3258
Sök

Nytt hjullager, fel?

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Har precis tryckt in ett nytt koniskt hjullager bak på min lilla koja och drog åt centermuttern. Men inte så mycket, mindre än med hjulbultarna men ändå låste sig hjulet. Så jag fick lossa bulten och då blev det lite lättare att snurra på navet. MEN... Hur lätt ska man kunna snurra på ett nytt hjullager precis infettat och kallt? Jag kan inte "spinna" den runt ett par varv som det gick med de gamla utan får ta i rätt mycket om jag ska snurra det med ett finger.
Någon som har tips? Kan det röra sig om oljetätningen längst in som har krånglat? låter nämligen som fjädern inne i den har hoppat ut ungefär, när man snurrar på navet alltså.
Tacksam för svar
/Joel
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525925_weha47.jpg

Trying is the first step towards failure...

4 586 Inlägg
23 december 2008
#2
du ska dra åt muttern till ett visst sedan släppa på den lite. Sedan spärra den med en saxpinne. Drar du åt den så låser sig lagret


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 december 2008
#3
ett nyt hjullager ska gå "lagom" segt, svårt o säga så här, enligt mig iaf

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#4
jorre83 skrev:
du ska dra åt muttern till ett visst sedan släppa på den lite. Sedan spärra den med en saxpinne. Drar du åt den så låser sig lagret

Jo, jag märkte det, när jag började dra åt så låste sig hjulet direkt. Men när jag lossade på muttern så satt hjulet fortfarande fast, fick rubba på den ett tag så lossade det lite å lite.

The_Mechanic  skrev:
ett nyt hjullager ska gå "lagom" segt, svårt o säga så här, enligt mig iaf

Kan det vara så att allting är ok fast man bara är ovan?
Det finns som sagt ett "fjäderljud" sån dyker upp en gång varje varv man snurrar. Svårt att förklara men är ungefär som ett gurkinstrument fast på en fjäder... Hade varit riktigt tråkigt att ta loss allt igen, men det måste ju funka.

Trying is the first step towards failure...

1 058 Inlägg
23 december 2008
#5
det ska vara precis så åtdraget att inget glapp finns, plus kanske 5grader. ska inte gå trögt på nåt sätt. snurra och känn efter glapp, det händer att det inte är något glapp på ett ställe, sen snurrar man lite på hjulet/trumman och så är det glapp där ändå..  inget glapp, bara pyttelite till. sen låsa med en saxsprint så blire det bra wink

PoLoud =D

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#6
Jag kommer nog ändå dra loss allting, det känns för trögt för att det skulle vara bra. Även väldigt osäker med fjäderljudet. Cyklar till mekonomen och köper en avdragare och hoppas att allt är helt när jag drar ut allt igen.

Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525833_d9n9os.jpg

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#7
kramp skrev:
Jag kommer nog ändå dra loss allting, det känns för trögt för att det skulle vara bra. Även väldigt osäker med fjäderljudet. Cyklar till mekonomen och köper en avdragare och hoppas att allt är helt när jag drar ut allt igen.

Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525833_d9n9os.jpg

De som e på bilden hör väl inte ihop....? å de sitter väl en packbox där inte nåt annat väl...! har du vänt packboxen rätt då...alltså de där e ju en enkel operation fyra delar + packbox...! såg ju bra ut på bilderna såg jag nu...!
Senast redigerat av mrbuggy (23 december 2008)

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#8
mrbuggy skrev:
kramp skrev:
Jag kommer nog ändå dra loss allting, det känns för trögt för att det skulle vara bra. Även väldigt osäker med fjäderljudet. Cyklar till mekonomen och köper en avdragare och hoppas att allt är helt när jag drar ut allt igen.

Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525833_d9n9os.jpg

De som e på bilden hör väl inte ihop....? å de sitter väl en packbox där inte nåt annat väl...!

Nej, det är sant. På bilden finns delar av de nya lagren och delar av de gamla lagren. Det var mest för att kolla att bredden blev densamma. De nya hade med inbyggda distanser medan de gamla hade en extra distansring mellan sig.

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#9
kramp skrev:
mrbuggy skrev:
kramp skrev:
Jag kommer nog ändå dra loss allting, det känns för trögt för att det skulle vara bra. Även väldigt osäker med fjäderljudet. Cyklar till mekonomen och köper en avdragare och hoppas att allt är helt när jag drar ut allt igen.

Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525833_d9n9os.jpg

De som e på bilden hör väl inte ihop....? å de sitter väl en packbox där inte nåt annat väl...!

Nej, det är sant. På bilden finns delar av de nya lagren och delar av de gamla lagren. Det var mest för att kolla att bredden blev densamma. De nya hade med inbyggda distanser medan de gamla hade en extra distansring mellan sig.

Men då satt de ju inte koniska lager förut .....? för de på bilden e ju kullager...vanliga..alla fall innerdelen...? koniska finns inga distanser emellan...då försvinner ju vitsen me dom...! Hmm...om ja förstår de hela rätt så verkar de som du vill ersätta dom gamla KULLAGREN med KONISKA istället. men finns de plats för packboxen om du gör så...?
Senast redigerat av mrbuggy (23 december 2008)

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#10
Det satt inte koniska förut nej. Det går att byta ut vanliga hjullager till koniska så köpte det för det var det enda som fanns på hyllan.
Som det syns på bilden så har de koniska inbyggd distans medan de gamla kulagren har en extra distansbricka.
Eftersom lagren är köpta för att kunna "konvertera" så ska det finnas plats för packboxen också.

Syns inte så bra på bilden med längst in på axeln har vi plats för packningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/526280_buzf14.jpg

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#11
kramp skrev:
Det satt inte koniska förut nej. Det går att byta ut vanliga hjullager till koniska så köpte det för det var det enda som fanns på hyllan.
Som det syns på bilden så har de koniska inbyggd distans medan de gamla kulagren har en extra distansbricka.
Eftersom lagren är köpta för att kunna "konvertera" så ska det finnas plats för packboxen också.

Syns inte så bra på bilden med längst in på axeln har vi plats för packningen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/526280_buzf14.jpg

Jag förstår hur du menar..finns de plats för boxen i den andra delen också då....Och de med distans på koniska förstår jag inte alls. eftersom du skrev..."Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?"  finns de verkligen plats...och de med "ska fungera" finns inga garantier för att de gör de alls ju..Och sist men inte minst..Varför vill du konvertera...?
Senast redigerat av mrbuggy (23 december 2008)

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#12
mrbuggy skrev:
kramp skrev:
Det satt inte koniska förut nej. Det går att byta ut vanliga hjullager till koniska så köpte det för det var det enda som fanns på hyllan.
Som det syns på bilden så har de koniska inbyggd distans medan de gamla kulagren har en extra distansbricka.
Eftersom lagren är köpta för att kunna "konvertera" så ska det finnas plats för packboxen också.

Syns inte så bra på bilden med längst in på axeln har vi plats för packningen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/526280_buzf14.jpg

Jag förstår hur du menar..finns de plats för boxen i den andra delen också då....Och de med distans på koniska förstår jag inte alls. eftersom du skrev..."Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?"  finns de verkligen plats...och de med "ska fungera" finns inga garantier för att de gör de alls ju..Och sist men inte minst..Varför vill du konvertera...?

Andra delen? Jag har en packning per sida och den ska sitta innerst. Ytterst så har jag bara ett täcklock som man bankar på. Det med distans är något som säkert engelsmännen har kommit på. Jag tyckte det lät rätt smart faktiskt. "Distansen" ska sitta mellan lagrena så det var bara att slå in dem båda, alltså fick jag dem på rätt håll utan att tänka. Just med tätningsringen så var den itryckt i navet när jag slog på navet på axeln, vilket gör att längst in måste den "klättra" upp på axeln, kommer den fel finns det kanske risk för att den kläms?
Visst finns det inga garantier men det har gjorts förut och ska vara möjligt.
Som sagt, de hade koniska på sina lager och kunde skicka dem direkt.

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#13
kramp skrev:
mrbuggy skrev:
kramp skrev:
Det satt inte koniska förut nej. Det går att byta ut vanliga hjullager till koniska så köpte det för det var det enda som fanns på hyllan.
Som det syns på bilden så har de koniska inbyggd distans medan de gamla kulagren har en extra distansbricka.
Eftersom lagren är köpta för att kunna "konvertera" så ska det finnas plats för packboxen också.

Syns inte så bra på bilden med längst in på axeln har vi plats för packningen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/526280_buzf14.jpg

Jag förstår hur du menar..finns de plats för boxen i den andra delen också då....Och de med distans på koniska förstår jag inte alls. eftersom du skrev..."Är det normalt att tätningsringen går sönder, att det inte vill lägga sig rätt precis i det sista skedet?"  finns de verkligen plats...och de med "ska fungera" finns inga garantier för att de gör de alls ju..Och sist men inte minst..Varför vill du konvertera...?

Andra delen? Jag har en packning per sida och den ska sitta innerst. Ytterst så har jag bara ett täcklock som man bankar på. Det med distans är något som säkert engelsmännen har kommit på. Jag tyckte det lät rätt smart faktiskt. "Distansen" ska sitta mellan lagrena så det var bara att slå in dem båda, alltså fick jag dem på rätt håll utan att tänka. Just med tätningsringen så var den itryckt i navet när jag slog på navet på axeln, vilket gör att längst in måste den "klättra" upp på axeln, kommer den fel finns det kanske risk för att den kläms?
Visst finns det inga garantier men det har gjorts förut och ska vara möjligt.
Som sagt, de hade koniska på sina lager och kunde skicka dem direkt.

OK..lite intressant de här..jag förmodar då att distansen sitter emellan dom yttre lagerbanorna..för på bilden ser de ut som att den sitter på dom inre..å de går ju inte ...Packboxen klättrar ju som du säger å de brukar ju inte vara nåt problem med..sen till "den andra delen" jag menar ju om de finns tillräckligt med plats i navet för packboxen..? sen på bilden ser de ut som att ringen som packboxen ska snurra på är rostig eller skitig. men de kanske är fett...eller..?

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#14
mrbuggy skrev:
OK..lite intressant de här..jag förmodar då att distansen sitter emellan dom yttre lagerbanorna..för på bilden ser de ut som att den sitter på dom inre..å de går ju inte ...Packboxen klättrar ju som du säger å de brukar ju inte vara nåt problem med..sen till "den andra delen" jag menar ju om de finns tillräckligt med plats i navet för packboxen..? sen på bilden ser de ut som att ringen som packboxen ska snurra på är rostig eller skitig. men de kanske är fett...eller..?

Inne i navet sitter det en distans inbyggd. så de yttre banornaligger inte mot varandra där, därför behövs även en distansring för de inre banorna.
Ja, i navet var det inga problem. Det såg jag när jag tryckte dit den.
Det är inte rostigt och inte skitigt, det är ett tunt lager fett.

Om du har sett fjädern inne i packningen sålåter det ungefär som om man drar en nyckel på fjädern (ritsch) men bara under en kort stund under ett ställe på varje varv.

Här håller jag i en gammal yttre bana och slår in den nya koniska. Det man ser i mitten med ett hack i är distansringen för de yttre banorna som är inbyggd i navet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525855_22r4pf.jpg

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#15
kramp skrev:
mrbuggy skrev:
OK..lite intressant de här..jag förmodar då att distansen sitter emellan dom yttre lagerbanorna..för på bilden ser de ut som att den sitter på dom inre..å de går ju inte ...Packboxen klättrar ju som du säger å de brukar ju inte vara nåt problem med..sen till "den andra delen" jag menar ju om de finns tillräckligt med plats i navet för packboxen..? sen på bilden ser de ut som att ringen som packboxen ska snurra på är rostig eller skitig. men de kanske är fett...eller..?

Inne i navet sitter det en distans inbyggd. så de yttre banornaligger inte mot varandra där, därför behövs även en distansring för de inre banorna.
Ja, i navet var det inga problem. Det såg jag när jag tryckte dit den.
Det är inte rostigt och inte skitigt, det är ett tunt lager fett.

Om du har sett fjädern inne i packningen sålåter det ungefär som om man drar en nyckel på fjädern (ritsch) men bara under en kort stund under ett ställe på varje varv.

Här håller jag i en gammal yttre bana och slår in den nya koniska. Det man ser i mitten med ett hack i är distansringen för de yttre banorna som är inbyggd i navet.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/99635/525855_22r4pf.jpg

Hacket e för att kunna slå ur lagerbanorna...å jag vet precis hur de låter när fjädern ritschar. men den KAN ju inte komma i kontakt med axeln om du inte monterat den bakfram å sen när du knackat på navet så har kanten på tätningen fastnat i den ringen som e infettad..å sen har fjädern skrapat emot axeln. säker på att den sitter åt rätt håll då..??

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#16
Hmmm, nej, packboxen sitter ej på fel håll. Den hela sidan är utåt och sidan som fjädern kan tas ut på sitter inåt mot lagret. Så satt det iaf på de gamla lagren som satt där.

Jag måste nog köpa en avdragare och dra av navet. Jag bara måste veta vaf*n som är knasigt. Det är ju inte så att man vågar köra direkt när hjulet snurrar segt och man hör hur det ritschar hela tiden...

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#17
kramp skrev:
Hmmm, nej, packboxen sitter ej på fel håll. Den hela sidan är utåt och sidan som fjädern kan tas ut på sitter inåt mot lagret. Så satt det iaf på de gamla lagren som satt där.

Jag måste nog köpa en avdragare och dra av navet. Jag bara måste veta vaf*n som är knasigt. Det är ju inte så att man vågar köra direkt när hjulet snurrar segt och man hör hur det ritschar hela tiden...

Inte behöver du nån avdragare till de..bara att knacka ut trumman.förmodligen har p-boxen redan gått om de låter så där...å ja då sitter den rätt...ja måste få veta va som e knas.. ;-)..igen då...distanserna på inre lagren kommer eller SKA inte vara i kontakt med varandra..men de visste du kanske redan.de e inte så simpelt att bromsarna ligger på då...?
Senast redigerat av mrbuggy (23 december 2008)

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#18
mrbuggy skrev:
kramp skrev:
Hmmm, nej, packboxen sitter ej på fel håll. Den hela sidan är utåt och sidan som fjädern kan tas ut på sitter inåt mot lagret. Så satt det iaf på de gamla lagren som satt där.

Jag måste nog köpa en avdragare och dra av navet. Jag bara måste veta vaf*n som är knasigt. Det är ju inte så att man vågar köra direkt när hjulet snurrar segt och man hör hur det ritschar hela tiden...

Inte behöver du nån avdragare till de..bara att knacka ut trumman.förmodligen har p-boxen redan gått om de låter så där...å ja då sitter den rätt...ja måste få veta va som e knas.. ;-)..igen då...distanserna på inre lagren kommer eller SKA inte vara i kontakt med varandra..men de visste du kanske redan.de e inte så simpelt att bromsarna ligger på då...?

Trumman är inte påsatt och för att få av navet utan att banka sönder bromsskölden går nog inte utan avdragare. Jag förmodar att de ska vara i kontakt med varandra, fast inte mer än ligga an för annars låser sig hjulet. Eller säger du att de absolut inte ska vara i kontakt med varandra?
Eftersom trumman inte är påsätt så är det inte bromsarna som spökar. Har bara satt på navet och snurrat "hjulet" dvs navet.

Ska sticka och köpa frulle och ta en vända om mekonomen, underlättar med rätta verktyg! Hör av mig igen senare när jag har mer kött på benen och sånt.

Tack för all hjälp!

/Joel

Trying is the first step towards failure...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
#19
kramp skrev:
mrbuggy skrev:
kramp skrev:
Hmmm, nej, packboxen sitter ej på fel håll. Den hela sidan är utåt och sidan som fjädern kan tas ut på sitter inåt mot lagret. Så satt det iaf på de gamla lagren som satt där.

Jag måste nog köpa en avdragare och dra av navet. Jag bara måste veta vaf*n som är knasigt. Det är ju inte så att man vågar köra direkt när hjulet snurrar segt och man hör hur det ritschar hela tiden...

Inte behöver du nån avdragare till de..bara att knacka ut trumman.förmodligen har p-boxen redan gått om de låter så där...å ja då sitter den rätt...ja måste få veta va som e knas.. ;-)..igen då...distanserna på inre lagren kommer eller SKA inte vara i kontakt med varandra..men de visste du kanske redan.de e inte så simpelt att bromsarna ligger på då...?

Trumman är inte påsatt och för att få av navet utan att banka sönder bromsskölden går nog inte utan avdragare. Jag förmodar att de ska vara i kontakt med varandra, fast inte mer än ligga an för annars låser sig hjulet. Eller säger du att de absolut inte ska vara i kontakt med varandra?
Eftersom trumman inte är påsätt så är det inte bromsarna som spökar. Har bara satt på navet och snurrat "hjulet" dvs navet.

Ska sticka och köpa frulle och ta en vända om mekonomen, underlättar med rätta verktyg! Hör av mig igen senare när jag har mer kött på benen och sånt.

Tack för all hjälp!

/Joel

Ja mena förstås att du skulle knacka på navet. :-) absolut inte i kontakt med varandra  för om dom e de så kan avståndet bli fel å navet hamnar på sniskan vilket i sin tur gör att de låter..vitsen med distanser på lager är att på vanliga så ska du kunna dra fast dom hårt utan att lagrena knäcks..men på koniska måste du kunna justera glappet. å de går inte om du har en distans som e för lång...e du me..? du säger så här.."Jag förmodar att de ska vara i kontakt med varandra, fast inte mer än ligga an för annars låser sig hjulet."  det är precis tvärtom...!  Kom på en viktig grej här...ang. fastdragning av lagret.. de ska inte dras så hårt alls..ungefär så här...om du tar ett spärrskaft å drar fast så mycket du orkar sen släppa ett kvarts varv....därifrån har du ett utgångsläge sen...?? snurrar de lätt eller tungt?? DET kanske är så enkelt att du dragit de så hårt att de knakar i lagrena..?  också en möjlighet..har själv gjort de en gång i början av karriären.!
Senast redigerat av mrbuggy (23 december 2008)

34 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#20
Jag använde en spärrnyckel och drog långt ifrån allt jag orkar och hjulet det låste sig.
Jag förstår vad du menar med justeringarna. Just med koniska att det får inte vara för löst för då glappar det och inte för hårt för då nyper det. Har man för lång distansring så kommer hjulet att glappa hela tiden.

När jag slog in lagren på axeln slog jag rätt ordentligt, kan vara så att jag slagit för mycket resan där. Första misstaget. Sedanspände jag på muttern och drog lite till, vilket kan ha lett till ännu mer press på lagren, andra... Kan ju vara som du säger isf, att lagren ahr gett upp, fast jag inte dragit åt alls mycket.

PS. Går inte banka på enbart navet, man kommer inte åt. Men har inhandlat en avdragare och ska bara äta några kokta ägg, sen jävlar^^.

Trying is the first step towards failure...


Sök