de va nån jävla pundare som skruvade ihop motorn. han hade inte skruvat åt toppen inte insuget heller skruvarna satt där men dom var inte dragna. så jag vet faktist ingenting. meckat mycke men den bilen lr?





mickius skrev:
Hur länge går den igång när du startar den?
Ställt in tänning m.m?
Vevaxelgivaren? Sitter den rätt?
Sitter Kamremmen rätt?
Får den soppa?
Hur ser tändstiften ut?
Sitter alla kablar där dom ska sitta? eftersom ni haft borta toppen?

m.m

92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#7
kamremen sitter rätt enligt min verkstas bog för 200sx s13.





mickius skrev:
när man tar bort kamremmen brukar de enklaste vara o nollställa motorn

Har ni räknat alla kugg så det är rätt där.

Provade ni o dra runt motorn för hand när ni monterade dit kamremmen? så ni inte haft sönder något?

4 670 Inlägg
22 december 2008
#8
då tycker jag du ska lämna in bilen o kolla upp dessa saker innan något rasar!

Var du med när han skruvade ihop motorn?

Om motorn nollställdes eller liknande vid montering av kamremmen? som ja sa innan har ni räknat kuggen?
Får den gnista på alla stift + soppa?

Kollat så tänningen är som den ska? sitter kamremmen fel så går inte motorn!

Inga lekage o liknande?

såg ditt andra svar nu! Okej så 100% på att den sitter exakt rätt?
Senast redigerat av mickius (22 december 2008)


92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#9
kan du kolla hur många kukk på remmen du har från sträck till sträck så ser jag va de står i bruksamvisningen kan ju va fel där fått den på nätet. så e du väldigt snäll.




mickius skrev:
då tycker jag du ska lämna in bilen o kolla upp dessa saker innan något rasar!

Var du med när han skruvade ihop motorn?

Om motorn nollställdes eller liknande vid montering av kamremmen? som ja sa innan har ni räknat kuggen?
Får den gnista på alla stift + soppa?

Kollat så tänningen är som den ska? sitter kamremmen fel så går inte motorn!

Inga lekage o liknande?

såg ditt andra svar nu! Okej så 100% på att den sitter exakt rätt?

4 670 Inlägg
22 december 2008
#10
Nej tyvärr kan jag inte kolla de då min motor är ihopmonterad och orkar inte riva den!

utan det som står i manualen är rätt!

39 Kugg mellan kammarna om dom står vid markeringarna "Nollställd motor"

och 48 kugg mellan avgaskam och vevaxeln då oxå med allt nollställt!

Dubbla avgaskammar så ska man bara ha 38 kugg imellan kammarna!


Står kamremmen rätt så börjar man med o kolla gnista, tändstift, hur tänningen står, om det kommer soppa? Rätt bränsletryck, Läkage, Kablar på rätt ställen?

Vad har du för soppapump orginal? vad för modds i motorn o utanför?

Säker på att alla kablar sitter där dom ska sitta?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12203/525895_zu64a2.jpg
Senast redigerat av mickius (22 december 2008)


Drifttekniker
224 Inlägg
22 december 2008
#11
Om det är liknande kamaxelgivare som på sr20det så är det lätt att sätta den fel och då startar ju inte motorn. Men att motorn inte startar kan ju bero på massa saker.


Läste lite mer noggrant nu och den hade ju visst startat lite.
Senast redigerat av NmRi (22 december 2008)

92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#12
ok jo men de vet jag men vad menar du med dubbla avgaskammar?








mickius skrev:
Nej tyvärr kan jag inte kolla de då min motor är ihopmonterad och orkar inte riva den!

utan det som står i manualen är rätt!

39 Kugg mellan kammarna om dom står vid markeringarna "Nollställd motor"

och 48 kugg mellan avgaskam och vevaxeln då oxå med allt nollställt!

Dubbla avgaskammar så ska man bara ha 38 kugg imellan kammarna!


Står kamremmen rätt så börjar man med o kolla gnista, tändstift, hur tänningen står, om det kommer soppa? Rätt bränsletryck, Läkage, Kablar på rätt ställen?

Vad har du för soppapump orginal? vad för modds i motorn o utanför?

Säker på att alla kablar sitter där dom ska sitta?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/12203/525895_zu64a2.jpg

Drifttekniker
224 Inlägg
22 december 2008
#13
Man trimmar rätt ofta s13 med dubbla avgaskammar. Man byter alltså ut kamaxeln på insugssidan till en likadan som sitter på avgassidan och kör med två avgaskammar.

92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#14
ok tack men hur ser man skilnad på dom da?


NmRi skrev:
Man trimmar rätt ofta s13 med dubbla avgaskammar. Man byter alltså ut kamaxeln på insugssidan till en likadan som sitter på avgassidan och kör med två avgaskammar.

653 Inlägg
22 december 2008
#15
NmRi skrev:
Man trimmar rätt ofta s13 med dubbla avgaskammar. Man byter alltså ut kamaxeln på insugssidan till en likadan som sitter på avgassidan och kör med två avgaskammar.

Varför gör man detta då? Tjänar man några extra hästar?


92 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#16
tack för all hjälp här. jag hoppas de kan vara kamremmen. men om de inte funkar. nån som är intreserad av att titta på den å käna lite extrapengar? bor i stockholm smile tack igen å god jul på er.

587 Inlägg
22 december 2008
#17
( dubbla avgaskammar = jämnare vrid å bättre botten. )



Sök